Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2005, 17:48   #81
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Fout.
De veehandelaars uit Anderlecht werden vrijgesproken omdat de beelden clandestien werden gemaakt en dus een inbreuk op de privacywetgeving waren.

Ik ken persoonlijk een van de veehandelaars die toen aangeklaagd werden
en heb het verhaal ook eens uit zijn mond gehoord en dat klonkt toch
wel iets genuanceerder als de grove en criminele taal van Michel Vandenbossche.

Het klopt dat slachtrunderen soms met bruut geweld behandeld worden maar dat is uitzonderlijk en totaal niet met de bedoeling het dier effectief te kwetsen of te verwonden. (enkele perverten uitgesloten).
Je moet maar eens proberen een stier van 1200 kg een loopbrug af te krijgen als die daar geen zin in heeft. Klassieke muziek en gekietel help dan echt niet. En een klap met een stok (zelfs al is het op de oogkas) is voor zo'n beest zelden echt pijnlijk.
Je hebt geen hart kerel! Je bent echt een dierenbeul.

Vraagje, als een klap met een stok zelfs al is het op het oogkas voor zo'n dier niet pijnlijk is, wat is het doel ervan dan?
En nog iets, geef mij 1 reden waaruit je kan afleiden dat het voor zo'n dier niet pijnlijk is? Heb je het gevraagd misschien?

Och ja, je hebt het uit de mond gehoord van die veehandelaar...de beelden liegen niet beul! Ik hoop dat jou kennis en alle dierenbeulen een fikse boeten hebben gekregen. Het nog proberen goed te praten is gewoon walgelijk.

Dat een dier van 1200 kg geen Nederlands verstaat en dus niet weten wat een bende beulen van ze verlangen is geen reden om ze dan maar wat te laten afzien en ze in mekaar te rammen!
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2005, 18:00   #82
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Bontproductie kan perfect even pijnloos als vleesproductie.
Ik vind bontproductie dan ook niet meer of minder verwerpelijk dan vleesproductie. Daar denken nogal wat mensen in deze discussie anders over. Jij ook bvb:
Ik weet niet of u het filmpje helemaal hebt uitgezien maar wat daar op het einde gebeurt, nl. die man die verschillende keren met zijn voet op dat dier zijn keel ging staan en nadien zelfs met de ene voet op de keel en met de andere voet op de kop kunt u toch niet meer aanvaardbaar vinden hoop ik?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2005, 18:02   #83
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Typische stadsmensenpraat.

Ge kunt die beesten alleen maar laten bewegen door erop te slagen. Het is nu niet anders.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2005, 18:04   #84
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proficiat: je hebt jezelf op twee zinnen tegengesproken.
Hoe bedoelt u?
Oud 23 juli 2005, 18:07   #85
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Hoe bedoelt u?
Je schreef:
Wie na het zien van deze beelden nog een bontjas koopt heeft volgens mij geen hart/gevoelens. Nu wil ik niet veralgemenen

Je zegt dat je niet wil algemenen, maar al wie een bontjas koopt heeft geen bontjas. Je veralgemeent dus. Want er zijn wellicht mensen met bontjassen van dieren die pijnloos of zelfs natuurlijk gestorven zijn.
Oud 23 juli 2005, 18:10   #86
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Ik weet niet of u het filmpje helemaal hebt uitgezien maar wat daar op het einde gebeurt, nl. die man die verschillende keren met zijn voet op dat dier zijn keel ging staan en nadien zelfs met de ene voet op de keel en met de andere voet op de kop kunt u toch niet meer aanvaardbaar vinden hoop ik?
Ik keur de praktijken van dit filmpje niet goed. Maar ik vind evenzeer dat er niet veralgemeend moet worden naar alle bont. Wat oa jij wél doet.
Oud 23 juli 2005, 18:10   #87
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo

Ge kunt die beesten alleen maar laten bewegen door erop te slagen. Het is nu niet anders.
Parcival beweert nochtans dat zelfs een slag op de oogkas voor dat dier niet echt pijnlijk is, dus wat waarom zou dat dier dan wel vooruitgaan als het daar toch niet veel hinder van ondervind?
Volgens mij voelt dat dier dat wel degelijk en een slag op de rug of achterste om het dier te doen bewegen vind ik best aanvaardbaar maar hoeft dat zo nodig op die plek?
Oud 23 juli 2005, 18:14   #88
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je schreef:
Wie na het zien van deze beelden nog een bontjas koopt heeft volgens mij geen hart/gevoelens. Nu wil ik niet veralgemenen

