Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2005, 06:44   #81
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door het Brein
Zoals ik al eerder aangaf, werd de maan gebruikt om aan te duiden wanneer een nieuwe maand begon & eindigd. Zo kon je weten wanneer het maand Ramadan begon, wanneer de maand van het Hadj begon etc, etc..
haaa... net zoals de zon wordt gebruikt om aan te duiden wanneer een jaar begint? Stel je voor dat er géén zon was zeg! Dan hadden de mensen nooit geweten hoe ze konden vaststellen wanneer het jaar voorbij was!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 21:35   #82
TheBrains
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
53.[size=4] De ster[/size] (an-Nadjm)

18. Voorwaar, hij zag de grote tekenen van zijn Heer.

19. Ziet, de Laat en de Ozza,
20. En een ander, de derde, Manaat?

------------------
Mijn schattebout,

Vers 18, duidt niet op vers 19 & 20,
maar op de verzen: 12, 13, 14, 15, 16 en 17.

Vers 18: Voorwaar, hij zag de grote tekenen van zijn Heer.
duidt dus op deze versen:
12. Wilt gij dan met hem redetwisten over hetgeen hij heeft gezien?

13. En voorzeker, hij zag hem ook bij een andere nederdaling.

14[font=Garamond].[/font] Bij de Lotusboom waar niemand voorbij mag gaan,

15. Waarnaast de Tuin van Verblijf is.

16. Toen het Goddelijke Licht de Lotusboom overstraalde

17. Wendde zijn oog zich niet af, noch ging het de grens te buiten

18. Voorwaar, hij zag de tekenen van zijn Heer.

En nu gaan we het hebben over de 3 (opper)Godinnen van de Qoraish;
19. Ziet, de Laat en de Ozza,

20. En de ander, de derde, Manaat?

21. "Zijn voor u de mannelijke wezens en voor Hem de vrouwelijke?"

22. Dat is dan een onrechtvaardige verdeling;

23. Dit zijn slechts namen die gij uitgedacht hebt - gij en uw vaderen- waarvoor Allah geen gezag heeft nedergezonden. Zij volgen slechts hun vermoeden en begeerten. En voorzeker de leiding van hun Heer is nu tot hen gekomen.

24. Krijg de mens alles waarnaar hij verlangt?

25. Neen, aan Allah behoren het Hiernamaals en deze wereld.

Kom, ik zal jou een pleziertje doen en je terugvoeren naar het geschiedenis van de Qoraish.

De Ozza, Manaat, en de Laat, waren vroeger in de tijd van de Qoraish 3 (opper)Godinnen van de Qoraish. De Qoraish hadden véél Allah's. Allah betekend gewoon God in het Arabisch. Ze hadden namelijk 360 Goden.
Dat waren allemaal Allah's voor hen(de Qoraish).
Omdat de Ozza, Manaat en de Laat, 3 vrouwelijke Goden waren, gaven ze hen de naam; Dochters van Allah.
Dus voor de duidelijkheid, niet de dochters van onze Islamitische Allah -de Enige, de Almachtige, maar van de Allah's van de Qoraish.

Aangezien Mohammed(vzmh) geloofde in 1 God, Allah - De enige, de Almachtigste, zagen de Qoraish een bedreiging in de profeet omdat hij tegenstrijdig was met de geloof van de Qoraish.
Ze vroegen dus aan Mohammed(vzmh) of hij de macht wou krijgen over Mekka, maar de profeet antwoorde: " Als je de zon op mijn linkerhand zet, en de maan op mijn rechterhand dan zal ik zelfs niet stoppen met het gelovigen in Allah, de Enige."

De Qoraish vroegen aan de profeet: "Wie is jou God?"
De profeet kreeg de soera (Iglaas: 112) neergezonden:
1. Zeg, Allah is de Enige

2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig

3. Hij baart niet, noch werd Hij gebaart.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk.

TheBrains.
TheBrains is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 21:39   #83
TheBrains
Burger

Standaard

Citaat:
haaa... net zoals de zon wordt gebruikt om aan te duiden wanneer een jaar begint? Stel je voor dat er géén zon was zeg! Dan hadden de mensen nooit geweten hoe ze konden vaststellen wanneer het jaar voorbij was!
Ik had het over dat de maan kan vaststellen wanneer een maand begint, want als de maand Ramadan begint(& eindigd), dan zie je dat door middel van (alleeeen) de maan. Ik neem aan dat je dat wist? De zon kan niet vaststellen wanneer een maand begint of eindigt of beweer jij van wel?

