Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2005, 05:36   #81
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Goedenavond allen, dit is mijn eerste bericht hier. Ik volg uw discussies al een tijdje en vind ze zeer interressant en vermakelijk.
(...)
Ik hoor graag van u.
@hertog van gelre
Wil je je eens goed informeren over de Belgische / Vlaamse situatie , zowel historisch als actueel, dan raad ik je aan rond te surfen op www.secessie.nu
Vooral de historische columns van P. Beliën zijn zeer interessant en werkelijk verhelderend.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by stab on 03-09-2005 at 06:36
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Goedenavond allen, dit is mijn eerste bericht hier. Ik volg uw discussies al een tijdje en vind ze zeer interressant en vermakelijk.
(...)
Ik hoor graag van u.
@hertog van gelre
Wil je je eens goed informeren over de Belgische / Vlaamse situatie , zowel historisch als actueel, dan raad ik je aan rond te surfen op www.secessie.nu
Vooral de historische columns van P. Beliën zijn zeer interessant en werkelijk verhelderend.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
(...)
Ik hoor graag van u.
@hertog van gelre
Wil je je eens goed informeren over de Belgische / Vlaamse situatie , zowel historisch als actueel, dan raad ik je aan rond te surfen op www.secessie.be
Vooral de historische columns van P. Beliën zijn zeer interessant en werkelijk verhelderend.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door stab : 3 september 2005 om 05:36.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 08:25   #82
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Noord-Nederlander ben ik voor herstel van de oude historische banden, waarbij ik de franstaligen en ook de huidige fransen niet uitsluit. Sterker nog, het gedeelte in Noord-Frankrijk alwaar zich een grote vlaamse kolonie bevindt hoort nog steeds bij 'ons'.
Ik denk niet dat de Walen dat gaan zien zitten, ze zouden een erg kleine minderheid gaan vormen en dat zal ze erg afschrikken. Frans Vlaanderen is voor altijd verloren, Frankrijk zal nooit toestaan dat een stukje van hun grondgebied wordt geanexeerd. Historische banden of niet. Het model met het meeste kans tot slagen om de vroegere Nederlanden te verenigen is het groot-Nederlandse.
Citaat:
1. Hoe kan het bestaan dat er vlaamse belgicisten zijn? Historisch gezien en ook nu heeft een vlaming niets van een belgische staat te verwachten.
Zijn het mensen die zich hebben neergelegd bij de status quo en daarvan het beste proberen te maken of speelt er meer?
Ik heb mezelf dat ook al dikwijls afgevraagd. Hoe kan iemand nu voor een staat zijn dat zijn volk vanaf het onstaan van die illegale staat heeft geminacht en behandeld heeft als tweede rangsburgers?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 08:59   #83
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Frans Vlaanderen is voor altijd verloren, Frankrijk zal nooit toestaan dat een stukje van hun grondgebied wordt geanexeerd. Historische banden of niet.
Dat stukje Vlaanderen/NL in Frankrijk waar het NLs of Vls ooit echt cultuurtaal is geweest is ook niet zo groot en situeert zich tussen de Aa en de Leie. De echte verfransing is er eigenlijk vrij recent: vanaf de 19e Eeuw eerst maar.
Rijsel is nooit Vlaams geweest ondanks de grote Vlaamse immigratie over de eeuwen heen.
Verfransing van ST Omaars en Boulogne dateert van in de middeleeuwen en was niet het resultaat van een door de staat opgelegde denationalisatie.
Dit gebied terugeisen maw irredentisme is politieke afzeik vd hoogste soort net als die Dietse zever die van de Walen Nederlandse staatsburgers wil maken.
Wat we wel mogen doen is culturele steun verlenen en pogen de status vh Nederlands "over de schreve" te verhogen.
Mss dat er een soort van tweetaligheid ingang kan vinden.
Frans Vlaanderen moet een bevoorrecht grensgebied worden waarmee Vlaanderen / Nederland kan samenwerken.[edit]
[size=1]After edit by stab on 03-09-2005 at 10:02
Reason:

