![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wil je je eens goed informeren over de Belgische / Vlaamse situatie , zowel historisch als actueel, dan raad ik je aan rond te surfen op www.secessie.nu Vooral de historische columns van P. Beliën zijn zeer interessant en werkelijk verhelderend.[edit] [size=1]Edit:[/size]
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 3 september 2005 om 05:36. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||||
|
![]() Citaat:
Rijsel is nooit Vlaams geweest ondanks de grote Vlaamse immigratie over de eeuwen heen. Verfransing van ST Omaars en Boulogne dateert van in de middeleeuwen en was niet het resultaat van een door de staat opgelegde denationalisatie. Dit gebied terugeisen maw irredentisme is politieke afzeik vd hoogste soort net als die Dietse zever die van de Walen Nederlandse staatsburgers wil maken. Wat we wel mogen doen is culturele steun verlenen en pogen de status vh Nederlands "over de schreve" te verhogen. Mss dat er een soort van tweetaligheid ingang kan vinden. Frans Vlaanderen moet een bevoorrecht grensgebied worden waarmee Vlaanderen / Nederland kan samenwerken.[edit] [size=1]Edit:[/size]
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 3 september 2005 om 09:02. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
2. Nu blijkt dat de n-va allesbehalve staatsgevaarlijk is, wordt ze getolereerd. 3. Zo kan België z'n reputatie hooghouden. (zie je, we laten hen toch gerust). 4....
![]() |
![]() |
#85 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() Okay, Pier, C uit W en stab, ik zal stoppen met de Franse Afzeik, Dietse Zever en Romantiek:
? Ik ben voor meer samenwerking tussen onze landen, op welke manier dan ook omdat ik vind dat wij zeer veel met elkaar gemeen hebben. Al eeuwenlang vormen de Nederlanden een culturele eenheid. Dat is nog steeds zo, ook al lopen er nu diverse staatsgrenzen doorheen. (En begin nu niet over de verschillen. U heeft een veel betere keuken, dat is waar.); ? Op deze site wordt regelmatig de kunstmatige tegenstelling aangewakkert tussen vlaming, hollander, limburger, brabander en wat nog meer, terwijl het evident is dat wij juist zeer veel gemeen hebben (en eigenlijk ook tot elkaar veroordeeld); ? Het is een feit dat er al veel tussen onze landen wordt samengewerkt: Taalunie, Benelux, het unieke en in Europa als voorbeeld dienende samenwerkingsverband Baarle hartog/nassau (enclave in enclave in enclave etc), in de wijde omtrek rond Maastricht wordt over de staatsgrenzen samengewerkt, ook met franstaligen; ? Ik denk niet dat Frankrijk Wallonië wil hebben, ik denk ook niet dat Wallonië zelfstandig wil worden/blijven. Sterker nog, ik denk ook niet dat Wallonië (als puntje bij paaltje komt) ingelijfd wil worden bij Frankrijk. Wallonië is echter wel een historisch onderdeel van de Nederlanden met zeer veel raakvlakken met het huidige Vlaanderen. Waarom zouden ze geen eieren voor hun geld kiezen als het moment daar is dat de Vlaamse onafhankelijkheid onafwendbaar is. ? Alle samenwerking kan alleen plaatsvinden op vrijwillige, democratische basis. Als niet, dan niet. Dat geldt wat mij betreft dus ook voor het Hertogdom Luxemburg en dus ook voor Vlaamstalig Frankrijk: Alleen als alle inwoners gelijkwaardig zijn kan er een vruchtbare bodem ontstaan voor het herstel van de Nederlanden; ? Ik ben voor de grootst mogelijke haalbare eenheid. Tegelijkertijd besef ik ook dat dat niet (meteen) realiseerbaar is. Het meest haalbaar op dit moment is een onafhankelijk Vlaanderen (mét Brussel natuurlijk) en daarna eventueel, als beide partijen dit willen, een staatkundige eenheid met Nederland, op wat voor manier dan ook.; ? De vlaams-nationalisten laten zich versnipperen. (Ik moet al moeite doen om de belgische politiek te begrijpen maar van de kwestie BHV snap ik helemaal niets. Er staat iets in de grondwet dat moet worden nageleefd. Klaar toch?) ? Zolang de vlamingen zich kunstmatige tegenstellingen laten aanwrijven en zich laten versnipperen is zelfs de dichtsbijzijnde mogelijkheid, een onafhankelijk Vlaanderen, een utopie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Europees Commissaris
|
![]() Hertog, je hebt een meer dan behoorlijke analyse gemaakt en Pier heeft er een meer dan behoorlijk antwoord op gegeven. Dat mag ook eens onderlijnd worden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dank je robert t
![]() [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 5 september 2005 om 21:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
|
![]() Godver, ik had hier net een hele reply gemaakt, alles erop en eraan, en ik ben outgelogd en alles kwijt....
