Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2005, 16:21   #81
BUB-fan
Banneling

BUB-fan's schermafbeelding

Standaard

de media speelt een grote rol in het dagelijks leven. Daarom dat de confederalisten en seperatisten uit hun bestuur dienen verwijderd te worden en de media geherfederaliseerd. De VRT is een spreekbuis voor verraders.
BUB-fan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 16:22   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Bovendien werden de lijnen ook redelijk arbitrair getrokken, met als gevolg dat (grondstof)rijke gebieden 'blank' werden en achterlijke gebieden zwart.
Dat klopt evenwel niet volledig. In het thuisland Bophutatswana lagen er meerdere diamantmijnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 16:26   #83
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat klopt evenwel niet volledig. In het thuisland Bophutatswana lagen er meerdere diamantmijnen.
Tsja, dat heb je met die door linkiewinkie-anarcho-syndicalistische media hier in België, die de mensen bedotten en bedriegen en onzin op de mouw spelden en afleiden van hun ware roeping om een trotse en fiere Belg te zijn... Kijk, ik ben zelfs al volledig door dat tuig geïndoctrineerd!

Bedankt voor de correctie, overigens...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 16:30   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsja, dat heb je met die door linkiewinkie-anarcho-syndicalistische media hier in België, die de mensen bedotten en bedriegen en onzin op de mouw spelden en afleiden van hun ware roeping om een trotse en fiere Belg te zijn... Kijk, ik ben zelfs al volledig door dat tuig geïndoctrineerd!

Bedankt voor de correctie, overigens...
't Grootste probleem van de thuislanden was vooreerst dat een deel van haar toegewezen bevolking daar gewoon niet woonde. Daarnaast vormde het grondgebied van de meeste thuislanden geen eenheid, maar een verbrokkeld geheel.

Niet in alle thuislanden was het slecht leven trouwens. Onder president Sebe ging het heel goed met Ciskei bijvoorbeeld en het ANC zag met lede ogen dat deze president erin slaagde het thuislandenbeleid te laten lukken. Daarom stookte het ANC een generaal van het Ciskeise leger op om tijdens de afwezigheid van de president de macht over te nemen en een corrupt en gewelddadig regime te vestigen. Iets wat natuurlijk niet op de sympathie van de bevolking kon rekenen en dus een vruchtbare bodem werd voor het ANC.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 16:40   #85
Big_daddy
Gouverneur

Big_daddy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En dat wisten de blanken op voorhand en toch gaven wezen ze dat gebied toe aan de zwarten ? Yeah, yeah ... 8)
Vl'ààààànderenvan slagveld tot reservaat . Watte?? Vloms nomdedom!I don't love it, I won't leave it. I hate it, and I shit on it. "Is dat cultureel genoeg voor u ...?"Vlaanderen ; 0 jaar ......http://www.verzet.org http://www.ffrf.org/quiz/
Big_daddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 18:01   #86
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_daddy
En dat wisten de blanken op voorhand en toch gaven wezen ze dat gebied toe aan de zwarten ? Yeah, yeah ... 8)
Tja, Afrikaners hebben nu eenmaal een band met Vlaanderen, misschien zijn het even lamentabele onderhandelaars...
Oud 15 juni 2005, 18:06   #87
Big_daddy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Tja, Afrikaners hebben nu eenmaal een band met Vlaanderen, misschien zijn het even lamentabele onderhandelaars...

Getemd aan de onderhandelingstafel ... ? 8)
Vl'ààààànderenvan slagveld tot reservaat . Watte?? Vloms nomdedom!I don't love it, I won't leave it. I hate it, and I shit on it. "Is dat cultureel genoeg voor u ...?"Vlaanderen ; 0 jaar ......http://www.verzet.org http://www.ffrf.org/quiz/
Oud 15 juni 2005, 18:28   #88
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Getemd aan de onderhandelingstafel ... ? 8)
... Wat een flauwe posts.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 18:30   #89
Big_daddy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Dat moet C uit W maar uitmaken.
Oud 15 juni 2005, 18:32   #90
Big_daddy
Gouverneur

Standaard

Jouw onderschrift is natuurlijk geniaal, kuch ...

[size=3]Weg de bastaards, weg de lauwaards.
Ons behoort het noorderstrand,
Ons de kerels, ons de Klauwaards,
Leve God en Vlaanderland![/size]
[size=3][/size]

[size=3]Vlaanderen zonder bastaards[/size]
[size=3]hoeveel man is dat ?

