Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2005, 22:03   #81
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Bla bla bla linkies bla bla muzelratten bla bla bla.
Bla bla de linkies bla bla bla de muzelratten bla bla bla de linkies bla bla bla.
Yeah right.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:04   #82
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik zou niet te veel aandacht besteden aan brainlesscharlie. In zijn simplistische denkwereldje ben je lid van het Vlaams BlokBelang of anders ben je een politiek correcte, cultureel-marxistische, crypto-fascistische linkiewinkie. Volgens hetzelfde simplistische "denk"patroon deelt hij zijn medemensen in in katholieken en moslims; iets anders is in zijn bekrompen wereldje onmogelijk...
Zou er nog niet aan denken om naar rechts te leunen. Iedereen is gelijk voor mij en heeft gelijke rechten.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Dekoster on 17-06-2005 at 23:13
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik zou niet te veel aandacht besteden aan brainlesscharlie. In zijn simplistische denkwereldje ben je lid van het Vlaams BlokBelang of anders ben je een politiek correcte, cultureel-marxistische, crypto-fascistische linkiewinkie. Volgens hetzelfde simplistische "denk"patroon deelt hij zijn medemensen in in katholieken en moslims; iets anders is in zijn bekrompen wereldje onmogelijk...
Zou er nog niet aan denken om naar rechts te leunen. Iedereen is gelijk voor mij en heeft gelijke rechten.[/size]

[size=1]After edit by Dekoster on 17-06-2005 at 23:11
Reason:

Citaat:
[/size]

[size=1]After edit by Dekoster on 17-06-2005 at 23:09
Reason:

Citaat:
Neen hoor, nu begrijp jij mij verkeerd. Ik zie mijzelf niet als moslim functioneren en hen denkwereld volgen, wat niet wil zeggen dat je niet met hen rond de tafel kan zitten he. Ieder zijn overtuiging. en voor die overtuiging moet je ook gaan. Ik wil niemand uitsluiten omwille van geloof of religie. Iedereen is gelijk. Maar in de Katholieke kerk behandeld men niet iedereen als gelijke. Voor hen zijn mensen met Aids, homo of lesbiennekoppels niet gelijk en heeft een priester geen recht om te trouwen en kinderen te krijgen. Dit is allemaal een vorm van het beroven van Vrijheid en Vrijemeningsuiting. Maar ook binnen de Kerk zijn er priesters die net hetzelfde van mij denken maar dat niet durven uit te spreken uit vrees voor schorsing en uitzetting uit de kerkgemeenschap.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Neen hoor, nu begrijp jij mij verkeerd. Ik zie mijzelf niet als moslim functioneren en hen denkwereld volgen, wat niet wil zeggen dat je niet met hen rond de tafel kan zitten he. Ieder zijn overtuiging. en voor die overtuiging moet je ook gaan. Ik wil niemand uitsluiten omwille van geloof of religie. Iedereen is gelijk.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dekoster : 17 juni 2005 om 22:13.
Dekoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:16   #83
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Neen hoor, nu begrijp jij mij verkeerd. Ik zie mijzelf niet als moslim functioneren en hen denkwereld volgen, wat niet wil zeggen dat je niet met hen rond de tafel kan zitten he. Ieder zijn overtuiging. en voor die overtuiging moet je ook gaan. Ik wil niemand uitsluiten omwille van geloof of religie. Iedereen is gelijk.
Respect voor elkaars religie en overtuiging is heel mooi, maar er zijn een aantal waarden waar niet aan te tornen valt, zoals respect voor elkaar, voor de mensenrechten, voor de Belgische wetgeving, recht van vrije meningsuiting, gelijkwaardigheid van man en vrouw, gelijkwaardigheid van hetero's en holebi's, gelijkwaardigheid van blank en zwart.
Voor mij mogen moslims en katholieke gerust hun godsdienst beleven, maar als ze holebi's of vrouwen minderwaardig vinden, en discriminatie van vrouwen en holebi's ook aan moedigen of bewerkstelligen via hun moskeeën, tempels of kerken, dan moet daar onmiddelijk een halt aan toe geroepen worden, zonder pardon. De vrijheid van religie mag geen vrijbrief zijn om holebi's en vrouwen te onderdrukken...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:20   #84
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
Respect voor elkaars religie en overtuiging is heel mooi, maar er zijn een aantal waarden waar niet aan te tornen valt, zoals respect voor elkaar, voor de mensenrechten, voor de Belgische wetgeving, recht van vrije meningsuiting, gelijkwaardigheid van man en vrouw, gelijkwaardigheid van hetero's en holebi's, gelijkwaardigheid van blank en zwart.
Voor mij mogen moslims en katholieke gerust hun godsdienst beleven, maar als ze holebi's of vrouwen minderwaardig vinden, en discriminatie van vrouwen en holebi's ook aan moedigen of bewerkstelligen via hun moskeeën, tempels of kerken, dan moet daar onmiddelijk een halt aan toe geroepen worden, zonder pardon. De vrijheid van religie mag geen vrijbrief zijn om holebi's en vrouwen te onderdrukken...
Juist Fozzie, ook hier delen wij een mening.
Oud 17 juni 2005, 22:23   #85
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb die reportage niet gezien. Je moet wel in de jeugd investeren, maar het mogen geen projecten zijn die hen nut niet bewijzen en een bom geld kosten. klein beginnen en als het project zijn nut bewijst verder uitbouwen.
was nochtans de moeite, dat museum was ook leuk: alleen vraag ik mij af wie ermee gediend is ? de raad van bestuur van dat museum dat donkerrood gekleurd is misschien ?
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:27   #86
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
was nochtans de moeite, dat museum was ook leuk: alleen vraag ik mij af wie ermee gediend is ? de raad van bestuur van dat museum dat donkerrood gekleurd is misschien ?
Zou het niet weten, kan mij er niet over uitspreken, zag die reportage niet.
Oud 17 juni 2005, 22:29   #87
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
om het spel van de subsidies echt eerlijk te spelen moet je eigenlijk werken met een kerkbelasting waarbij elke belastingsplichtige zelf actief kiest naar welke sekte, filosofische strekking of non-profit-organisatie zijn deel van de koek gaat. Nu teert de kerk teveel op nep-katholieken die wel ooit tegen hun wil in gedoopt zijn, maar er nooit aan gedacht hebben om zich te laten ontdopen.
Deze analyse klopt volledig. Het vierde wereld syndicaat eist dat kerken en geloofsgemeenschappen die niet bezig zijn op de één of andere manier met zich te bekommeren om de zwakkeren hun middelen volledig worden ontnomen.

