Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2005, 08:01   #81
Jeroen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Jeroen!!
Het is opgelost, stuur anders een pb'ke ofzo als zoiets gebeurt, ik lees echt niet iedere post
Jeroen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 10:12   #82
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Dat hij nog ageert tegen het VB, tot daar nog aan toe, maar de N-VA...? Ik bedoel: ik kom één enkele keer N-VA in de hele tekst tegen en dan gaat het nog over enkele plaatselijk prominenten die de Ijzerwake gingen bijwonen. Dat is pas een argumentatie! Dit is alweer veralgemenen, iets wat men zo graag de Vlaams-nationalisten verwijt... .
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 10:14   #83
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het is één van de grote mythes van de Belgische oorlogsgeschiedenis dat de Vlamingen collaboreerden, terwijl de Walen allemaal gezellig in het verzet zaten. In Wallonië werd ook gecollaboreerd, naar verhouding zelfs meer dan in Vlaanderen, maar het was van een andere aard. Terwijl in Vlaanderen de collaboratie vaak ideologisch of 'anti-Belgisch' was, was ze in Wallonië doorgaans economisch of 'vuil' (meer verklikkingen, afrekeningen, etc.). In beide landsdelen werd ook militair gecollaboreerd en daarbij moesten ze zeker niet voor elkaar onderdoen.

Het beeld van een collaborerend Vlaanderen en een verzettend Wallonië wordt nu nog in stand gehouden en gepropageerd (ook als is het historisch achterhaald) louter en alleen om politieke doeleinden, zoals het diskrediteren van elk Vlaams-nationalisme (QED, niet?) of het opkrikken van het Waalse zelfbeeld.
We moeten geen 2x nadenken waar de PS zijn ideeëngoed vandaan heeft gehaald...
Oud 23 juni 2005, 10:18   #84
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Als u hiermee de collaboratie bedoelt, kan ik enkel zeggen dat onze Franstalige landgenoten op een minder grote schaal gecollaboreerd hebben met Duitsland dan de Vlamingen. Ik zeg niet dat er geen collaboratie was, uiteraard was die er met o.a. Degrelle maar elk geschiedenisboek zal bevestigen dat het collaboratiepercentage in Vlaanderen veel hoger lag. De repressie was in Wallonië ook veel feller dan in Vlaanderen.

Het is een zwarte pagina in de geschiedenis die de meeste Vlamingen/Franstaligen betreuren maar men kan niet ontkennen dat er heden ten dage nog steeds enorm veel Vlamingen zijn die fier zijn op het verleden van hun collaborerende ouders. Leden van het partijbestuur van het Vlaams Belang ontkennen de holocaust, kunnen zich wel terugvinden in bepaalde ideeën van Hitler...
Hola, momentje hoor! Begin tegen een Waal nooit over het feit dat zij collaboreerden hoor. En ze hebben wel zeker op zeer grote schaal gecollaboreerd. Daar was het succes van Degrelle niet vreemd aan. Maar wie begint over de Waalse collaboratie kan rekenen op tekenen als 'Bek dicht!'
Oud 24 juni 2005, 07:55   #85
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Als u hiermee de collaboratie bedoelt, kan ik enkel zeggen dat onze Franstalige landgenoten op een minder grote schaal gecollaboreerd hebben met Duitsland dan de Vlamingen. Ik zeg niet dat er geen collaboratie was, uiteraard was die er met o.a. Degrelle maar elk geschiedenisboek zal bevestigen dat het collaboratiepercentage in Vlaanderen veel hoger lag. De repressie was in Wallonië ook veel feller dan in Vlaanderen.

Het is een zwarte pagina in de geschiedenis die de meeste Vlamingen/Franstaligen betreuren maar men kan niet ontkennen dat er heden ten dage nog steeds enorm veel Vlamingen zijn die fier zijn op het verleden van hun collaborerende ouders. Leden van het partijbestuur van het Vlaams Belang ontkennen de holocaust, kunnen zich wel terugvinden in bepaalde ideeën van Hitler...
Misschien. De Vlamingen collaboreerden echter helemaal niet uit machtswellust of nazistische ideeën (Vlaanderen is een van de landen waar het minste Joden verraden zijn). De Duisters hadden belooft na de oorlog Vlaanderen onafhakelijk te maken van België. Misschien zouden ze dat gedaan hebben, misschien niet.
Het VNV was aanvankelijk ook geen nazistiscge beweging. In de latere jaren van de oorlog werd de leiding over alle collaboratiegroepen echter overgenomen door de SS.

