Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2005, 13:15   #81
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik vind de Vlaemsche politiek saai en bijlange niet zo efficiënt als ze wel lijkt.
tis daarom dat de vlaamse regering geen kunstmatige toeren moet uithalen om de begroting in evenwicht te krijgen....[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Pieke on 27-06-2005 at 14:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik vind de Vlaemsche politiek saai en bijlange niet zo efficiënt als ze wel lijkt.
tis daarom dat de vlaamse regering geen kunstmatige toeren moet uithalen om de begroting in evenwicht te krijgen....[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
En waarom dan wel een "Vlaemsche" en geen Limburgse ofzo?

tis daarom dat de vlaamse regering geen kunstmatige toeren moet uithalen om de begroting in evenwicht te krijgen....[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pieke : 27 juni 2005 om 13:17.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 13:19   #82
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ene pipo in die regering heeft bij de verkoop van Vlainvest een paar miljard euro mislopen, maar dat is niet zo erg (Van Mechelen). Hij mag gewoon voortdoen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 13:20   #83
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Is idd juist, behalve dat het dossier voor ECOLO een regeringscrisis waard is, en dat ze zot genoeg zijn om een crisis daadwerkelijk uit te lokken (ze zijn numeriek noodzakelijk in Brussel om de MR buiten te houden).
Jaja, net zoals BHV een regeringscrisis waard was zeker...

Citaat:
Door het dossier op hoger (federaal) niveau te tillen, wordt de discussie duidelijker en algemener, met één regering die moet beslissen over één norm, één regel. Nu werkt men met twee verschillende geluidsnormen op nauwelijks 10 km² voor éénzelfde vliegtuig. Is dit dan "goed bestuur"?
De discussie wordt helemaal niet anders door het dossier op een ander niveau te tillen. Op welk niveau dan ook, het is altijd de bedoeling geweest om de oplossing van dit dossier te zoeken in één geluidsnorm.

Citaat:
Ge zult het probleem dan ook niet oplossen met de onafhankelijkheid van Vlaanderen...
Zielige reply.
Oud 27 juni 2005, 14:13   #84
kuisvrouw
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Wat jammer dan dat het net de defederalisatie is die België nog zo lang bijeen heeft gehouden.
Inderdaad belgie opslplitsen in gewesten was inderdaad een zeer domme zet, men moest slimmer geweest zijn en direct landen gecreeer hebben.
kuisvrouw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 14:46   #85
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Bent u echt kuisvrouw of komt u hier wat de plezante uithangen?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 15:09   #86
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Jij speelt toch ook maar partijvoorzittertje?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 17:21   #87
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid
Maak er maar direct een unitaire partij van, enkel en alleen omdat ze een paar dossiers federaal willen regelen. Dan ben je al even goed bezig als de BUB'ers hier, die van elke Vlaams-nationalist een fascist maken.
het is toch wel duidelijk dat herfederaliseren het tegendeel is van confederalisme
Oud 27 juni 2005, 17:31   #88
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ene pipo in die regering heeft bij de verkoop van Vlainvest een paar miljard euro mislopen, maar dat is niet zo erg (Van Mechelen). Hij mag gewoon voortdoen.
Dat Van de Lanotte geld heeft versmost van de federale regering voor de herhaaldelijk veroordeelde aankoop van recreatieparken voor de bouw van asielcentra is dan geen probleem voor u?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 17:31   #89
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann
ik weet niet hoor, het is broodnodig dat men ook eens durft te zeggen dat bepaalde federalisaties niet het verhoopte effect blijken te hebben.

Ik vind dat politiek realisme, iets dat vele politieke partijen tegenwoordig missen. Het is het eerste voorstel in de laatste maanden dat me terug naar VLD doet neigen. Wat is het belangrijkste? dat er een probleem wordt opgelost, of dat een nutteloze vlaamse bevoegdheid behouden blijft, en er tijd, geld en andere middelen worden weggegooid aan een moervast dossier.