Citaat:
Frans Vlaanderen is voor altijd verloren, Frankrijk zal nooit toestaan dat een stukje van hun grondgebied wordt geanexeerd. Historische banden of niet.
Dat stukje Vlaanderen/NL in Frankrijk waar het NLs of Vls ooit echt cultuurtaal is geweest is ook niet zo groot en situeert zich tussen de Aa en de Leie. De echte verfransing is er eigenlijk vrij recent: vanaf de 19e Eeuw eerst maar.
Rijsel is nooit Vlaams geweest ondanks de grote Vlaamse immigratie over de eeuwen heen.
Verfransing van ST Omaars en Boulogne dateert van in de middeleeuwen en was niet het resultaat van een door de staat opgelegde denationalisatie.
Dit gebied terugeisen maw irredentisme is politieke afzeik vd hoogste soort net als die Dietse zever die van de Walen Nederlandse staatsburgers wil maken.
Wat we wel mogen doen is culturele steun verlenen en pogen de status vh Nederlands "over de schreve" te verhogen.
Frans Vlaanderen moet een bevoorrecht grensgebied worden waarmee Vlaanderen / Nederland kan samenwerken.[/size]

Citaat:
Dat stukje Vlaanderen/NL in Frankrijk waar het NLs of Vls ooit echt cultuurtaal is geweest is ook niet zo groot en situeert zich eigenlijk tussen de Aa en de Leie. De echte verfransing is er eigenlijk vrij recent: vanaf de 19e Eeuw eerst maar.
Wat we wel mogen doen is culturele steun verlenen en pogen de status vh Nederlands "over de schreven" te verhogen.
Frans Vlaanderen moet een bevoorrecht grensgebied worden waarmee Vlaanderen / Nederland kan samenwerken.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door stab : 3 september 2005 om 09:02.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 12:07   #84
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
-En ik die denk dat de N-VA ook een Vlaams-nationale partij is.
Bedankt om mij op mijn dwaling te wijzen.
1. In het begin, toen de n-va pasgeboren was, werd ze veel negatiever behandeld door de pers en de politiek.
2. Nu blijkt dat de n-va allesbehalve staatsgevaarlijk is, wordt ze getolereerd.
3. Zo kan België z'n reputatie hooghouden. (zie je, we laten hen toch gerust).
4....
Oud 3 september 2005, 17:47   #85
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Realistische benadering. Culturele en economische samenwerking is een noodzaak, Groot-Nederland een utopie.
Inderdaad. Culturele en economische samenwerking is van groot belang denk ik. Als je eens kijkt naar de Schelde- en Rijnmonding, 2 grote wereldhavens (en Zeebrugge als kleiner haventje) op een lapje grond dat nog geen scheet groot is. Ik vraag me af wat de gevolgen zijn mochten die drie havens als het ware samensmelten tot één grote (met overschot de grootste ter wereld). Voor een Groot-Nederland ben ik niet gewonnen, zeker niet als hier een paar romantici terug willen keren naar de oude, middeleeuwse indeling van de 17 Provinciën. Desalniettemin ligt onze toekomst in het noorden.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 18:09   #86
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard Afzeik, Dietse zever en Romantiek

Okay, Pier, C uit W en stab, ik zal stoppen met de Franse Afzeik, Dietse Zever en Romantiek:

? Ik ben voor meer samenwerking tussen onze landen, op welke manier dan ook omdat ik vind dat wij zeer veel met elkaar gemeen hebben. Al eeuwenlang vormen de Nederlanden een culturele eenheid. Dat is nog steeds zo, ook al lopen er nu diverse staatsgrenzen doorheen. (En begin nu niet over de verschillen. U heeft een veel betere keuken, dat is waar.);

? Op deze site wordt regelmatig de kunstmatige tegenstelling aangewakkert tussen vlaming, hollander, limburger, brabander en wat nog meer, terwijl het evident is dat wij juist zeer veel gemeen hebben (en eigenlijk ook tot elkaar veroordeeld);

? Het is een feit dat er al veel tussen onze landen wordt samengewerkt: Taalunie, Benelux, het unieke en in Europa als voorbeeld dienende samenwerkingsverband Baarle hartog/nassau (enclave in enclave in enclave etc), in de wijde omtrek rond Maastricht wordt over de staatsgrenzen samengewerkt, ook met franstaligen;

? Ik denk niet dat Frankrijk Wallonië wil hebben, ik denk ook niet dat Wallonië zelfstandig wil worden/blijven. Sterker nog, ik denk ook niet dat Wallonië (als puntje bij paaltje komt) ingelijfd wil worden bij Frankrijk. Wallonië is echter wel een historisch onderdeel van de Nederlanden met zeer veel raakvlakken met het huidige Vlaanderen. Waarom zouden ze geen eieren voor hun geld kiezen als het moment daar is dat de Vlaamse onafhankelijkheid onafwendbaar is.