Over de repressie. De Vlamingen werden veel zwaarder onderdrukt dan de Walen. Vele Vlamingen die niet naar werkkampen gestruurd werden, werden verplicht het gezin van Degrelle te bewaken. De Walen die hiervoor geronseld werden, kregen warme soep, terwijl de Vlamingen op hun kin mochten kloppen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 10:06   #86
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Niet moeilijk, er zouden heel wat Waalse hooggeplaatsen hebben meegedaan en dat kwam in die tijd neer op het aanpakken van 's lands vooraanstaanden.
Oud 24 juni 2005, 10:34   #87
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wat kan mij dat nu schelen hoeveel Vlamingen of Walen gecollaboreerd hebben. Wat telt is dat de OVERGROTE MEERDERHEID van de Belgen, zowel Vlamingen of Walen, gekant was tégen de bezetter en de misselijkmakend flamingantische verraders die ermee samenspanden.

Wat wél van belang is, is dat de overgrote meerderheid van de collaborateurs in Vlaanderen flaminganten waren, en dat de overgrote meerderheid van de flaminganten collaboreerden. Ook in Wallonië waren het misselijkmakende landverraders die collaboreerden. Degrelle was immers geen belgicist, hij was voor 'Dietsland' en paste al zijn 'idealen' aan aan de nazi's.

Het Verzet, de Heldhaftige Weerstanders, waren állemaal Belgischgezinden, zowel in Vlaanderen of Wallonië. Noem mij anders eens een Vlaams-nationalistische verzetsgroep .

De flaminganten en wallinganten spanden dus samen met de nazi's om het Belgische Volk kapot te maken, maar ze hadden er niet op gerekend dat het vaderlandslievende Belgische Volk zich zou verzetten. België had een van de grootste proporties verzetsstrijders van Europa. En daar mogen we trots op zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil de huidige flaminganten niet beschuldigen van de misdaden van hun onmenselijke voorgangers. Maar als zij zélf landverraders als Borms en De Clerq huldigen, dan schakelen ze zich ermee gelijk, en vragen ze gewoon om zo behandeld te worden.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 10:46   #88
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Verzet, de Heldhaftige Weerstanders, waren állemaal Belgischgezinden, zowel in Vlaanderen of Wallonië. Noem mij anders eens een Vlaams-nationalistische verzetsgroep .
Het zogenaamde Diets Verzet was actief in Leuvense studentenkringen (als ik me niet vergis). Onder de leden bevonden zich verschillende oud-Dinaso's, die het 'Onverfranst, Onverduitst' van Joris van Severen wilden doortrekken. Een aanzienlijk deel van deze beweging kwamen overigens in verzetskringen terecht.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 10:48   #89
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
De flaminganten en wallinganten spanden dus samen met de nazi's om het Belgische Volk kapot te maken, maar ze hadden er niet op gerekend dat het vaderlandslievende Belgische Volk zich zou verzetten. België had een van de grootste proporties verzetsstrijders van Europa. En daar mogen we trots op zijn.
Jij zou eigenlijk eens 'Mijn kleine oorlog' van Boon moeten lezen. Daarin vind je bij momenten een wel erg ontluisterend beeld van het verzet en de repressie.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 24 juni 2005, 10:50   #90
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zogenaamde Diets Verzet was actief in Leuvense studentenkringen (als ik me niet vergis). Onder de leden bevonden zich verschillende oud-Dinaso's, die het 'Onverfranst, Onverduitst' van Joris van Severen wilden doortrekken. Een aanzienlijk deel van deze beweging kwamen overigens in verzetskringen terecht.
Een marginaal voorbeeld, vergeleken met bv de NKB of de Witte Brigade.
Oud 24 juni 2005, 10:52   #91
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij zou eigenlijk eens 'Mijn kleine oorlog' van Boon moeten lezen. Daarin vind je bij momenten een wel erg ontluisterend beeld van het verzet en de repressie.
Kan je je niet indenken hoe kwaad het volk was na 4 jaar bezetting, en om vergelding riep tegen de collaborateurs die mede verantwoordelijk waren voor de dood van 40.000 landgenoten? Ook aan de zijde van het Verzet zijn fouten gemaakt, ja, maar dat ontkent niemand.