Neen, vlaamse bevoegdheden zijn goed en wel, maar niet als het de situatie voor de vlaming enkel verergert, en dat is bij deze het geval !
dit heeft niets te maken met realisme , moet men een probleem oplossen door er nog een erger probleem bovenop te gooien, dat van het vetmesten van de federaal staat zoals verhofstadt het schreef. De woorden van Somers klinken mooi, vooral in theorie maar in de praktijk komt dit neer op het ontvluchten van een probleem namelijk dat de gewesten elkaar op alle vlekken poberen de loef af te steken voor eigen prestige en dan gaat het niet alleen maar over de geluidsnormen. trouwens als men deze gedachtegang van jou volgt dan moet men in de theorie nederlan en belgië ook maar samen voegen want anders komt de ijzeren rijn er nooit. Zie je nu dat wat zo een stellingen leiden, je moet het probleem oplossen door de oorzaak weg te nemen. jullie leggen deze bij het federalisme en daar ben ik het eens met jullie maar mijn oplossing is confederalisme en geen nieuwe wafelijzer politiek.
Oud 27 juni 2005, 17:33   #90
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
De oplossing ligt niet enkel op Vlaams niveau, maar (bijna uitsluitend) op Brussels niveau, het gaat dus niet over een "puur Vlaams probleem".

Somers heeft in se gelijk: een aantal dossiers worden steevast geblokkeerd omdat Gewesten andere normen hanteren en dat de federale regering hier geen vat op heeft, zeker bij assymetrische meerderheden.

Dus heb je de keuze:
- ofwel het dossier herfederaliseren ;
- ofwel (wat in de andere federale staten bestaat): een arbitrage door de federale regering.
of een europese richtlijn
Oud 27 juni 2005, 17:39   #91
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Doe een stap vooruit en je maakt er een internationaal probleem van. Wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, wordt Brussel immers een buitenlandse stad. Of geloof je nu echt dat de 800.000 franstalige Brusselaars zitten te wachten op een Vlaamse republiek?

Reden te meer dus om het op federaal niveau op te lossen.
nonsens, volgens mij gooien jullie toch wel verschillende dingen op een hoopje. Het federale is een zo goed als onnodig beleidsniveau (toch ook volgens de vld) waarvan de bevoegdheden naar europa oftwel naar vlaandeen of de gemeenten moeten gaan. Als de geluidsnorm niet vlaams kan dan moet het maar europees. Want de burger nog meer geld in ambtenarij voor het zelfde werk vind ik onzin. efficiëntie noemt men dat.
Oud 27 juni 2005, 17:40   #92
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Of ze verkopen zich Vlaamser.
En ik geloof niet dat de VLD-kiezer afhaakt omwille van wat communautair gekrakeel. Mensen die daar veel belang aan hechten zitten al heel lang bij VB of NVA.
Het immobilisme, het niet realiseren van het (economisch) programma, de ruzies, etc... lijken me veel belangrijker motieven. De peilingen geven dat ook aan. Na het BHV-gedoe ging de VLD amper achteruit, na De Gucht z'n uitspraken daarentegen...
is toch normaal als je maar halve bevoegdheden hebt, het ene op federaal en het andere aan de gewesten
Oud 27 juni 2005, 17:49   #93
maarte
Minister-President

Standaard

Hadt somers nu gezegd van: we gaan een belgische geluidsnorm instellen dan had ik waarschijnlijk minder geschokeerd geweest. Maar ik sta perplex van het herfederaliseren en de inhoud die er achtersteekt[edit]
[size=1]After edit by maarte on 27-06-2005 at 18:56
Reason:

Hadt somers nu gezegd van: we gaan een belgische geluidsnorm instellen dan had ik waarschijnlijk minder geschokeerd geweest. Maar ik sta perplex van het herfederaliseren en de inhoud die er achtersteekt[/size]

Had somers nu gezegd van we gaan een belgische geluidsnorm instellen dan had ik waarschijnlijk minder geschokeerd geweest. Maar ik sta perplex van het herfederaliseren en de inhoud die er achtersteekt[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door maarte : 27 juni 2005 om 17:56.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 17:54   #94
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
In de federale regering zouden de partijen tenminste kleur moeten bekennen. Nu al veronderstellen dat de paarsen het daar ook niet opgelost zullen krijgen, is gemakkelijk. Zo breek je alles af.
Bovendien zitten de grootste saboteurs in de hele zaak, Ecolo en CDH, niet in de federale regering.

