Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2005, 16:56   #81
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Dat weet ik niet nog niet. Welke bedoelingen kun je zo allemaal hebben als je een ijzeren staaf naar iemands hoofd gooit?
Ge moet echt als bedoeling gehad hebben te doden. Ik kan ook op iemand schieten zonder hem daarvoor te willen doden. Is dat een laffe daad, jazeker? Moet daartegen worden opgetreden? uiteraard. Is het daarom een "moord"? Neen, zelfs indien het slachtoffer zou overlijden (dan gaat het om "onopzettelijke doodslag").

Ge moet er ook rekening mee houden dat de "voorbedachte rade" (noodzakelijk om en "moord" te hebben) ook naar een bepaalde handeling verwijst: ge moet de moord zowaar hebben "voorbereid". Dat is het verschil tussen "moord" en "opzettelijke doodslag".

De oorspronkelijke bedoeling, en de gevolgen ervan, zijn criteria die de "kwalificatie" van het misdrijf bepalen, en dus de uiteindelijke straf. Dat is het werk van parket en (in dit geval) jeugdrechter (nu wees gerust, indien het écht om MOORD was geweest, zou de jeugdrechter de dader wel naar het Hof van Assisen hebben gestuurd).
Oud 4 augustus 2005, 17:12   #82
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
De oorspronkelijke bedoeling, en de gevolgen ervan, zijn criteria die de "kwalificatie" van het misdrijf bepalen, en dus de uiteindelijke straf. Dat is het werk van parket en (in dit geval) jeugdrechter (nu wees gerust, indien het écht om MOORD was geweest, zou de jeugdrechter de dader wel naar het Hof van Assisen hebben gestuurd).
De rechter die oordeelde dat het 'maar' om doodslag ging, is ook de rechter die oordeelde dat een flinke bolwassing kon volstaan als straf. M.a.w. hij was seniel of dronken, of allebei.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 17:17   #83
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ge moet echt als bedoeling gehad hebben te doden. Ik kan ook op iemand schieten zonder hem daarvoor te willen doden. Is dat een laffe daad, jazeker? Moet daartegen worden opgetreden? uiteraard. Is het daarom een "moord"? Neen, zelfs indien het slachtoffer zou overlijden (dan gaat het om "onopzettelijke doodslag").
Kun je iemand in de borst schieten en dan nog volhouden dat het niet de bedoeling was om te doden?

Ik vind het maar een netelige kwestie, die voorbedachte rade.

Die moordenaar van Mombaerts liep wel rond met de mentaliteit: "ik ga iemand overvallen. Als het mij daarbij uitkomt dat ik geweld moet gebruiken, tjah. Als mijn slachtoffer daarbij om het leven komt, tjah." Hoe ver is dat van voorbedachte rade verwijderd?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 07:42   #84
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kun je iemand in de borst schieten en dan nog volhouden dat het niet de bedoeling was om te doden?

Ik vind het maar een netelige kwestie, die voorbedachte rade.

Die moordenaar van Mombaerts liep wel rond met de mentaliteit: "ik ga iemand overvallen. Als het mij daarbij uitkomt dat ik geweld moet gebruiken, tjah. Als mijn slachtoffer daarbij om het leven komt, tjah." Hoe ver is dat van voorbedachte rade verwijderd?
Het is idd niet altijd gemakkelijk om het verschil te maken, maar het bestaat wel degelijk, en het is van ontzettend groot belang (doden zonder voorbedachte rade = 30 jaar ; doden met voorbedachte rade = levenslang). Het verschil maken is nu eenmaal het werk van het parket en de rechter (ze zijn ervoor opgeleid en betaald).

Zoals gezegd, ge moet bepaalde handelingen verrichten vóór het misdrijf die aantonen dat ge wel degelijk de bedoeling hebt om te doden, en niet "gewoon" bv. een overval te plegen. Ge moet de moord echt voorbereid hebben (een beetje zoals in de meeste afleveringen van Inspector Colombo).

