Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 4 mei 2005, 17:09   #81
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Vind je nu zelf niet dat er alles aan gedaan werd opdat de gewone stervelingen toch maar bedot konden worden?
De verdeling op grond van bevolkinscijfers is toch logisch? Ook in andere landen is dit zo hoor.
Oud 4 mei 2005, 17:10   #82
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Dus kieskringen met veel kinderen moeten verhoudingsgewijs minder zetels krijgen. Dat is ook niet logisch. Sorry, ik ben ook voor 'Vlaanderen' maar je kan niet alles zien in Vlaams-Waalse tegenstellingen.
Het aantal inwoners van een kieskring hoort helemaal niet gebaseerd te zijn op het aantal inwoners in die kieskring. Volgens algemene democratische principes is het immers niet het inwoneraantal dat telt, maar wel het aantal stemgerechtigen. Kinderen hebben nu eenmaal geen stemrecht, dus vind ik het niet meer dan normaal dat hun aantal niet gewogen zou worden in de zetelverdeling.
lomeanor is offline  
Oud 4 mei 2005, 17:18   #83
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Het aantal inwoners van een kieskring hoort helemaal niet gebaseerd te zijn op het aantal inwoners in die kieskring. Volgens algemene democratische principes is het immers niet het inwoneraantal dat telt, maar wel het aantal stemgerechtigen. Kinderen hebben nu eenmaal geen stemrecht, dus vind ik het niet meer dan normaal dat hun aantal niet gewogen zou worden in de zetelverdeling.
Welke algemene democratische principes?
Oud 4 mei 2005, 17:39   #84
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik ook nooit ontkent. Ik heb alleen gesteld dat de verhouding niet-stemgerechtigden en stemgerechtigden anders ligt in Vlaanderen als in Wallonië. Enkel als voorbeeld gaf ik de -18-jarigen, ik weet niet eens of dit klopt...

Ik denk ook dat er niets mee is om niet-Belgen mee te laten tellen. Anders zouden regio's met veel niet-Belgen (zoals Brussel) verwaarloosd worden, terwijl ze vanuit socio-economisch toch een belangrijk deel uitmaken van het land. Een heel andere zaak is het natuurlijk die niet-Belgen stemrecht te verlenen.
Ik probeer hier niets te bewijzen hoor, ik zoek alleen naar mogelijke verklaringen. Wat ik me wel afvraag is wat het eigenlijk bijbrengt aan de democratie om niet stemgerechtigden mee te laten tellen voor de zetels. Ze worden wel vertegenwoordigd maar ze hebben dus geen enkele controle door wie (geldt dus voor niet-belgen EN voor minderjarigen).
Ik ga ook akkoord met de stelling dat PS meer zetels haalt dan bv VB omdat PS natuurlijk een veel hoger % scoort in de kieskringen waar ze opkomen.
Heb ook eens ergens gelezen dat de grootte van de kieskringen eigenlijk oneerlijk is als ze niet allemaal even groot zijn maar ik weet niet of dat waar is want de redenering daarachter ken ik niet.
CHW is offline  
Oud 5 mei 2005, 11:07   #85
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Ik probeer hier niets te bewijzen hoor, ik zoek alleen naar mogelijke verklaringen. Wat ik me wel afvraag is wat het eigenlijk bijbrengt aan de democratie om niet stemgerechtigden mee te laten tellen voor de zetels. Ze worden wel vertegenwoordigd maar ze hebben dus geen enkele controle door wie (geldt dus voor niet-belgen EN voor minderjarigen).
Ik ga ook akkoord met de stelling dat PS meer zetels haalt dan bv VB omdat PS natuurlijk een veel hoger % scoort in de kieskringen waar ze opkomen.
Mij lijkt het gewoon logisch dat dit op grond van de bevolkingscijfers gebeurt. Men gaat bijv. in de EU toch ook af op bevolkingscijfers en niet op stemgerechtigden om het gewicht in Raad en Parlement te bepalen (al gebeurt de verdeling daar zeker niet evenredig).

