Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2008, 15:07   #81
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Het dunbevolkte Waals-Brabant is de rijkste provincie van ons land. De Waals-Brabante gemeente Lasne is de rijkste gemeente van ons land. Waals-Brabant valt absoluut niet te vergelijken met de andere Waalse provincies. Voor wat cijfergegevens over Waals-Brabant : zie http://www.internet-observatory.be/i...s/pr076_nl.asp. Ook de PS scoort er niet hoog. Waals-Brabant zou in een onafhankelijk Wallonië alleen maar worden leeggezogen, met alle nefaste gevolgen vandien voor de lokale economie. Socio-economisch hoort Waals-Brabant eigenlijk niet bij Wallonië. Misschien valt een onafhankelijk Vlaanderen mét Waals-Brabant best wel te overwegen. In dat geval kan Vlaams- en Waals-Brabant opnieuw worden samengevoegd tot één provincie, die dan ook één (weliswaar tweetalige) kieskring zou vormen, zodat we overal in Vlaanderen provinciale kieskringen zouden krijgen. Het probleem van Brussel-Halle-Vilvoorde zou dan ineens een totaal andere dimensie krijgen. In het dunbevolkte Waals-Brabant, waar overigens ook reeds een niet onaanzienlijk aantal Vlamingen wonen, zou de Vlaamse overheid dan werk kunnen maken van extra grondverkavelingen waarbij betaalbare bouwgrond zou worden aangeboden. Op die manier zouden meer Vlamingen zich in Waals-Brabant kunnen vestigen waardoor Waals-Brabant zou vervlaamsen, en misschien zou een deel van de franstalige inwoners uiteindelijk toch verkiezen om naar Wallonië te verhuizen. Misschien valt er met de PS wel te praten over een dergelijke splitsing van België. In een Wallonië zonder Waals-Brabant zou de PS immers een pak sterker staan dan in een Wallonië met Waals-Brabant.[edit]
[size=1]Edit:[/size][editbox][size=1]After edit by Cynicus on 28-05-2005 at 22:45
Reason:

Goed idee, op de tafel ermee vlaamse onderhandelaars.

Laatst gewijzigd door satiper : 11 november 2008 om 15:07.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2008, 15:14   #82
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Ter overweging: een onafhankelijke Vlaamse Confederale Republiek met alle Vlaamse en Waalse provincies. Je mag het ook België noemen maar met andere bazen ( nl. de meerderheid)

Een democratie met als regel : the winner takes it all.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 11 november 2008 om 15:15.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2008, 15:45   #83
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Op zich niets op tegen, alleen vraag ik me af of de Waals-Brabanders dit wel willen.
Hun antwoord lijkt me duidelijk : HORS DE QUESTION!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2008, 15:46   #84
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Wat zouden de Waals-Brabanders verkiezen ? :

1. nog meer belastingen betalen om de PS-staat in stand te houden, en geregeerd worden door een Waalse (uitgesproken) linkse regering, terwijl er in Waals-Brabant een centrum-rechtse meerderheid is (zie http://verkiezingen2003.belgium.be/e...ble_e3020.html)

of

2. zich aansluiten bij Vlaanderen en aanzienlijk minder belastingen betalen.
Franstalig blijven en dus zeker niet voor Vlaanderen kiezen!
Oud 11 november 2008, 15:52   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Waals-Brabant is een verloren gebied, omdat de overgrote meerderheid Frans spreekt. Ik geloof er niets van dat zij bij een onafhankelijk Vlaanderen dan wel de Verenigde Nederlanden willen horen. Eventueel zou een samenwerkingsverband nog kunnen, maar daar blijft het bij.
En vooral omdat ze "op zijn Frans" leven. Ze hebben helemaal geen wil Vlamingen te worden.

Laatst gewijzigd door Everytime : 11 november 2008 om 15:52.
Oud 11 november 2008, 16:01   #86
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstalig blijven en dus zeker niet voor Vlaanderen kiezen!
Hebben de Walen en Franstaligen een andere keuze dan la Belgique , zoals die nu bestaat ?
Oud 11 november 2008, 16:07   #87
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Hebben de Walen en Franstaligen een andere keuze dan la Belgique , zoals die nu bestaat ?
Ons echt vaderland is Frankrijk. Pas op, ik zeg niet dat de Walen en Franstalige Belgen rattachisten zijn : wat ik wel beweer, is dat ons vaderland in feit Frankrijk is. We leven elke dag met Frankrijk (TV, muziek, cinema, enz......................). Om u er een idee te geven (u die in Frankrijk woont, u zal dus weten waarover ik spreek) : het TV-nieuws van Laurence Ferrari of David Pujadas zijn er even wel bekeken dan het RTBF of RTL-TVI nieuws. Ik denk daarentegen niet echt dat de Vlamingen massaal naar het TROS- of NOS nieuws kijken. En dit is maar een voorbeeld. Dus, ja, we leven IN België omdat België nog steeds het officieel land is waarin we leven maar in feit leven we meer en meer MET Frankrijk en niet meer MET België.

