![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
1) Mensen worden er afgeschilderd als perfecte machines met slechts één doel: Maximaliseren van de rijkdom. Dat klopt niet. Er zijn heel wat drijfveren die het handelen van de mens bepalen. Een voorbeeldje: Ik heb drie kinderen. Ik heb nooit of te nimmer eerst berekend wat de economische return zou zijn. Integendeel. zelfs al had het betekent dat ik mijn huis zou moeten verkopen om ze op te voeden, dan nog had ik drie kinderen gehad. 2) Economie, -nu komt de les toch nog- is een sociale wetenschap. En het heeft te maken met keuzes. Keuzes van inzet van financiële middelen voor de voortbrenging en verdeling van rijkdom. Hoe een individu te werk gaat bij het bepalen van zijn keuzes is al zo complex, dat er nog nooit een algoritme voor gevonden is, en ook nooit zal gevonden worden. Dit probleem wordt door de economie omzeilt door er een statistisch probleem van te maken. Dat wil zeggen, we laten het individu eerst kiezen, bekijken dan de "gemiddelde keuze" en gebruiken dit als imput voor -meestal twijfelachtige- voorspellingen van toekomstige keuzes. Het feit dat het keuze probleem van het individu in de praktijk zo wordt aangepakt, bewijst dat het opsommen van if, then, else algoritmes, gebaseerd op winstmaximalisatie als de fundamentele wetten van de keuzes van staat en kiezer op zijn zachts naïef is. Dat wil niet zeggen dat ze ons geen inzichten in sommige processen kunnen verschaffen, of stof tot nadenken bieden. Maar ze gebruiken om als enige imput voor het bepalen van de te volgen politiek is absurd. 3) zo komen we tot de kern van de zaak: In een democratie geven mensen niet of zelden hun stem, gebaseerd op winstmaximalisatie. De fundamentele keuze is die van geluk. En dat omhelst dingen als veiligheid, vrijheid, fierhied, welvaart, rechtvaardigheid, altruisme, geloof, nationalisme, enz. enz. Dat valt natuurlijk niet in mooie quantitatieve formuletjes te gieten. Maar dat maakt het daarom niet minder waar. Bovendien troont het de mensheid uit boven de status van een computer. Een voorbeeldje: Ik verdien geld genoeg. Je zou er dus kunnen vanuitgaan dat ik bij inkomstenherverdeling geen baten heb. Het zou mij veel beter uitkomen als ik mijn gezondheidszorg zelf via een private verzekering zou financieren. Betalen voor het onderwijs voor mijn kinderen zal veel voordeliger zijn dan de belastingen die ik nu voor dat doel moet afdragen. Toch is er geen har op mijn hoofd die er aan denkt om dit als politieke keuze naar voor te brengen. Omdat herverdeling en daardoor het welzijn van de maatschappij waar ik in leef, mij na het hart liggen. Conclusie: Democratie werkt wel omdat de mens gemiddeld een verstandig sociaal voelend wezen is!
[size=1]Le fanatisme est l'apanage des ignorants.[/size] Ik ben een tolerante liberaal, maar eigenlijk is dat een pleonasme. "How can our religion be a cause of danger? Islam teaches kindness and love for humanity. Islam is moderation, not extremists. Extremists are not real Muslims. They just give us a bad name." - A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan |
|
![]() |
![]() |
#82 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
2. Zou je die topic ook geopend hebben als Hoppe op uitnodiging van en voor de VLD een avondje was komen spreken ? Je topic is intellectueel oneerlijk en bewust misleidend omdat je een gastspreker voorstelt als de auteur van het economisch programma van het Vlaams Belang. Dat dit in de verste verte niet zo is, weet je zelf maar al te goed, provocateur.
![]() |
#83 | |||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vriendelijke groet.
