Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2005, 15:49   #81
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
wetende dat de eerste vlag die aan het stadhuis van brussel wapperde de franse was en dat franse troepen bijgestaan door waalse revolutionairen (al dan niet daarvoor betaald door waalse elite) het leger van willem 2 gingen tegenhouden lijkt me dat niet echt moeilijk. als je daarnaast ook weet dat de revolutionairen graag de zoon van louis philippe op de belgische troon wilden is het feest helemaal compleet.

dat de vlamingen niets wilden weten van die belgische omwenteling wordt dan weer bewezen door het simpele feit dat de orangisten zelfs na de belgische omwenteling in de meeste vlaamse grootsteden nog de absolute meerderheid haalden.

en zoals ik reeds zei, voor de collaboratie moeten er mijns inziens geen excuses worden aangeboden, het is eerder het belgische regime dat zijn excuses moet aanbieden. zij hebben immers de situatie gecreeerd waarin de vlamingen geen andere keus hadden dan te collaboreren
Volledig mee eens, en dan heb je het nog niet eens gehad over de economische collaboratie van bedrijven die stinkrijk zijn geworden door toedoen van de oorlog! Ook daar hoor je niets over.
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 15:54   #82
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Als dit het verraden van onschuldige landgenoten en het steunen van een genocide-plegende vijand inhoudt, ja. Wellicht ben ik misschien iets te politiek correct, maar ik krijg het niet over mijn hart om de holocaust goed te keuren.

Wat bedoel je? Het feit dat de Walen (of andere Europeanen) evenmin echte inzeg hadden?

Ik vind het vreemd dat het doen naleven van taalwetten en oprichten van universiteiten enkel kan met medewerking het wreedste regime van de 20ste eeuw. Had Machiavelli Vlaamse roots?
er zijn inderdaad onschuldige landgenoten verraden, wat betreurenswaardig is. evenals het betreurenswaardig is dat tijdens repressie, toen de "witten" ineens als paddestoelen uit de grond kwamen, nog veel meer van die onschuldige burgers vermoord, gefolterd en veroordeeld zijn om redenen die met collaboratie niets te maken hadden.

heb ik dan iets gezegd over de holocaust? heb ik gezegd dat ik die goedkeur? ik dacht het niet..... er waren zeer veel collaborateurs die totaal geen weet hadden van de holocaust en die men totaal geen jodenhaat in de schoenen kan schuiven.

het is verder inderdaad zeer vreemd dat één van de meest moorddadige regimes het vlaamse volk wel gaf waar het recht op had terwijl de belgische staat dat al decenni weigerde. dat zegt zeer veel over die toenmalige belgische staat.
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 15:58   #83
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Beste vriend,

België is 60 jaar geleden bevrijd, en merkt u iets van de bolsjewistische overheersing?
oost duitsland en zoveel andere landen uit midden europa werden 60 jaar geleden ook "bevrijd". wees gelukkig dat er zoveel oostfronters tot hun laatste snik gestreden hebben tegen het bolsjewisme of we zaten hiet nu met dezelfde gebakken peren
Oud 25 april 2005, 15:59   #84
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
In een onafhankelijk Vlaanderen komen er geen anderstalige inwijkelingen meer...
Of Vlaanderen nu onafhankelijk wordt of niet binnen 50 jaar is Vlaanderen zoals de rest van Europa Engelstalig. binnen 10 jaar speelt men in de bioscopen engelstalige films .. zonder ondertiteling. Binnen 15 jaar verhuist de K.U.L. naar New Louvain en verenigd zich met de voormalige Université Catholique om een volledig engelstalige instelling te worden....
En alle restaurants en eethuisjes zijn opgekocht door MacDonald? En in de cafés is er alleen nog Cola en Heineken te krijgen?
U bent wel héél pessimistisch.
Waarom denkt u zo'n donkere dingen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 16:03   #85
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Het zijn de Vlaamse pastoors die (terecht) de Vlamingen hebben opgeroepen om te gaan strijden tegen het nakende gevaar van het Bolsjevisme dat oprukte uit het Oosten!
Wellicht onder invloed van Duitsland maar hoe jammer je het ook mag vinden, Duitsland heeft de mensen wakker geschud!
Behalve die 6 miljoen joden dan, die hadden waarschijnlijk wat graag wakker geweest in '45.
Oud 25 april 2005, 16:05   #86
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Vreemd. Wat is je moedertaal? Frans of Nederlands?
Mijn moedertaal is Frans. En nu heb je bewezen dat je even grote oogkleppen draagt als alle anderen. Hoe kom je erbij van automatisch taal met bepaalde politieke standpunten te assimileren? Een franstalige zou automatisch tegen Vlaanderen moeten zijn?