Wat me wel dwars zit, is dat flaminganten nog steeds het beeld durven ophangen van de goede collaborateurs die zich enkel inzetten voor hun volk, en brutaal onderdrukt werden door gemene Weerstanders.
Oud 24 juni 2005, 13:22   #92
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je je niet indenken hoe kwaad het volk was na 4 jaar bezetting, en om vergelding riep tegen de collaborateurs die mede verantwoordelijk waren voor de dood van 40.000 landgenoten?
Ik kan mij dat best indenken en ook hoe die mensen opgejut zijn door de Belgicisten, die toen ook maar eens geprobeerd hebben korte metten te maken met de Vlaamse Beweging.
Citaat:
Ook aan de zijde van het Verzet zijn fouten gemaakt, ja, maar dat ontkent niemand.
Hebben de slachtoffers schadevergoeding gekregen?
Citaat:
Wat me wel dwars zit, is dat flaminganten nog steeds het beeld durven ophangen van de goede collaborateurs die zich enkel inzetten voor hun volk, en brutaal onderdrukt werden door gemene Weerstanders.
Mij maakt het alleszins geen bal uit, maar dat doen sommige flaminganten inderdaad...maar zijn het de BUBbers niet die de misdaden van Leo II en de bloemetjes en telegrammetjes van Leo III aan Hitler ontkennen? Wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Willem de Spreker on 24-06-2005 at 14:23
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Kan je je niet indenken hoe kwaad het volk was na 4 jaar bezetting, en om vergelding riep tegen de collaborateurs die mede verantwoordelijk waren voor de dood van 40.000 landgenoten?
Ik kan mij dat best indenken en ook hoe die mensen opgejut zijn door de Belgicisten, die toen ook maar eens geprobeerd hebben korte metten te maken met de Vlaamse Beweging.
Citaat:
Ook aan de zijde van het Verzet zijn fouten gemaakt, ja, maar dat ontkent niemand.
Citaat:
Mij maakt het alleszins geen bal uit, maar dat doen sommige flaminganten inderdaad...maar zijn het de BUBbers niet die de misdaden van Leo II en de bloemetjes en telegrammetjes van Leo III aan Hitler ontkennen? Wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Ik kan mij dat best indenken en ook hoe die mensen opgejut zijn door de Belgicisten, die toen maar ook eens geprobeerd hebben korte metten te maken met de Vlaamse Beweging.
Citaat:
Citaat:
Mij maakt het alleszins geen bal uit, maar dat doen sommige flaminganten inderdaad...maar zijn het de BUBbers niet die de misdaden van Leo II en de bloemetjes en telegrammetjes van Leo III aan Hitler ontkennen? Wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 24 juni 2005 om 13:23.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 21:55   #93
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kan je je niet indenken hoe kwaad het volk was na 4 jaar bezetting, en om vergelding riep tegen de collaborateurs die mede verantwoordelijk waren voor de dood van 40.000 landgenoten? Ook aan de zijde van het Verzet zijn fouten gemaakt, ja, maar dat ontkent niemand.

Je weet duidelijk niet wat Boon erover geschreven heeft. Loop eens naar de bibliotheek en haal het boek maar eens over de toonbank, dan weet je meteen wat ik wil zeggen. Mocht je denken dat LPB uithaalde naar de uitwassen van de repressie, op de straat, wel, dan ken je hem niet zo. Lees het boek maar eens, dan heb je iets te doen op lange zomeravonden. Je moet overigens niet meteen de grote verhalen verwachten, maar een reeks inkijkjes in het leven van de kleine man tijdens en na de oorlog.
Oud 24 juni 2005, 21:56   #94
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een marginaal voorbeeld, vergeleken met bv de NKB of de Witte Brigade.
Je vroeg me een voorbeeld te noemen en dan moet je achteraf niet komen zeuren. U vraagt, ossaert draait!
Oud 24 juni 2005, 21:58   #95
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Begrijpbaar als je bedenkt dat de Vlaamse beweging geprobeerd heeft om België te nekken met behulp van de 'Duitse beweging'
Oud 24 juni 2005, 22:32   #96
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat kan mij dat nu schelen hoeveel Vlamingen of Walen gecollaboreerd hebben. Wat telt is dat de OVERGROTE MEERDERHEID van de Belgen, zowel Vlamingen of Walen, gekant was tégen de bezetter en de misselijkmakend flamingantische verraders die ermee samenspanden.

