Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2005, 11:54   #81
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Volwassen? Het getuigt van politiek puberschap om zo irredentistisch alle "ontstolen" gebieden terug op te eisen. Net zoals Silezië en Oost-Pruisen definitief verloren zijn voor Duitsland, is Frans-Vlaanderen verloren voor Vlaanderen. Simpelweg omdat het geen Duitsers resp Vlamingen meer zijn die er wonen.
Koel eens wat af, Tantist. Of neem een van je tantistenspuitjes.
Eens gekalmeerd, moet je eens op zoek gaan naar de woorden waarmee Uwe Egidius "de ontstolen gebieden zou hebben opgeëist". Als je ze gevonden hebt, zou het fijn als je ze hier ook nog eens wil citeren.

Citaat:
De verfransing is niet gestopt omdat België niet gestopt is.
Precies! En waarom is "België" nog niet gestopt?

Citaat:
We verliezen die juist omdat we niet durven splitsen uit schrik ze te verliezen. Paradoxaal, maar wel de waarheid.
Laten we over dit punt niet meer discussiëren : ik ben het ermee eens en heb dat hier ook al geschreven.

Citaat:
Ik zeg: Brussel loslaten en naar ons laten komen. Jij zegt: Brussel zeker niet loslaten, kost wat kost.
Als je ondertussen dat spuitje nog niet gevonden hebt, kan een kouwe douche ook helpen.
Lees daarna hoe Uwe Egidius zijn positie mbt Brussel zelf omschrijft: ga voort met de Vlaamse staatsvorming, koester ondertussen Brussel en behandel de Brusselaars als volwassenen, en laat ze zo naar ons toekomen.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:17   #82
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Moet ik het herhalen ? Ik been geen lid van de BuB. Stop een beetje met je veralgemeningen: typisch voor de NvA !
Wie maakt er veralgemeningen?

U bent belgisch-nationalist, en per definitie dus ook unitarist.
Mag ik ook nog vragen hoe iemand 'een beetje' kan stoppen met iets? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die 'half is gestopt me roken', bijvoorbeeld.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 28 april 2005 om 12:19.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:43   #83
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De meeste Franstaligen in Brussel z�*jn Vlamingen
Neen, dat is niet zo. Veel franstalige Brusselaars zijn kinderen van verfranste Vlamingen. Een van hun ouders of een paar van hun grootouders zijn/waren Vlamingen, maar zelf zijn ze geen Vlamingen meer. Door hun (soms verre) banden met Vlaanderen tonen zij doorgaans meer begrip voor Vlaamse standpunten dan andere franstaligen en een minderheid binnen die groep zou geen probleem hebben om in een onafhankelijk Vlaanderen te leven. Ook voelen zij helemaal geen band met Wallonië. Maar daar blijft hjet ook bij. Die mensen stemmen ook niet of zelden op Vlaamse partijen. Er zijn hoogstens 15% Vlamingen in Brussel.

En dan heb je een tweede groep franstaligen. Dat zijn de afstammelingen van de Brusselse franstalige bourgeoisie. De banden met Vlaanderen als die ooit bestaan hebben zijn voor hen zo ver in de tijd verwijderd dat er niets van overblijft. Die mensen hebben geen begrip voor Vlaamse standpunten en stellen zich soms vijandig op. Het is binnen die groep dat de FDF rekruteert. Die mensen gaan zeker niet stemmen voor Vlaams Brussel.

Je hebt dus twee groepen. De eerste groep is misschien te winnen voor een "Brussel bij Vlaanderen scenario". De tweede zeker niet. Tegenover die twee groepen heb je dan 15% Vlamingen die ook niet allemaal gewonnen zijn voor de Vlaamse onafhankelijkheid. En dan moet je de allochtonen ook niet vergeten.

Brussel zou misschien met een nipte meerderheid instemmen om met Vlanderen in zee te gaan maar zeker niet zomaar. De Brusselaars moeten eerst overtuigd worden en dat zal niet gemakkelijk zijn. Het is mogelijk omdat een Brusselaar geen band voelt met Wallonië, maar je moet eerst hun vertrouwen winnen. En idiote uitspraken zoals die van Stevaert naar aanleiding van de nachtvluchten (Brussel droogleggen) zullen de Brusselaars enkel in de armen van de Walen duwen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:46   #84
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Mag ik ook nog vragen hoe iemand 'een beetje' kan stoppen met iets?
Vermoedelijk heeft Dorian dit geschreven oiv de Franse uitdrukking "arrêtez un peu".
Oud 28 april 2005, 12:53   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Neen, dat is niet zo. Veel franstalige Brusselaars zijn kinderen van verfranste Vlamingen. Een van hun ouders of een paar van hun grootouders zijn/waren Vlamingen, maar zelf zijn ze geen Vlamingen meer. Door hun (soms verre) banden met Vlaanderen tonen zij doorgaans meer begrip voor Vlaamse standpunten dan andere franstaligen en een minderheid binnen die groep zou geen probleem hebben om in een onafhankelijk Vlaanderen te leven. Ook voelen zij helemaal geen band met Wallonië. Maar daar blijft hjet ook bij. Die mensen stemmen ook niet of zelden op Vlaamse partijen. Er zijn hoogstens 15% Vlamingen in Brussel.