TheBrains.
Oud 13 augustus 2005, 06:21   #84
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBrains
Ik had het over dat de maan kan vaststellen wanneer een maand begint, want als de maand Ramadan begint(& eindigd), dan zie je dat door middel van (alleeeen) de maan. Ik neem aan dat je dat wist? De zon kan niet vaststellen wanneer een maand begint of eindigt of beweer jij van wel?

TheBrains.
Ik bedoel dat de zon vaststelt wanneer een jaar begint hé. Hoe zou je nu kunnen weten wanneer een jaar begint als de zon er niet was?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 13 augustus 2005, 06:27   #85
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Archeologen hebben ontdekt dat de maan god in het Arabisch “Al-ilah” genoemd werd, dat werd later afgekort tot “Allah”. Bij hem hoorden de zon godin en hun dochters werden “de dochters van Allah”genoemd. De namen van de “dochters van Allah” heten Uzza en Mannat (Koran: Surah 53:19-20). Deze dochters zijn de sterren naast het symbool van de maan
Blij dat we toch érgens overeenkomen.

Oud 13 augustus 2005, 16:25   #86
Big_daddy
Gouverneur

Big_daddy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar het boek van Salman Rushdie " the satanic versers". Op een zeker moment kreeg mohamed een openbaring om ook de dochters van allah als bemiddelaars te beschouwen. Later trok mohamed zijn woorden weer in. En verweet hij zijn "lapsus" aan de slinkse invloed van de duivel. Salman Rushdie inspireerde zich op dit historisch feit door daar het titel van zijn bekend werk van te maken. En wij kennen allen de gevolgen...
Vl'ààààànderenvan slagveld tot reservaat . Watte?? Vloms nomdedom!I don't love it, I won't leave it. I hate it, and I shit on it. "Is dat cultureel genoeg voor u ...?"Vlaanderen ; 0 jaar ......http://www.verzet.org http://www.ffrf.org/quiz/
Big_daddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 00:35   #87
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_daddy
Vandaar het boek van Salman Rushdie " the satanic versers". Op een zeker moment kreeg mohamed een openbaring om ook de dochters van allah als bemiddelaars te beschouwen. Later trok mohamed zijn woorden weer in. En verweet hij zijn "lapsus" aan de slinkse invloed van de duivel. Salman Rushdie inspireerde zich op dit historisch feit door daar het titel van zijn bekend werk van te maken. En wij kennen allen de gevolgen...
Idd. Big Daddy. Nu nog Het Brein deze info aan het verstand brengen en we zijn er. Maar dat zal nog wel een tijdje duren vrees ik.

Oud 14 augustus 2005, 01:15   #88
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard raamspringer

[quote=TheBrains]Je kunt ook gewoon uit de raam springen van frustratie...

TheBrains.[/QUOt En als hij in plaats daarvan u eens uit het raam zwierde
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 01:29   #89
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

allah, jehovah zon maan..."er zijn mensen die zo arm zijn dat ze zich God enkel kunnen voorstellen in de vorm van een brood" Gandhi.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2005, 21:44   #90
TheBrains
Burger

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat de zon vaststelt wanneer een jaar begint hé. Hoe zou je nu kunnen weten wanneer een jaar begint als de zon er niet was?

So..wat is je punt???

TheBrains.
Oud 19 augustus 2005, 22:14   #91
TheBrains
Burger

Standaard

Citaat:
Archeologen hebben ontdekt dat de maan god in het Arabisch “Al-ilah” genoemd werd, dat werd later afgekort tot “Allah”. Bij hem hoorden de zon godin en hun dochters werden “de dochters van Allah”genoemd. De namen van de “dochters van Allah” heten Uzza en Mannat (Koran: Surah 53:19-20). Deze dochters zijn de sterren naast het symbool van de maan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Circe
Last van 2 persoonlijkheden?