[/size]
Oud 15 juni 2005, 18:40   #91
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Jouw onderschrift is natuurlijk geniaal, kuch ...

[size=3]Weg de bastaards, weg de lauwaards.
Ons behoort het noorderstrand,
Ons de kerels, ons de Klauwaards,
Leve God en Vlaanderland![/size]

[size=3]Vlaanderen zonder bastaards[/size]
[size=3]hoeveel man is dat ?

[/size]
Dat is een strofe uit 'De Blauwvoet', afkomstig van het boek 'Kerels van Vlaanderen', van Hendrik Conscience. Als u de grote literatuur niet op prijs kan stellen, vind ik dat jammer voor u.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 15 juni 2005, 18:43   #92
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Indd, ik heb er ook al mee te doen gehad. Moeten we nu medelijden voelen of net niet?

En euhm, Hansje, laat politiek eens over aan de grote mensen, zoek voor mij part op waar Aristoteles ligt, maar laat ons aub met rust. Het is in je eigen belang. En het irriteert ook wel om van die onnozeligheden te lezen waarvan je zelf weet dat diegene die ze zegt (jij dus) diep van binnen weet dat hij zevert.

Doe ons een gunst, ga op een ander verhaaltjes vertellen.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 20:08   #93
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een strofe uit 'De Blauwvoet', afkomstig van het boek 'Kerels van Vlaanderen', van Hendrik Conscience. Als u de grote literatuur niet op prijs kan stellen, vind ik dat jammer voor u.
bubbels en kultuur gaat niet echt samen...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 20:25   #94
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
bubbels en kultuur gaat niet echt samen...
Net zoals: bubers en argumentatie, bubers en beleefdheid, bubers en gezond verstand,...

Oud 16 juni 2005, 20:28   #95
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals: bubers en argumentatie, bubers en beleefdheid, bubers en gezond verstand,...
Je mag inderdaad niet veel van hen verwachten hé.
Maar eigelijk wel logisch. Kijk even waar hun klupje voor staat en je begint al te twijfelen aan hun geestelijke vermogens...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 08:31   #96
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
1. Het lied 'De Blauwvoet' is niet afkomstig uit het boek van Conscience, maar is, als ik me niet vergis, van de hand van Albrecht Rodenbach.

2. 'Grote literatuur'? Even ernstig blijven... In de 19de eeuw had hij dan wel enige faam, maar naar hedendaagse maatstaven is dat romantische gedoe toch wel een beetje trop, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 17 juni 2005, 09:42   #97
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Het lied 'De Blauwvoet' is niet afkomstig uit het boek van Conscience, maar is, als ik me niet vergis, van de hand van Albrecht Rodenbach.