Verder lijkt het me nuttig om het toedienen van het doopsel niet als een lidmaatschap te laten gelden van de katholieke of een andere kerk.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:31   #88
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De islam en de "linkse kerk" die in de islam een bonggenoot zien, zijn een veel groter gevaar.
een linkse kerk ?

als ik in vlaanderen ben, staan de kerken allemaal voor het kerkplein, niet er links vanaf, niet er rechts vanaf.

de islam is al even ridicuul als het katholiscisme, dat geopenbaard gedoe is er juist op gericht om mensen te verdelen.

veel moslims gebruiken gelukkig hun gezond verstand, een kleine minderheid vertoont serieus wat zwalpgedrag, een toenemende minderheid.

ik ga ne pot pakken op d'ouw markt, is al te lang geleden dat mijn hersenen nog eens konden zwemmen in gerstenat.

ooit van iemand gehoord: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel in die ketting.
alcohol vernietigt volgens recente onderzoeken alleen de zwakste hersencellen.
bijgevolg is het nuttigen van alcohol een verstandsontwikkelende bezigheid: je hersenen worden er immers sterker door.

hmmm. ( volledig terzijde )[edit]
[size=1]After edit by /\|cazar on 17-06-2005 at 23:32
Reason:

Citaat:
De islam en de "linkse kerk" die in de islam een bonggenoot zien, zijn een veel groter gevaar.
een linkse kerk ?

als ik in vlaanderen ben, staan de kerken allemaal voor het kerkplein, niet er links vanaf, niet er rechts vanaf.

de islam is al even ridicuul als het katholiscisme, dat geopenbaard gedoe is er juist op gericht om mensen te verdelen.

veel moslims gebruiken gelukkig hun gezond verstand, een kleine minderheid vertoont serieus wat zwalpgedrag, een toenemende minderheid.

ik ga ne pot pakken op d'ouw markt, is al te lang geleden dat mijn hersenen nog eens konden zwemmen in gerstenat.

ooit van iemand gehoord: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel in die ketting.
bijgevolg is het nuttigen van alcohol een verstandsontwikkelende bezigheid: je hersenen worden er immers sterker door.

hmmm. ( volledig terzijde )[/size]

Citaat:
een linkse kerk ?

als ik vlaanderen ben, staan de kerken allemaal voor het kerkplein, niet er links vanaf, niet er rechts vanaf.

hmmm. ( volledig terzijde )[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door /\|cazar : 17 juni 2005 om 22:32.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 22:35   #89
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Deze analyse klopt volledig. Het vierde wereld syndicaat eist dat kerken en geloofsgemeenschappen die niet bezig zijn op de één of andere manier met zich te bekommeren om de zwakkeren hun middelen volledig worden ontnomen.

