Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2005, 12:28   #81
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Heb ik net gedaan denk ik:
Citaat:

Als we dan toch beginnen met de zeer simplistische kijk op de zaak:
De vader van een verkracht meisje zou ook graag het recht in eigen handen nemen, maar mag dit ook niet....
Citaat:
Wat heeft de EU-grondwet in gods naam met de verkrachting van een meisje te maken?

OK, we nemen dus aan dat de vader het recht niet eigen handen mag nemen. Waarom impliceert dat dat de Europese burger niet over zijn grondwet zou kunnen beslissen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 12:40   #82
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft de EU-grondwet in gods naam met de verkrachting van een meisje te maken?

OK, we nemen dus aan dat de vader het recht niet eigen handen mag nemen. Waarom impliceert dat dat de Europese burger niet over zijn grondwet zou kunnen beslissen?

Egidius
Dur de comprenure, slechte wil of weet ge het echt niet? Alé, kgeef u het voordeel van de twijfel, ga het nog één keer proberen uit te leggen. Gij zei net:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
En vermits het volk de direct benadeelde partij is bij een slecht beleid, mogen we verwachten dat volksbesluiten in elk geval kwalitatief beter zullen zijn dan besluiten van politici.
Met mijn vergelijking met de vader van het verkrachte meisje wil ik gewoon zeggen dat een betrokken partij soms zeer subjectief kan oordelen. Ge kunt het hen niet kwalijk nemen, maar ge kunt het ook niet toelaten... Het is dus niet zo, zoals gij beweert, dat volksbesluiten in elk geval kwalitatief beter zijn omdat ze direct benadeelde partij zijn.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by woffer on 03-06-2005 at 13:43
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Egidius
Dur de comprenure, slechte wil of weet ge het echt niet? Alé, kgeef u het voordeel van de twijfel, ga het nog één keer proberen uit te leggen. Gij zei net:
Citaat:
En vermits het volk de direct benadeelde partij is bij een slecht beleid, mogen we verwachten dat volksbesluiten in elk geval kwalitatief beter zullen zijn dan besluiten van politici.
Met mijn vergelijking met de vader van het verkrachte meisje wil ik gewoon zeggen dat een betrokken partij soms zeer subjectief kan oordelen. Ge kunt het hen niet kwalijk nemen, maar ge kunt het ook niet toelaten... Het is dus niet zo, zoals gij beweert, dat volksbesluiten in elk geval kwalitatief beter zijn omdat ze direct benadeelde partij zijn.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Egidius
Citaat:
Met mijn vergelijking met de vader van het verkrachte meisje wil ik gewoon zeggen dat een betrokken partij soms zeer subjectief kan oordelen. Ge kunt het hen niet kwalijk nemen, maar ge kunt het ook niet toelaten...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door woffer : 3 juni 2005 om 12:43.
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 13:09   #83
Egidius

Standaard

Citaat:
Gij zei net: Met mijn vergelijking met de vader van het verkrachte meisje wil ik gewoon zeggen dat een betrokken partij soms zeer subjectief kan oordelen. Ge kunt het hen niet kwalijk nemen, maar ge kunt het ook niet toelaten... Het is dus niet zo, zoals gij beweert, dat volksbesluiten in elk geval kwalitatief beter zijn omdat ze direct benadeelde partij zijn.
Het tegenvoorbeeld (aankoop van een eigen huis) toont het omgekeerde aan. Wat nu?

Egidius
Oud 3 juni 2005, 13:26   #84
woffer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het tegenvoorbeeld (aankoop van een eigen huis) toont het omgekeerde aan. Wat nu?

Egidius
Ah ja ? Volgens mij niet eigenlijk....
Oud 3 juni 2005, 13:31   #85
Egidius

Standaard

Citaat:
Ah ja ? Volgens mij niet eigenlijk....
Zeg Woffer, ik wil wel hoor, maar zo gaat het niet. In deze subdiscussie schrijf jij steeds je stelling neer zonder erbij te zeggen waarom. Wat wil je dat ik daarmee doe?

Ik probeer nog één keer (en daarna geef ik het op):

Waarom is de aankoop van een huis niet te vergelijken met het aannemen van een grondwet, en waarom is de verkrachting van je dochter dat wel?

Egidius
Oud 3 juni 2005, 14:05   #86
woffer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Zeg Woffer, ik wil wel hoor, maar zo gaat het niet. In deze subdiscussie schrijf jij steeds je stelling neer zonder erbij te zeggen waarom. Wat wil je dat ik daarmee doe?

Ik probeer nog één keer (en daarna geef ik het op):

Waarom is de aankoop van een huis niet te vergelijken met het aannemen van een grondwet, en waarom is de verkrachting van je dochter dat wel?

