Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2005, 22:17   #81
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
OK, u geeft het toe, u bent een anti-democraat. Anders zou u dat instituut, dat blijkbaar toch geen macht heeft, afschaffen en inruilen voor een democratisch systeem. Want voor de koekendozen moeten we die debiele bende niet bijhouden hoor. Dat ze ze maar vlug 'opt kenon zette' (dixit mijn grootmoeder)
Waarom zou ik een instituut dat toch geen politieke macht, maar wel een aanzienlijke culturele waarde heeft, willen afschaffen? Om het dan te vervangen door een zoveelste politieke mandataris? Wie is daarbij gebaat? Ik ben nu eenmaal van oordeel dat de monarchie ons land een bijzondere uitstraling geeft, mag het?

Citaat:
Het rekensommetje is denk ik klaar en duidelijk gegeven door Antoon.
En even klaar en duidelijk weerlegd door Raf. 8)
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:20   #82
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf

En even klaar en duidelijk weerlegd door Raf. 8)

Absoluut niet. Heel erg zwak weerlegd.

Lees nogmaals, vooral mijn laatste bericht hierboven. Die koninklijke parasietenfamilie kost ons JAARLIJKS zo'n slordige 420 miljoen Belgische frank, zonder de vliegtuigen en andere kosten-met-de-job te tellen. Enkel wat ze krijgen wat een President nooit zou hebben.
Oud 17 juni 2005, 22:20   #83
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Geen President in Europa die zoveel kost.
Ook geen president in Europa (of daarbuiten) die zelfs maar een fractie van de uitstraling van een monarchie heeft...

Bovendien vloeit het grootste deel van dat geld, zoals ik al aanstipte, terug naar de maatschappij. Ik heb daar dus geen probleem mee, mocht blijken dat een monarchie inderdaad een ietsiepietsie duurder is dan een president (en ik ben nog niet overtuigd dat dat inderdaad het geval is).
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 17 juni 2005, 22:21   #84
camaris
Schepen

Standaard

Citaat:
Bovendien vloeit het grootste deel van dat geld terug naar de samenleving op allerlei manieren al is het maar naar al de mensen die rechtstreeks of onrechtstreeks hun boterham verdienen aan het koningshuis.
Bent u toevallig zo iemand waar het naar terugvloeit, want ik voel er persoonlijk niks van...
camaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:22   #85
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK, u geeft het toe, u bent een anti-democraat. Anders zou u dat instituut, dat blijkbaar toch geen macht heeft, afschaffen en inruilen voor een democratisch systeem.
Is het nu zo moeilijk om snappen?
De wereld is geen eenduidig lineair gegeven dat zich slechts op één vlak of domein afspeelt.
De democratische principes zijn niet geldig op alle domeinen.
Bijvoorbeeld in de wereld van kunsten, wetenschappen, ideeën, geldt de wet van de meerderheid niet. Daar heerst per definitie elitarisme. Daar beslist de meerderheid niet wat waar of onwaar is. Daar kan de enkeling de waarheid in petto hebben.

In de bestuurlijke wereld, behoort het meerderheidsbeginsel wél te gelden om zoveel mogelijk mensen gelukkig te maken.
In dat plaatje kan een koning perfect passen, wanneer hij zoals bij ons het geval is, slechts een protocollaire functie vervult, en nauwelijks aan het beslissingsproces deelneemt.

Citaat:
Want voor de koekendozen moeten we die debiele bende niet bijhouden hoor. Dat ze ze maar vlug 'opt kenon zette' (dixit mijn grootmoeder)
Uw bomma had blijkbaar ook van democratie niet veel kaas gegeten.
In een democratische rechtsstaat, wordt zelden (liefst nooit) iemand veroordeeld tot de dood met de (kanons)kogel.

Citaat:
Het rekensommetje is denk ik klaar en duidelijk gegeven door Antoon.
Antoon is een goeie kwisser, maar bij het rekenhof zou hij enkel portier mogen spelen.
Oud 17 juni 2005, 22:22   #86
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camaris
Bent u toevallig zo iemand waar het naar terugvloeit, want ik voel er persoonlijk niks van...
Bent u lid van de samenleving? Ik wel.

Citaat:
Oud 17 juni 2005, 22:23   #87
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Raf]Die dotaties zijn niet meer dan werkingskosten die voor een president ook zouden gemaakt worden.

Deze grove fout is reeds uitgelegd. De Koninklijke familie kost gewoon 420 miljoen BEF per jaar die een President niet zou kosten.