2. 'Grote literatuur'? Even ernstig blijven... In de 19de eeuw had hij dan wel enige faam, maar naar hedendaagse maatstaven is dat romantische gedoe toch wel een beetje trop, niet?
Conscience ligt vandaag de dag inderdaad niet goed in de markt, dat wil niet zeggen dat de artistieke waarde ervan gedaald is.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 10:02   #98
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Conscience ligt vandaag de dag inderdaad niet goed in de markt, dat wil niet zeggen dat de artistieke waarde ervan gedaald is.
Ik hou niet meteen van romantische schrijvers, dat is waar, maar toch: heeft het werk van Conscience een intrinsieke artistieke waarde? Toegegeven, 'De Leeuw van Vlaanderen' is een stukje meeslepende literatuur, je wordt zo nu en dan echt in het verhaal meegezogen en je betrapt jezelf erop dat je je heimelijk zit te verkneukelen wanneer de Vlamingen tot aan hun knieën in het bloed staan, maar is het, nou ja, goed? Wat maniëristisch, mogelijk, wat pathetisch, zeker, meeslepend, inderdaad... maar ik bleef niet meteen met de idee achter dat ik echt een goed boek gelezen had; een leuk verhaal, dat wel, maar niet meteen grote literatuur.
Oud 17 juni 2005, 10:26   #99
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hou niet meteen van romantische schrijvers, dat is waar, maar toch: heeft het werk van Conscience een intrinsieke artistieke waarde? Toegegeven, 'De Leeuw van Vlaanderen' is een stukje meeslepende literatuur, je wordt zo nu en dan echt in het verhaal meegezogen en je betrapt jezelf erop dat je je heimelijk zit te verkneukelen wanneer de Vlamingen tot aan hun knieën in het bloed staan, maar is het, nou ja, goed? Wat maniëristisch, mogelijk, wat pathetisch, zeker, meeslepend, inderdaad... maar ik bleef niet meteen met de idee achter dat ik echt een goed boek gelezen had; een leuk verhaal, dat wel, maar niet meteen grote literatuur.
Nu, ik ben geen kenner van de literatuur, maar De Leeuw van Vlaanderen is destijds toch vertaald in zowat alle Europese talen? Wat ik bedoel is dat het DLvV een typevoorbeeld is van Romantische literatuur, van wat men toen goed vond, en dat is inderdaad, daar geef ik je volkomen gelijk in, geheel anders dan wat we nu als goed beschouwen.
Misschien een voorbeeld uit de kunst, waar ik wél goed vertrouwd mee ben. Er zijn tijden geweest dat bv. Rubens bijzonder onpopulair was, dat vertaalde zich in het feit dat er geen grote tentoonstellingen plaatsvonden, en dat zijn schilderijen goedkoop [in Rubens geval is dat relatief] van de hand gingen. Dit heeft niets te maken met verandering van het artistiek gehalte van Rubens' werk (het idee alleen al is onmogelijk), maar met een verandering in smaak. Ook toen Rubens onpopulair was konden de kenners zijn oeuvre naar 'artistieke waarde' schatten.
Ik denk dat dit principe ook van toepassing is op Concience en zijn werk. De artistieke waarde van zijn werk wordt verdoezeld door ons smaakoordeel, maar kenners van de literatuur zullen los daarvan de waarde nog wel kunnen inschatten.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 10:33   #100
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Nu, ik ben geen kenner van de literatuur, maar De Leeuw van Vlaanderen is destijds toch vertaald in zowat alle Europese talen?
De Da Vinci Code isook ruim vertaald, maar die zal geen Nobelprijzen winnen, denk (enfin: hoop) ik.

Citaat:
Wat ik bedoel is dat het DLvV een typevoorbeeld is van Romantische literatuur, van wat men toen goed vond, en dat is inderdaad, daar geef ik je volkomen gelijk in, geheel anders dan wat we nu als goed beschouwen.
Misschien een voorbeeld uit de kunst, waar ik wél goed vertrouwd mee ben. Er zijn tijden geweest dat bv. Rubens bijzonder onpopulair was, dat vertaalde zich in het feit dat er geen grote tentoonstellingen plaatsvonden, en dat zijn schilderijen goedkoop [in Rubens geval is dat relatief] van de hand gingen. Dit heeft niets te maken met verandering van het artistiek gehalte van Rubens' werk (het idee alleen al is onmogelijk), maar met een verandering in smaak. Ook toen Rubens onpopulair was konden de kenners zijn oeuvre naar 'artistieke waarde' schatten.
Ik denk dat dit principe ook van toepassing is op Concience en zijn werk. De artistieke waarde van zijn werk wordt verdoezeld door ons smaakoordeel, maar kenners van de literatuur zullen los daarvan de waarde nog wel kunnen inschatten.
Je hebt inderdaad gelijk als je wijst op de relatieve waarde van ons oordeel over literatuur (dat heb ik niet ontkend), maar er zijn nog een aantal andere factoren die meespelen. HC is inderdaad een typisch voorbeeld van romantische literatuur, maar ik vraag me ernstig af of we zijn werk vandaag de dag nog zouden kennen indien het niet gekaapt was door de 'Vlaamse Beweging'. Er zijn in die tijd massa's boeken geschreven en gelezen, vertaald en gebestselled, die nu niemand meer kent. Niet zo lang geleden hoorde ik een lezing over leesgedrag in Haarlem in de 19de-eeuw, gereconstrueerd op basis van leenlijsten van een bibliotheek. Wel, het is opvallend dat de lezers toen niet de canon lazen (enfin, wat wij nu als dusdanig beschouwen), maar gewoon wat toen populaire literatuur was (net als nu, trouwens). Ik vermoed dat HC het lot van die literatuur beschoren was, ware het niet dat hij (gelukkig voor hem) de juiste topoi aanroerde, vooral dan met 'De Leeuw' (die dan de andere werken in zijn slipstream meetrok).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be