En dan heb je een tweede groep franstaligen. Dat zijn de afstammelingen van de Brusselse franstalige bourgeoisie. De banden met Vlaanderen als die ooit bestaan hebben zijn voor hen zo ver in de tijd verwijderd dat er niets van overblijft. Die mensen hebben geen begrip voor Vlaamse standpunten en stellen zich soms vijandig op. Het is binnen die groep dat de FDF rekruteert. Die mensen gaan zeker niet stemmen voor Vlaams Brussel.

Je hebt dus twee groepen. De eerste groep is misschien te winnen voor een "Brussel bij Vlaanderen scenario". De tweede zeker niet. Tegenover die twee groepen heb je dan 15% Vlamingen die ook niet allemaal gewonnen zijn voor de Vlaamse onafhankelijkheid. En dan moet je de allochtonen ook niet vergeten.

Brussel zou misschien met een nipte meerderheid instemmen om met Vlanderen in zee te gaan maar zeker niet zomaar. De Brusselaars moeten eerst overtuigd worden en dat zal niet gemakkelijk zijn. Het is mogelijk omdat een Brusselaar geen band voelt met Wallonië, maar je moet eerst hun vertrouwen winnen. En idiote uitspraken zoals die van Stevaert naar aanleiding van de nachtvluchten (Brussel droogleggen) zullen de Brusselaars enkel in de armen van de Walen duwen.
Geef nog toe dat ze ook in een "Franstalige wereld" leven : Frans thuis gesproken, Franstalige vrienden en kennissen, vooral naar Franstalige TV-zenders kijken, Franstalige cultuur, enz...............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:04   #86
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Geef nog toe dat ze ook in een "Franstalige wereld" leven : Frans thuis gesproken, Franstalige vrienden en kennissen, vooral naar Franstalige TV-zenders kijken, Franstalige cultuur, enz...............
Wie? Die 15% Vlamingen?
Oud 28 april 2005, 13:11   #87
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Wie maakt er veralgemeningen?

U bent belgisch-nationalist, en per definitie dus ook unitarist.
Mag ik ook nog vragen hoe iemand 'een beetje' kan stoppen met iets? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die 'half is gestopt met roken', bijvoorbeeld.
Het was idd. een foutje oiv het Frans. Mijn excuses, ik schaam me dood.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:19   #88
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie? Die 15% Vlamingen?
Nee. De Franstalige Brusselaars natuurlijk!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:29   #89
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Het was idd. een foutje oiv het Frans. Mijn excuses, ik schaam me dood.
Mijn eerste vraag, die u handig ontwijkt, was: 'Wie maakt er veralgemeningen?'
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:34   #90
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Nee. De Franstalige Brusselaars natuurlijk!
Ok. Dan ben ik het met je eens.
Oud 28 april 2005, 14:15   #91
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een Flamand de France is iets heel anders dan een Vlaming hoor. Die mensen voelen zich Fransman en dat in combinatie met hun Vlaams verleden, maakt hen iets heel anders dan een Vlaming of een Nederlander.
Inderdaad, het maakt ze Frans-Vlamingen. Anders dan een 'Belgisch-Vlaming', maar wel een Vlaming.

