Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2005, 16:19   #81
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Ja, in Aushwitz en Dachau hebben ze ook niet alle Joden kunnen vermoorden.

Weet je dat Armeniërs uit Bursa werden gedeporteerd? Bursa ligt in het helemaal in het westen van Turkije. Ook uit Ankara, Konya, Antalya werden Armeniërs gedeporteerd, en die steden lagen zeer ver van het front, bovendien vormden de Armeniërs daar zeer kleine minderheden die nooit zouden kunnen hopen op onafhankelijkheid of een Russische interventie; waarom zouden zij dan in opstand komen?

In het geval van de Armeniërs van Bursa was de eindbestemming Mosul. Nu moet je me eens vertellen hoe de Ottomaanse regering verwachtte dat duizenden Armeniërs die grotendeels te voet van het Westen van Anatolië naar het noorden van Irak moeten verhuizen, zonder voeding of water zouden kunnen overleven.

Laat me je eens iets vertellen over mijn eigen familie.

Mijn overgrootvader was een goudsmid in de Oost-Anatolische stad Marash (jij kent het waarschijnlijk onder de naam Karamanmaras).

Hij was een conservatief man, een echte Osmaanse Armeniër die zelfs, net zoals zeer vele Armeniërs uit Marash, thuis Turks sprak. Hij was getrouwd, met 9 kinderen.

Op een avond in 1915 komt tijdens het avondmaal een Turkse vriend van de familie bij hem aankloppen; de vriend is een functionaris in de plaatselijke administratie van Marash. Hij verteld mijn overgrootvader dat er de volgende dag een deportatiebevel zou worden uitgevaardigd en dat hij in geen geval eraan zou mogen gehoorzamen. Hij gaf mijn overgrootvader de raad om zich met de familie ergens te verbergen.

Mijn overgrootvader, in al zijn naïviteit, geloofde zijn Turkse vriend niet. Hij kon gewoonweg niet geloven dat hij, als gehoorzaam burger, door de Osmaanse staat zou kunnen worden mishandeld.

De volgende dag geeft hij gevolg aan het deportatiebevel, want er staat toch in dat er op de eindbestemming accomodatie was voorzien en dat ze werden gedeporteerd ‘voor hun eigen bescherming’.

Binnen twee jaar zijn hij, zijn vrouw en zeven van de negen kinderen dood – afgeslacht door hun Turkse ‘bewakers’ of verhongerd of verdorst in de Syrische woestijn. Ik zal je de details van de moordpartijen, verkrachtingen, verminkingen, dorst, honger en ziektes besparen.

En dit verhaal herhaalt zich keer op keer in andere Armeense families.
Er zijn ook talloze verhalen van Turkse families die afgeslacht zijn door Armeniers. Er zijn talloze Turkse dorpen afgebrand door Dashnak terroristen. So what.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2005, 16:27   #82
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

De dreiging van de Armeniers was reel Joriske. Kijk maar naar wat er met de Turken in de Balkan is gebeurd. 28% van de Turken was als gevolg van de opstand omgebracht. De rest was gedwongen huis en haard te verlaten. De deportaties waren noodzakelijk. Het is onmogelijk te bepalen welke Armeniers goede en slechte intenties hadden. Daarom moest iedereen verhuizen. Ook Turken zijn van de honger omgekomen. Je weet niet hoe moelijk het is een bevolking te voorzien van voedsel en water in oorlogstijd. Nagenoeg alle middelen en manschappen waren nodig aan het front. De Turken hadden de grootste moeite de eigen soldaten te bevoorraden, laat staan de Armeniers. Het is spijtig dat de Armeense burgerbevolking hieronder heeft geleden. De Armeense opstandelingen, de Russen en Engelsen zijn hier echter ook voor verantwoordelijk.

Het alternatief van de deportatie: Oost Turkije zou Armeens grondgebied geworden zijn. Dit gebied zou etnisch gezuiverd worden van Turken en Koerden waarna het ingelijfd zou worden door de Sovjets.
Oud 24 april 2005, 16:42   #83
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Er zijn ook talloze verhalen van Turkse families die afgeslacht zijn door Armeniers. Er zijn talloze Turkse dorpen afgebrand door Dashnak terroristen. So what.
Turk4Ever, je bent een ordinaire, harteloze fascist.

De vraag waarom Armeniërs uit West- en Centraal-Anatolië zijn gedeporteerd ga je natuurlijk netjes uit de weg.

Bovendien lijkt iedereen schuldig te zijn voor de Armeense doden behalve de Turken zelf: de ArmeniËrs, de Engelsen, de Russen.....

Heb je ze wel allemaal op een rijtje?
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."