Je zegt dat je niet wil algemenen, maar al wie een bontjas koopt heeft geen bontjas. Je veralgemeent dus. Want er zijn wellicht mensen met bontjassen van dieren die pijnloos of zelfs natuurlijk gestorven zijn.
Als u het zo bekijkt geef ik u gelijk.
Met te zeggen met niet te willen veralgemenen bedoelde ik dat ik denk en hoopte dat dit hier in het Westen niet gebeurt.
Mss een beetje verkeert uitgedrukt.
Oud 23 juli 2005, 18:18   #89
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill

Vraagje, als een klap met een stok zelfs al is het op het oogkas voor zo'n dier niet pijnlijk is, wat is het doel ervan dan?
Wees in dat geval consequent: geen melk, geen koeienvlees. Geloof me. Zonder stok kom je er niet. En moest het o zoveel pijn doen bij zo'n koe, hoe komt het dan dat je ik het elke keer moest doen om te zorgen dat een kalf voldoende water heeft (en de emmers niet omstoot)? Blijkbaar was het kalf het tegen dan al vergeten.
...
Is het eigenlijk toeval dat alle dierenrechtenfundamentalisten meestal stadsmensen zijn die enkel in contact komen met oververwende huisdieren?
Oud 23 juli 2005, 21:06   #90
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees in dat geval consequent: geen melk, geen koeienvlees. Geloof me. Zonder stok kom je er niet. En moest het o zoveel pijn doen bij zo'n koe, hoe komt het dan dat je ik het elke keer moest doen om te zorgen dat een kalf voldoende water heeft (en de emmers niet omstoot)? Blijkbaar was het kalf het tegen dan al vergeten.
...
Is het eigenlijk toeval dat alle dierenrechtenfundamentalisten meestal stadsmensen zijn die enkel in contact komen met oververwende huisdieren?
Hier kan ik het alleen maar volmondig mee eens zijn.
Als 'stadsmensen' dan toch zo nodig een mening willen kweken over dieren en hoe er mee om te gaan, dat ze dan eens een weekje meedraaien in the field met professionele veehandelaars en landbouwers.
Als je af en toe een stamp krijgt van een koe of paard ga je de "pluizigheid" en onschuld van die beestjes al snel relativeren.

Daarnaast is het natuurlijk nooit goed te praten om beesten onnodig te kwellen. Maar dat is iets helemaal anders uiteraard.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2005, 23:35   #91
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Het enige wat ik vraag is dat die dieren op een 'menselijke' (?) manier omgebracht worden, is dat zoveel gevraagd? GAIA laat mij volledig koud en van Groen! moet ik al helemaal niks hebben.
Dat hoef je niet meer te vragen omdat het reeds zo gedaan wordt, de slachthuizen worden reeds onderworpen aan strenge controles, ook op dat vlak.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by instromaniac on 24-07-2005 at 00:35
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Het enige wat ik vraag is dat die dieren op een 'menselijke' (?) manier omgebracht worden, is dat zoveel gevraagd? GAIA laat mij volledig koud en van Groen! moet ik al helemaal niks hebben.
Dat hoef je niet meer te vragen omdat het reeds zo gedaan wordt, de slachthuizen worden reeds onderworpen aan strenge controles, ook op dat vlak.[/size]

[size=1]After edit by instromaniac on 24-07-2005 at 00:35
Reason:

Citaat:
Dat hoef je niet meer te vragen omdat het reeds zo gebeurt, de slachthuizen worden reeds onderworpen aan strenge controles, ook op dat vlak.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Dat hoef je niet meer te vragen omdat het reeds zo gebeurd, de slachthuizen worden reeds onderworpen aan strenge controles, ook op dat vlak.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door instromaniac : 23 juli 2005 om 23:35.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2005, 23:49   #92
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zo, het zijn altijd diegene die hoegenaamd geen echte ervaring hebben met dieren die bij het minste moord en brand schreeuwen.
Ik heb het uiteraard niet over de mensen die reageren tegen het filmpje, dat is barbaars en ontoelaatbaar.
Trouwens, wat me nog het meest ergert is het dierenleed dat ze zelf veroorzaken. Iemand die ik ken, een echte dierenrechtenfundamentalist, heeft drie katten. In haar tuintje zet ze het ganse jaar door voedsel voor de vogels. Het gevolg is dat door die dommigheid die katten de ene na de andere vogel doodbijten (niet om op te eten, ze krijgen al 3 maal daags eten) en dat die vogels in de winter moeite krijgen zelf eten te vinden.