Het gaat er bij de verdeling over de kieskringen gewoon over om het sociaal, economisch, cultureel belang van elke gedeelte van het land te weerspiegelen. Dit gebeurt mi best aan de hand van de bevolkingscijfers.

De verdeling van die zetels in de kieskring over de verschillende strekkingen gebeurt dan door hen die in staat zijn daarover te beslissen. Kinderen worden dan uitgesloten omdat ze daar niet 'verstandig' genoeg voor zijn. Niet-Belgen omdat ze niet voldoende geïntgereerd zouden zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Heb ook eens ergens gelezen dat de grootte van de kieskringen eigenlijk oneerlijk is als ze niet allemaal even groot zijn maar ik weet niet of dat waar is want de redenering daarachter ken ik niet.
Wat er ook van zij. Ik weet dat het kiessysteem niet perfect is (geen enkel kiessyteem is dat trouwens) maar om het nu meteen te gaan zien als een complot van de Franstaligen om ons onder de knoet te houden zoals sommigen insinueren. Zover wil ik niet gaan. Er zijn veel zaken die communautair gezien fout lopen, maar om nu alles in die context te gaan zien lijkt mij een beetje obsessief.
Oud 5 mei 2005, 15:21   #86
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat er ook van zij. Ik weet dat het kiessysteem niet perfect is (geen enkel kiessyteem is dat trouwens) maar om het nu meteen te gaan zien als een complot van de Franstaligen om ons onder de knoet te houden zoals sommigen insinueren. Zover wil ik niet gaan. Er zijn veel zaken die communautair gezien fout lopen, maar om nu alles in die context te gaan zien lijkt mij een beetje obsessief.
Ik geloof ook niet in de complottheorie, maar ik denk wel dat iedere wijziging door de partijen vooraf wordt becijferd om te zien of het niet te veel in hun nadeel gaat zijn (zoals nu de houding van MR over BHV bewijst).
CHW is offline  
Oud 8 mei 2005, 13:01   #87
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Ik volg deze discussies al een tijd en heel die heisa rond B_H_V.
Dit is mijn vaststellingen :
1. Wat gaat Vlaanderen winnen ?
JanZonderVrees is offline  
Oud 8 mei 2005, 13:21   #88
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Ik volg deze discussies en heel die heisa over BHV nu al een tijdje.
Dit zijn mijn vaststellingen :
1. Wat gaat Vlaanderen winnen bij een splitsing ?
Weinig, want bij de eerstvolgende verkiezingen zullen er terug een of meerder franstalige lijsten op onze stembrieven prijken, weliswaar geen Di Rupo's en meer van dat soort, maar wat maakt het verschil. De essentie blijft. Ik zal me weer ergeren aan die franstaligen die in onze eentalige gemeente op 35 km van Brussel om een stem bedelen.
Ik vrees dat Vlaanderen er alleen zal bij verliezen. Toegevingen zullen toch moeten gedaan worden en zal de regering hoogstwaarschijnlijk doen om België nog wat recht te houden.
Resultaat : Vlaanderen zal toegevingen doen en aan de andere kant staan de kiezersbrieven nog vol franstaligen in BHV.

Ik constateer alleen maar dat de Vlamingen de takken waarop ze zitten hebben laten wegzagen of zelf weggezaagd hebben omdat ze met hun parlementaire meerderheid nog nog iets in België kunnen verwezenlijkt krijgen om communautair vlak zonder de "oui" van de franstaligen.

Moeten we nu echt scheiden om in het parlement, als vlamingen, nog iets gedaan te krijgen ?