Citaat:
Bovendien vloeit het grootste deel van dat geld terug naar de samenleving op allerlei manieren al is het maar naar al de mensen die rechtstreeks of onrechtstreeks hun boterham verdienen aan het koningshuis. Dat de koninklijke familie daarnaast nog over een persoonlijk kapitaal beschikt, doet niet terzake.
Hier schrijf je in feite : ok, die mensen kosten een fortuin, maar.....

Je geeft mij eigenlijk gelijk.

BTW : die mensen zijn al schatrijk, en worden jaarlijks nig eens zo rijk, met de dotaties. Want zoveel geven ze er niet van uit (Dikke Lorre af en toe een ferrari, maar voor de rest).
Oud 17 juni 2005, 22:25   #88
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier schrijf je in feite : ok, die mensen kosten een fortuin, maar.....

Je geeft mij eigenlijk gelijk.
Nee hoor, mijn beste Antoon, dat doe ik geenszins.

Citaat:
BTW : die mensen zijn al schatrijk, en worden jaarlijks nig eens zo rijk, met de dotaties. Want zoveel geven ze er niet van uit (Dikke Lorre af en toe een ferrari, maar voor de rest).
Ben jij dan op de hoogte van al de uitgaven van de koninklijke familie?

Citaat:
Oud 17 juni 2005, 22:26   #89
camaris
Schepen

Standaard

Citaat:
Bent u lid van de samenleving? Ik wel.
Ik ben uiteraard lid van de samenleving, maar ik voel geen geld terugvloeien, vermits ik niet tot het rechtstreekse (of onrechtstreekse) personeel van de koning behoor... M.a.w. U haalt als argument aan dat het terugvloeit naar mensen die er hun brood uithalen, maar ik zie niet in hoe?
Oud 17 juni 2005, 22:26   #90
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Is het nu zo moeilijk om snappen?
De wereld is geen eenduidig lineair gegeven dat zich slechts op één vlak of domein afspeelt.
De democratische principes zijn niet geldig op alle domeinen.
Bijvoorbeeld in de wereld van kunsten, wetenschappen, ideeën, geldt de wet van de meerderheid niet. Daar heerst per definitie elitarisme. Daar beslist de meerderheid niet wat waar of onwaar is. Daar kan de enkeling de waarheid in petto hebben.

In de bestuurlijke wereld, behoort het meerderheidsbeginsel wél te gelden om zoveel mogelijk mensen gelukkig te maken.
In dat plaatje kan een koning perfect passen, wanneer hij zoals bij ons het geval is, slechts een protocollaire functie vervult, en nauwelijks aan het beslissingsproces deelneemt.

Uw bomma had blijkbaar ook van democratie niet veel kaas gegeten.
In een democratische rechtsstaat, wordt zelden (liefst nooit) iemand veroordeeld tot de dood met de (kanons)kogel.

Antoon is een goeie kwisser, maar bij het rekenhof zou hij enkel portier mogen spelen.
Monarchie rijmt niet op democratie. Punt andere lijn. Geen diskussie mogelijk. En daar ik demokraat ben ben ik dus republikein.

Dat kanon gaat niet, zoals u weer wilt laten klinken, over de kogel. Maar om ze weg te schieten zodat we er vanaf zijn. Maar ja, van zodra u ergens Vlaams-nationalisme aan geweld kunt linken zal u het niet laten.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:27   #91
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Antoon is een goeie kwisser,
Jij ook.

Citaat:
maar bij het rekenhof zou hij enkel portier mogen spelen.
Vandaar dat jij, grote rekenkundige, duidelijk hebt kunnen aantonen dat de jaarlijkse 45 miljoen BEF die we aan Fabbi geven, reeds 12 jaar, en tot haar dood, ook aan de oude tante van een President zou worden gegeven.

Oud 17 juni 2005, 22:28   #92
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben uiteraard lid van de samenleving, maar ik voel geen geld terugvloeien, vermits ik niet tot het rechtstreekse (of onrechtstreekse) personeel van de koning behoor... M.a.w. U haalt als argument aan dat het terugvloeit naar mensen die er hun brood uithalen, maar ik zie niet in hoe?
Tja, mijn beste, ik "voel" persoonlijk ook niets van het loon dat u maandelijks op uw bankrekening overgeschreven krijgt, maar ik kan desalniettemin erkennen dat dat loon niet alleen u maar ook de samenleving ten goede komt, of geeft u geen geld uit?

Citaat:
Oud 17 juni 2005, 22:30   #93
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Monarchie rijmt niet op democratie. Punt andere lijn. Geen diskussie mogelijk. En daar ik demokraat ben ben ik dus republikein.
Groot gelijk! Ik vind bijvoorbeeld dat Raymond Van Het Groenewoud moet afgeschaft worden, want ik heb niet democratisch mee kunnen beslissen over de muziek die hij uitbrengt en die ik met de beste wil van de wereld niet als een verrijking voor de samenleving kan beschouwen.