Moesten zo'n mensen eens echt in de realiteit staan zouden ze misschien beseffen dat ze wilde dieren niet moeten verwennen met voedsel, zeker niet met katten in de buurt. Maar ja, ze zijn toch zo lief die katjes en het is toch zo leuk een vogeltje op je vensterbank.[edit]
[size=1]After edit by instromaniac on 24-07-2005 at 00:50
Reason:

Citaat:
Dat is inderdaad zo, het zijn altijd diegene die hoegenaamd geen echte ervaring hebben met dieren die bij het minste moord en brand schreeuwen.
Ik heb het uiteraard niet over de mensen die reageren tegen het filmpje, dat is barbaars en ontoelaatbaar.
Trouwens, wat me nog het meest ergert is het dierenleed dat ze zelf veroorzaken. Iemand die ik ken, een echte dierenrechtenfundamentalist, heeft drie katten. In haar tuintje zet ze het ganse jaar door voedsel voor de vogels. Het gevolg is dat door die dommigheid die katten de ene na de andere vogel doodbijten (niet om op te eten, ze krijgen al 3 maal daags eten) en dat die vogels in de winter moeite krijgen zelf eten te vinden.

Moesten zo'n mensen eens echt in de realiteit staan zouden ze misschien beseffen dat ze wilde dieren niet moeten verwennen met voedsel, zeker niet met katten in de buurt. Maar ja, ze zijn toch zo lief die katjes en het is toch zo leuk een vogeltje op je vensterbank.[/size]

Citaat:

Moesten zo'n mensen eens echt in de realiteit staan zouden ze misschien beseffen dat ze wilde dieren in de zomer niet moeten verwennen met voedsel, zeker niet met katten in de buurt. Maar ja, ze zijn toch zo lief die katjes en het is toch zo leuk een vogeltje op je vensterbank.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door instromaniac : 23 juli 2005 om 23:50.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 07:03   #93
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Hier kan ik het alleen maar volmondig mee eens zijn.
Als 'stadsmensen' dan toch zo nodig een mening willen kweken over dieren en hoe er mee om te gaan, dat ze dan eens een weekje meedraaien in the field met professionele veehandelaars en landbouwers.
Als je af en toe een stamp krijgt van een koe of paard ga je de "pluizigheid" en onschuld van die beestjes al snel relativeren.
Daar is iets van aan. Kangeroes zijn helemaaal niet zo lief als ze er op foto uitzien. Zeker niet als ze aan mensen gewoon zijn (door voedsel te krijgen/voeder nooit wilde dieren !!!!), de smerige, opdringerige boksende, .... oeps
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 10:36   #94
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dat hoef je niet meer te vragen omdat het reeds zo gedaan wordt, de slachthuizen worden reeds onderworpen aan strenge controles, ook op dat vlak.
Goed zo. Dan keer ik terug naar mijn beginbetoog dat je de vleessector niet kan vergelijken met de bontsector en dat zodus bont extra belast moet worden. Iets waar andere mensen op dit forum heftig tegen in opstand kwamen.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 16:03   #95
Pavell
Partijlid

Standaard

Over katten:
Katten zijn niet dom maar het gros wordt overreden tijdens de nacht. Schuldig daaraan zijn de autolampen want ... dat heeft enkel de kat niet... als dieren daar naar kijken hebben ze geen flauw benul meer wat er voor zich namelijk aan't afspelen is. Noem het maar gerust overbelicht. Ze blijven dus staan en gaan gewoonlijk te laat lopen. En als ze dan gaan lopen nog dikwijls in de verkeerde richting omdat ze het licht in extremis willen vermijden dat pal in hun buurt is en waar is dat.. yep, de overkant van de straat.
Als er op dat moment echter een tegenligger komt die net op dat moment daar ook is, zal pas een kat in de meeste gevallen de goede richting kiezen.

Katten zijn niet echt gedomesticeerd, ze hebben allemaal een gesplitte personaliteit. Pas s'nachts worden ze heel actief en dat leid dan tevens tot het gevolg dat de meeste aanrijdingen dan ook s'nachts gebeuren.

Dit filmpje gaat puur over pels en dat is onaanvaardbaar.
Helaas moeten we de schuldige vinger verwijzen naar de dames die bont dragen. Als er geen vraag is valt dat marktsegment immers in elkaar. Let wel op, wat op het filmpje te zien was leek er wel op dat dit geen wilde dieren waren, die zijn eerder opgefokt want in't wild worden die zo dik niet.
Maar de manier waarop gaat gewoon te ver en het zou volledig ilegaal moeten zijn, dus strafbaar als dit in extremis toch nog wilde dieren zouden zijn.