Verder lijkt het me nuttig om het toedienen van het doopsel niet als een lidmaatschap te laten gelden van de katholieke of een andere kerk.
Iedere volwassen Belg moet zijn belastingsformulier in vullen en die gegevens blijven geheim voor wie er geen zaken mee heeft. Dus kan het best via die "kerkbelasting" door te vragen aan wie jouw deel van de koek moet gaan...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 17 juni 2005, 22:38   #90
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Tja, nu wordt het doopsel door de kerk misbruikt door te zeggen dat je op deze manier automatisch lid bent. En hoe meer leden en zogezegde goede doelen, hoe meer subsidies zij binnen halen. En ze krijgen niet alleen subsidies op federaal vlak maar ook op Vlaams niveau, op Provinciaal niveau en ja op Lokaal niveau ook. Dus weg met dat systeem van lidmaatschapstelling voor subsidies. Of anders massale ontdopingen. Dus met zijn allen schriven geblazen naar het Bisdom van jullie woonplaats.[edit]
[size=1]After edit by Dekoster on 18-06-2005 at 00:07
Reason:

Citaat:

Tja, nu wordt het doopsel door de kerk misbruikt door te zeggen dat je op deze manier automatisch lid bent. En hoe meer leden en zogezegde goede doelen, hoe meer subsidies zij binnen halen. En ze krijgen niet alleen subsidies op federaal vlak maar ook op Vlaams niveau, op Provinciaal niveau en ja op Lokaal niveau ook. Dus weg met dat systeem van lidmaatschapstelling voor subsidies. Of anders massale ontdopingen. Dus met zijn allen schriven geblazen naar het Bisdom van jullie woonplaats.[/size]

[size=1]After edit by Dekoster on 17-06-2005 at 23:38
Reason:

Citaat:

Tja, nu wordt het doopsel door de kerk misbruikt door te zeggen dat je op deze manier automatisch lid bent. En hoe meer leden en zogezegde goede doelen, hoe meer subsidies zij binnen halen. En ze krijgen niet alleen subsidies op federaal vlak maar ook op Vlaams niveau, op Provinciaal niveau en ja op Lokaal niveau ook. Dus weg met dat systeem van lidmaatschapstelling voor subsidies. Of anders massale ontdopingen.[/size]

Citaat:

Tja, nu wordt het doopsel door de kerk misbruikt door te zeggen dat je op deze manier automatisch lid bent. En hoe meer leden en zogezegde goede doelen, hoe meer subsidies zij binnen halen. En ze krijgen niet alleen subsidies op fedraal vlak maar ook op Vlaams niveau, op provinciaal niveau en ja op lokaal niveau ook. Dus weg met dat systeem van lidmaatschapstelling voor subsidies. Of anders massale ontdopingen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dekoster : 17 juni 2005 om 23:07.
Oud 17 juni 2005, 23:40   #91
Dekoster
Gouverneur

Standaard

[edit]
[size=1]After edit by Dekoster on 18-06-2005 at 00:42
Reason:

[/size]

Tot subiet misschien allemaal??? ik ga slapen nu.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dekoster : 17 juni 2005 om 23:42.
Oud 17 juni 2005, 23:42   #92
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, de mensen zien niet altijd welke politieke druk de kerk dikwijls uitvoerd. Dat gebeurd soms heel subtiel, maar krachtig genoeg.
En wat heeft de kerk dan zo al tegen weten te houden de laatste decennia? Hoe manifesteert die subtiele maar o zo krachtige invloed zich?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 23:48   #93
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
En wat heeft de kerk dan zo al tegen weten te houden de laatste decennia? Hoe manifesteert die subtiele maar o zo krachtige invloed zich?
Bij de stemming rond de antidiscriminatiewet en de openstelling van het huwelijk voor holebi-koppels heeft de kerk een heel vuile rol gespeeld door te verklaren dat holebi's de maatschappij ten gronde willen richten.