[size=1]Le fanatisme est l'apanage des ignorants.[/size] Ik ben een tolerante liberaal, maar eigenlijk is dat een pleonasme. "How can our religion be a cause of danger? Islam teaches kindness and love for humanity. Islam is moderation, not extremists. Extremists are not real Muslims. They just give us a bad name." - A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan |
|||
![]() |
![]() |
#84 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Hoppe is een gastspreker zoals er de voorbije jaren zoveel geweest zijn op colloquia van het Vlaams Belang in het Vlaams Parlement. De partij bewijst hiermee dat ze intellectueel en democratisch openstaat voor visies die ook afwijken van haar basisbeginselen. Het referaat van Hoppe is enkel vrijblijvend, heeft niets te zien met het partijprogramma van het Vlaams Belang. Wie anders insinueert, doet bewust aan misleiding.
![]() |
#85 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Hoe sta je overigens "democratisch" open voor afwijkende visies?
|
![]() |
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. De VLD die met haar voorstellen voor een vlaktaks "vergeet" te vertellen dat dit neerkomt op een de facto minder-inkomst (en dus ook uitgave) van 16 miljard euro (berekening Paul de Grauwe) voor de overheid. 2. De SPA die zich opwerpt als de beschermer van de SZ, maar evengoed meegaat in het verhaal van lastenverlagingen. Ik zie dus -op dit punt- eigenlijk weinig verschil met wat andere politieke partijen ook doen. Niet dat dit positief is natuurlijk, maar het nuanceert voor een stuk wel de bedoeling van zo'n economisch programma binnen de context van een politieke partij.
![]() |
#87 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik ga met die analyse voor een groot stuk mee. Waar ikzelf veel problemen mee heb, is echter ook het volgende: ik vertrouw het niet zo dat de wereld één grote markt wordt. Om de simpele reden dat er geen enkel, maar dan ook geen enkel orgaan bestaat dat democratische controle over die wereldmarkt kan uitvoeren. Ik hoop, misschien naïef van me, dat we eerder zouden evolueren naar een soort markt-regio's (Europa, N-Amerika, ...), waartussen wel veel samenwerking bestaat, ook qua uitwisseling van informatie, grondstoffen, ..., maar die toch grotendeels op zichzelf staan. Ik moet eerlijk toegeven dat bij dit idee ook mijn "buikgevoel" voor een groot gedeelte wordt aangesproken... Citaat:
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#89 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Misschien moet ik je eerst de woorden "democratie", "partijprogramma", "colloquium" en "gastspreker" uitleggen ![]()
![]() |
#90 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wéés gerust. De mening van Paul Beliën is gelukkig niet die van de overgrote meerderheid VB-militanten, mandatarissen en kiezers. Beliën is eigenlijk een vreemde eend in de bijt, een ontgoochelde en gefrustreerde ultra-liberale klojo en een heftig voorstander van "rijk volk eerst". |
|
![]() |
![]() |
#92 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet moeilijk als er maar één grote oppositie partij is in dit land. Veel keus heb je niet, tenzij je actief naar de kleintjes gaat zoeken, die nooit aan bod komen in onze media.
![]() |
#96 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het VB is imo geen liberale partij, maar een 'volkspartij'. Zij hebben wel het voordeel dat zij economische vraagstukken kunnen benaderen zonder met een heel apparaat van 'bevriende' organisaties en zuilen rekening te moeten houden. |
|
![]() |
![]() |
#97 |
Parlementslid
|
![]() Grappig. Er is nog niets vrijgegeven, maar men meent hier al te weten hoe het er gaat uitzien...
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#99 |
Vreemdeling
|
![]() Voor wie nu echt wil weten wat er die avond door Hoppe verteld werd, kan via de site van LVB een opname van de lezing bekijken. Link: http://feeds.feedburner.com/LvbnetPodcasts. Je zal zien dat hij hier geen ultra-liberale maatregelen bepleit, maar een warm pleidooi houdt voor subsidiariteit en het economische voordeel van kleine naties.
|
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() Nog meer flexibiliteit las ik ergens. Kunnen we alle bedienden en kaderlieden misschien ook in een volcontinu systeem laten werken. Kwestie van de gebouwen, computers enzo meer optimaal te laten renderen. Het vergemakkelijkt meteen ook de relaties met andere landen die in andere tijdszones leven.
|
![]() |