Wat wél van belang is, is dat de overgrote meerderheid van de collaborateurs in Vlaanderen flaminganten waren, en dat de overgrote meerderheid van de flaminganten collaboreerden. Ook in Wallonië waren het misselijkmakende landverraders die collaboreerden. Degrelle was immers geen belgicist, hij was voor 'Dietsland' en paste al zijn 'idealen' aan aan de nazi's.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil de huidige flaminganten niet beschuldigen van de misdaden van hun onmenselijke voorgangers. Maar als zij zélf landverraders als Borms en De Clerq huldigen, dan schakelen ze zich ermee gelijk, en vragen ze gewoon om zo behandeld te worden.
Ik huldig hen niet, ik heb met heel dat boeltje niks te zien
Oud 25 juni 2005, 01:29   #97
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

1. Degrelle voor Dietsland? Kijk eens aan, een franstalige die ijvert een Nederlandstalige unie, waar gaan we het schrijven?
Degrelle was een belgicist pur sang, zelfs zijn Legion de Wallonie marcheerde op met de tricolore op zijn arm. In zijn vooroorlogse akkoord met het VNV wilde hij als compromis nog een federale staat aanvaarden, met een sterke monarch.

2. Die hoofdletters, moet dat nu echt? Vind Je Dat Niet Een Beetje Potsierlijk Worden Op Den Duur?

3. Het verzet werd dan ook gevormd rond twee polen: In kringen van het voormalige Belgische leger en binnen communistische-socialistische kringen. Niet moeilijk dat je daar weinig Vlaamsgezinden kon vinden. Dat zie je trouwens in alle bezette landen: In Joegoslavië had je de communisten van Tito en de royalistische çetniks, voornamelijk uit het voormalige Joegoslavische leger. In Griekenland had je de ELAM van de communisten en de EDES van de royalisten... Zo kan ik nog wel even doorgaan.

4. Serieus blijven hé. Het aantal "weerstanders" (kijk eens aan, zonder hoofdletter kan je dat dus ook schrijven!) steeg dan misschien exponentieël naar het einde van de oorlog toe (VNV-leden afslachten, ook al waren ze amper vijftien jaar (cfr. Limburg), was toen een heldendaad), het Belgische verzet is heus niet zo machtig als je wel schijnt te denken.
Rote Kapelle werd al opgerold halverwege de oorlog en de meeste groepjes waren amateuristisch (in Lier werd de verzetsgroep Fidelio in een vingerknip opgerold omdat ze een ledenlijst bewaarden en die in handen van de Duitsers lieten vallen!) en quasi comateus tot het einde van de oorlog.

In vergelijking met Joegoslavië, waar het verzet acht Duitse divisies bezig hield, of in Polen, waar het Armija Krajowna een miljoen leden telde en erin slaagde Warschau twee maanden lang te verdedigen tegen tienduizenden SS-troepen, was het Belgische verzet amateuristisch gepruts in de marge. Een aantal verzetsdaden (steun aan onderduikers, Engelse piloten, bevrijden van Joden... stelen van voedselbonnen) was ongetwijfeld nuttig, maar wie er gebaat was bij de ongerichte moordaanslagen op Duitsers en VNV'ers, die werden gewroken door het terecht stellen van tientallen burgers, moet je me toch eens uitleggen!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 06:51   #98
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
hij was voor 'Dietsland' en paste al zijn 'idealen' aan aan de nazi's.
Je weet toch dat Hitler Dietsland verboden had?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 09:42   #99
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
1. Degrelle voor Dietsland? Kijk eens aan, een franstalige die ijvert een Nederlandstalige unie, waar gaan we het schrijven?
Degrelle was een belgicist pur sang, zelfs zijn Legion de Wallonie marcheerde op met de tricolore op zijn arm. In zijn vooroorlogse akkoord met het VNV wilde hij als compromis nog een federale staat aanvaarden, met een sterke monarch.
Degrelle en de Nederlanden.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 13:42   #100
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

In 1962 heeft hij makkelijk praten, hij moet geen achterban, koning of Führer meer te vriend houden. Tijdens WOII beperkte Degrelle zich tot gebazel over de "Germaanse" Walen die het best konden gedijen in een sterk België. Het VNV moest trouwens ook op last van de Duitsers haar Groot-Nederlandse ideëen opbergen, wat leidde tot het ontstaan van enkele anti-Duitse strekkingen binnen het VNV zoals "De Nederlanden Eén" die binnen de VNV-jongeren veel invloed had.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be