Egidius
Gij houdt in uw voorbeeld geen rekening met eventuele subjectiviteit. Als ge een huis koopt boeit het niemand of ge nu objectief beslist of subjectief, voor mijn part bouwt ge u ne tipi. Maar zo simpel is het met de grondwet niet. Daar kan een eventuele subjectieve visie wel nadelig zijn voor andere personen... Mijn voorbeeld is ook geen goed voorbeeld voor de grondwet, ik wil gewoon aantonen dat belanghebbende partijen soms subjectieve beslissingen kunnen nemen, die de maatschappij niet altijd ten goede komen...
Oud 3 juni 2005, 14:29   #87
Egidius

Standaard

Citaat:
Gij houdt in uw voorbeeld geen rekening met eventuele subjectiviteit. Als ge een huis koopt boeit het niemand of ge nu objectief beslist of subjectief, voor mijn part bouwt ge u ne tipi. Maar zo simpel is het met de grondwet niet. Daar kan een eventuele subjectieve visie wel nadelig zijn voor andere personen...
Ik heb aangetoond dat wie een belangrijke beslissing moet nemen, die beter zelf kan nemen dan ze aan een voogd of een gebuur over te laten.

Een beslissing nemen is altijd een subjectieve daad. 280 miljoen Europese burgers zullen samen objectiever beslissen dan 25 regeringshoofden of 6000 parlementsleden.

Citaat:
Mijn voorbeeld is ook geen goed voorbeeld voor de grondwet, ik wil gewoon aantonen dat belanghebbende partijen soms subjectieve beslissingen kunnen nemen, die de maatschappij niet altijd ten goede komen...
Toch weten we dat hoe groter de beslissende groep is, hoe beter de beslissing.

Egidius
Oud 3 juni 2005, 14:35   #88
luc broes

Standaard

Citaat:
Egidius
Grapje: 1.3 miljard Chinezen, en 1 miljard Indiërs moeten dan wel heeeel goede beslissingen nemen!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 14:37   #89
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Grapje: 1.3 miljard Chinezen, en 1 miljard Indiërs moeten dan wel heeeel goede beslissingen nemen!
Niet op dit moment, momenteel nemen ze nog maar 0,0 beslissingen.

Egidius
Oud 3 juni 2005, 14:41   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Egidius
Touché.
Oud 3 juni 2005, 14:49   #91
woffer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik heb aangetoond dat wie een belangrijke beslissing moet nemen, die beter zelf kan nemen dan ze aan een voogd of een gebuur over te laten.

Een beslissing nemen is altijd een subjectieve daad. 280 miljoen Europese burgers zullen samen objectiever beslissen dan 25 regeringshoofden of 6000 parlementsleden.

Klopt, maar het is veel moeilijker om tot een beslissing te komen, mss zelfs onmogelijk....
Oud 3 juni 2005, 15:06   #92
Egidius

Standaard

Citaat:
Klopt, maar het is veel moeilijker om tot een beslissing te komen, mss zelfs onmogelijk....
Neen, dat is niet zo. Het volstaat dat een groep burgers -- bijvoorbeeld een pan-Europees netwerk van democratie-bewegingen, maar het kan gelijk wie zijn -- een voorstel uitwerkt, het afgesproken aantal handtekeningen voor een bindend referendum bijeenzoekt en het voorstel ter stemming legt. U en ik kunnen het dan lezen, beoordelen en goed- of afkeuren. Tegelijk kunnen al dan niet andere voorstellen -- bijvoorbeeld met tegengestelde maatschappijvisie -- ter stemming voorgelegd worden, zodat mensen echt kunnen vergelijken en een keuze hebben.

Onmogelijk is het zeker niet, het systeem werkt al jaren in Zwitserland en Californië.

Lijkt me tussen haakjes ook heel wat economischer dan de huidige gang van zaken.

Egidius[edit]
[size=1]After edit by Egidius on 03-06-2005 at 16:07
Reason:

Citaat:
Neen, dat is niet zo. Het volstaat dat een groep burgers -- bijvoorbeeld een pan-Europees netwerk van democratie-bewegingen, maar het kan gelijk wie zijn -- een voorstel uitwerkt, het afgesproken aantal handtekeningen voor een bindend referendum bijeenzoekt en het voorstel ter stemming legt. U en ik kunnen het dan lezen, beoordelen en goed- of afkeuren. Tegelijk kunnen al dan niet andere voorstellen -- bijvoorbeeld met tegengestelde maatschappijvisie -- ter stemming voorgelegd worden, zodat mensen echt kunnen vergelijken en een keuze hebben.

Onmogelijk is het zeker niet, het systeem werkt al jaren in Zwitserland en Californië.

Lijkt me tussen haakjes ook heel wat economischer dan de huidige gang van zaken.