? Alle samenwerking kan alleen plaatsvinden op vrijwillige, democratische basis. Als niet, dan niet. Dat geldt wat mij betreft dus ook voor het Hertogdom Luxemburg en dus ook voor Vlaamstalig Frankrijk: Alleen als alle inwoners gelijkwaardig zijn kan er een vruchtbare bodem ontstaan voor het herstel van de Nederlanden;

? Ik ben voor de grootst mogelijke haalbare eenheid. Tegelijkertijd besef ik ook dat dat niet (meteen) realiseerbaar is. Het meest haalbaar op dit moment is een onafhankelijk Vlaanderen (mét Brussel natuurlijk) en daarna eventueel, als beide partijen dit willen, een staatkundige eenheid met Nederland, op wat voor manier dan ook.;

? De vlaams-nationalisten laten zich versnipperen. (Ik moet al moeite doen om de belgische politiek te begrijpen maar van de kwestie BHV snap ik helemaal niets. Er staat iets in de grondwet dat moet worden nageleefd. Klaar toch?)

? Zolang de vlamingen zich kunstmatige tegenstellingen laten aanwrijven en zich laten versnipperen is zelfs de dichtsbijzijnde mogelijkheid, een onafhankelijk Vlaanderen, een utopie.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 18:46   #87
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Okay, Pier, C uit W en stab, ik zal stoppen met de Franse Afzeik, Dietse Zever en Romantiek:

? Ik ben voor meer samenwerking tussen onze landen, op welke manier dan ook omdat ik vind dat wij zeer veel met elkaar gemeen hebben. Al eeuwenlang vormen de Nederlanden een culturele eenheid. Dat is nog steeds zo, ook al lopen er nu diverse staatsgrenzen doorheen. (En begin nu niet over de verschillen. U heeft een veel betere keuken, dat is waar.);
Ik denk niet dat hier iemand van de flaminganten tégen een intense samenwerking met Nederland is, de belgicisten daarentegen... De Nederlanden een culturele eenheid? Dat is niet geheel onjuist, maar je kan moeilijk spreken van 'één' volk dat hunkert naar hereniging. Zoals ik al eerder stelde, de Vlaamse bevolking ligt niet wakker van een hereniging, of een Groot-Nederland. De modale Vlaming gaat nog steeds gebukt onder belgicistische indoctrinatie: 'de Hollandse bezetting'. Zoals je zelf zegt, eerst een onafhankelijk Vlaanderen, intense samenwerking, en dan zien wat de toekomst brengt. Overigens, het is niet omdat er ooit een eenheid was tussen Noord en Zuid dat die er nu ook moet/kan zijn, tussen die 'eenheid' liggen enkele eeuwen. Ik had met m'n ex een goeie relatie, maar ik heb geen behoefte om er terug mee samen te gaan (om een onvolmaakte vergelijking te maken).

Citaat:
? Op deze site wordt regelmatig de kunstmatige tegenstelling aangewakkert tussen vlaming, hollander, limburger, brabander en wat nog meer, terwijl het evident is dat wij juist zeer veel gemeen hebben (en eigenlijk ook tot elkaar veroordeeld);
Sommige mensen leven nog in het verleden, dat is hun goed recht, daar niet van. Inderdaad, er zijn hier bv. Limburgers die er prat op gaan historisch gezien geen Vlaming te zijn, maar die blijkbaar vergeten dat Vlaams-Limburg (en delen van Nederlands-Limburg) historisch geen zeik met het hertogdom Limburg te maken hebben. Zo zijn sommigen er ook van overtuigd dat hun streek 'ingenomen' werd door Vlaanderen (ja, ik doel weer op de Limburgers). Het hedendaagse Vlaanderen heeft niks te maken (op naam en wapen na) met het historische graafschap. De vorstendommen van weleer zijn weg. Tijd om dat te beseffen. Ik ben het met je eens dat die tegenstelling in grote mate kunstmatig is. Maar hebben wij veel met elkaar gemeen? Dat weet ik niet. Ik bedoel dit niet als kritiek, ik weet het gewoon niet. Ik denk ik ieder geval dat we meer gemeen hebben met Nederlanders als met Walen.