grmbl
![]() |
#91 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Pff, morgen fo zo
![]() |
#93 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Wat de Walen betreft, indien zij zich niet meer verzekerd zullen weten van 12 miljard euro jaarlijkse "rente" alsook van serviel Vlaams gedrag , zullen ze snel hun eieren in de Franse mand leggen.
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Pier den Drol, bedankt voor het uitgebreide antwoord en Robert T bedankt voor het compliment.
Pier: Waarom zouden Luxemburg en Frans-Vlaanderen in godsnaam terug bij ons moeten? Los van historische gronden. Bestaat er een goeie reden voor? Nee, u heeft mij betrapt. Dit is het enige romantische dat ik nog heb vastgehouden. (Hoewel ik denk dat het Benelux-samenwerkingsverband nog verder uitgebreid zou kunnen worden) Die versnippering is er inderdaad. Maar een onafhankelijk Vlaanderen staat toch dichterbij dan je denk. Ik neem aan dat je er als Nederlander geen zicht op hebt, maar de laatste tien, twintig jaar is er enorm veel veranderd: vroeger was het not done te spreken over onafhankelijkheid, tegenwoordig schering en inslag. Als zelfs verschillende politici het hebben over het feit dat België in verval is, tja, dan is het wel duidelijk welke kant we opgaan. De enige vraag is: hoe lang is die weg? Als Nederlander begin ik er aardig zicht op te krijgen. Ik kijk al vanaf kapitein Zeppos naar de brt/vrt. Inderdaad is de stemming in Vlaanderen anders dan pakweg 20 jaar geleden maar het valt mij ook op dat het op een of andere manier steeds niet lukt om iets gedaan te krijgen. Om voor mij onbekende redenen wordt er, ook door vlaams-nationalisten, er steeds voor gekozen om de belgische eenheid te bewaren. Even terzijde: 's avonds kijk ik regelmatig naar de laatste show of naar de herhalingen van terzake, de zevende dag, het journaal etc. U heeft mijn bewondering voor het feit dat uw televisie hoogwaardig kwalitatieve praat- en actualiteitenprogramma's laat zien. Ook ben ik af en toe jaloers op uw politici die over het algemeen - of ze nu van links of rechts zijn - bevlogen en welsprekend zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Onze politici zijn inderdaad wel eens bevlogen en welsprekend. Wat mij betreft mochten ze wel wat daadkrachtiger zijn. Sommige zijn overigens hilarisch: Karel De Gucht (aka de Tactvolle), of Bart Somers (aka Bart met de marmot op de kop).[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 6 september 2005 om 18:08. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() De commerciele zenders, zoals VTM, kan ik helaas niet ontvangen.
Die hilariteit met De Gucht en Somers kan ik juist wel waarderen, het geeft een beetje sjeu. Diplomatiek is anders, maar wat De Gucht te vertellen had over onze Balkenende daar heeft heel Nederland lachend mee ingestemd. Voorbeelden 'belgische eenheid' volgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Ik ga niet meer antwoorden de sfeer is uit mij en uit het gesprek.
Sorry