Egidius[/size]

Citaat:

Lijkt me tussen haakjes heel wat economischer dan de huidige gang van zaken.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 3 juni 2005 om 15:07.
Oud 3 juni 2005, 16:15   #93
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal nog niet zo zeker. Indië en nog veel meer China maken de laatste 15 een onvoorstelbare ontwikkeling door.
De vooruitgang op economisch gebied die China de laatste 10 jaar boekt is wellicht uniek in de geschiedenis van het mensdom. Toen ik in er 1984 werkte leek Shanghai eerder een achterlijke derdewereld stad. Bepaalde wijken zijn nu even indrukwekkend als het beste van Singapore of New York.
En met die import van textiel hebben we nog niets gezien.[edit]
[size=1]After edit by luc broes on 03-06-2005 at 17:16
Reason:

Citaat:
Dat is helemaal nog niet zo zeker. Indië en nog veel meer China maken de laatste 15 een onvoorstelbare ontwikkeling door.
De vooruitgang op economisch gebied die China de laatste 10 jaar boekt is wellicht uniek in de geschiedenis van het mensdom. Toen ik in er 1984 werkte leek Shanghai eerder een achterlijke derdewereld stad. Bepaalde wijken zijn nu even indrukwekkend als het beste van Singapore of New York.
En met die import van textiel hebben we nog niets gezien.[/size]

Citaat:
De vooruitgang op economisch gebied die China de laatste 10 jaar boekt is wellicht uniek in de geschiedenis van het mensdom. Toen ik in er 1984 werkte leek Shanghai eerder een achterlijke derdewereld stad. Bepaalde wijken zijn nu even indrukwekkend als het beste van Singapore of New York.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door luc broes : 3 juni 2005 om 16:16.
Oud 3 juni 2005, 16:28   #94
Egidius

Standaard

Citaat:
En met die import van textiel hebben we nog niets gezien.
Ja hoor. Maar die 1,3 miljard Chinezen en 1 miljard Indiërs die je opvoerde hebben op dit moment helemaal niets te beslissen. Dat gebeurt in het eerste geval door een totalitaire partij en in het andere geval door een minieme, zichzelf volksvertegenwoordigers noemende minderheid van de bevolking.

Egidius
Oud 3 juni 2005, 17:22   #95
woffer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet zo. Het volstaat dat een groep burgers -- bijvoorbeeld een pan-Europees netwerk van democratie-bewegingen, maar het kan gelijk wie zijn -- een voorstel uitwerkt, het afgesproken aantal handtekeningen voor een bindend referendum bijeenzoekt en het voorstel ter stemming legt. U en ik kunnen het dan lezen, beoordelen en goed- of afkeuren. Tegelijk kunnen al dan niet andere voorstellen -- bijvoorbeeld met tegengestelde maatschappijvisie -- ter stemming voorgelegd worden, zodat mensen echt kunnen vergelijken en een keuze hebben
Zo is het idd niet zo slecht. Ik ben tegen het ja-neen referendum, maar op deze manier heeft een referendum veel meer zin !
Oud 3 juni 2005, 17:29   #96
Egidius

Standaard

Citaat:
Zo is het idd niet zo slecht. Ik ben tegen het ja-neen referendum, maar op deze manier heeft een referendum veel meer zin !
Heb ik een zieltje gewonnen?

Egidius
Oud 3 juni 2005, 17:34   #97
luc broes

Standaard

Citaat:
Ja hoor. Maar die 1,3 miljard Chinezen en 1 miljard Indiërs die je opvoerde hebben op dit moment helemaal niets te beslissen. Dat gebeurt in het eerste geval door een totalitaire partij en in het andere geval door een minieme, zichzelf volksvertegenwoordigers noemende minderheid van de bevolking.
Egidius
Juist. Stel je voor wat er zal gebeuren als die totalitaire partij plaats maakt voor een modern bestuur met inspraak!
Oud 3 juni 2005, 17:36   #98
Egidius

Standaard

Citaat:
Juist. Stel je voor wat er zal gebeuren als die totalitaire partij plaats maakt voor een modern bestuur met inspraak!
Welke problemen voorzie je?

Ik zie de eenheid van commando wat ondergraven worden, en de monoliet lichtjes desintegreren tot een netwerk van kleinere, hanteerbare entiteiten. Mmmm..., mooi vooruitzicht.

Egidius
Oud 3 juni 2005, 21:01   #99
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
63% TEGEN
37% VOOR

Opkomst: 62%
Hup Holland Hup!
Oud 3 juni 2005, 21:34   #100
luc broes

Standaard

Citaat:
Welke problemen voorzie je?
Ik zie de eenheid van commando wat ondergraven worden, en de monoliet lichtjes desintegreren tot een netwerk van kleinere, hanteerbare entiteiten. Mmmm..., mooi vooruitzicht. Egidius
Ik verwacht dat China de dominante economische kracht wordt in de wereld. De huidige import van textiel die onze markt overspoelt is maar het zeer prille begin.
De goedkoopste 'grondstof' in China is de Chinees. Dat is bij ons even anders
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be