Dus iemand in de borst schieten, kan met of zonder voorbedachte rade gebeuren, naargelang de omstandigheden en wat daarvoor is gebeurd ...

Over die jeugdrechter: ge vergeet er wel bij te zeggen dat de zaak in beroep is gegaan waar die jongen boete en werkstraf heeft gekregen (waarbij ge zijn plaatsing tijdens de enquête bij moet tellen), dus nog altijd zonder uithandengeving.
Oud 5 augustus 2005, 08:15   #85
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nad60
En waarom denk jij dat 3 op de 4 Vlamingen niet op het VB stemmen?

.......en tussen haakjes, de doodslag op Mombaerts was geen moord.
Maar bij de stemmingmakers maakt dit natuurkijk geen verschil omdat ze toch het verschil niet kennen.
Liever met de knikkertjes spelen......
Ja, dat maakt direkt een heel verschil voor Mombaerts en zijn familie...
napoleondegrote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 08:20   #86
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is idd niet altijd gemakkelijk om het verschil te maken, maar het bestaat wel degelijk, en het is van ontzettend groot belang (doden zonder voorbedachte rade = 30 jaar ; doden met voorbedachte rade = levenslang). Het verschil maken is nu eenmaal het werk van het parket en de rechter (ze zijn ervoor opgeleid en betaald).

Zoals gezegd, ge moet bepaalde handelingen verrichten vóór het misdrijf die aantonen dat ge wel degelijk de bedoeling hebt om te doden, en niet "gewoon" bv. een overval te plegen. Ge moet de moord echt voorbereid hebben (een beetje zoals in de meeste afleveringen van Inspector Colombo).

Dus iemand in de borst schieten, kan met of zonder voorbedachte rade gebeuren, naargelang de omstandigheden en wat daarvoor is gebeurd ...

Over die jeugdrechter: ge vergeet er wel bij te zeggen dat de zaak in beroep is gegaan waar die jongen boete en werkstraf heeft gekregen (waarbij ge zijn plaatsing tijdens de enquête bij moet tellen), dus nog altijd zonder uithandengeving.
Ocharme toch, die 'jongen', ik hoop dat hij niet teveel onder zijn 'werkstraf' heeft geleden... Het arm dutske...
Oud 5 augustus 2005, 08:24   #87
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
Ocharme toch, die 'jongen', ik hoop dat hij niet teveel onder zijn 'werkstraf' heeft geleden... Het arm dutske...
Heb ik ergens een waardeoordeel geveld?????
Oud 5 augustus 2005, 08:45   #88
chomsky
Burger

chomsky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet nog niet. Welke bedoelingen kun je zo allemaal hebben als je een ijzeren staaf naar iemands hoofd gooit?
dit is niet wat onder de kwalificatie 'met voorbedachte rade' begrepen wordt...
chomsky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 08:49   #89
chomsky
Burger

chomsky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Dat is juist. Dus is het best mogelijk (misschien zelfs waarschijnlijk) dat het hier in Groot-Brittannië ook niet om een moord ging maar om een doodslag.
idd, kan goed zijn dat het juridisch gezien om doodslag gaat, niet om moord (krantenberichten maken niet steeds het onderscheid);
chomsky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 13:23   #90
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

deze arme onschuldige jongen leek mischien op iemand anders(een andere zwarte), die wel aan iets schuldig was.En banaal misverstand dus, niks te maken met racisme...nee? Dat is toch mogelijk...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 13:25   #91
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf
deze arme onschuldige jongen leek mischien op iemand anders(een andere zwarte), die wel aan iets schuldig was.En banaal misverstand dus, niks te maken met racisme...nee? Dat is toch mogelijk...
idd want ze lijken toch allemaal op elkaar
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 14:41   #92
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb ik ergens een waardeoordeel geveld?????
Zeker hebt ge dat gedaan: door uw woordkeuze en door de klemtoon te leggen op de 'miserie' van dat crapuul. Over wat Mombaerts overkomen is(gedaan met leven) en de trauma's van zijn nabestaanden hebt ge het niet.
Oud 5 augustus 2005, 15:00   #93
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker hebt ge dat gedaan: door uw woordkeuze en door de klemtoon te leggen op de 'miserie' van dat crapuul. Over wat Mombaerts overkomen is(gedaan met leven) en de trauma's van zijn nabestaanden hebt ge het niet.
Ga liever met de playmobil's spelen ipv de moraalridder te spelen en idiote interpretaties te maken.
Oud 5 augustus 2005, 15:21   #94
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Citaat:
Ga liever met de playmobil's spelen ipv de moraalridder te spelen en idiote interpretaties te maken.