Citaat:
? Het is een feit dat er al veel tussen onze landen wordt samengewerkt: Taalunie, Benelux, het unieke en in Europa als voorbeeld dienende samenwerkingsverband Baarle hartog/nassau (enclave in enclave in enclave etc), in de wijde omtrek rond Maastricht wordt over de staatsgrenzen samengewerkt, ook met franstaligen;
Inderdaad. Niemand klaagt daarover denk ik, en wat mij betreft mag deze samenwerking diepgaander worden.

Citaat:
? Ik denk niet dat Frankrijk Wallonië wil hebben, ik denk ook niet dat Wallonië zelfstandig wil worden/blijven. Sterker nog, ik denk ook niet dat Wallonië (als puntje bij paaltje komt) ingelijfd wil worden bij Frankrijk. Wallonië is echter wel een historisch onderdeel van de Nederlanden met zeer veel raakvlakken met het huidige Vlaanderen. Waarom zouden ze geen eieren voor hun geld kiezen als het moment daar is dat de Vlaamse onafhankelijkheid onafwendbaar is.
Wallonië historisch onderdeel van de Nederlanden? Correct, maar nogmaals, daar liggen eeuwen tussen. De Walen zullen geenszins deel willen uitmaken in een land waar ze in de minderheid zijn. Dat is nu al het geval. Ik verwijs graag naar BHV: als er aan hun faciliteiten geraakt wordt, weren ze zich als een duivel in een wijwatervat. Nu hebben ze - door de lakse Vlaamse houding - hun slag thuisgehaald, maar zal dat in het Groot-Nederland ook kunnen? Ik persoonlijk zie ze eerder bij Frankrijk aansluiten. Momenteel kan Wallonië absoluut niet op eigen benen staan.

Citaat:
? Alle samenwerking kan alleen plaatsvinden op vrijwillige, democratische basis. Als niet, dan niet. Dat geldt wat mij betreft dus ook voor het Hertogdom Luxemburg en dus ook voor Vlaamstalig Frankrijk: Alleen als alle inwoners gelijkwaardig zijn kan er een vruchtbare bodem ontstaan voor het herstel van de Nederlanden;
Waarom zouden Luxemburg en Frans-Vlaanderen in godsnaam terug bij ons moeten? Los van historische gronden. Bestaat er een goeie reden voor?

Citaat:
? Ik ben voor de grootst mogelijke haalbare eenheid. Tegelijkertijd besef ik ook dat dat niet (meteen) realiseerbaar is. Het meest haalbaar op dit moment is een onafhankelijk Vlaanderen (mét Brussel natuurlijk) en daarna eventueel, als beide partijen dit willen, een staatkundige eenheid met Nederland, op wat voor manier dan ook.;
100% gelijk

Citaat:
? De vlaams-nationalisten laten zich versnipperen. (Ik moet al moeite doen om de belgische politiek te begrijpen maar van de kwestie BHV snap ik helemaal niets. Er staat iets in de grondwet dat moet worden nageleefd. Klaar toch?)
In Nederland zou het klaar zijn ja. In België niet. In dit land is surrealisme niet alleen een kunststroming, maar eerder een levenshouding.

Citaat:
? Zolang de vlamingen zich kunstmatige tegenstellingen laten aanwrijven en zich laten versnipperen is zelfs de dichtsbijzijnde mogelijkheid, een onafhankelijk Vlaanderen, een utopie.
Die versnippering is er inderdaad. Maar een onafhankelijk Vlaanderen staat toch dichterbij dan je denk. Ik neem aan dat je er als Nederlander geen zicht op hebt, maar de laatste tien, twintig jaar is er enorm veel veranderd: vroeger was het not done te spreken over onafhankelijkheid, tegenwoordig schering en inslag. Als zelfs verschillende politici het hebben over het feit dat België in verval is, tja, dan is het wel duidelijk welke kant we opgaan. De enige vraag is: hoe lang is die weg?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Oud 5 september 2005, 19:25   #88
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Hertog, je hebt een meer dan behoorlijke analyse gemaakt en Pier heeft er een meer dan behoorlijk antwoord op gegeven. Dat mag ook eens onderlijnd worden!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 21:32   #89
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Dank je robert t [edit]
[size=1]After edit by Pier den Drol on 05-09-2005 at 22:35
Reason:

Dank je robert t [/size]

[size=1]After edit by Pier den Drol on 05-09-2005 at 22:32
Reason:

Dank je Robert T [/size]

Dank je Robert[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 5 september 2005 om 21:35.
Oud 5 september 2005, 21:47   #90
C uit W