En in Italië heeft de Paus opgeroepen om het referendum rond kunstmatige inseminatie te boycotten, das toch verre van democratisch... Een kerkleider die op roept om niet te gaan stemmen? Dat kan echt wel niet...[edit]
[size=1]After edit by Fozzie on 18-06-2005 at 00:49
Reason:

Citaat:
Bij de stemming rond de antidiscriminatiewet en de openstelling van het huwelijk voor holebi-koppels heeft de kerk een heel vuile rol gespeeld door te verklaren dat holebi's de maatschappij ten gronde willen richten.

En in Italië heeft de Paus opgeroepen om het referendum rond kunstmatige inseminatie te boycotten, das toch verre van democratisch... Een kerkleider die op roept om niet te gaan stemmen? Dat kan echt wel niet...[/size]

Citaat:
Bij de stemming rond de antidiscriminatiewet en de openstelling van het huwelijk voor holebi-koppeks heeft de kerk een heel vuile rol gespeeld door te verklaren dat holebi's de maatschappij ten gronde willen richten.

En in Italië heeft de Paus opgeroepen om het referendum rond kunstmatige inseminatie te boycotten, das toch verre van democratisch... Een kerkleider die op roept om niet te gaan stemmen? Dat kan echt wel niet...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Fozzie : 17 juni 2005 om 23:49.
Oud 17 juni 2005, 23:49   #94
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Uw opsomming van niet aan te tornen waarden is heel mooi maar tegelijk enorm warrig. Wat is dat respect voor mekaar waarvoor gepleit wordt? Hoeveel respect moet men betonen vooraleer dat het recht op vrije meningsuiting helemaal afgeschaft wordt? Waar gaat die gelijkwaardigheid concreet over? Welke mensenrechten? Volgens sommigen is betaald verlof al een mensenrecht. Het klinkt allemaal wel mooi maar zolang er geen concrete invulling aan gegeven wordt is het ook niet meer dan gebakken lucht.
Oud 17 juni 2005, 23:53   #95
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:

En in Italië heeft de Paus opgeroepen om het referendum rond kunstmatige inseminatie te boycotten, das toch verre van democratisch... Een kerkleider die op roept om niet te gaan stemmen? Dat kan echt wel niet...
Heeft de kerk de antidiscriminatiewet (een draak van een wet overigens) of het homohuwelijk tegen kunnen houden? Valt nogal mee met die subtiele edoch krachtige
invloed.

Geldt recht van vrije meningsuiting niet voor de kerk en de paus? Ik heb het nog gezegd : rare manier van denken die progressievelingen.
Oud 17 juni 2005, 23:59   #96
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uw opsomming van niet aan te tornen waarden is heel mooi maar tegelijk enorm warrig. Wat is dat respect voor mekaar waarvoor gepleit wordt? Hoeveel respect moet men betonen vooraleer dat het recht op vrije meningsuiting helemaal afgeschaft wordt? Waar gaat die gelijkwaardigheid concreet over? Welke mensenrechten? Volgens sommigen is betaald verlof al een mensenrecht. Het klinkt allemaal wel mooi maar zolang er geen concrete invulling aan gegeven wordt is het ook niet meer dan gebakken lucht.
Respect voor elkaar, vb.: niet oproepen tot geweld (homo's van daken gooien, zoals sommige imams deden) of manifeste onwaarheden vertellen om mensen tegen homo's op te zetten (door te verklaren dat ze via het homohuwelijk de samenleving willen ontwrichten, zoals het Vatikaan altijd roept). Je mag voor mijn part wel zeggen dat je moeite hebt met het homohuwelijk, maar je mag niet aansporen tot angst (en dus haat) tegenover holebi's.

De mensenrechten staan in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Oud 18 juni 2005, 00:06   #97
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Respect voor elkaar, vb.: niet oproepen tot geweld (homo's van daken gooien, zoals sommige imams deden) of manifeste onwaarheden vertellen om mensen tegen homo's op te zetten (door te verklaren dat ze via het homohuwelijk de samenleving willen ontwrichten, zoals het Vatikaan altijd roept). Je mag voor mijn part wel zeggen dat je moeite hebt met het homohuwelijk, maar je mag niet aansporen tot angst (en dus haat) tegenover holebi's.

De mensenrechten staan in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Dat idee van respect voor elkaar blijft veel te vaag om werkbaar te zijn. Het is zo een typisch argument dat naar believen ingeroepen wordt door mensen met wat lange tenen.