Laatst gewijzigd door Everytime : 11 november 2008 om 16:10.
Oud 11 november 2008, 16:14   #88
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Ons echt vaderland is Frankrijk. Pas op, ik zeg niet dat de Walen en Franstalige Belgen rattachisten zijn : wat ik wel beweer, is dat ons vaderland in feit Frankrijk is. We leven elke dag met Frankrijk (TV, muziek, cinema, enz......................). Om u er een idee te geven (u die in Frankrijk woont, u zal dus weten waarover ik spreek) : het TV-nieuws van Laurence Ferrari of David Pujadas zijn er even wel bekeken dan het RTBF of RTL-TVI nieuws. Ik denk daarentegen niet echt dat de Vlamingen massaal naar het TROS- of NOS nieuws kijken. En dit is maar een voorbeeld. Dus, ja, we leven IN België omdat België nog steeds het officieel land is waarin we leven maar in feit leven we meer en meer MET Frankrijk en niet meer MET België.
Frankrijk zal je ontgoochelen. Neem dit in overweging:

« J’ai toujours été un ami du Canada (…) Et franchement s’il y a quelqu’un qui vient me dire que le monde aujourd’hui a besoin d’une division supplémentaire, c’est qu’on n’a pas la même lecture du monde », a répondu Nicolas Sarkozy �* un journaliste lors de son déplacement au Québec le 17 octobre 2008, et précisé que la France « est un pays qui rassemble et non pas qui divise ». (www.polemia.com)

Of zijn de Fransen niet consequent als het om la Belgique gaat ?
Oud 11 november 2008, 16:31   #89
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

« J’ai toujours été un ami du Canada (…) Et franchement s’il y a quelqu’un qui vient me dire que le monde aujourd’hui a besoin d’une division supplémentaire, c’est qu’on n’a pas la même lecture du monde », a répondu Nicolas Sarkozy �* un journaliste lors de son déplacement au Québec le 17 octobre 2008, et précisé que la France « est un pays qui rassemble et non pas qui divise ». (www.polemia.com)

Ik ben een grote TV-kijker van de Franse TV en ik merk wel dat ze bijna niet over het "Belgisch probleem" spreken. Ja, ze hebben er al over gesproken maar ik heb er bijvoorbeeld nooit reportages in "Envoyé Spécial", "Complément d'enquête" of "Un oeil sur la planète" gezien. Het blijft overvloed voor de Fransen. Op de andere kant kennen ze toch ergens Franstalig België : Philippe Geluck, Olivier Minne, Virginie Hocq, Maurane, Salvatore Adamo, Marie Gillain, Benoit Poelvoorde, Olivier Gourmet, enz............ Behalve Adamo, kennen de meeste Vlamingen niet eens de namen die ik noemde, dat zegt al genoeg, denk ik.

En Frankrijk mij ontgoochelen? Niet echt, nee. België is het land dat mij meer en meer ontgoochelt. "Petit pays, petit esprit" past perfect voor wat de Belgische realiteit is.

Laatst gewijzigd door Everytime : 11 november 2008 om 16:37.
Oud 11 november 2008, 16:43   #90
The Joker
Vreemdeling

The Joker's schermafbeelding

Standaard

En ik dacht dat mijn grappen slecht waren...
The Joker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2008, 16:51   #91
Cyrano
Minister

Standaard

Jouw manier van reageren toont nogmaals aan dat men Fransman is uit keuze , vrijwillig of niet. De Fransman kiest voor de franse taal en zijn kultuur. Hij bevindt zich niet noodzakelijk op het franse grondgebied.

Een Fransman kan zich niet voorstellen dat een franse medeburger geen Frans spreekt. Daarom zijn er geen bretoenen, basken of vlamingen in Frankrijk. Deze volkseigenschappen, zoals eigen taal = folklore , zijn ondergeschikt aan het Frans (qui rassemble). Dit hebben wij te danken aan de Franse Revolutie en Napoleon. In die tijd sprak men slechts voor 20 % Frans op het gehele franse grondgebied.
Oud 11 november 2008, 16:54   #92
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben een grote TV-kijker van de Franse TV en ik merk wel dat ze bijna niet over het "Belgisch probleem" spreken. Ja, ze hebben er al over gesproken maar ik heb er bijvoorbeeld nooit reportages in "Envoyé Spécial", "Complément d'enquête" of "Un oeil sur la planète" gezien. Het blijft overvloed voor de Fransen. Op de andere kant kennen ze toch ergens Franstalig België : Philippe Geluck, Olivier Minne, Virginie Hocq, Maurane, Salvatore Adamo, Marie Gillain, Benoit Poelvoorde, Olivier Gourmet, enz............ Behalve Adamo, kennen de meeste Vlamingen niet eens de namen die ik noemde, dat zegt al genoeg, denk ik.