Laatst gewijzigd door Joriske : 24 april 2005 om 16:47.
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2005, 17:15   #84
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dreiging van de Armeniers was reel Joriske.
Las ik niet ergens dat de armeniërs voordien al ontwapend waren ?
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2005, 17:18   #85
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
verhuizen
Is wel het eufemisme van de eeuw.
Oud 24 april 2005, 17:22   #86
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een retorische vraag, neem ik aan.

Helaas geloof ik dat onze negationistische vriend wel degelijk bij zijn volle verstand is en bewust Turkse racistische haatpropaganda herhaalt. Tegen dat soort brainwashing helpt helaas niets.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2005, 17:50   #87
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

een overweldigende hoeveelheid getuigenissen :

http://www.gwpda.org/1915/bryce/a00tc.htm
Oud 24 april 2005, 18:48   #88
Joriske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Las ik niet ergens dat de armeniërs voordien al ontwapend waren ?
Niet alleen dat. In centraal- en westanatolische steden als Angora en Bursa vormden de Armeniërs een te verwaarlozen minderheid en bovendien waren die steden ver van het historische Armenië dat zogezegd onafhankelijk zou kunnen worden, toch werden ze gedeporteerd.

Vraag is waarom de Armeniërs daar in opstand zouden komen. Omdat ze collectieve zelfmoordneigingen hadden?
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Oud 24 april 2005, 18:52   #89
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Een retorische vraag, neem ik aan.

Helaas geloof ik dat onze negationistische vriend wel degelijk bij zijn volle verstand is en bewust Turkse racistische haatpropaganda herhaalt. Tegen dat soort brainwashing helpt helaas niets.
Oei, negationisme.. ik dacht dat alleen VB'ers negationisten konden zijn had ik zo vandaag elders gelezen? Piano hallo?
Oud 24 april 2005, 19:07   #90
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet alleen dat. In centraal- en westanatolische steden als Angora en Bursa vormden de Armeniërs een te verwaarlozen minderheid en bovendien waren die steden ver van het historische Armenië dat zogezegd onafhankelijk zou kunnen worden, toch werden ze gedeporteerd.

Vraag is waarom de Armeniërs daar in opstand zouden komen. Omdat ze collectieve zelfmoordneigingen hadden?
Sivas had een kleine Armeense minderheid en toch was Sivas het mikpunt van Armeense rebellen. Sivas had namelijk een belangrijke strategische positie. Het percentage Armeniers speelt dus niet altijd een rol. Bursa en Ankara zijn redelijk grote steden. Jij zei dat Armeniers uit Istanbul en Izmir niet werden gedeporteerd omdat dat grote steden waren en dat grote logistieke problemen met zich mee zou brengen. Dat argument gaat niet meer op Joriske.
Oud 24 april 2005, 19:08   #91
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Turk4Ever, je bent een ordinaire, harteloze fascist.

De vraag waarom Armeniërs uit West- en Centraal-Anatolië zijn gedeporteerd ga je natuurlijk netjes uit de weg.

Bovendien lijkt iedereen schuldig te zijn voor de Armeense doden behalve de Turken zelf: de ArmeniËrs, de Engelsen, de Russen.....

Ik ben geen harteloze fascist. Ik denk eerder dat jij fascistische nijgingen hebt. Jouw Turkenhaat kent geen grenzen. Ik echter heb talloze keren duidelijk gemaakt dat ik van Armeniers houdt. Ik wil je graag in mijn armen sluiten en je een zoen geven Joriske.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 24 april 2005 om 19:09.
Oud 24 april 2005, 19:19   #92
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Natuurlijk gaat Joriske het feit uit de weg dat 200.000 Armeniers in Syrie levend zijn aangekomen. Was het de bedoeling geweest alle Armeniers te vermoorden, dan hadden ze hen ook niet laten leven. Joriske gaat ook uit de weg dat het bevoorraden van de gedeporteerden zeer moelijk was. Joriske gaat uit de weg dat alle middelen aan het front nodig waren. Joriske gaat uit de weg dat het enorm moeilijk was de soldaten aan het front te bevoorraden, laat staan de Armeniers die gedeporteerd werden. Joriske gaat uit de weg dat ook Turken waren omgekomen aan de honger. Joriske gaat uit de weg dat in 1912, 28% van de Turkse bevolking was omgebracht door Rusland gesteunde opstanden in de Balkan.
Oud 24 april 2005, 19:21   #93
Joriske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Sivas had een kleine Armeense minderheid en toch was Sivas het mikpunt van Armeense rebellen. Sivas had namelijk een belangrijke strategische positie. Het percentage Armeniers speelt dus niet altijd een rol. Bursa en Ankara zijn redelijk grote steden. Jij zei dat Armeniers uit Istanbul en Izmir niet werden gedeporteerd omdat dat grote steden waren en dat grote logistieke problemen met zich mee zou brengen. Dat argument gaat niet meer op Joriske.
Bursa and zeker Ankara waren in die periode relatief kleine steden, zeker Ankara dat pas groot werd nadat de Turkse Republiek het uitriep tot hoofdstad.
Oud 24 april 2005, 19:21   #94
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk gaat Joriske het feit uit de weg dat 200.000 Armeniers in Syrie levend zijn aangekomen. Was het de bedoeling geweest alle Armeniers te vermoorden, dan hadden ze hen ook niet laten leven. Joriske gaat ook uit de weg dat het bevoorraden van de gedeporteerden zeer moelijk was. Joriske gaat uit de weg dat alle middelen aan het front nodig waren. Joriske gaat uit de weg dat het enorm moeilijk was de soldaten aan het front te bevoorraden, laat staan de Armeniers die gedeporteerd werden. Joriske gaat uit de weg dat ook Turken waren omgekomen aan de honger. Joriske gaat uit de weg dat in 1912, 28% van de Turkse bevolking was omgebracht door Rusland gesteunde opstanden in de Balkan.
En Turk4Ever gaat de moord op 1.500.000 mannen, vrouwen en kinderen uit de weg ...