Standaard

Godver, ik had hier net een hele reply gemaakt, alles erop en eraan, en ik ben outgelogd en alles kwijt....
grmbl
Oud 5 september 2005, 21:49   #91
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Godver, ik had hier net een hele reply gemaakt, alles erop en eraan, en ik ben outgelogd en alles kwijt....
grmbl
LOL, opnieuw beginnen dan! Ik ben benieuwd...
Oud 5 september 2005, 22:01   #92
C uit W

Standaard

Pff, morgen fo zo
Oud 5 september 2005, 22:04   #93
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Pff, morgen fo zo
sgoe, ik kijk er naar uit, ik ook eens in menne nest kruipen denk ik.
Oud 6 september 2005, 05:45   #94
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Okay, Pier, C uit W en stab, ik zal stoppen met de Franse Afzeik, Dietse Zever en Romantiek
Begrijp me niet verkeerd, hertog. Ik ben wel voorstander van de her(ver)eniging van Vlaanderen met Nederland.
Wat de Walen betreft, indien zij zich niet meer verzekerd zullen weten van 12 miljard euro jaarlijkse "rente" alsook van serviel Vlaams gedrag , zullen ze snel hun eieren in de Franse mand leggen.
Oud 6 september 2005, 17:55   #95
Hertog van Gelre

Standaard

Pier den Drol, bedankt voor het uitgebreide antwoord en Robert T bedankt voor het compliment.

Pier: Waarom zouden Luxemburg en Frans-Vlaanderen in godsnaam terug bij ons moeten? Los van historische gronden. Bestaat er een goeie reden voor?

Nee, u heeft mij betrapt. Dit is het enige romantische dat ik nog heb vastgehouden. (Hoewel ik denk dat het Benelux-samenwerkingsverband nog verder uitgebreid zou kunnen worden)

Die versnippering is er inderdaad. Maar een onafhankelijk Vlaanderen staat toch dichterbij dan je denk. Ik neem aan dat je er als Nederlander geen zicht op hebt, maar de laatste tien, twintig jaar is er enorm veel veranderd: vroeger was het not done te spreken over onafhankelijkheid, tegenwoordig schering en inslag. Als zelfs verschillende politici het hebben over het feit dat België in verval is, tja, dan is het wel duidelijk welke kant we opgaan. De enige vraag is: hoe lang is die weg?

Als Nederlander begin ik er aardig zicht op te krijgen. Ik kijk al vanaf kapitein Zeppos naar de brt/vrt. Inderdaad is de stemming in Vlaanderen anders dan pakweg 20 jaar geleden maar het valt mij ook op dat het op een of andere manier steeds niet lukt om iets gedaan te krijgen. Om voor mij onbekende redenen wordt er, ook door vlaams-nationalisten, er steeds voor gekozen om de belgische eenheid te bewaren.

Even terzijde: 's avonds kijk ik regelmatig naar de laatste show of naar de herhalingen van terzake, de zevende dag, het journaal etc. U heeft mijn bewondering voor het feit dat uw televisie hoogwaardig kwalitatieve praat- en actualiteitenprogramma's laat zien. Ook ben ik af en toe jaloers op uw politici die over het algemeen - of ze nu van links of rechts zijn - bevlogen en welsprekend zijn.
Oud 6 september 2005, 18:08   #96
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Nee, u heeft mij betrapt. Dit is het enige romantische dat ik nog heb vastgehouden. (Hoewel ik denk dat het Benelux-samenwerkingsverband nog verder uitgebreid zou kunnen worden)
Ook ik heb een romantische ziel, en dat hoeft geen probleem te vormen. Ik geloof alleen dat je twee volkeren niet op historische gronden kunt samenvoegen. Als zoiets gebeurt, dan moet het zijn omdat beide volkeren daar beter bij varen, en het hun economie, cultuur, etc., ten goede komt. En het spreekt voor zich dat de wil daartoe van beide kanten moet komen.

Citaat:
Als Nederlander begin ik er aardig zicht op te krijgen. Ik kijk al vanaf kapitein Zeppos naar de brt/vrt. Inderdaad is de stemming in Vlaanderen anders dan pakweg 20 jaar geleden maar het valt mij ook op dat het op een of andere manier steeds niet lukt om iets gedaan te krijgen. Om voor mij onbekende redenen wordt er, ook door vlaams-nationalisten, er steeds voor gekozen om de belgische eenheid te bewaren.
Het is inderdaad moeilijk om in dit land iets gedaan te krijgen. Zelf weet ik ook niet echt hoe dat komt, maar ik neem aan dat de ingewikkelde structuur van België daar een grote rol in speelt. Wat je laatste zin betreft, kun je daar misschien een concreet voorbeeld van geven? Ik kan me niet direct een geval voor de geest halen die dat illustreert.