En Frankrijk mij ontgoochelen? Niet echt, nee. België is het land dat mij meer en meer ontgoochelt. "Petit pays, petit esprit" past perfect voor wat de Belgische realiteit is.
België is geen land, het is een begrip ; er zijn mensen die een oceaan zouden overzwemmen om er te kunnen wonen.. het is Graceland. Zelfs indien in een nabije of minder nabije toekomst er op staatkundig deelstaatgrenzengebied wijzigingen plaatsvinden in de zgn. on-staat EU zal het begrip "België/Belgien/Belgique/Belgio" artistiek, economisch en linguïstisch een voorbeeld blijven.
Ik verwijs nu naar de zeer betreurde Wannes Vandevelde, die zijn Breugheliaanse volkskunst wist te larderen met elementen uit diverse europese en niet-europese culturen.. Of bekijk ik nu België als een Groot-Antwerpen ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 23:32   #93
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard Brussel - Brabant

Brussel of Waals Brabant bij Vlaanderen ... NOOIT !
Brussel, Waals Brabant en Vlaams Brabant samen ... ZEKER !

Nederlandstaligen in Brussel en Vlaams Brabant zijn meestal tweetalig, Franstaligen zijn meer en meer tweetalig ... (nederlandstalig onderwijs is nu vol met franstalig kinderen in Brussel en in Vlaams Brabant, nog beter : franstaligen uit Waals Brabant inschrijven hun kinderen op school in Vlaams Brabant) Een tweetalig Brabant zou socioeconomisch en historisch logisch zijn !

Brabant is altijd tweetalig geweest :

Conclusie: de gouw van Brabant is van oudsher 'tweetalig' (verdeeld over meerdere dialecten), het hertogdom Brabant is in de middeleeuwen overwegend Nederlandstalig (zeker wat het lokaal bestuur en de volkstaal betreft), met uitzondering van de zuidelijke randgebieden. Vanaf de zeventiende eeuw is zowel het centraal als het lokaal bestuur van het hertogdom Brabant overwegend Franstalig. De gewone mensen zijn op dat moment echter nog overwegend Nederlandstalig (of: Brabantstalig), met uitzondering van de zuidelijke randgebieden. http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4651

Met of zonder taalgrens zou het herstellen van Brabant de beste oplossing zijn ... Persoonlijk zou ik zeggen : tweetalig maar met heel beperkte faciliteiten ... Binnen 20 jaren zal Brussel en Waals Brabant volledig vertweetalig worden ... maar NOOIT vervlaamst !!!

1. Brussel wordt te klein, Brusselaars verhuizen naar de Rand maar hebben een probleem met het verliezen van hun Brusselaar identiteit. Vlaams ? NEE ... dan Waals ... OOK NIET ! Brabanders ... waarom niet ?
2. Nederlandstalig populatie van de Rand ... wens geen Brusselaar worden ... maar Brabander ... waarom niet ???
3. Is Vlaanderen klaar om Vlaams Brabant te verliezen ?
4. Is Wallonie klaar om Waals Brabant te verliezen ?
5. Is dit oplossing niet beter en meer logisch ? : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=VI1SS9MT ... zelfs met taalgrens !!!

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 15 januari 2009 om 23:33.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 23:47   #94
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Wat een utopia! Waar binnen een territorium twee groepen vechten om de dominantie zal er eentje moeten winnen, want anders zal dat gevecht om die macht altijd blijven sluimeren. Zo werkt het in het klein en in het groot. Een van de problemen lijkt me ook niet het feit dat men niet tweetalig zou zijn, maar wil men de taal van de ander ook ge bruiken?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 08:27   #95
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou een groep moeten winnen ?
Franstaligen en nederlandstaligen wonen samen in Brussel ... dit leidt soms tot discussies maar toch nooit tot taal oorlog ...

Samenwerking tussen Brussel, W. en VL. Brabant kan alleen maar positief voor iedereen zijn !

Populatie :
1. Brussel wordt geisoleerd van Brabant
2. Brabant wordt geisoleerd van Brussel
3. Een groot aantal franstaligen wonen in Vlaams Brabant ... in de Rand van Brussel
4. Meer en meer nederlandstaligen wonen in Waals Brabant ... in de Rand van Leuven.
5. Te weinig nederlandtaligen wonen in Brussel
6. Brusselaars, VL en W Brabanders zijn ... Brabanders.

