Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2005, 16:37   #81
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lenin
Tweetalig onderwijs is nefast voor de kwaliteit ervan.
Dus het Vlaamse onderwijs dat al vroeg begint met de tweetaligheid van haar leerlingen, zou dus nefast zijn?

Wie zegt dat alles volledig tweetalig moet zijn?

Ik ben alvast enorm dankbaar dat ik hier zo een goede talenstudies tijdens het reguliere onderwijs heb kunnen volgen. Zelfs het Egels in mijn hogere studies vond ik een verrijking!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 16:37   #82
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
studies tonen dat inderdaad duidelijk aan, het is zelfs nog nefast voor mensen die quasi tweetalig zijn. maar de bubbelkliek wil daar niet van weten, tweetaligheid gaat voor hen boven alles, zelfs als het algemeen onderwijspeil daardoor daalt
Alle Franstaligen willen dat alle Vlamingen tweetalig (Fr NL) zijn zodat iedereen overal kan Frans spreken.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 16:38   #83
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Dus het Vlaamse onderwijs dat al vroeg begint met de tweetaligheid van haar leerlingen, zou dus nefast zijn?
Helemaal niet, beide gemeenschappen moeten de taal van de andere gemeenschap zo vroeg mogelijk aanleren.
Maar dat wil niet zeggen dat lessen van bv wetenschappen in de andere landstaal moeten plaatsvinden, dat is immers nefast voor het niveau.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 16:40   #84
Lenin
Vreemdeling

Lenin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie zegt dat alles volledig tweetalig moet zijn?

Ik ben alvast enorm dankbaar dat ik hier zo een goede talenstudies tijdens het reguliere onderwijs heb kunnen volgen. Zelfs het Egels in mijn hogere studies vond ik een verrijking!
Er zijn er die zeggen dat alles in het onderwijs tweetalig moet zijn. Het is daar dat ik tegen ben. Het geven van Frans telt niet als 'tweetaligheid'.
Oud 7 juni 2005, 16:59   #85
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bub is een clubje naiëve dromers.
15 posts en al zo veel wijsheid
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 17:02   #86
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
Hahaha. Kommies zijn slimmer als we dachten[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 07-06-2005 at 18:03
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Hahaha. Kommies zijn slimmer als we dachten[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Ik lees al een tijdje mee.[/size]
[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 7 juni 2005 om 17:03.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 17:04   #87
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet tegen tweetalig onderwijs.

Maar het gaat inderdaad over meer dan alleen dat.
Over franstaligen en nederlandstaligen, waar dan ook in ons landje.
Volgens een opiniepeiling zou blijken dat 75% van de Brusselaars (dus ook heel wat franstaligen) voorstander is van tweetalig onderwijs in Brussel.

Het gaat inderdaad over meer dan dat maar dat betreft dan vooral de Vlaamse rand.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 17:06   #88
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Hahaha. Kommies zijn slimmer als we dachten

zijn kommies dan ook geen naïve dromers?