Citaat:
Even terzijde: 's avonds kijk ik regelmatig naar de laatste show of naar de herhalingen van terzake, de zevende dag, het journaal etc. U heeft mijn bewondering voor het feit dat uw televisie hoogwaardig kwalitatieve praat- en actualiteitenprogramma's laat zien. Ook ben ik af en toe jaloers op uw politici die over het algemeen - of ze nu van links of rechts zijn - bevlogen en welsprekend zijn.
Eén en Canvas zijn inderdaad zeer goede zenders, met kwalitatief sterke programma's. Sta me toe er op te wijzen dat er ook andere zijn, zoals VTM, VT4 en Kanaal 2, waarvan ik het niveau heel wat lager vind (ik heb het niet echt begrepen op VTM, sorry voor de liefhebbers).
Onze politici zijn inderdaad wel eens bevlogen en welsprekend. Wat mij betreft mochten ze wel wat daadkrachtiger zijn. Sommige zijn overigens hilarisch: Karel De Gucht (aka de Tactvolle), of Bart Somers (aka Bart met de marmot op de kop).[edit]
[size=1]After edit by Pier den Drol on 06-09-2005 at 19:08
Reason:

Citaat:
Ook ik heb een romantische ziel, en dat hoeft geen probleem te vormen. Ik geloof alleen dat je twee volkeren niet op historische gronden kunt samenvoegen. Als zoiets gebeurt, dan moet het zijn omdat beide volkeren daar beter bij varen, en het hun economie, cultuur, etc., ten goede komt. En het spreekt voor zich dat de wil daartoe van beide kanten moet komen.

Citaat:
Het is inderdaad moeilijk om in dit land iets gedaan te krijgen. Zelf weet ik ook niet echt hoe dat komt, maar ik neem aan dat de ingewikkelde structuur van België daar een grote rol in speelt. Wat je laatste zin betreft, kun je daar misschien een concreet voorbeeld van geven? Ik kan me niet direct een geval voor de geest halen die dat illustreert.

Citaat:
Eén en Canvas zijn inderdaad zeer goede zenders, met kwalitatief sterke programma's. Sta me toe er op te wijzen dat er ook andere zijn, zoals VTM, VT4 en Kanaal 2, waarvan ik het niveau heel wat lager vind (ik heb het niet echt begrepen op VTM, sorry voor de liefhebbers).
Onze politici zijn inderdaad wel eens bevlogen en welsprekend. Wat mij betreft mochten ze wel wat daadkrachtiger zijn. Sommige zijn overigens hilarisch: Karel De Gucht (aka de Tactvolle), of Bart Somers (aka Bart met de marmot op de kop).[/size]

Citaat:
Ook ik heb een romantische ziel, en dat hoeft geen probleem te vormen. Ik geloof alleen dat je twee volkeren niet op historische gronden kunt samenvoegen. Als zoiets gebeurt, dan met het zijn omdat beide volkeren daar beter bij varen, en het hun economie, cultuur, etc., ten goede komt. En het spreekt voor zich dat de wil daartoe van beide kanten moet komen.

Citaat:

Citaat:
Onze politici zijn inderdaad wel eens bevlogen en welsprekend. Wat mij betreft mochten ze wel wat daadkrachtiger zijn. Sommige zijn overigens hilarisch: Karel De Gucht (aka de Tactvolle), of Bart Somers (aka Bart met de marmot op de kop).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 6 september 2005 om 18:08.
Oud 6 september 2005, 18:18   #97
Hertog van Gelre

Standaard

De commerciele zenders, zoals VTM, kan ik helaas niet ontvangen.
Die hilariteit met De Gucht en Somers kan ik juist wel waarderen, het geeft een beetje sjeu. Diplomatiek is anders, maar wat De Gucht te vertellen had over onze Balkenende daar heeft heel Nederland lachend mee ingestemd.

Voorbeelden 'belgische eenheid' volgen.
Oud 6 september 2005, 18:34   #98
C uit W

Standaard

Ik ga niet meer antwoorden de sfeer is uit mij en uit het gesprek.
Sorry

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be