Over de inhoud en het belang van die universele verklaring bestaat geen algemene eensgezindheid in de wereld dus zo universeel is die nu ook weer niet. Het is ook niet het enige mensenrechtenverdrag en verdragen zijn daarenboven altijd aanpasbaar. Sommigen hebben een wel heel ruime opvatting van wat mensenrechten zijn.
Oud 18 juni 2005, 00:08   #98
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heeft de kerk de antidiscriminatiewet (een draak van een wet overigens) of het homohuwelijk tegen kunnen houden? Valt nogal mee met die subtiele edoch krachtige
invloed.

Geldt recht van vrije meningsuiting niet voor de kerk en de paus? Ik heb het nog gezegd : rare manier van denken die progressievelingen.
Hij maakte misbruik van zijn morele macht om de rechtsgang van een land te boycotten. De kerk mag gerust verklaren dat zij tegen zijn en ook vragen aan de katholieken om tegen te stemmen. Maar ze mag niet zeggen dat iedereen die voor is een slechte katholiek of een slecht mens is. Op roepen om niet te stemmen is zeer ondemocratisch. Het is niet omdat de kerk een dictatuur is dat de staat dat ook moet zijn.

De kerk heeft wel kunnen bekomen dat de antidiscriminatiewet niet telt binnen de werking van de katholieke kerk. M.a.w. ze heeft ervoor gezorgd dat de kerk een vrijzone is gebleven om allerlei discriminaties tegenover vrouwen en holebi's te laten bestaan. Vrouwen kunnen geen priester worden, holebi's mogen niet kerkelijk huwen, holebi's worden uit seminaries gezet,... en dat kan allemaal omdat het zogezegd valt onder de scheiding van kerk en staat en de vrijheid van godsdienst. Vrijheid van godsdienst mag geen excuus zijn om anderen bewust schade te berokkenen. Scheiding van kerk en staat mag geen excuus zijn om de wet te overtreden.
Oud 18 juni 2005, 00:15   #99
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat idee van respect voor elkaar blijft veel te vaag om werkbaar te zijn. Het is zo een typisch argument dat naar believen ingeroepen wordt door mensen met wat lange tenen.
Ik denk dat in de Bijbel een mooie omschrijving van respect staat: "doe niet aan een ander wat men niet wil dat men aan jou doet". Elkaar geen schade berokkenen. Als de kerk mijn recht om te huwen probeert te verhinderen door de wetmakers bang te maken (en dus haat tegenover holebi's te verspreiden) door leugenachtig te verklaren dat ik enkel maar wil huwen om de maatschappij ten gronde te richten (want daar kwam het op neer) dan getuigt dat van weinig respect. Gelukkig waren onze parlementsleden zo slim om die leugens te doorzien, maar in heel wat andere landen is het wel gelukt om elke debat rond holebirechten te boycotten (zoals in Italië)
Oud 18 juni 2005, 08:40   #100
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Hij maakte misbruik van zijn morele macht om de rechtsgang van een land te boycotten. De kerk mag gerust verklaren dat zij tegen zijn en ook vragen aan de katholieken om tegen te stemmen. Maar ze mag niet zeggen dat iedereen die voor is een slechte katholiek of een slecht mens is. Op roepen om niet te stemmen is zeer ondemocratisch. Het is niet omdat de kerk een dictatuur is dat de staat dat ook moet zijn
De kerk heeft het recht en de plicht haar leer uit te dragen. Wie niet aan haar leer beantwoordt is per definitie een "slechte katholiek" of zelfs een "slechte mens" volgens haar leer. U verwacht toch niet van de kerk dat zij aan de ene kant bepaalde eisen stelt en aan de andere kant diegenen die hun er niet aan houden gaat feliciteren?

Niet stemmen is even goed een democratische keuze dan voor of tegen stemmen. Oproepen om niet te stemmen is dan even goed democratisch dan oproepen een bepaalde stem uit te brengen. Dat behoort gewoon tot het spel met referenda. Wie daar niet mee kan leven moet er maar geen houden. Het is niet omdat wij stemplicht kennen dat iedereen ons moet volgen.

U heeft gelijk dat volgens de scheiding van kerk en staat de staat geen gehoorzaamheid aan de kerk verschuldigd is. U vergeet evenwel dat volgens hetzelfde principe de staat zich niet met de kerk te moeien heeft. Maar daar moet u niet van wakker liggen. Alle progressieven zijn wat vergeetachtig wat dit betreft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be