Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA.

Discussietools
Oud 20 april 2005, 08:59   #81
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Er is nooit, maar dan ook nooit amnestie gevraagd voor criminelen.
Waarom dan amnestie?
Oud 20 april 2005, 09:39   #82
Johanna
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Waarom dan amnestie?
Amnestie voor mensen die collaboreerden omwille van hun ideeën, zonder daarbij oorlogsmisdaden te hebben gepleegd.

Leopold III is daar een typisch voorbeeld van.
Johanna is offline  
Oud 20 april 2005, 18:10   #83
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Amnestie voor mensen die collaboreerden omwille van hun ideeën, zonder daarbij oorlogsmisdaden te hebben gepleegd.

Leopold III is daar een typisch voorbeeld van.
En Irma Laplasse?
Oud 20 april 2005, 19:32   #84
marc platel
Vreemdeling

marc platel's schermafbeelding

Standaard revisisonisme Vlaamse kring

Ik moet u teleurstellen maar ik ben niet de webmaster van de website van de Vlaamse Kring en kan u dus ook niet uitleggen wat de mensen van de Vlaamse Kring daarmee zouden willen zeggen hebben. Ik heb inderdaad het voorwoord geschreven voor de website, maar dat houdt niet in dat ik mee rond de tafel zou zitten als beslist wordt wat wel en wat niet.
Excuus dus

Marc Platel

Citaat:
Ikzelf ben geen voorstander van de doodstraf, ook niet in het geval van landverraad. Irma Laplasse werd geëxecuteerd, niet onterecht, maar wel onnodig. Het in zonde leven beschouw ik als een grotere straf dan de dood.

Zou Dhr. Platel alsnog kunnen verduidelijken wat die passage op de website www.vlaamsekring.net inhoudt, en bovenal: vanwaar men die informatie haalt?
marc platel is offline  
Oud 20 april 2005, 19:40   #85
marc platel
Vreemdeling

Standaard revisionisme Vlaamse Kring

Geachte,

Mag ik zelf nog beslissen wat ik denk en bedoel: ik bedoelde zeer bewust Ijzerbedervaart bis. De oorspronkelijke Ijzerbedervaart werd door de organisatoren zelf bewust de vernieling in gejaagd en lokte daardoor een reactie uit, de nu ook al trieste bedoening van de zogenoemde Ijzerwake. Wie nu precies voor wat verantwoordelijk is, dat is niet mijn zaak: ik stel alleen oorzaak en gevolg vast. Overigens zegt men mij - ik heb het document zelf niet gezien - dat voor het Ijzerbedevaartcomité vandaag de bedevaart prioriteit nummer 24 is van hun opdrachtenlijstje waarop nu vooraan de Vredeconcerten staan. Tja....Ik weet dat sommigen nu hele boos zullen zijn, maar ik zeg wat ik denk.

Marc Platel

Citaat:
Dhr. Platel had het ongetwijfeld over de IJzerwake. Een mens kan zich al eens vergissen.
marc platel is offline  
Oud 20 april 2005, 19:43   #86
marc platel
Vreemdeling

Standaard vLAAMSE REVISIONISME/

Goede vrienden,

het zou niet slecht zijn als iedereen eens wat zou grasduinen in goede boeken over de Vlaamse beweging. En dus ook over de geschiedenis van de Ijzerbedevaart.

Marc Platel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Zowel het VB als de N-Va proberen krampachtig die tragedie te recupereren voor hun quasi analoge separatistische gedachtengoed.
Uw opwerping is dus een flagrante misvatting.
marc platel is offline  
Oud 20 april 2005, 22:30   #87
Johanna
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
Geachte,

Mag ik zelf nog beslissen wat ik denk en bedoel: ik bedoelde zeer bewust Ijzerbedervaart bis. De oorspronkelijke Ijzerbedervaart werd door de organisatoren zelf bewust de vernieling in gejaagd en lokte daardoor een reactie uit, de nu ook al trieste bedoening van de zogenoemde Ijzerwake. Wie nu precies voor wat verantwoordelijk is, dat is niet mijn zaak: ik stel alleen oorzaak en gevolg vast. Overigens zegt men mij - ik heb het document zelf niet gezien - dat voor het Ijzerbedevaartcomité vandaag de bedevaart prioriteit nummer 24 is van hun opdrachtenlijstje waarop nu vooraan de Vredeconcerten staan. Tja....Ik weet dat sommigen nu hele boos zullen zijn, maar ik zeg wat ik denk.