Wat mij opvalt is wel, dat franstaligen altijd zitten schermen met democratie als het op locaal niveau gaat, maar als de federale democratie aan de orde is, dan geldt 58/42 niet meer en bestaan er alarmbelprocedures.
JanZonderVrees is offline  
Oud 8 mei 2005, 13:30   #89
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees
Wat mij opvalt is wel, dat franstaligen altijd zitten schermen met democratie als het op locaal niveau gaat, maar als de federale democratie aan de orde is, dan geldt 58/42 niet meer en bestaan er alarmbelprocedures.
Inderdaad. Als zij democratie zeggen, bedoelen ze niet wat u verstaat, maar zijn ze op uw gevoel aan het werken: "hoe kan u tegen ons voorstel zijn, het is toch de democratie? wil u soms doorgaan voor ondemocratisch?" en blablabla.
Vlamingen moeten eens leren dat woorden voor onze franstalige vrienden weinig betekenis hebben, show daarentegen is veel belangrijker. Hoe week worden de Vlamingen als je de democratie inroept: dat is waar het over gaat.
En omgekeerd, als zij zich moeten plooien naar een democratisch principe (zoals het afschaffen van de ondemocratisch speciale meerderheden in de Kamer), dan halen ze plots weer iets nieuws boven: de mensenrechten, de federale loyauteit, les Flamands veulent-ils encore la Belgique? en blablabla.
Niet de woorden, maar het effect is cruciaal. Denk daar nog eens aan als je Di Rupo met een uitgestreken gezicht ziet onderwijzen over 'les droits des francophones de la périphérie'.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 8 mei 2005 om 13:32.
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 14:55   #90
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Inderdaad. Als zij democratie zeggen, bedoelen ze niet wat u verstaat, maar zijn ze op uw gevoel aan het werken: "hoe kan u tegen ons voorstel zijn, het is toch de democratie? wil u soms doorgaan voor ondemocratisch?" en blablabla.
Vlamingen moeten eens leren dat woorden voor onze franstalige vrienden weinig betekenis hebben, show daarentegen is veel belangrijker. Hoe week worden de Vlamingen als je de democratie inroept: dat is waar het over gaat.
En omgekeerd, als zij zich moeten plooien naar een democratisch principe (zoals het afschaffen van de ondemocratisch speciale meerderheden in de Kamer), dan halen ze plots weer iets nieuws boven: de mensenrechten, de federale loyauteit, les Flamands veulent-ils encore la Belgique? en blablabla.
Niet de woorden, maar het effect is cruciaal. Denk daar nog eens aan als je Di Rupo met een uitgestreken gezicht ziet onderwijzen over 'les droits des francophones de la périphérie'.

Egidius
¡ AND TOUCHDOOWWWNNNN by Nº 69 Mr Egidius!

Laatst gewijzigd door Miguelito : 8 mei 2005 om 14:57.
Miguelito is offline  
Oud 8 mei 2005, 15:14   #91
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Zijn jullie Bart "wannabe vlaams belang" dewever ook beu ?

Ik allezins wel, die kerel is er in geslaagd om de regering te gijzelen en hen verplicht om zich op het idiootste "probleem" die ons land ooit heeft gehad te storten.
In plaats van aandacht te besteden aan de dingen die mensen echt aangaan zoals de problemen in de zachte sector en de economie, dat is wat ons volk belangrijk vind en niet of er een paar mensen op franstalige lijsten mogen stemmen; dat kan iedereen een worst wezen, behalve natuurlijk voor pain in the ass Bart en de burgemeesters van de betrokken gemeenten, die het niet zo zeer voor de vlaamse zaak doen maar alleen voor het eigen belang, hun motivaties zijn puur electoraal De Wever wil de regering laten vallen en de burgemeesters willen de franstalige concurentie indijken.