Als je eens wist hoveel schade je hier aan de goede naam van de huidige Turken toebrengt, zou je stoppen met dit zielig negationisme.
Oud 24 april 2005, 19:23   #95
Joriske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
En Turk4Ever gaat de moord op 1.500.000 mannen, vrouwen en kinderen uit de weg ...

Als je eens wist hoveel schade je hier aan de goede naam van de huidige Turken toebrengt, zou je stoppen met dit zielig negationisme.
Groot gelijk. Op dezelfe manier zou de huidige Republiek Turkije aan aanzien winnen als het eindelijk de eigen geschiedenis in de ogen keek en de Genocide eindelijk erkende.
Oud 24 april 2005, 19:35   #96
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:

Er zijn niet 1,5 miljoen Armeniers omgekomen. Er woonden amper 1,5 miljoen Armeniers in het rijk. Engelse tellingen gaan zelfs uit van 1.056.000 Armeniers. De Ottomaanse tellingen gaan uit van 1.295.000 Armeniers. Voor Turken was het belangrijk exact te weten hoeveel Armeniers het rijk bewoonden omdat de Armeniers meer belastingen moesten betalen. Bovendien waren er veel Armeense functionarisen in dienst bij de tellingen. Joriske zal zeggen dat de cijfers van het Armeense patriarchaat (2,3 miljoen) de enige juiste zijn. Dit is klinkklare onzin. Laatst waren er tellingen in Turkije. Ze zijn uitgekomen op 70 miljoen mensen. Zijn deze cijfers ook onzin? Als de Turkse moskeen zeggen dat Turkije eigenlijk 140 miljoen inwoners heeft, moeten we dat dan ook geloven? Hij kan zijn beweringen niet met feiten staven. Overigens beweerden de Armeniers in het begin dat er 800.000 Armeniers waren omgekomen. Dit hebben ze gelijdelijk aan opgekrikt tot 1,5 miljoen.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 24 april 2005 om 19:36.
Oud 24 april 2005, 20:10   #97
Joriske
Gouverneur

Standaard

Ter informatie, Turk4Ever, de Duitse ambassade schatte tegen het einde van WOI het aantal doden in de genocide op 1.5 miljoen (volgens in Duitse archieven gevonden documenten). (Zie de artikels in 'Der Spiegel', de links vind je in een van mijn vorige posts)
Oud 24 april 2005, 20:33   #98
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Oei, negationisme.. ik dacht dat alleen VB'ers negationisten konden zijn had ik zo vandaag elders gelezen? Piano hallo?
Op die kerel moet je niet wachten. Hij is alleen maar geobseerd door het VB.
Oud 24 april 2005, 20:34   #99
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Zeer juist. Het is inderdaad intriest dat zo weinig Turken inzien hoe dit hun goede naam besmeurt.
Oud 24 april 2005, 22:04   #100
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn niet 1,5 miljoen Armeniers omgekomen.
Ok, ik speel even advocaat van de duivel.

Viscount Bryce schat het dodencijfer op 600.000

http://www.lib.byu.edu/%7Erdh/wwi/19.../a18.htm#hist6

Verandert natuurlijk niets aan de grond van de zaak.

[size=5][/size]
[size=5][/size]
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be