Marc Platel
Marc Platel

Waarom schreef jij niet gewoon zo:
Citaat:
“Ik heb geen enkele moeite om toe te geven dat ik flink geschrokken ben toen ik hoorde van de hulde aan Staf De Clercq op [SIZE=3]IJzerwake[/SIZE]. Een ideetje van mij om daarover toen contra te publiceren is toen niet doorgegaan, maar dat ligt gewoon aan mij persoonlijk. Ik doe het dan maar langs deze weg maar veel korter.

Marc Platel”
IJzerbedevaart bis voor IJzerwake is zeer slecht gekozen..

Als er een scheiding is, ga je de echtgenote toch niet blijven aanspreken met de familienaam van haar vroegere ex.
Johanna is offline  
Oud 20 april 2005, 22:43   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte,

Marc Platel
Ik heb maar al te graag dat u zegt wat u denkt en bedoelt!

Het klopt volledig dat de oorspronkelijke IJzerbedevaart door het IJzerbedevaartcomité zélf in de vernieling werd gereden. Niet alleen omdat dat comité bevolkt werd door niet democratisch verkozen lullen, maar ook onder de invloed van politieke lullen die zichzelf nog wel Vlaamsgezind noemden maar het allang niet meer waren.
Het is ook niet nodig om een document in te kijken om te weten waar het politiek correcte schoentje wringt. Wie het wil zien kan met eigen ogen de praktijk van de 'vredesconcerten' waarnemen.
En neen, ook ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurt zonder de opdracht van de politieke broodheren die het daar vandaag voor het zeggen hebben.

Wat de IJzerwake betreft kan ik alleen maar hopen dat ons voortaan nieuwe, onaangename verrassingen bespaard blijven.
Oud 20 april 2005, 23:15   #89
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Een vernieuwing van de IJzerbedevaart én verbreding van haar activiteiten
waren een dringende noodzaak.

Reeds tientallen jaren stellen we vast dat de bedevaarten steeds minder volk trekken en dat de politieke impact zeer weinig of onbestaande is.

De Gordel , een massa manifestatie, met een zeer zacht Vlaams profiel
heeft meer invloed op de Vlaamse bewustwording dan bedevaarten en wakes
met minder dan 5000 aanwezigen.

Hetzelfde kan gezegd worden van de actie “Vlaanderen Vlagt”
met maar een tiental personen..

Ook de moderne media beïnvloedt de Vlaming veel meer dan
wakes en bedevaarten en dit zowel positief als negatief.

Wat de IJzerwake speciaal betreft heeft die ook zijn invloed gehad
maar dan in zeer negatieve zin.
Eens te meer heeft men hier aan de Vlaming laten zien dat
IJzerwake de kwalijke collaboratie blijft verheerlijken met de huldiging
van de LEIDER Staf de Clercq, die zijn steun verleende aan
een regime die miljoenen doden op zijn geweten heeft.

En dan is men verwonderd dat de media en onze zuiderburen
de Vlaamsgezinden bestempelen als een een bende fascisten.
Clemens is offline  
Oud 20 april 2005, 23:46   #90
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je blaast warm en koud tegelijk, Marie-José.

Je geeft toe dat de 'vernieuwing' van de IJzerbedevaart broodnodig was maar tegelijk keur je de 'verbreding van de activiteiten' toe die er de oorzaak van waren/zijn, dat de IJzerbedevaart teloor ging/gaat. Deze 'verbreding' was immers alles behalve de wens van de IJzerbedevaarders dan wel die van de politiek die er de hand in had/heeft.

Je probeert die verbreding te verkopen door er een 'zacht profiel' aan te verbinden zoals aan de Gordel.
Volgens mij heeft dat zachte profiel er enkel voor gezorgd dat nauwelijks nog iemand weet dat de gordel als bedoeling had het Vlaamse karakter van de rand te beklemtonen. De enigen die dat nog veel te goed lijken te weten zijn de bubbels. Vandaar dat ze de laatste gordel welbewust gingen verstoren met hun geliefkoosde driekleur. De Vlaamse rand hoort voor hen al goed en wel bij Bruxelles.