(grapje eh lenin )
Oud 7 juni 2005, 17:06   #89
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
studies tonen dat inderdaad duidelijk aan, het is zelfs nog nefast voor mensen die quasi tweetalig zijn. maar de bubbelkliek wil daar niet van weten, tweetaligheid gaat voor hen boven alles, zelfs als het algemeen onderwijspeil daardoor daalt
Zijt ge ook tegen tweetalig onderwijs in Brussel? Zo ja, wat is dan uw alternatief om de communicatiekloof in Brussel te dichten?
Oud 7 juni 2005, 17:57   #90
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Zijt ge ook tegen tweetalig onderwijs in Brussel? Zo ja, wat is dan uw alternatief om de communicatiekloof in Brussel te dichten?
Je uitgangspunt betreffende tweetalig onderwijs lijkt interessant, maar zal in de praktijk niet werken. Er zijn ten eerste bezwaren op pedagogisch vlak, hoe kan een kind van pakweg 6 jaar oud probleemloos het ene vak in het Nederlands en het andere in het Frans volgen, tenzij datzelfde kind perfect tweetalig opgevoed wordt? Ik heb het dan nog niet over allochtone kinderen. Zijn er voldoende meertalige leerkrachten in het overwegend franstalig onderwijs? Hoe ga je dit allemaal practisch organiseren? De communicatiekloof ga je er ook niet mee dichten, hoogstens
wat milderen. Als één bevolkingsgroep zich superieur acht boven de andere, omdat ze een zogezegde wereldtaal spreken en dat duidelijk laat blijken aan die andere groep, daar pas ik voor. Brussel is misschien de hoofdstad van Europa, maar niet meer de mijne. Brussel is voor mij het buitenland, omdat zelfrespect mij niet helemaal vreemd is. Dit is voor alle duidelijkheid mijn bescheiden standpunt, niet dit van de N-VA.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 17:58   #91
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er is een groot verschil tussen degelijk talenonderwijs en tweetalig onderwijs, het is voor mij onaanvaardbaar dat iemand niet - taallessen krijgt in een taal die niet zijn moedertaal is
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 18:48   #92
van Maerlant

Standaard

Citaat:
er is een groot verschil tussen degelijk talenonderwijs en tweetalig onderwijs, het is voor mij onaanvaardbaar dat iemand niet - taallessen krijgt in een taal die niet zijn moedertaal is
Doe geen moeite. Ze willen de waarheid niet zien.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 7 juni 2005, 19:08   #93
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Doe geen moeite. Ze willen de waarheid niet zien.
Ze?
Oud 7 juni 2005, 19:18   #94
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw standpunt maar als je die politieke lijn volgt, zal het resultaat altijd zijn dat je de Brusselse bevolking in twee groepen blijft opdelen en dat er nooit een gemeenschappelijke identiteit van 'wij Brusselaars' zal ontstaan. Zonder zo'n gemeenschappelijke identiteit zal je altijd het risico op spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen blijven behouden.

In theorie kan je ook werken met het systeem zoals dat nu bestaat maar iedereen kan wel zien wat vandaag het resultaat daarvan is: de grote hoop van de franstaligen kent amper twee woorden Nederlands. je kan natuurlijk pleiten om het aantal uren Nederlands in de franstalige scholen te verhogen maar ik betwijfel of ze in het franstalig onderwijs daar ooit toe bereid zullen zijn.

Ik hoop dus als je het idee van tweetalig onderwijs afwijst, je ook een alternatief kan geven dat de huidige problemen kan oplossen.
Oud 7 juni 2005, 19:38   #95
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Je uitgangspunt betreffende tweetalig onderwijs lijkt interessant, maar zal in de praktijk niet werken. Er zijn ten eerste bezwaren op pedagogisch vlak, hoe kan een kind van pakweg 6 jaar oud probleemloos het ene vak in het Nederlands en het andere in het Frans volgen, tenzij datzelfde kind perfect tweetalig opgevoed wordt? Ik heb het dan nog niet over allochtone kinderen. Zijn er voldoende meertalige leerkrachten in het overwegend franstalig onderwijs? Hoe ga je dit allemaal practisch organiseren? De communicatiekloof ga je er ook niet mee dichten, hoogstens
wat milderen. Als één bevolkingsgroep zich superieur acht boven de andere, omdat ze een zogezegde wereldtaal spreken en dat duidelijk laat blijken aan die andere groep, daar pas ik voor. Brussel is misschien de hoofdstad van Europa, maar niet meer de mijne. Brussel is voor mij het buitenland, omdat zelfrespect mij niet helemaal vreemd is. Dit is voor alle duidelijkheid mijn bescheiden standpunt, niet dit van de N-VA.
Je spreekt van bezwaren op pedagogisch vlak maar blijkbaar wordt het toch al toegepast in de praktijk (zie de links op eerste bladzijde) en daar geeft men juist aan dat het wel degelijk werkt op voorwaarde dat je begint op jonge leeftijd. Ik vermoed dus dat er wel pedagogen zijn die daarover op voorhand hebben nagedacht.