Conclusie: dit probleem waarvan niemand wakker lag is tot stand gekomen door machtsgeile opportunistische politici die door latente nationalistische gevoelens te misbruiken er voor gezorgd hebben om van probleem 177 een wereldprobleem te maken die volgens hen even belangrijk is als het oplossen van wereldhonger, dit is pure demagogie van de ergste soort, Adolf Hitler had het niet beter gekund.
Mister Hilter is offline  
Oud 8 mei 2005, 15:20   #92
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mister Hilter

Ik allezins wel, die kerel is er in geslaagd om de regering te gijzelen en hen verplicht om zich op het idiootste "probleem" die ons land ooit heeft gehad te storten.
I...
Conclusie: dit probleem waarvan niemand wakker lag is tot stand gekomen door machtsgeile opportunistische politici die door latente nationalistische gevoelens te misbruiken er voor gezorgd hebben om van probleem 177 een wereldprobleem te maken die volgens hen even belangrijk is als het oplossen van wereldhonger, dit is pure demagogie van de ergste soort, Adolf Hitler had het niet beter gekund.
Daar gaan we wéér, nu is ook al de brave Bart Dewever een nazi,
Miguelito is offline  
Oud 8 mei 2005, 15:26   #93
Egidius

Standaard

Citaat:
Neen.

Wel sommige leeghoofden die scheldberichten posten zonder de minste argumentatie.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 15:52   #94
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Neen.

Wel sommige leeghoofden die scheldberichten posten zonder de minste argumentatie.

Egidius

Ge bent zelf bezig te beledigen zonder argumentie.
Mister Hilter is offline  
Oud 8 mei 2005, 15:55   #95
Egidius

Standaard

Citaat:
Ge bent zelf bezig te beledigen zonder argumentie.
En gij zijt de enige die dat mag?

Egidius

P.S. Er zit een tikfoutje in uw nick.

Laatst gewijzigd door Egidius : 8 mei 2005 om 15:55.
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 15:56   #96
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In plaats van aandacht te besteden aan de dingen die mensen echt aangaan zoals de problemen in de zachte sector en de economie, dat is wat ons volk belangrijk vind en niet of er een paar mensen op franstalige lijsten mogen stemmen; dat kan iedereen een worst wezen, behalve natuurlijk voor pain in the ass Bart en de burgemeesters van de betrokken gemeenten, die het niet zo zeer voor de vlaamse zaak doen maar alleen voor het eigen belang, hun motivaties zijn puur electoraal De Wever wil de regering laten vallen en de burgemeesters willen de franstalige concurentie indijken.

Oud 8 mei 2005, 16:12   #97
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Ik heb mijn punt zeer goed geargumenteerd maar zoals iedere "vlaams belanger" het betaamt negeert u deze argumenten en grijpt u dingen uit de context om zo de bevolking te misleiden.

Wat u reactie op mijn naam betreft leid ik af dat u geen Monty python fan bent, nu ik had niets anders verwacht van een vlaams nationalist met paardekleppen.
Mister Hilter is offline  
Oud 8 mei 2005, 16:13   #98
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn punt zeer goed geargumenteerd
Bart "wannabe vlaams belang" dewever

idiootste "probleem" die ons land ooit heeft gehad

pain in the ass Bart

burgemeesters van de betrokken gemeenten, die het niet zo zeer voor de vlaamse zaak doen maar alleen voor het eigen belang,

machtsgeile opportunistische politici die door latente nationalistische gevoelens te misbruiken

pure demagogie van de ergste soort, Adolf Hitler had het niet beter gekund

Dit noemt u "argumenten"? Wat bent u, een standup comedian of zo?

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 8 mei 2005 om 16:19.
Egidius is offline  
Oud 8 mei 2005, 16:18   #99
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Lees dit stuk nog eens zeer aandachtig.

die kerel is er in geslaagd om de regering te gijzelen en hen verplicht om zich op het idiootste "probleem" die ons land ooit heeft gehad te storten.

als ge het nu nog niet door hebt zal verder dicussieren met u zinloos zijn, wat wel meer het geval is met fanatieke Vlaamse nationalisten als u; die alleen luisteren naar wat hun partij fuhrer te zeggen heeft.
Mister Hilter is offline  
Oud 8 mei 2005, 16:21   #100
Egidius

Standaard

Citaat:
fanatieke Vlaamse nationalisten als u; die alleen luisteren naar wat hun partij fuhrer te zeggen heeft.
En nog meer "argumenten" van dhr. Hitler...

Geeeeuw...

Egidius
Egidius is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be