Wat dieren aangaat: ik sta open voor beperking want als je ze allemaal hun gang laat gaan loopt het uit de hand. Gekontroleerde jacht kan dus.

De vleessector is gebonden aan strenge regels en sneu voor elk dier dat door de vleesmolen gaat, die elektroshock werkt wel veel sneller en dood merken ze er toch niks meer van.

Over de maisvelden:

Het is fout om ervan uit te gaan dat elk dier dan verdwijnt, er gaan er natuurlijk wel bijzijn die onder minder florisante omstandigheden aan het kortste eind trekken maar het gros zal toch onstnappen hoor.

iets analoogs: als ze bvb de graskanten van een beek maaien,
let dan maar eens op wat er plots allemaal wegvlucht. je zou versteld staan hoeveel ratten er dan weglopen bvb.
Oud 24 juli 2005, 16:15   #96
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavell
Over de maisvelden:

Het is fout om ervan uit te gaan dat elk dier dan verdwijnt, er gaan er natuurlijk wel bijzijn die onder minder florisante omstandigheden aan het kortste eind trekken maar het gros zal toch onstnappen hoor.

iets analoogs: als ze bvb de graskanten van een beek maaien,
let dan maar eens op wat er plots allemaal wegvlucht. je zou versteld staan hoeveel ratten er dan weglopen bvb.
De grote meerderheid loopt inderdaad weg. Maar het is en blijft zo dat er een deel vaak pijnlijk zijn leven verliest.
Maar op zich vind ik dat ook niet zo'n belangrijk feit om te argumenteren voor het pijnlijk doden van dieren. Het is nu eenmaal zo dat je niet kan leven zonder op één of andere manier ooit dieren pijn te doen.

De vraag is of je het wel moet doen als je het eenvoudig kan vermijden. Dat gebeurt trouwens meestal. Veel boeren hangen kettingen voor hun pikdorser om dieren weg te jagen (geeft anders toch ook maar smurrie in de machine. Als je een geit/lam/schaap juist de keel oversnijdt geeft dat hoogstens 15 seconden pijn.

En er zijn ook afwegingen te maken. Mogen er apen gebruikt worden om chirurgen te trainen? (de K.U.Leuven stopt hier vanaf volgend jaar mee -> wellicht meer menselijk leed).
Oud 24 juli 2005, 16:16   #97
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

En nog iets, geef mij 1 reden waaruit je kan afleiden dat het voor zo'n dier niet pijnlijk is? Heb je het gevraagd misschien?
Ben je ook tegen paarderennen? Want daarbij wordt er ook met zweepjes (wellicht de minst pijnlijke optie) op de beesten geklopt.

Een klets geven bij kinderen doet trouwens ook pijn. Korte tijd. En het maakt deel uit van de opvoeding van de meeste kinderen. Zijn de ouders/... dan ook kinderbeulen?[edit]
[size=1]After edit by boer_bavo on 24-07-2005 at 17:20
Reason:

Citaat:

Ben je ook tegen paarderennen? Want daarbij wordt er ook met zweepjes (wellicht de minst pijnlijke optie) op de beesten geklopt.

Een klets geven bij kinderen doet trouwens ook pijn. Korte tijd. En het maakt deel uit van de opvoeding van de meeste kinderen. Zijn de ouders/... dan ook kinderbeulen?[/size]

Citaat:

Ben je ook tegen paarderennen? Want daarbij wordt er ook met zweepjes (wellicht de minst pijnlijke optie) op de beesten geklopt.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 24 juli 2005 om 16:20.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 18:13   #98
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Typische lompe boerenpraat!

Een paar meppen verkopen is nog een groot verschil dan een dier volledig afranselen.[edit]
[size=1]After edit by illwill on 24-07-2005 at 19:14
Reason:

Citaat:

Een paar meppen verkopen is nog een groot verschil dan een dier volledig afranselen.[/size]

Citaat:

Een paar meppen verkopen is nog een groot verschil dan een dier volledig afranselen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door illwill : 24 juli 2005 om 18:14.
Oud 24 juli 2005, 18:15   #99
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een paar meppen verkopen is nog een groot verschil dan een dier volledig afranselen.
Jaja.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 18:20   #100
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Zoals ik al zei mag je van mij een koe of weet ik veel wat eens een mep verkopen indien ze niet vooruit willen, dit is een verschil met een dier af te ranselen en te laten afzien.

Is het toeval dat mensen die veel met dieren werken (boeren) dieren graag afranselen?
Je moet geen boer zijn om te weten wat pijnlijk is, maakt niet uit van welke planeet je komt, een stok in je gat geramd krijgen doet pijn!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be