Oud 5 augustus 2005, 15:42   #95
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
STOUTE jongen!

Oud 5 augustus 2005, 16:58   #96
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Ocharme toch, een negerke dood en de linksen bleiten weer emmers vol krokodillentranen. Dagelijks schieten, hakken, steken en snuiven negers zich dood doorheen de VSA, waarom post de turkse vreemdeling "sinan" daar nooit niks over? Omdat het niet in zijn scheefgetrokken kraam past.

De hypcrisie van dit soort vreemdelingen is bodemloos; negers, vreemdelingen en anderen doen dagelijks de grootste smeerlapperij aan aan de eigenlijke inwoners van het Westen. Zoiets komt natuurlijk hier niet in het nieuws, dat zijn maar blanken die vermoord worden. Sinan heeft er hier nog NIKS gezegd over de beestachtige lynchpartijen die boeren in zwart-Afrika te beurt zijn gevallen dankzij Mugabe. En dan heb ik het nog niet over wat vrouwen en kinderen allemaal niet hebben moeten doorstaan!

Maar ocharme, zo'n mollig dik negerke dat advocaat wou worden, daar gaan we nu toch eens héél lang stil bij staan en allemaal eens goed collectief bij staan bleiten terwijl wij onze vuisten ten hemele richten en luidkeels "waarom!" roepen zeker?

Dagelijks sterven mensen door de onmenselijkheid van mensen. Om er één slachtoffer te gaan uitkiezen en dat te verheerlijken en aldus te misbruiken voor de eigen politieke doelen is misselijk.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 17:22   #97
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Ocharme toch, een negerke dood en de linksen bleiten weer emmers vol krokodillentranen. Dagelijks schieten, hakken, steken en snuiven negers zich dood doorheen de VSA, waarom post de turkse vreemdeling "sinan" daar nooit niks over? Omdat het niet in zijn scheefgetrokken kraam past.

De hypcrisie van dit soort vreemdelingen is bodemloos; negers, vreemdelingen en anderen doen dagelijks de grootste smeerlapperij aan aan de eigenlijke inwoners van het Westen. Zoiets komt natuurlijk hier niet in het nieuws, dat zijn maar blanken die vermoord worden. Sinan heeft er hier nog NIKS gezegd over de beestachtige lynchpartijen die boeren in zwart-Afrika te beurt zijn gevallen dankzij Mugabe. En dan heb ik het nog niet over wat vrouwen en kinderen allemaal niet hebben moeten doorstaan!

Maar ocharme, zo'n mollig dik negerke dat advocaat wou worden, daar gaan we nu toch eens héél lang stil bij staan en allemaal eens goed collectief bij staan bleiten terwijl wij onze vuisten ten hemele richten en luidkeels "waarom!" roepen zeker?

Dagelijks sterven mensen door de onmenselijkheid van mensen. Om er één slachtoffer te gaan uitkiezen en dat te verheerlijken en aldus te misbruiken voor de eigen politieke doelen is misselijk.

Over misselijkheid gesproken...

Al die moorden in de rest van wereld zijn ook walgelijk.

En sorry hoor, helaas krijgen die veel minder aandacht van onze media.
Misschien dat dat allemaal ver-van-ons-bed is. Terwijl problemen m.b.t. vreemdelingen toch wel interessanter zijn en daarom dat er ook een speciaal forum voor is.

Jij had waarschijnlijk heel anders gereageerd als de dader een ''negerke'' was.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be