![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Doding van iets dat leeft. Als dat iets als een persoon wordt beschouwt met een bewustzijn, wordt doding moord. En zitten we terug in antropocentrische ethiek. Blijft de vraag: wanneer is een cluster cellen een mens?
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() Iemand voor een leven lijden behoeden kan nooit strafbaar zijn. Al dat godsdienstig gezeik over gij zult niet doden. De dood is het mooiste geschenk dat ge iemand kunt geven. Daarvoor verdien je niet de doodstraf maar een ticketje Haïti.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() Jij lijdt ook aan ellenlange depressies zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Doodstraf is dan toch gewoon 'returning the favour'.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 2 augustus 2005 om 13:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dubbel[edit]
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 2 augustus 2005 om 13:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik weet dat mijn gekonkel lijkt op goedpraterij, maar het is het niet. In ethische kwesties maak je nu eenmaal een keuze, een afweging van bepaalde zaken. Ik heb geen schrik het doding te noemen, ik probeer alleen een ethisch model te zoeken om de praktijk in te plaatsen zonder afstand te doen van onze ethische basisregels, die wellicht te simplistisch zijn. Maar liever dat dan het hele model te moeten verwijderen omwille van deze kwestie. Over het beslissingsrecht: natuurlijk kan je het omdraaien, ik geloof zelfs dat ik het niet onvermeld laat. Dit is net het hele punt: je kan op geen enkele wijze in geen enkele kwestie het kind zijn mening vragen: wil het leven, wil het sterven, hoedanook beslis je in diens plaats. Dat de beslissing onomkeerbaar is klopt maar in feite zijn ze het allebei: na geboorte bezit het wezen (baby geworden) nog niet over voldoende verstandelijke en contextualiserende vermogens om een beslissing te nemen over zijn eigen leven. Dus moet hij/zij eerst tot persoon evolueren (of een gelijkaardige vorm) eer hij die keuze heeft. Maar eenmaal daartoe ontplooit is de keuze al gemaakt: hij heeft reeds een leven geleid en niets kan dat nog ongedaan maken. Zelfs wanneer hij ultiem kiest voor de dood maakt dat nog niet de slechte keuze in de baarmoeder ongedaan. Over autonomie: neen, mitochondrieën hebben ook een eigen DNA, toch behoren zij evenzeer tot ons lichaam als andere cellulaire onderdelen. Autonomie wordt niet bepaald door genetische code, maar door een zelfstandige stofwisseling. Wanneer hij/zij/het over de vrijheid beschikt om te beslissen om afstand te doen van de band, dan is het een autonoom wezen. Identiteit staat niet gelijk aan autonomie. Het is dat laatste dat van belang is. Een ongewilde foetus is een parasiet. Over doding en verantwoordelijkheid: Ik heb reeds in het begin van deze tekst gezegd dat ik geen schrik heb voor woorden. Alleen kunnen we niet én abortus houden én ons bestaand ethisch stelsel én de erkenning van embryo's en foetussen als mensen. En ja, je mag daaruit concluderen dat mijn goedkeuren van abortus niet ingegeven is door een a-priori-moraal, maar door een afwegen van bepaalde rechten. Ik erken embryo's en foetussen (en baby's for that matter) niet als zijnde individuen en aangezien de totale afhankelijkheid van de moeder er als factor bijkomt kan alleen zij een beslissing nemen. Voor baby's gaat dit niet op: daar staat afstand niet noodzakelijk gelijk aan sterven. Verantwoordelijkheid is een begrip waar enorm gemakkelijk mee gegoocheld wordt. Maar die bal kaats ik terug. "Want hoe vaak gebeurt het niet" dat ter "bescherming" der ethische principes abortus verworpen wordt en zo mensen zelf een verantwoordelijkheid dienen te dragen omdat de samenleving of directe omgeving te bang is om in netelige kwestie een beslissing te nemen. Want ook de maatschappij heeft "een verantwoordelijkheid".
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Shut up, Musketo.
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister
|
![]() Citaat:
zygote: primitieve menselijke vorm Eerste ontwikkeling centraal zenuwstelsel: onontwikkelde mens, vergelijkbaar met een dier <hiertussen floept een bewustzijn erin> mens persoon Natuurlijk kan het bewustzijn er pas inkomen bij de evolutie van baby naar kind. Moeilijk aan te nemen maar ik zie niet meteen in hoe het ontkracht kan worden evenmin. Om op de vraag te antwoorden: een minimumvereiste is een bewustzijn. Aangezien we niet weten wanneer dat erbij komt kijken kunnen we daar geen uitspraak over doen.
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bijzonder mooi verwoord. Je moet zelfs geen voorstander zijn van abortus om het persoonlijke dilemma alsook de maatschappelijke hypocrisie daaromtrent te kunnen onderkennen.
![]() |
![]() |
#96 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Op het randje van de "reductio ad absurdum" balancerend... Want net zoals een zygote moeilijk met een mens kan vergeleken worden, zijn jouw sperziebonen evengoed moeilijk vergelijkbaar met een zygote.[edit] [size=1]Edit:[/size]
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 2 augustus 2005 om 14:18. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 2 augustus 2005 om 14:21. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Gouverneur
|
![]() pff, abortus gelijk in da filmke, zo gebeurt dat niet, 't is gewoon propaganda, dat is in een veel te laat stadium ...
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(en weer een vlieg doodgemept héhé)
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat: