Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2005, 20:56   #81
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Dat is trouwens 1 van die zaken die aantonen dat Vlamingen helemaal geen Noord-Europeanen zijn. Daar heeft men immers geen kabinetten, neen, de publieke sector krijgt niet elke vier jaar een nieuw bestuur maar kan "onafhankelijk" doorwerken, wat de continuiteit uiteraard ten goede komt.
Als men daar niet om de vier jaar een nieuw bestuur krijgt, dan kan ik alleen maar besluiten dat er daar geen democratisch verkozen bestuur is. Volgens uw analyse zijn de de Noord-Europese landen dus autoritair-bureaucratische staten.

Dit slaat natuurlijk nergens op. In elk democratisch land zijn het uiteindelijk verkozen politici die de verantwoordelijkheid dragen voor het openbaar bestuur. Een volledig onafhankelijke bureaucratie bestaat niet, en gelukkig maar.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 20:58   #82
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Bonussen? Ga jij dat betalen?
Newsflash: ambtenaren krijgen bonussen. Premies heet dat dan.
Oud 28 maart 2005, 20:59   #83
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Newsflash: ambtenaren krijgen bonussen. Premies heet dat dan.
Toch niet de gemeenteambtenaren hoor...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 21:06   #84
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

bonus bij de federale en vloamsche ambtenaren ... ten belope van 15 % van hun jaarloon.

als ze braaf geweest zijn op hun werk !
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 21:21   #85
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Toch niet de gemeenteambtenaren hoor...
Ik ken de statuten in de lokale administraties niet, enkel die in de centrale diensten. Maar het zou mij verbazen indien er in veel grote gemeentebesturen ook geen premiestelsels bestonden.
Oud 28 maart 2005, 21:23   #86
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ik ken de statuten in de lokale administraties niet, enkel die in de centrale diensten. Maar het zou mij verbazen indien er in veel grote gemeentebesturen ook geen premiestelsels bestonden.
Nee, die bestaan niet. Alle gemeenteambtenaren in Vlaanderen worden namelijk volgens dezelfde barema's betaald. En ik kan je vertellen dat ik nog nooit een premie ontvangen heb buiten de eindejaarspremie (die gemiddeld ongeveer een 15.000 bfr. bedraagt).
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 28 maart 2005, 22:21   #87
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Daar gaat het artikel niet over. Het gaat over het amateurisme van Boer Swa en vriendjes. Zij kenden blijkbaar niet eens het ambtenarenstatuut. Misschien komen ze wel uit de prive, waar men geen tijd heeft om dergelijke statuten te bestuderen .
Ik hoorde vooral een zurige vakbondsleider die verantwoordelijk is voor een totaal geflopte staking en zowel bij Leterme als bij Bourgeois het deksel terecht op de neus kreeg. Verbaast het iemand dat ik die man zijn uitspraken niet serieus neem?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 22:56   #88
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik geen woord van! Als je daar zelf nooit werkte kan je daar onmogelijk over oordelen. Er zullen hier en daar op de lokale besturen ongetwijfeld ambtenaren zitten die hun broek schuren, maar dat zal dan toch een extreem kleine minderheid zijn hoor. Denk vooral niet dat de administraties van lokale besturen te vergelijken zijn met de gewestelijke of de federale administraties.
beste,

Ik weet perfect wat daar gebeurt, en wat mijn partijgenoot zegt is correct.

Ik heb mijn stage gedaan bij de VLM als GIS en geografie expert. Ook heb ik als adviseur gewerkt bij het European geographic society, waar ik ook in contact kwam met verschillende overheidsdiensten. In Vlaanderen werkte ik aan FLEPOS als onderdeel van het Galileo project (tegenhanger van het Amerikaanse GPS)
Ik kan ook bevestigen dat het werk wij deden we moesten klaren met bijna de helft van het personeel die werkte bij onze partner (de overheid) dit van de diensten GIS-Vlaanderen en het NGI.
Als ik in contact kom met leeftijdsgenoten bij de overheid, zeggen zij net het zelfde als ik.

Bij start van een nieuw kabinet wil iedere partner zich bevestigen aan zijn achterban.
Bij het aantreden van PAARS Groen gebeurde dit ook via stakingen, al of niet terecht.
Het beleidsplan voor bestuurszaken heeft volledig de sociale statuten overgenomen met betrekking van bonussen en aanwerving van ambtenaren.
Bourgeois voert correct deze overeenkomsten uit.
Ook werden verschillende overheidsdiensten doorgelicht door een extern auditbureau, die een plan uitwerkte voor de personeelsbezetting van de Vlaamse overheid. Ook werd de vereiste bezettingsvereisten uitgetekend die nodig is voor het goed functioneren van de overheid.

De enige reden voor de aanval van vakbondsleidster Ann Vermorgen, is omdat benoemingen van 'vriendjes' bij sommige 'vakbondsclans' bijna niet meer mogelijk zijn omdat de nodige personeelsbezettingen wetenschappelijk vastgelegd zijn en elke aanwervingprocedures zal gebeuren via een extern wervingsbureau.

Trouwens, De manier waarmee de vakbonden zijn gaan discuteren zijn de basis waarom ze het deksel op de neus hebben gekregen.
de publieke opinie hebben ze ook tegen zich, uitgenomen degene die het vel van Bourgeois willen zoals Belgicisten.
Ondertussen hebben de vakbonden lip op stuk gekregen, over wat zij beweerden dat Bourgeois en zijn medewerkers de sociale statuten niet zouden kennen. De raad van state heeft groenlicht gegeven voor de toepassing van het nieuw beleidsplan. Daarbij werd zowel de arbeidswet, de beheerscontracten van overheidsdiensten en vorige beleidsnota en actieplannen volledig doorgelicht in het kader van BBB (beter bestuurlijk beleid).

Net zoals in privé ondernemingen met je waken over de arbeidsomstandigheden en de toepassing van de wet. Hier hebben vakbonden hun werkterrein. Maar wanneer ze niet beseffen, dat wanneer een aantal essentiële sociale rechten moeten gevrijwaard worden door een aantal maatregelingen zitten ze verkeerd!
Het is ook duidelijk dat hier een machtsmeting plaats vind binnen de vakbonden zelf. Ze zijn hierbij niet beschaamd om op de kap van de maatschappij eisen te stellen waarbij enkel individuen persoonlijk profijt halen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 23:02   #89
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook werden verschillende overheidsdiensten doorgelicht door een extern auditbureau, die een plan uitwerkte voor de personeelsbezetting van de Vlaamse overheid. Ook werd de vereiste bezettingsvereisten uitgetekend die nodig is voor het goed functioneren van de overheid.
Hoho !

De overeenkomsten met de vakbonden in deze, na de rapportering van de doorlichting aan alle actoren, zijn door de huidige bewindsploeg in de diepvries gestoken, met als gevolg dat van die uitgewerkte personeelsbezetting niets meer in huis komt, bij mijn weten een unicum in de belgische geschiedenis.
Oud 28 maart 2005, 23:05   #90
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
en elke aanwervingprocedures zal gebeuren via een extern wervingsbureau.
Ook niet waar. Selor zorgt ervoor dat mensen mooi netjes in een gerangschikt lijstje komen te staan, afhankelijk van hun score op de vergelijkende examens.

Nadien beslissen de administraties zelf wie in dienst treedt, met een zeer grote graad van willekeur ( euhm ... u begrijpt wel, dit is Belgie hoor, het is niet omdat een halve heilige leterme with no balls de mis brengt, dat het ... u begrijpt het wel ).
Oud 28 maart 2005, 23:17   #91
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Hoho !

De overeenkomsten met de vakbonden in deze, na de rapportering van de doorlichting aan alle actoren, zijn door de huidige bewindsploeg in de diepvries gestoken, met als gevolg dat van die uitgewerkte personeelsbezetting niets meer in huis komt, bij mijn weten een unicum in de belgische geschiedenis.
de gebaseerde studie dateert van december vorig jaar. Ook werden eerdere sociale overeenkomsten met vakbonden volledig in kaart gebracht.
vergeet niet dat in het begin van paars zaken werden belooft die financieel niet uit te voeren zijn.

het is pas eind 2003 dat de melk is begonnen overlopen, toen verschillende overheidsfacturen niet werden betaald, en verdacht veel benoemingen werden gelanceerd door de vorige regering.

Op deze 'as' heeft bourgeois zijn beleid moeten opstarten. er is geen rotte cent!!!
Alleen wanneer een correct personeelsbeleid wordt toegepast kan de maatschappij en overheidsdiensten functioneren.

En ik kan begrijpen wanneer bijvoorbeeld niet meer getolereerd wordt dat mevrouw x of meneer y tijdens de middag niet uitprikt (om haar uren te laten doorlopen waardoor veel ambtenaren verdacht veel overuren hebben) dat mevrouw x en meneer y boos worden. Want dit is het beleid die Bourgeois hanteert niet meer en niet minder.
Ambtenaren worden betaald om hun werk te doen, net als in de privé punt! Zoals veel vorige werknemers van Geert kunnen bevestigen, eist Geert dat er gewerkt wordt!
Oud 28 maart 2005, 23:19   #92
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Ook niet waar. Selor zorgt ervoor dat mensen mooi netjes in een gerangschikt lijstje komen te staan, afhankelijk van hun score op de vergelijkende examens.

Nadien beslissen de administraties zelf wie in dienst treedt, met een zeer grote graad van willekeur ( euhm ... u begrijpt wel, dit is Belgie hoor, het is niet omdat een halve heilige leterme with no balls de mis brengt, dat het ... u begrijpt het wel ).
Selor is een federale organisatie waarop de Vlaamse gemeenschap kan beroep doen voor vergelijkende aanwervingexamens.
Contractueel personeel wordt door de departementen aangeworven volgens de toegestopte budgetten die ze krijgen voor personeel. Het is hier dat het verkeerd loopt

Laatst gewijzigd door giserke : 28 maart 2005 om 23:20.
Oud 29 maart 2005, 00:19   #93
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
REPORTAGE. Ambtenaren boos op Vlaamse minister Geert Bourgeois (N-VA),,Bourgeois? Onervaren en onbekwaam''Van onze redacteur
Geert Bourgeois is zelf de eerste om te bekennen dat hij onervaren is. Maar hij geniet wel het vertrouwen van belangrijke mediaspelers als de VTM.
Iwein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 06:20   #94
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
beste,

Ik weet perfect wat daar gebeurt, en wat mijn partijgenoot zegt is correct.

Ik heb mijn stage gedaan bij de VLM als GIS en geografie expert. Ook heb ik als adviseur gewerkt bij het European geographic society, waar ik ook in contact kwam met verschillende overheidsdiensten. In Vlaanderen werkte ik aan FLEPOS als onderdeel van het Galileo project (tegenhanger van het Amerikaanse GPS)
Ik kan ook bevestigen dat het werk wij deden we moesten klaren met bijna de helft van het personeel die werkte bij onze partner (de overheid) dit van de diensten GIS-Vlaanderen en het NGI.
Als ik in contact kom met leeftijdsgenoten bij de overheid, zeggen zij net het zelfde als ik.

Bij start van een nieuw kabinet wil iedere partner zich bevestigen aan zijn achterban.
Bij het aantreden van PAARS Groen gebeurde dit ook via stakingen, al of niet terecht.
Het beleidsplan voor bestuurszaken heeft volledig de sociale statuten overgenomen met betrekking van bonussen en aanwerving van ambtenaren.
Bourgeois voert correct deze overeenkomsten uit.

De enige reden voor de aanval van vakbondsleidster Ann Vermorgen, is omdat benoemingen van 'vriendjes' bij sommige 'vakbondsclans' bijna niet meer mogelijk zijn omdat de nodige personeelsbezettingen wetenschappelijk vastgelegd zijn en elke aanwervingprocedures zal gebeuren via een extern wervingsbureau.

Trouwens, De manier waarmee de vakbonden zijn gaan discuteren zijn de basis waarom ze het deksel op de neus hebben gekregen.
de publieke opinie hebben ze ook tegen zich, uitgenomen degene die het vel van Bourgeois willen zoals Belgicisten.
Ondertussen hebben de vakbonden lip op stuk gekregen, over wat zij beweerden dat Bourgeois en zijn medewerkers de sociale statuten niet zouden kennen. De raad van state heeft groenlicht gegeven voor de toepassing van het nieuw beleidsplan. Daarbij werd zowel de arbeidswet, de beheerscontracten van overheidsdiensten en vorige beleidsnota en actieplannen volledig doorgelicht in het kader van BBB (beter bestuurlijk beleid).