Wat onlogisch, de maangod Al-ilah wordt afgekort tot Allah.
Terwijl het woordje Al-ilah een heel ander betekenis heeft dan het woordje Allah. Klopt niet he..
Overigens heette de maangod(tevens ook gelijk de stamgod) van de Qoraishieten Hubal. Dus wat jouw bovenstaande tekst beweert klopt al helemaal niet.

Enne.. lees je mijn tekst wel?
De soera 'De Ster (53)', vertelt dat de Uzza, Manaat en Laat, zelfbedachte afgoden zijn, die de Qoraish hadden verzonnen.
en NIET dat het "de dochters van Allah" zijn.

TheBrains.
Oud 19 augustus 2005, 22:15   #92
TheBrains
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_daddy
Ik wil hier graag op reageren, maar ik heb even niet de tijd.
Ik kom hier later op terug.

TheBrains.
Oud 20 augustus 2005, 20:54   #93
TheBrains
Burger

Standaard

Wat betreft de satansverzen, er is nog altijd géén echt bewijs dat die satansverzen echt waren geweest. (en het bewijs zal ook nooit komen)
Zowel Ibn Ishaak, Waqidi, Ibn Sa3d, en Tabari hebben het verhaal van de satansverzen overgenomen van de verteller van het verhaal: Abdoellah ibn Hanteb. Hij is de bron van het verhaal over de satansverzen. (Hij was tevens ook gelijk de énige bron van het verhaal over de satansverzen)
En wat bleek nou, dat Abdoellah ibn Hanteb niet eens leefde in de tijd van de Profeet Mohammed (Abdoellah ibn Hanteb werd pas geboren ná de dood van de Profeet), dus hij was niet eens een getuige.
Overigens is er géén enkel hadith of soera(/aya), dat over de satansverzen praat.
Verbaasd?? Het zijn toch wel de Harde feiten..

TheBrains.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by TheBrains on 20-08-2005 at 21:54
Reason:
--------------------------------

Wat betreft de satansverzen, er is nog altijd géén echt bewijs dat die satansverzen echt waren geweest. (en het bewijs zal ook nooit komen)
Zowel Ibn Ishaak, Waqidi, Ibn Sa3d, en Tabari hebben het verhaal van de satansverzen overgenomen van de verteller van het verhaal: Abdoellah ibn Hanteb. Hij is de bron van het verhaal over de satansverzen. (Hij was tevens ook gelijk de énige bron van het verhaal over de satansverzen)
En wat bleek nou, dat Abdoellah ibn Hanteb niet eens leefde in de tijd van de Profeet Mohammed (Abdoellah ibn Hanteb werd pas geboren ná de dood van de Profeet), dus hij was niet eens een getuige.
Overigens is er géén enkel hadith of soera(/aya), dat over de satansverzen praat.

TheBrains.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Wat betreft de satansverzen, er is nog altijd géén bewijs dat die satansverzen echt waren geweest. (en het bewijs zal ook nooit komen)

TheBrains.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door TheBrains : 20 augustus 2005 om 20:54.
Oud 23 augustus 2005, 21:56   #94
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..." er is nog altijd géén echt bewijs dat die satansverzen echt waren geweest. (en het bewijs zal ook nooit komen)"...
TheBrains.
Er is ook nog steeds géén bewijs dat er een god is (en dat bewijs zal ook nooit komen)...

Dus ik snap niet goed waarom je iets niet zou geloven dat deel uitmaakt van jou geloof, enkel omdat dit Mo'ke / de koran in een negatief daglicht stelt?
Natuurlijk is het niet leuk om iets negatiefs te vinden/lezen over iets waar je zelf in gelooft, maar het kan er misschien wel voor zorgen dat je inziet dat alles rond eender welke godsdienst een klucht is.