Ik spreek thuis Frans omdat mijn moeder franstalige is. Mijn vader is een Vlaming, maar ik spreek geen Nederlands met hem. Hij is helemaal geen nationalist wel integendeel. Ik heb evenwel altijd in het Nederlands gestudeerd, gefuifd en zelf soldaatje gespeeld. Een heel interessante ervaring want ik heb aan den lijve kunnen ondervinden dat Vlamingen in Brussel inderdaad gediscrimineerd worden. Hun verzuchtingen zijn gewoon niet belangrijk. Ik heb ook gemerkt dat mijn Vlaams-zijn vaak een probleem was voor franstalige kenissen terwijl mijn franstalig-zijn heel zelden een probleem was voor Vlamingen. Bij Vlamingen heb je die minachting niet die duidelijk te voelen is bij veel franstaligen wanneer zij het over de Nederlandse taal en de Vlamingen hebben. Vlamingen zijn voor vele franstaligen immers nog steeds omhooggevallen boerenpummels die hun plaats niet (meer) kennen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 16:05   #87
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Haha, u ontwijkt het punt, mijn beste. Niet dat de Duitsers de taalwet konden toepassen is zo verwonderlijk. Dat België er na 70 jaar nog steeds niets van terecht brengt, dat is pas een wonder groter dan dat van Fatima!

Egidius
Dat is helemaal niet vreemd. Waarom zou Duitsland zijn wapens en munitie verspelen aan de Vlamingen wanneer zij het via het schijnbaar toepassen van wetten ook zonder kunnen. By the by, waarom konden de Duitsers de wet niet toepassen die zei dat Belgie een onafhankelijk land was?
Oud 25 april 2005, 16:07   #88
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn inderdaad onschuldige landgenoten verraden, wat betreurenswaardig is. evenals het betreurenswaardig is dat tijdens repressie, toen de "witten" ineens als paddestoelen uit de grond kwamen, nog veel meer van die onschuldige burgers vermoord, gefolterd en veroordeeld zijn om redenen die met collaboratie niets te maken hadden.

heb ik dan iets gezegd over de holocaust? heb ik gezegd dat ik die goedkeur? ik dacht het niet..... er waren zeer veel collaborateurs die totaal geen weet hadden van de holocaust en die men totaal geen jodenhaat in de schoenen kan schuiven.

het is verder inderdaad zeer vreemd dat één van de meest moorddadige regimes het vlaamse volk wel gaf waar het recht op had terwijl de belgische staat dat al decenni weigerde. dat zegt zeer veel over die toenmalige belgische staat.
Ja. Onstellend hoe snel die gasten hun ziel wilden verkopen, he?
Oud 25 april 2005, 16:09   #89
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve die 6 miljoen joden dan, die hadden waarschijnlijk wat graag wakker geweest in '45.
daar gaan we weer, sowjet rusland was op dat moment al verantwoordelijk voor een veelvoud van die 6 miljoen doden maar toch ziet u hen blijkbaar als geallieerden. de consequentie is weer ver te zoeken.

kunt u echt eens geen normale discussie over de wereldoorlogen voeren zonder er te pas en te onpas de holocaust bij te sleuren?
Oud 25 april 2005, 16:09   #90
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wetende dat de eerste vlag die aan het stadhuis van brussel wapperde de franse was en dat franse troepen bijgestaan door waalse revolutionairen (al dan niet daarvoor betaald door waalse elite) het leger van willem 2 gingen tegenhouden lijkt me dat niet echt moeilijk. als je daarnaast ook weet dat de revolutionairen graag de zoon van louis philippe op de belgische troon wilden is het feest helemaal compleet.

dat de vlamingen niets wilden weten van die belgische omwenteling wordt dan weer bewezen door het simpele feit dat de orangisten zelfs na de belgische omwenteling in de meeste vlaamse grootsteden nog de absolute meerderheid haalden.

en zoals ik reeds zei, voor de collaboratie moeten er mijns inziens geen excuses worden aangeboden, het is eerder het belgische regime dat zijn excuses moet aanbieden. zij hebben immers de situatie gecreeerd waarin de vlamingen geen andere keus hadden dan te collaboreren
Vraagje. Was er ook in Vlaanderen geen neerderheid voor afsplitsing van Nederland? Ander vraagje, waar waren dien Fransen in 1831? Waarom bloed en geld vergieten als je er niets aan overhoudt?
Oud 25 april 2005, 16:10   #91
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vind het meer onstellend dat u met ongelooflijk grote oogkleppen oploopt en blijkbaar geen argumenten meer kunt vinden en dan maar wat nonsens antwoord.
Oud 25 april 2005, 16:12   #92
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daar gaan we weer, sowjet rusland was op dat moment al verantwoordelijk voor een veelvoud van die 6 miljoen doden maar toch ziet u hen blijkbaar als geallieerden. de consequentie is weer ver te zoeken.

kunt u echt eens geen normale discussie over de wereldoorlogen voeren zonder er te pas en te onpas de holocaust bij te sleuren?
Ik reageer enkel op de stelling dat Duitsland het Westen heeft wakker geschud.