Citaat:
Oud 17 juni 2005, 22:31   #94
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Noch Raf, noch Superstaaf heeft op de cijfers geantwoord. De ene zegt dat de gelden worden teruggegeven aan de mensen, de andere dat ik niet kan rekenen. Maar geen van de twee weerlegt de cijfers (ze zijn immers officieel), of toont aan dat een President ook zoveel zou krijgen.

Waarom? ... Eenvoudig:

Want het is duidelijk dat die 420 miljoen BEF per jaar , bovenop de werkingskosten van de functie, nooit, maar dan ook nooit aan een President zou worden uitgegeven.

Q.E.D. [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Antoon on 17-06-2005 at 23:31
Reason:
--------------------------------

Noch Raf, noch Superstaaf heeft op de cijfers geantwoord. De ene zegt dat de gelden worden teruggegeven aan de mensen, de andere dat ik niet kan rekenen. Maar geen van de twee weerlegt de cijfers (ze zijn immers officieel), of toont aan dat een President ook zoveel zou krijgen.

Waarom? ... Eenvoudig:

Want het is duidelijk dat die 420 miljoen BEF per jaar , bovenop de werkingskosten van de functie, nooit, maar dan ook nooit aan een President zou worden uitgegeven.

Q.E.D. [/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Noch Raf, noch Superstaaf heeft op de cijfers geantwoord. De ene zegt dat de gelden worden teruggegeven aan de mensen, de andere dat ik niet kan rekenen. Maar geen van de twee weerlegd de cijfers (ze zijn immers officieel), of toont aan dat een President ook zoveel zou krijgen.

Waarom? ... Eenvoudig:

Want het is duidelijk dat die 420 miljoen BEF per jaar , bovenop de werkingskosten van de functie, nooit, maar dan ook nooit aan een President zou worden uitgegeven.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Antoon : 17 juni 2005 om 22:31.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:31   #95
camaris
Schepen

Standaard

Citaat:
Tja, mijn beste, ik "voel" persoonlijk ook niets van het loon dat u maandelijks op uw bankrekening overgeschreven krijgt, maar ik kan desalniettemin erkennen dat dat loon niet alleen u maar ook de samenleving ten goede komt, of geeft u geen geld uit?
En de samenleving zou het dus slechter doen met een president, want diens koopkracht is minder?
Oud 17 juni 2005, 22:32   #96
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de samenleving zou het dus slechter doen met een president, want diens koopkracht is minder?
Nee, daarom juist dat het geldzakargument waardeloos is. 8)

Citaat:
Oud 17 juni 2005, 22:35   #97
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, daarom juist dat het geldzakargument waardeloos is. 8)
aha, eerst zou een president niet goedkoper zijn, en nu dat er sprake is van vele tientallen miljoenen per jaar , is het geldzakargument niet meer belangrijk.
Oud 17 juni 2005, 22:38   #98
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
M.a.w. U haalt als argument aan dat het terugvloeit naar mensen die er hun brood uithalen, maar ik zie niet in hoe?
Een koning geeft al eens een feestje.
Dan verdienen de bakker, de slager, de traiteur, de kelner, de wijnboer, de bieruitzetter etc. hun boterham.
Onze koning sponsort al eens wat cultuur. Daar worden dichters, schrijvers, musici, toneelspelers etc. dan weer beter van.
Onze koning gaat al eens op reis. De piloot verdient, de veiligheidsagent, de hoteliers, etc.
Onze koning woont in een paleis met tuin en serres. Mening klusjesman, tuinman, hovenier, schrijnwerker, poetsvrouw (m/v) metser, chauffagist etc. verdient daaraan.

En zovoort enzovoort.
Makkelijk, niet?
Oud 17 juni 2005, 22:40   #99
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de andere dat ik niet kan rekenen.
Heb ik nooit beweerd.
Ik heb enkel mijn twijfels aangaande de correctheid en volledigheid van je ramingen.
Oud 17 juni 2005, 22:40   #100
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Groot gelijk! Ik vind bijvoorbeeld dat Raymond Van Het Groenewoud moet afgeschaft worden, want ik heb niet democratisch mee kunnen beslissen over de muziek die hij uitbrengt en die ik met de beste wil van de wereld niet als een verrijking voor de samenleving kan beschouwen.
Het is niet omdat U hem niet goed vind dat hij moet afgeschaft worden, er zullen meerdere mensen hem misschien wel goed vinden en dat heet dan democratie. U zelf staat het toch vrij zijn muziek al dan niet te kopen.

Ps. ik ben er ook zo geen grote fan van maar dit terzijde.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be