Ik heb enige tijd geleden het volgende opgevangen:
Er zou ooit een deel van de bijbel gevonden zijn (niet zo heel lang geleden), maar nooit erkend/vrijgegeven door de kerk omdat er veel is dat hun bijbel tegenspreekt. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden (in het Nederlands of Engels als het kan).[edit]
[size=1]After edit by Abiogenesis on 23-08-2005 at 23:05
Reason:

Citaat:
..." er is nog altijd géén echt bewijs dat die satansverzen echt waren geweest. (en het bewijs zal ook nooit komen)"...
TheBrains.
Er is ook nog steeds géén bewijs dat er een god is (en dat bewijs zal ook nooit komen)...

Dus ik snap niet goed waarom je iets niet zou geloven dat deel uitmaakt van jou geloof, enkel omdat dit Mo'ke / de koran in een negatief daglicht stelt?
Natuurlijk is het niet leuk om iets negatiefs te vinden/lezen over iets waar je zelf in gelooft, maar het kan er misschien wel voor zorgen dat je inziet dat alles rond eender welke godsdienst een klucht is.

Er zou ooit een deel van de bijbel gevonden zijn (niet zo heel lang geleden), maar nooit erkend/vrijgegeven door de kerk omdat er veel is dat hun bijbel tegenspreekt. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden (in het Nederlands of Engels als het kan).[/size]

[size=1]After edit by Abiogenesis on 23-08-2005 at 23:03
Reason:

Citaat:
TheBrains.

Natuurlijk is het niet leuk om iets negatiefs te vinden/lezen over iets waar je zelf in gelooft, maar het kan er misschien wel voor zorgen dat je inziet dat alles rond eender welk geloof een klucht is. (dan spreek ik over goden)

Er zou ooit een deel van de bijbel gevonden zijn (niet zo heel lang geleden), maar nooit erkend/vrijgegeven door de kerk omdat er veel is dat hun bijbel tegenspreekt. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden (in het Nederlands of Engels als het kan).[/size]

[size=1]After edit by Abiogenesis on 23-08-2005 at 23:00
Reason:

Citaat:
TheBrains.

[size=1]After edit by Abiogenesis on 23-08-2005 at 22:59
Reason:

Citaat:
TheBrains.

Er zou ooit een deel van de bijbel gevonden zijn (niet zo heel lang geleden), maar nooit erkend door de kerk omdat er veel is dat hun bijbel tegenspreekt. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden (in het Nederlands of Engels als het kan).[/size]

Citaat:
TheBrains.

Dus ik snap niet goed waarom je iets niet zou geloven dat deel uitmaakt van jou geloof, enkel omdat dit Mo'ke in een negatief daglicht stelt?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 23 augustus 2005 om 22:05.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 13:08   #95
TheBrains
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis

Ik heb al vele malen met atheisten gesprekken gevoerd (zelfs met mensen met een ander geloof), over het bestaan van God. Het is uiteraard wel interessant om te weten hoe een niet-gelovige over 'God' denkt. Ik heb vele variabelen gehoord, sommige uiterst lachwekkend en sommige toch voorspelbaar.

Rationeel gezien is God niet bewijsbaar. Het is net of alles begrijpelijk moet zijn, verstandelijk te beredeneren en het liefst wetenschappelijk aantoonbaar moet zijn. Er zijn toch heel wat dingen die met het rationele denken niet te verklaren zijn. Als liefde niet rationeel bewijsbaar is, wil dat nog niet zeggen dat liefde niet bestaat. Terwijl je toch wel de zekerheid hebt dat liefde bestaat. Althans als je de keuze hebt genomen om in die liefde te geloven. Hetzelfde verhaal over God.
Ook maakt God zichzelf kenbaar aan mensen die bereid zijn zichzelf aan Hem toe te vertrouwen. Aan mensen die willen geloven.