Die is zo idioot dat er nauwelijks woorden voor zijn. Nazi-Duitsland was extreem links. Dutisland en Rusland waren bondgenoten tijdens de eerste jaren van WW II.
Oud 25 april 2005, 16:13   #93
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

gm10 leest geen boeken en tijdschriften die schadelijk kunnen zijn voor de belgische staat...
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 16:13   #94
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vind het meer onstellend dat u met ongelooflijk grote oogkleppen oploopt en blijkbaar geen argumenten meer kunt vinden en dan maar wat nonsens antwoord.
Dat is helemaal geen nonsens. Je ziet zelf wel in wat de Duitsers deden. HEt interesseerde hen geen reet dat de Vlamingen rechten kregen. HEt was enkel een manier om hun militaire apparaat niet aan Vlaanderen/Belgie te moeten verspelen.
Oud 25 april 2005, 16:14   #95
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
gm10 leest geen boeken en tijdschriften die schadelijk kunnen zijn voor de belgische staat...
Zijnde?
Oud 25 april 2005, 16:20   #96
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraagje. Was er ook in Vlaanderen geen neerderheid voor afsplitsing van Nederland? Ander vraagje, waar waren dien Fransen in 1831? Waarom bloed en geld vergieten als je er niets aan overhoudt?
de feiten zijn wat ze zijn, indien er in vlaanderen een democratische meerderheid voor afsplitsing van nederland was, waarom haalden de orangisten dan nog in vele steden een absolute meerderheid?

om even henri pirenne te citeren, die overigens moeilijk kan beschuldigd worden van enige vlaams nationale of orangistische ideeen : "in de rangen van de strijders, vindt men dus alle standen ondereen, evenals men er vlamingen en walen ondereen aantreft. ongetwijfeld waren deze laatsten, en inzonderheid de luikenaars, het talrijkst. uit gent en antwerpen, waar de orangisten, de grootindustrielen, en de kooplieden, de orde konden in stand houden kwam bijna niemand"

en wie ben ik om hem ongelijk te geven
Oud 25 april 2005, 16:26   #97
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik reageer enkel op de stelling dat Duitsland het Westen heeft wakker geschud.

Die is zo idioot dat er nauwelijks woorden voor zijn. Nazi-Duitsland was extreem links. Dutisland en Rusland waren bondgenoten tijdens de eerste jaren van WW II.
dat laatste is alweer nonsens, er was inderdaad een niet aanvalspact tussen nazi duitsland en de sowjetunie maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze bondgenoten waren. stalin was gewoon geel van de schrik dat eens hitler hem zou aanvallen japan van de verzwakking van rusland gebruik zou maken om zijn invloed op het aziatische continent uit te breiden door alsook rusland aan te vallen en stalin in een tweefrontenoorlog te trekken. dat was trouwens ook hetgeen waar hitler op hoopte toen hij operatie barbarossa begon.
Oud 25 april 2005, 16:29   #98
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen nonsens. Je ziet zelf wel in wat de Duitsers deden. HEt interesseerde hen geen reet dat de Vlamingen rechten kregen. HEt was enkel een manier om hun militaire apparaat niet aan Vlaanderen/Belgie te moeten verspelen.
net zoals het de walen en de belgische staat al meer dan een eeuw geen reet kon schelen wat de vlamingen al dan niet wilden. ze konden zich dan ook moeilijk verslechteren.
Oud 25 april 2005, 16:37   #99
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet vreemd. Waarom zou Duitsland zijn wapens en munitie verspelen aan de Vlamingen wanneer zij het via het schijnbaar toepassen van wetten ook zonder kunnen.
Inderdaad! In een land dat zijn eigen wetten niet toepast kan je als veroveraar dus heel eenvoudig de bevolking paaien: je past gewoon die wetten wel toe.

Citaat:
By the by, waarom konden de Duitsers de wet niet toepassen die zei dat Belgie een onafhankelijk land was?
Niet dat het van belang is, maar welke wet hadden ze dan precies moeten toepassen?

Egidius
Oud 25 april 2005, 16:40   #100
Egidius

Standaard

Citaat:
Tja, een mens moet wat doen om de wetten van zijn land toegepast te krijgen, hé? Het leven is niet eerlijk.

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be