Bestuur :
1. 50% NL -50% FR
2. Verdwijnen van de huidige faciliteiten.
3. Ontwikkeling van heel beperkte faciliteiten overal in Brabant : taal van identiteitskaart mag gekozen worden, documenten in de 2 talen beschikbaar enkel als die op federaal niveau bestaan, justicie in zijn moedertaal, NL of FR karakter van gemeenten verankeren.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 08:31   #96
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Brussel of Waals Brabant bij Vlaanderen ... NOOIT !
Brussel, Waals Brabant en Vlaams Brabant samen ... ZEKER !

Nederlandstaligen in Brussel en Vlaams Brabant zijn meestal tweetalig, Franstaligen zijn meer en meer tweetalig ... (nederlandstalig onderwijs is nu vol met franstalig kinderen in Brussel en in Vlaams Brabant, nog beter : franstaligen uit Waals Brabant inschrijven hun kinderen op school in Vlaams Brabant) Een tweetalig Brabant zou socioeconomisch en historisch logisch zijn !

Brabant is altijd tweetalig geweest :

Conclusie: de gouw van Brabant is van oudsher 'tweetalig' (verdeeld over meerdere dialecten), het hertogdom Brabant is in de middeleeuwen overwegend Nederlandstalig (zeker wat het lokaal bestuur en de volkstaal betreft), met uitzondering van de zuidelijke randgebieden. Vanaf de zeventiende eeuw is zowel het centraal als het lokaal bestuur van het hertogdom Brabant overwegend Franstalig. De gewone mensen zijn op dat moment echter nog overwegend Nederlandstalig (of: Brabantstalig), met uitzondering van de zuidelijke randgebieden. http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4651

Met of zonder taalgrens zou het herstellen van Brabant de beste oplossing zijn ... Persoonlijk zou ik zeggen : tweetalig maar met heel beperkte faciliteiten ... Binnen 20 jaren zal Brussel en Waals Brabant volledig vertweetalig worden ... maar NOOIT vervlaamst !!!

1. Brussel wordt te klein, Brusselaars verhuizen naar de Rand maar hebben een probleem met het verliezen van hun Brusselaar identiteit. Vlaams ? NEE ... dan Waals ... OOK NIET ! Brabanders ... waarom niet ?
2. Nederlandstalig populatie van de Rand ... wens geen Brusselaar worden ... maar Brabander ... waarom niet ???
3. Is Vlaanderen klaar om Vlaams Brabant te verliezen ?
4. Is Wallonie klaar om Waals Brabant te verliezen ?
5. Is dit oplossing niet beter en meer logisch ? : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=VI1SS9MT ... zelfs met taalgrens !!!

Vlaams-Brabant tweetalig= Vlaams-Brabant franstalig.
Oud 16 januari 2009, 08:41   #97
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo doorzichtig als maar mogelijk is. Het enige wat hiermee bewerksteligd wordt is de vernietiging van Vlaanderen en Wallonië als naties en het bestendigen van de Brusselse elite als machtsfactor die verdeelt en heerst en in één klap haar actieterrein kan uitbreiden tot geheel Brabant, dat op termijn eentalig Frans zal worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 08:43   #98
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Vlaams-Brabant tweetalig= Vlaams-Brabant franstalig.
juist vlijmscherp.
na x aantal jaren is Vlaams-Brabant toch franstalig.

laat Waals-Brabant maar bij Wallonië (of Frankrijk)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 09:41   #99
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
4. Meer en meer nederlandstaligen wonen in Waals Brabant ... in de Rand van Leuven.
De rand van Leuven? In Waals Brabant?

Kunt u mijn aardrijkskunde even opfrissen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 10:26   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nog een duidelijk voorbeeld gisteravond dat Franstalig België meer en meer MET Frankrijk leeft : de show van Franse humorist Nicolas Canteloup in Brussel. Typisch Franse humor waar zowel de Franse TV-uitzendingen als de Franse politici of de Franse vedetten aan bod komen. België komt niet echt aan bod in zijn show maar dat voorkomt Canteloup zeker niet even populair in Franstalig België dan in Frankrijk zelf te zijn. Als hij met Franse politici of vedetten of TV-shows lacht, weten de Franstalige Belgen ook over wie of waarover hij spreekt. Franse humoristen zijn in het algemeen ook zeer populair in Franstalig België. Is dat het geval voor Nederlandse humoristen in Vlaanderen? Eerlijk gezegd, denk ik van niet!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be