Wat de hulde aan SDC betreft werd er idd een verkeerd signaal gegeven. Toch aan degenen die SDC enkel als de man zien die 'zijn steun verleende aan een regime dat miljoenen doden op zijn geweten heeft'. Ik meen dat niet alleen over die man identiek hetzelfde kan gezegd worden. Bovendien heeft hij, in tegenstelling tot de andere foutenmakers, zijn misstappen met zijn leven betaald.
Maak je overigens geen illussies, als fascisten worden wij toch bestempeld door onze Zuiderburen. Inclusief de N-VA en de IJzerbedevaarders.
Ze zouden beter in eigen boezem kijken.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 20 april 2005 om 23:47.
Knuppel is offline  
Oud 21 april 2005, 00:23   #91
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen Vlagt is een geval apart. Betrek de vrijwilligers die daarachter zitten beter niet bij al datgene dat reeds door de politiek werd gerecupereerd. (Ik zie BHV-Verhofstadt nog niet in de gordel meefietsen omdat hij er het Vlaamse karakter van wil beklemtonen...)
Aan de reacties van de 'moderne media' (beter ware het van de Belgische media te gewagen) is voldoende af te meten dat deze organisatie niet alleen veel meer vruchten afwerpt inzake de Vlaamse bewustwording dan de IJzerbedevaart en IJzerwake, maar ook veel meer dan een veelvoud van die 'tien mensen' aan 'Vlaamse' politici.
De reden is duidelijk: deze mensen hebben niet hun door de Belgische staat betaalde postje te verdedigen. Zij hebben uitsluitend, en volledig gratis, de bewustwording van het Vlaamse volk voor ogen dat in de nabije toekomst zijn onafhankelijk zal vieren.
Oud 21 april 2005, 08:20   #92
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte,

Marc Platel
Ik zei dan ook: "Dhr Platel had het ongetwijfeld over de IJzerwake". En inderdaad, daar ging het over.
Oud 21 april 2005, 08:26   #93
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb mijn mening daar op dit forum al over gegeven, en om jou te plezieren ga ik ze niet herhalen, Yann.
*KNIP* Je bent naar de IJzerwake geweest, goed wetende wie ze daar zouden gedenken. Je hebt je daarvoor op het forum geen enkele keer verantwoord, maar telkens op de 'blauwe knop' gedrukt als het wat te heet onder je voeten werd.

U houdt toch alle citaten bij? Waarom die van u dan niet?!

Laatst gewijzigd door Peter Johan : 21 april 2005 om 17:44. Reden: Schelden
Yann is offline  
Oud 21 april 2005, 10:55   #94
Johanna
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En Irma Laplasse?
Irma Laplasse, was een eenvoudige volksvrouw, die in de eerste plaats spontaan handelde als een moeder die haar zoon wilde beschermen.

Zij is in geen enkel opzicht te vergelijken met figuren als Staf de Clercq, die een leidende en verantwoordelijke functie had tijdens de bezetting.( Staf de Clerq is in oktober 1942 overleden en heeft zijn misstappen zeker niet met zijn leven betaald zoals door Knuppel onterecht werd aangehaald. Staf de Clercq werd opgevolgd door Elias)

Wil je meer weten over deze spijtige zaak, dan lees je best het boek over Irma Laplasse geschreven door Karel Van Isacker.

Enkele feiten die Karel Van Isacker in dit boek aanhaalt:
Citaat:
In het dagboek van Irma Laplasse lees je:”ik in mijn angst en smart ben met mijn dochter, naar vader zoekend, een Duits schildwacht tegengekomen en heb hem de aanhouding van mijn zoon meegedeeld. Is het mijn schuld, maar ik geloof eerder aan het toeval, hebben de Duitsers een aanval gedaan of beter patrouille gedaan en zijn in een gevecht geraakt met de witte brigade waarvan ik later vernam dat er zeven doden waren.”