Wat die meertalige leerkrachten betreft, dat is een moeilijk punt natuurlijk maar dat is vooral een probleem in de overgangsperiode. Een oplossing daarvoor lijkt mij dat het systeem geleidelijk aan wordt ingevoerd en dat men bijvoorbeeld reeds enkele jaren op voorhand begint met op grote schaal leerkrachten bij te scholen in de tweede taal. Oók dan blijft de overgangsperiode natuurlijk moeilijk maar als je ervan uitgaat dat zulk een systeem een oplossing kan betekenen op lange termijn, mag je je niet laten afschrikken door voorzienbare problemen in de overgangsperiode.

Allochtone kinderen van jonge leeftijd zouden volgens mij nog mee in het gewone systeem kunnen stappen aagezien kinderen op jonge leeftijd nog gemakkelijk nieuwe talen opnemen. Wat oudere kinderen betreft, wordt het natuurlijk moeilijker. Daar zie ik ook niet direct een wonderoplossing.

Dat superioriteitsgevoel zal zeker wel bestaan maar dat moet je er volgens mij gelijdelijk aan uitboetseren. Als nederlandstalige en franstalige kinderen samen onderwijs volgen, kan je volgens mij al een hele stap vooruit zetten: als je dag in dat uit samen onderwijs volgt, zal het resultaat zijn dat men meer open gaat staan voor mekanders taal en cultuur.
Oud 7 juni 2005, 19:54   #96
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ze?
bubbertjes

Oud 7 juni 2005, 20:06   #97
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als nederlandstalige en franstalige kinderen samen onderwijs volgen, kan je volgens mij al een hele stap vooruit zetten: als je dag in dat uit samen onderwijs volgt, zal het resultaat zijn dat men meer open gaat staan voor mekanders taal en cultuur.
hoe ga je dat doen, in de praktijk? Ga je een leerling uit lommel verplichten naar jumeppe naar school te gaan?
Oud 8 juni 2005, 11:52   #98
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Helemaal niet, beide gemeenschappen moeten de taal van de andere gemeenschap zo vroeg mogelijk aanleren.
Maar dat wil niet zeggen dat lessen van bv wetenschappen in de andere landstaal moeten plaatsvinden, dat is immers nefast voor het niveau.
Waarom zou dat nefast zijn, zeker als je al vroeg begint met tweetaligheid?

Of een tekst nu in het Nederlands, Frans of Zimbabwaans staat, de inhoud ervan bepaalt de waarde.

Die engelse teksten die ik in het hoger onderwijs te verwerken kreeg, waren de belangrijkste, dus zeker niet nefast voor het niveau.

Daarom begrijp ik jou stelling niet.
Oud 8 juni 2005, 12:01   #99
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn er die zeggen dat alles in het onderwijs tweetalig moet zijn. Het is daar dat ik tegen ben. Het geven van Frans telt niet als 'tweetaligheid'.
Er blijft uiteraard altijd één de moedertaal. Maar om daarom alle andere talen enkel in de taallessen te houden en nergens anders terug te vinden, moet ook weer niet.
Een gezonde mix van allerlei vakken kan geen kwaad. Zo kan je bijvoorbeeld in het technisch ook de specifieke terminologie in het frans van 'houtbewerking' tijdens de praktijklessen geven. Doet niks af aan het niveau hoor.
Natuurlijk moet je die mix bepalen op basis van pedagogische motivatie en niet door alles algemeen 50/50 te verdelen.

Het kan dus best wel handig zijn, maar het moet doordacht gebeuren en niet globaal opgelegd.
Oud 8 juni 2005, 12:02   #100
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
De reactie hierboven geldt eigenlikj ook als antwoord hierop.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be