TheBrains.
Oud 29 augustus 2005, 08:28   #96
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zou ooit een deel van de bijbel gevonden zijn (niet zo heel lang geleden), maar nooit erkend/vrijgegeven door de kerk omdat er veel is dat hun bijbel tegenspreekt. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden (in het Nederlands of Engels als het kan).
Heb je het over de Dode Zee rollen van Qumran?
http://www.smslgv.be/tijdschrift/jaa...l#fascinerende

of meer op : http://www.google.be/search?hl=nl&q=...a=lr%3Dlang_nl

of : http://www.google.be/search?hl=nl&q=...nG=Zoeken&meta=[edit]
[size=1]After edit by circe on 29-08-2005 at 09:29
Reason:

Citaat:
Er zou ooit een deel van de bijbel gevonden zijn (niet zo heel lang geleden), maar nooit erkend/vrijgegeven door de kerk omdat er veel is dat hun bijbel tegenspreekt. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden (in het Nederlands of Engels als het kan).

of : http://www.google.be/search?hl=nl&q=...nG=Zoeken&meta=[/size]

Citaat:

of : http://www.google.be/search?hl=nl&q=...nG=Zoeken&meta=[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door circe : 29 augustus 2005 om 08:29.
Oud 30 augustus 2005, 11:24   #97
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Circe, bedankt ik ga daar op mijn gemak eens wat over lezen, ik weet niet zeker of het daarover ging, maar dit lijkt zeker interessant (ik zou eens moeten zoeken wie mij dat verteld had om te weten of het over deze rollen ging, maar ik was wat dronken vrees ik, want ik weet niet meer wie dat verteld heeft )
Oud 30 augustus 2005, 20:20   #98
Conrad.G
Vreemdeling

Standaard

Ik heb eens een documentaire gezien over de "Dead Sea Scrolls". Ik kan het niet onmiddellijk staven, maar in die documentaire werd beweerd dat God allesbehalve vredelievend was. Men heeft "Zijn Woord" hier en daar wat aangepast. Het volk van de scrolls zou ergens op een bergtop geleefd hebben en is uitgestorven.

Punt is: God's woord is door mensen bij elkaar geschreven, en hier en daar aangepast ook nog. Hoe het ooit zover is kunnen komen dat hele werelddelen die troep geloven, is waarlijk een mirakel te noemen. Nog steeds geeft men een "passende" interpretatie aan bepaalde zinnen.
God is ontstaan uit menselijke arrogantie, een illusie dat we beter zouden zijn dan een dier.
Eindnoot: God heeft zo nog zijn voorkeurtjes ook, het ene volk is blijkbaar meer gezegend dan een ander, van discriminatie gesproken.
Conrad.G is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2005, 16:28   #99
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conrad.G
Ik heb eens een documentaire gezien over de "Dead Sea Scrolls". Ik kan het niet onmiddellijk staven, maar in die documentaire werd beweerd dat God allesbehalve vredelievend was. Men heeft "Zijn Woord" hier en daar wat aangepast. Het volk van de scrolls zou ergens op een bergtop geleefd hebben en is uitgestorven.

Punt is: God's woord is door mensen bij elkaar geschreven, en hier en daar aangepast ook nog. Hoe het ooit zover is kunnen komen dat hele werelddelen die troep geloven, is waarlijk een mirakel te noemen. Nog steeds geeft men een "passende" interpretatie aan bepaalde zinnen.
God is ontstaan uit menselijke arrogantie, een illusie dat we beter zouden zijn dan een dier.
Eindnoot: God heeft zo nog zijn voorkeurtjes ook, het ene volk is blijkbaar meer gezegend dan een ander, van discriminatie gesproken.
Deed me denken aan enkele aforismen van Sri Aurobindo (alweer )

- God is the supreme Jesuit Father. He is ever doing evil that good may come of it; ever misleads for a greater leading; ever oppresses our will that it may arrive at last at an infinite freedom.

- I believe with you, my friends, that God, if He exists, is a demon and an ogre. But after all what are you going to do about it?

GreetZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2005, 16:58   #100
Conrad.G
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie
Deed me denken aan enkele aforismen van Sri Aurobindo (alweer )

....
GreetZ
Interessante en nieuwe lectuur, al ben ik het niet echt eens met de hergeboorte (oppervlakkig gelezen).

"Life is life - whether in a cat, or dog or man. There is no difference there between a cat or a man. The idea of difference is a human conception for man's own advantage."

een quotatie die me wel aanstond, bedankt voor de verrijking... nu lezen en een mening vormen.
Conrad.G is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be