Een belangrijke Duitse getuige, Karl Bongers, heeft in 1971 aan Van Isacker schriftelijk bevestigd voor zover hij zich nog kon herinneren , dat uiteengedreven Duitse soldaten zelf gezegd hadden dat partizanen in Oostduinkerke Duitse soldaten vasthielden en dat er daarom een Duits commando naar Oostduinkerke werd gestuurd om die vastgehouden soldaten te bevrijden.
Johanna is offline  
Oud 21 april 2005, 12:46   #95
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Ach ja, Irma was natuurlijk de onschuldigheid zelve. Hieronder nog een bloemlezing uit haar gevangenisdagboek, mooi samengevat door forumlid 'The Piano', tevens op zijn website te lezen:

Citaat:

In de gevangenis werd het gevangenisdagboek van Irma Laplasse door de opgesloten collaborateurs ongeveer 400 keer(!) overgeschreven als tijdverdrijf. Dat Irma Laplasse onvoorwaardelijk haar 'zwarte zaak' en de 'collaboratie' tot het einde toe onvoorwaardelijk trouw bleef, mag blijken uit de volgende fragmenten uit haar dagboek:

[font=Verdana][size=2]pag. 41: "..'k werd in een cel gestoken bij drie nog jonge vrouwen en, goddank, het waren echte zwarte.

pag. 48: "..dus afscheid aan mijn gebuurs celgenoten en aan mijn favoris de zwarten."

pag 35: "Maar de haat zegevierde en alles was toegelaten wat niet deugde. Het gespuis is meester en God weet voor hoelang nog!" (..) "Bittere ontgoocheling, het schoonste volk van Vlaanderen zat opgesloten en het gespuis zegevierde."

[/size][/font]

Om de tijd de verdrijven in de gevangenis zingt ze met haar favoris, de zwarten de bekende liedjes:

[font=Verdana][size=2]pag. 41: "Zo was de dag redelijk rap voorbij, maar 's avonds stond ik letterlijk verstomd, was ik nog wel in het gevang, daar hoorde ik al de bekende Vlaamse liederen, zoals Vlaamse Leeuw, Mijn Vlaanderen en marsliederen van de Zwarte Brigade, de S.S., en zo meer. Mijn hart ging open en wat ik voor een ongeluk had aangezien van naar Gent te komen daar was mijn geluk geweest, want daar heb ik eindelijk een goede dosis moed opgedaan."

pag. 27: "Zondag was het aan onze toer om naar huis te gaan, maar, oh God, wat trok ik mijn ogen open, daar kwamen wij in de kapel en wij moesten in kotjes zitten, elk zijn kotje. Men zat daar lijk levend in een doodskist. Die dat uitgevonden heeft mogen ze van mij levend vlaan¹."
[/size][/font] (¹=villen)

En over Hitler en de Holocaust op de joden....[font=Verdana][size=2]

pag. 47: "Eens kwam de overste bij ons een preek houden over de Vlamingen. Ze had nooit kunnen denken, zegde ze, dat er zoveel waren die zich hadden laten meeslepen met de vijand en dan nog zoveel geleerde mannen ook. (..)... maar het Hitlerisme deugde niet. Wat had hij niet gedaan met de Joden, het waren immers ook mensen, ganse kamers met kleine kinderen heeft hij versmacht en wat al meer. Ge ziet ze deden goed hun best aan de politiek, tot zelfs in onze cellen."

[/size][/font]

Op 28 mei, twee dagen voor ze werd terechtgesteld, en haar werd medegedeeld dat het gratieverzoek door Prins Regent Karel was verworpen, siste ze helemaal uit haar lood geslagen tegenover haar hoofdbewaakster Annie Johnson, die tevens overste was van de gevangeniszusters, het volgende venijn toe:
[size=+1]"Hebben ze mij morgen, ik heb ze ook gehad, de smeerlappen!"[/size]
Bron: www.thepiano.tk

Laatst gewijzigd door Yann : 21 april 2005 om 12:46.
Yann is offline  
Oud 21 april 2005, 13:27   #96
marc platel
Vreemdeling

Standaard revisonisme Vlaamse Kring

[Geachte,

Omdat ik zoals ik schreef, iets anders schreef. Dat u het niet eens bent met mijn uitleg, ok, maar ik schreef wat ik geschreven heb?