Citaat:
Taal is geen probleem, kijk maar naar Brussel, d�*t zijn Franse Vlamingen.
Heeft de Vlaamse beweging geen problemen met Franstaligen in Brussel dan? Volgens mij is er niet bepaald sprake van samenwerking.
Citaat:
Een Frans-Vlaming is echter totaal verfranst, en dat gaat een stukje verder dan taal. "Gelijkgestemd" is niet alleen de waarheid geweld aandoen, het is lachwekkend. Frans-Vlamingen zijn doordrongen van de Franse eetcultuur, hebben Franse manieren en opinies, voelen zich Fransman,...
Je gaat nu op dezelfde toer als de Belgicisten die vinden dat er zo'n groot verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is. Uiteraard heeft de staat waarin men leeft invloed (gehad), maar dat zegt niet dat het ineens geen Vlamingen meer zijn. Ook de Franstalige Vlamingen in Brussel wijken af van de Nederlandstalige Vlamingen in Vlaanderen, maar dat zijn even goed Vlamingen.
Citaat:
Die Vlaamse Vlaamsheid is er al lang uitgegaan. Sindsdien zijn er nog volkeren die niet meer bestaan, zoals de Brabanders. Ook de Frans-Vlamingen zijn geen Vlamingen meer in de hedendaagse betekenis. Het duidt op politieke onvolwassenheid om dat wel zo te zien...
Wat is dan de hedendaagse betekenis van een Vlaming? Toch niet een Belg die Nederlands spreekt hè?
Citaat:
U lijkt wel een belgicist... Ik heb geen moeite met verscheidenheid, maar ik zie die eerder in Nederland zitten dan in Frankrijk. Moeite met het Fries heb ik niet, evenmin met het Frans uit Brussel. Alleen zijn Frans-Vlamingen al lang geen Vlamingen meer. Daarvoor bent u een tijdje te laat.
Ik zie nog altijd niet in waarom niet: het heeft een Vlaamse achtergrond en mensen beschouwen zich nog altijd als Vlaams. Waarom zou je dat moeten/willen negeren?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 14:30   #92
Dimitri

Standaard

Citaat:
Volwassen? Het getuigt van politiek puberschap om zo irredentistisch alle "ontstolen" gebieden terug op te eisen. Net zoals Silezië en Oost-Pruisen definitief verloren zijn voor Duitsland, is Frans-Vlaanderen verloren voor Vlaanderen. Simpelweg omdat het geen Duitsers resp Vlamingen meer zijn die er wonen.
Hoho, dat heb ik nooit gezegd hè. Men moet er natuurlijk zelf weten waar het bij wil horen. Ik vind het alleen onzinnig om te gaan ontkennen dat het gebied Vlaams is als het gebied altijd Vlaams is geweest en de bewoners zichzelf nota bene Vlaams noemen! Moet men in Vlaanderen dan gaan zeggen: jullie zijn geen Vlamingen?

Overigens slaat de vergelijking met Silezië en Oost-Pruisen nergens op, die gebieden zijn na WOII haast volledig etnisch gezuiverd (op een kleine kern etnische Duitsers rond Opole/Oppeln en een handjevol verspreid wonende Duitsers die konden ontkomen na). De mensen die er nu wonen zijn andere dan die er voor WOII woonden. De Frans-Vlamingen zijn echter nooit verdwenen, ze zijn enkel verfranst.

Citaat:
Zeer zeker! Maar die Ivan Mertens zegt meer wat ik zeg dan wat jij zegt hoor. Ik zeg: Brussel loslaten en naar ons laten komen. Jij zegt: Brussel zeker niet loslaten, kost wat kost. De geschiedenis toont aan dat die politiek er juist toe leidt dat we Brussel verliezen. Dat is als zand in een hand: hoe harder je knijpt, hoe meer er tussen je vingers glipt.
Ik denk dat de houding van de Vlaamse partijen sowieso fout is. Er is nl. geen enkele partij die zich actief en onomwonden richt op de Franstaligen in Brussel. Het Vlaams Blok heeft dat heel voorzichtig geprobeerd en prompt wordt het aangevallen door de andere Vlaamse partijen omdat het in het Frans campagne voert. Alsof Frans een verboden taal is voor Vlamingen! De Vlaamse partijen zouden zich juist allemaal op de Franstalige Vlamingen in Brussel moeten richten. Alleen zo zal die groep zich bewust worden van de Vlaamse oorsprong en zich er niet meer van afkeren, zoals nu.
Oud 28 april 2005, 14:32   #93
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Zelf heb ik ook een familienaam van Franse oorsprong en wat dan? Ik denk dat dit er dan ook niets mee te maken heeft.
Dat betekent waarschijnlijk dat je voorouders afkomstig zijn van Wallonië of Frankrijk en ooit naar Vlaanderen zijn geëmigreerd. Brussel is echter van oorsprong een Vlaamse stad, dus de autochtone bevolking heeft er Vlaamse achternamen.
Oud 28 april 2005, 14:48   #94
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat betekent waarschijnlijk dat je voorouders afkomstig zijn van Wallonië of Frankrijk en ooit naar Vlaanderen zijn geëmigreerd. Brussel is echter van oorsprong een Vlaamse stad, dus de autochtone bevolking heeft er Vlaamse achternamen.
Maar wat de relevantie van die vaststelling is? Je wil daar politiek toch niets mee aanvangen?