Net zoals in privé ondernemingen met je waken over de arbeidsomstandigheden en de toepassing van de wet. Hier hebben vakbonden hun werkterrein. Maar wanneer ze niet beseffen, dat wanneer een aantal essentiële sociale rechten moeten gevrijwaard worden door een aantal maatregelingen zitten ze verkeerd!
Het is ook duidelijk dat hier een machtsmeting plaats vind binnen de vakbonden zelf. Ze zijn hierbij niet beschaamd om op de kap van de maatschappij eisen te stellen waarbij enkel individuen persoonlijk profijt halen.
Volgens mij ben jij een gefrustreerd studentje en heb jij nog nooit een dag in je leven gewerkt, laat staan bij één of andere overheid. Je hebt de essentie van mijn bericht in het geheel niet begrepen, net zomin als de essentie van de openingspost en net zomin als de essentie van de vakbondsactie van mevrouw Vermorgen, die NIET gericht is tegen de "externe aanwervingsprocedure", maar tegen de wervingsstop.

Citaat:
Oud 29 maart 2005, 07:32   #95
ago
Burgemeester

Standaard

[font=Times New Roman][size=3]Een vriend van mij is ambtenaar(al +-20 jaar dienst).[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Het is nu al twee jaar dat hij 45 dagen onbezoldigd verlof neemt![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Op heel het jaar werkt hij gemiddeld 3 dagen in de week![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]De werkdruk moet daar effectief heel hoog zijn als ze dit toestaan.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Probeer dit maar eens in den privé![/size][/font]
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 08:20   #96
Piet Hein
Minister

Standaard

Ambtenaren ge moet ze mijn niet leren kennen ik heb vroeger ook naar de collega's gekeken .
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 08:30   #97
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij ben jij een gefrustreerd studentje en heb jij nog nooit een dag in je leven gewerkt, laat staan bij één of andere overheid. Je hebt de essentie van mijn bericht in het geheel niet begrepen, net zomin als de essentie van de openingspost en net zomin als de essentie van de vakbondsactie van mevrouw Vermorgen, die NIET gericht is tegen de "externe aanwervingsprocedure", maar tegen de wervingsstop.
Citaat:
Weeral op de man spelen? Pak eens een prozac, voordat uw eigen zuurtegraad u in spontane zelfontbranding doet uitbarsten.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 08:34   #98
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt massaal is er niet gestaakt, maar omdat de vakbonden hadden aangekondigd de gebouwen hermetisch te sluiten, deden veel Vlaamse ambtenaren niet de moeite naar Brussel te komen. Donderdag stuurde het departement Coördinatie een rondvraag naar alle ambtenaren, met de vraag of ze van plan waren te staken. 12 procent antwoordde te willen staken, 63 procent wilde werken, 24 procent was van plan vakantie te nemen. Van de zowat 13.000 personeelsleden antwoordden er 5.983.

Vermorgen is niet te spreken over de manier waarop de regering praat met de vakbonden. Vooral minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois (N-VA), met wie ze moeten onderhandelen, is kop van Jut. ,,Onervaren, maar vooral onbekwaam. Hij en zijn medewerkers zijn bijzonder slecht voorbereid aan de onderhandelingen begonnen. Ik moest aan tafel zitten met kabinetsmedewerkers die niet eens het statuut van de Vlaamse ambtenaren kennen. Gewoonweg schandalig, en bovendien beledigend voor de vakbonden.''

-----------------

Dit verwondert me nu niks. Boer Swa maakt me een bijzonder slechte indruk, puur amateurisme overgoten met een sausje dat men in de provincie "zakelijkheid" noemt.
het enige wat ik hieruit kan afleiden is dat :

1) de vakbond ondemocratisch is
2) ze in deze slechts spreekt voor 12% van de ambtenaren
3) geert bourgeois door 88% van de ambtenaren wel als bekwaam wordt gezien

dat bevestigt dus mijn gedacht erover, de huidige vakbondsmensen zijn klojos die nooit of te nimmer tevreden zullen zijn en die niets liever doen dan mensen die wel tevreden zijn te koeioneren. in deze is het duidelijk dat het overgrote gedeelte van de ambtenaren niet akkoord was met deze staking, alle stakers mochten dus voor mijn part opgepakt worden en een fikse pv gekregen hebben wegens ondemocratisch gedrag en het verhinderen van de werkzaamheden.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 08:44   #99
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
jij snapt er geen snars van.
Sommige vakbondsbonzen zijn bang dat ze nu zullen moeten werken. Daarom staken ze.
Oud 29 maart 2005, 08:51   #100
giserke
Banneling

Standaard

kan er me iemand vertellen waarom deze week niet wordt gestaakt en tijdens de werkuren wel?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be