Marc PlatelQUOTE=Johanna]Marc Platel

Waarom schreef jij niet gewoon zo:

IJzerbedevaart bis voor IJzerwake is zeer slecht gekozen..

Als er een scheiding is, ga je de echtgenote toch niet blijven aanspreken met de familienaam van haar vroegere ex.[/quote]
marc platel is offline  
Oud 21 april 2005, 13:34   #97
marc platel
Vreemdeling

Standaard revisonisme Vlaamse Kring

Geachte,

Hoe meer de Bedevaart werd vernieuwd, hoe minder volk. Hoe meer de bedevaart werd verbreed, hoe smaller de plaats die men nodig had om de bedevaarders te verzamelen. Oorzaak en gevolg? Ik weet het niet, ik stel het alleen vast.

Over de politieke invloed van de zachte Gordel, zou ik toch eens van u willen horen waar en hoe we die invloed gezien of gehoord hebben. Of denkt u echt dat die duizende fietstoeristen naar de Gordel komen en weten dat ze door de faciliteitengemeenten rijden? Sta mij toe te zeggen, dat u het toch wel heel erg rooskleurig ziet.

Als ik u goed begrijp moet de Vlaamse beweging nu maar alle acties en andere wat bewegende toestanden laten vallen en zich alleen nog bezighouden met natuurwandelingen en vredesconcerten met toch wel opvallend weinig volk.

Marc Platel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Een vernieuwing van de IJzerbedevaart én verbreding van haar activiteiten
waren een dringende noodzaak.

Reeds tientallen jaren stellen we vast dat de bedevaarten steeds minder volk trekken en dat de politieke impact zeer weinig of onbestaande is.

De Gordel , een massa manifestatie, met een zeer zacht Vlaams profiel
heeft meer invloed op de Vlaamse bewustwording dan bedevaarten en wakes
met minder dan 5000 aanwezigen.

Hetzelfde kan gezegd worden van de actie “Vlaanderen Vlagt”
met maar een tiental personen..

Ook de moderne media beïnvloedt de Vlaming veel meer dan
wakes en bedevaarten en dit zowel positief als negatief.

Wat de IJzerwake speciaal betreft heeft die ook zijn invloed gehad
maar dan in zeer negatieve zin.
Eens te meer heeft men hier aan de Vlaming laten zien dat
IJzerwake de kwalijke collaboratie blijft verheerlijken met de huldiging
van de LEIDER Staf de Clercq, die zijn steun verleende aan
een regime die miljoenen doden op zijn geweten heeft.

En dan is men verwonderd dat de media en onze zuiderburen
de Vlaamsgezinden bestempelen als een een bende fascisten.
marc platel is offline  
Oud 21 april 2005, 13:36   #98
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je liegt. Je bent naar de IJzerwake geweest, goed wetende wie ze daar zouden gedenken. Je hebt je daarvoor op het forum geen enkele keer verantwoord, maar telkens op de 'blauwe knop' gedrukt als het wat te heet onder je voeten werd.

U houdt toch alle citaten bij? Waarom die van u dan niet?!
Dank je.
JIJ weet blijkbaar beter wat IK denk, doe en schrijf dan ikzelf.
Oud 21 april 2005, 14:38   #99
tronca
Staatssecretaris

tronca's schermafbeelding

Standaard

Kunnen jullie die persoonlijke vete verder zetten per pb? Bedankt.
tronca is offline  
Oud 21 april 2005, 15:13   #100
Johanna
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ach ja, Irma was natuurlijk de onschuldigheid zelve. Hieronder nog een bloemlezing uit haar gevangenisdagboek, mooi samengevat door forumlid 'The Piano', tevens op zijn website te lezen:

Bron: www.thepiano.tk
Hetgeen jij hier aanhaalt is niets relevant om Irma Laplasse schuldig te verklaren.

Irma Laplasse, was een eenvoudige volksvrouw, die in de eerste plaats spontaan handelde als een moeder die haar zoon wilde beschermen.
Johanna is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be