Egidius
Oud 28 april 2005, 15:38   #95
Dimitri

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet zo. Veel franstalige Brusselaars zijn kinderen van verfranste Vlamingen. Een van hun ouders of een paar van hun grootouders zijn/waren Vlamingen, maar zelf zijn ze geen Vlamingen meer.
Ik vrees dat je m'n vermoeden hiermee bevestigt, want waarom zijn hun kinderen en kleinkinderen volgens jou ineens geen Vlamingen meer? Omdat ze Franstalig zijn geworden. Mijn stelling is dat zij nog steeds Vlamingen zijn, ongeacht het feit dat ze Franstalig zijn geworden. Het zijn Franstalige Vlamingen.

Een van de bekendste (Franstalige) Brusselaars aller tijden, Jacques Brel, erkende dat trouwens en noemde zichzelf terecht een Franstalige Vlaming.

Citaat:
Door hun (soms verre) banden met Vlaanderen tonen zij doorgaans meer begrip voor Vlaamse standpunten dan andere franstaligen en een minderheid binnen die groep zou geen probleem hebben om in een onafhankelijk Vlaanderen te leven. Ook voelen zij helemaal geen band met Wallonië. Maar daar blijft hjet ook bij. Die mensen stemmen ook niet of zelden op Vlaamse partijen. Er zijn hoogstens 15% Vlamingen in Brussel.
En waarom stemmen ze niet op Vlaamse partijen? Omdat die partijen hen niet bereiken, geen moeite doen om hen te overtuigen. Dat is het grote probleem: de Vlaamse partijen zouden er voor alle Vlamingen moeten zijn, ook voor de (gematigde) verfranste Vlamingen in Brussel. Nu wordt deze eerste groep in de Vlaamse opinie steeds op een hoop gegooid met de tweede groep die je noemt, waar het FDF domineert. Daarom keert de eerste groep zich waarschijnlijk ook steeds verder af van Vlaanderen.

Als de Vlaamse partijen zich actief gaan richten op de Franstalige Vlamingen, zal het een stuk gemakkelijker zijn om hen samen te brengen met de Nederlandstalige Vlamingen in Brussel én om hen ervan te overtuigen dat ze bij Vlaanderen horen.
Oud 28 april 2005, 15:42   #96
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Maar wat de relevantie van die vaststelling is? Je wil daar politiek toch niets mee aanvangen?
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt natuurlijk. Het lijkt me niet zinvol de bevolking te gaan selecteren op achternaam, maar die achternamen geven wel mooi aan dat de meerderheid van de Brusselse bevolking Vlaams is. Afgezien van de eurocraten en de niet-westerse allochtonen uiteraard.
Oud 28 april 2005, 15:44   #97
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als de Vlaamse partijen zich actief gaan richten op de Franstalige Vlamingen, zal het een stuk gemakkelijker zijn om hen samen te brengen met de Nederlandstalige Vlamingen in Brussel én om hen ervan te overtuigen dat ze bij Vlaanderen horen.
Dit lijkt me een correcte strategie. Ik wou je er enkel attent op maken dat die "franstalige Vlamingen" niet automatisch gewonnen zijn voor de Vlaamse zaak. Je moet ze eerst overtuigen. Ik vind de naam "franstalige Vlamingen" wel een beetje overdreven.
Oud 28 april 2005, 15:54   #98
Egidius

Standaard

Citaat:
Dit lijkt me een correcte strategie. Ik wou je er enkel attent op maken dat die "franstalige Vlamingen" niet automatisch gewonnen zijn voor de Vlaamse zaak. Je moet ze eerst overtuigen.
Mee eens.
Hoe zou je dat aanpakken, naast een systematische (franstalige) communicatie door de Vlaamse partijen?

Egidius
Oud 28 april 2005, 16:10   #99
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn stelling is dat zij nog steeds Vlamingen zijn, ongeacht het feit dat ze Franstalig zijn geworden. Het zijn Franstalige Vlamingen.
Met zo'n redenering sturen wij jullie Jean-Claude Van Cauwenberge en nemen wij Geert Bourgeois terug.

8)
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 16:21   #100
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dit lijkt me een correcte strategie. Ik wou je er enkel attent op maken dat die "franstalige Vlamingen" niet automatisch gewonnen zijn voor de Vlaamse zaak. Je moet ze eerst overtuigen. Ik vind de naam "franstalige Vlamingen" wel een beetje overdreven.
Dat zij nu niet erg hoog oplopen met de 'Vlaamse zaak' is begrijpelijk: door de politieke ontwikkelingen is er in Brussel een tweedeling Nederlandstaligen-Franstaligen ontstaan. Het zal heel wat moeite vergen om daar verandering in te brengen.

Waarom vind je de benaming Franstalige Vlamingen overdreven?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be