Citaat:
Zielige reply.
Waarom? Hij heeft toch gelijk?[edit]
[size=1]After edit by Zijne Heerlijkheid on 27-06-2005 at 19:14
Reason:

Citaat:
In de federale regering zouden de partijen tenminste kleur moeten bekennen. Nu al veronderstellen dat de paarsen het daar ook niet opgelost zullen krijgen, is gemakkelijk. Zo breek je alles af.
Bovendien zitten de grootste saboteurs in de hele zaak, Ecolo en CDH, niet in de federale regering.

Citaat:
Zielige reply.
Waarom? Hij heeft toch gelijk?[/size]

Citaat:
In de federale regering zouden de partijen tenminste kleur moeten bekennen. Nu al veronderstellen dat de paarsen het daar ook niet opgelost zullen krijgen is gemakkelijk. Zo breek je alles af.

Citaat:
Zielige reply.
Waarom? Hij heeft toch gelijk?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 27 juni 2005 om 18:14.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 17:57   #95
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
het is toch wel duidelijk dat herfederaliseren het tegendeel is van confederalisme
In een confederatie of statenbond worden een aantal gemeenschappelijke aangelegenheden ook gemeenschappelijk geregeld. Anders zou het geen confederatie zijn.
Wel, ik vind nachtvluchten of geluidsnormen een gemeenschappelijke aangelegenheid.
Oud 27 juni 2005, 17:57   #96
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom dan wel een "Vlaemsche" en geen Limburgse ofzo?

Dat u Vlaanderen veracht weten we al langer van u, meer zelfs, u vind de Vlamingen toch maar achterlijke boeren.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 18:02   #97
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
In een confederatie of statenbond worden een aantal gemeenschappelijke aangelegenheden ook gemeenschappelijk geregeld. Anders zou het geen confederatie zijn.
Wel, ik vind nachtvluchten of geluidsnormen een gemeenschappelijke aangelegenheid.
een akkoord tussen de staten dus, hier de gemeenschappen. daarvoor moet er geen herfederalisering van bevoegdheden komen
Oud 27 juni 2005, 18:05   #98
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
jullie leggen deze bij het federalisme en daar ben ik het eens met jullie maar mijn oplossing is confederalisme en geen nieuwe wafelijzer politiek.
Ik heb niets tegen confederalisme. Alleen vind ik dat het dossier over de nachtvluchten een perfect voorbeeld is van wat in een confederatie gemeenschappelijk geregeld kan worden.
In deze problematiek is confederalisme geen oplossing, vermits de gewesten dan nog onafhankelijker of minsten even onafhankelijk van elkaar staan dan nu al het geval is. Het probleem is er bijgevolg nog steeds.
Oud 27 juni 2005, 18:10   #99
maarte
Minister-President

Standaard

bij confederalisme liggen de bevoegdheden op het confederaal niveau er is geen bedoeling om nog een overkoepelende regering te maken. dan zou het immers federalisering zijn (dit is toch niet wat de vld bedoeld). bevoegdheden houden ambtenarij in, somers zegt sommige bevoegdheden terug federaal waaronder geluidsnormen (ipv akkoord tussen de gemeenschappen in Belgiê) hieruit volgt een grotere federale staat wat dus een tegenstelling is met het confederalisme.
Oud 27 juni 2005, 18:10   #100
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Als de geluidsnorm niet vlaams kan dan moet het maar europees.
Aha, nu breng je een alternatief naar voor. Wat ik me nu afvraag, is of Europa in deze een uitspraak kan doen en of de eventuele voorgestelde oplossing voor de Vlamingen voordelig zou uitdraaien. Stel dat Europa het aantal nachtvluchten beperkt?

Citaat:
Want de burger nog meer geld in ambtenarij voor het zelfde werk vind ik onzin. efficiëntie noemt men dat.
Niet enkel de vele beleidsniveaus zijn een probleem hoor. De verspilling gaat veel verder, zowel federaal als op Vlaams of Waals niveau.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be