Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2005, 19:39   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
Ik denk niet dat het ooit echt iets wordt met Esperanto; los van mijn persoonlijke weerzin ...
Nog steeds zie ik niet in waar die persoonlijke weerzin eigenlijk opgestoeld is.

Op de klanken van het Esperanto?

Luister dan bijvoorbeeld eens naar de laatste uitzending van Radio Vatikana en zeg me eens wat daar nu zo weerzinwekkend aan is:

Uitzending Radio Vatikana
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 19:51   #82
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Nog steeds zie ik niet in waar die persoonlijke weerzin eigenlijk opgestoeld is.

Op de klanken van het Esperanto?

Luister dan bijvoorbeeld eens naar de laatste uitzending van Radio Vatikana en zeg me eens wat daar nu zo weerzinwekkend aan is:

Uitzending Radio Vatikana
Hm, 2x fout dan want tegenover kerk-achtigen heb ik vergelijkbare weerzin.
Maar waarheid blijft: evenals voor Latijn werkt de Italiaans/Spaanse intonatie animerend - ofschoon de accentleverende talen op zich onvergelijkelijk veel mooier (voor mij) klinken.
Oud 30 augustus 2005, 19:59   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hm, 2x fout dan want tegenover kerk-achtigen heb ik vergelijkbare weerzin.
Maar waarheid blijft: evenals voor Latijn werkt de Italiaans/Spaanse intonatie animerend - ofschoon de accentleverende talen op zich onvergelijkelijk veel mooier (voor mij) klinken.
U bent netjes gevallen in de val die ik voor u gezet heb. De spreker op Radio Vatikana is immers geen Italiaan, geen Spanjaard, maar een Hongaar. U moet dus niet afkomen met "de Italiaans/Spaanse intonatie".

De spreker houdt zich gewoon aan de uitspraakregels zoals Zamenhof ze in zijn eerste boekje heeft uiteengezet. En nu is het zo dat Zamenhof dezelfde heldere klinkers gebruikt als in het Italiaans.

Wat mogen "accentleverende talen" wel wezen? Nieuw uitgevonden woord?
Oud 30 augustus 2005, 20:01   #84
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
U bent netjes gevallen in de val die ik voor u gezet heb. De spreker op Radio Vatikana is immers geen Italiaan, geen Spanjaard, maar een Hongaar. U moet dus niet afkomen met "de Italiaans/Spaanse intonatie".

De spreker houdt zich gewoon aan de uitspraakregels zoals Zamenhof ze in zijn eerste boekje heeft uiteengezet. En nu is het zo dat Zamenhof dezelfde heldere klinkers gebruikt als in het Italiaans.

Wat mogen "accentleverende talen" wel wezen? Nieuw uitgevonden woord?
De spreker, zelfs indien Hongaars, heeft onmiskenbare ervaring met Romaanse talen.
Oud 30 augustus 2005, 20:10   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De spreker, zelfs indien Hongaars, heeft onmiskenbare ervaring met Romaanse talen.
Jammer, maar de man houdt zich gewoon aan de uitspraakregels van Zamenhof. Ook hier moet ik dus besluiten dat u gewoon niet weet wat de voorgeschreven uitspraakregels zijn voor het Esperanto.

Niet verwonderlijk dat mensen die voor de eerste keer Esperanto horen spreken, onmiddellijk denken aan Italiaans. Zelf heb ik meegemaakt dat, toen ik op de trein met een mede-Esperantist aan het converseren was, iemand plotseling vroeg: "Are you from Italy?"
Oud 30 augustus 2005, 20:15   #86
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Jammer, maar de man houdt zich gewoon aan de uitspraakregels van Zamenhof. Ook hier moet ik dus besluiten dat u gewoon niet weet wat de voorgeschreven uitspraakregels zijn voor het Esperanto.

Niet verwonderlijk dat mensen die voor de eerste keer Esperanto horen spreken, onmiddellijk denken aan Italiaans. Zelf heb ik meegemaakt dat, toen ik op de trein met een mede-Esperantist aan het converseren was, iemand plotseling vroeg: "Are you from Italy?"
Het zij zo; toch blijf ik Spaans mooier vinden.
Oud 30 augustus 2005, 20:22   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zij zo; toch blijf ik Spaans mooier vinden.
Wat gedraagt u zich toch als een klein kind. U bent net een jongetje van 10 jaar dat, nadat de leraar heeft aangetoond dat diens som niet correct was, toch halsstarrig blijft zeggen: "En toch is mijn oplossing de juiste".

Of u nu Spaans of een andere taal "mooier" vindt of niet, doet eigenlijk niets ter zake.

Ik vind Grieks naar klankwarmte de mooiste taal, daarna het Duits. Dat is gewoon persoonsgebonden en is bijgevolg geen argument in een discussie over een internationale taal.

Feit is en blijft dat het Esperanto bij mensen die voor de eerste keer ermee geconfronteerd worden, heel welluidend overkomt. Uw gelul over "weerzinwekkende klanken" is dus zonder grond. En nu beseft u dat gewoon, maar u wilt het gewoon niet toegeven. Wel een beetje zielig, hoor!
Oud 30 augustus 2005, 20:32   #88
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Wat gedraagt u zich toch als een klein kind. U bent net een jongetje van 10 jaar dat, nadat de leraar heeft aangetoond dat diens som niet correct was, toch halsstarrig blijft zeggen: "En toch is mijn oplossing de juiste".

Of u nu Spaans of een andere taal "mooier" vindt of niet, doet eigenlijk niets ter zake.

Ik vind Grieks naar klankwarmte de mooiste taal, daarna het Duits. Dat is gewoon persoonsgebonden en is bijgevolg geen argument in een discussie over een internationale taal.

Feit is en blijft dat het Esperanto bij mensen die voor de eerste keer ermee geconfronteerd worden, heel welluidend overkomt. Uw gelul over "weerzinwekkende klanken" is dus zonder grond. En nu beseft u dat gewoon, maar u wilt het gewoon niet toegeven. Wel een beetje zielig, hoor!
Radio Polonia - 1900 UTC (Recorded 29/08/05)

Misschien werkt deze gecopiëerde link; nauwelijks minder pijnlijk dan de (wan)klanken op Nederlandse radio van weleer.
Waar woonde Hr Zamenhof ook alweer?

Edit: nee, link "pakt niet; nieuwe poging:

http://www.bongo.ne.jp/~teg/radio/esperanto.htm

(Voor-keuze van de vorige link)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by willem1940NLD on 30-08-2005 at 21:36
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Misschien werkt deze gecopiëerde link; nauwelijks minder pijnlijk dan de (wan)klanken op Nederlandse radio van weleer.

Edit: nee, link "pakt niet; nieuwe poging:

http://www.bongo.ne.jp/~teg/radio/esperanto.htm

(Voor-keuze van de vorige link)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Waar woonde Hr Zamenhof ook alweer?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 30 augustus 2005 om 20:36.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 20:37   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanklanken? Barbara Pietrzak spreekt heel goed Esperanto en heeft dezelfde tonaliteit als Randrea. Haar medespreekster, Ewa Krach, doet het heel wat minder, maar ze is ook nog maar onlangs op de Esperanto-uitzendingen van de Poolse radio aanbeland.

Zamenhof woonde in een stad waar Polen, Litouwers, Joden, Russen en Duitsers door elkaar leefden. Hij beschouwde de stad waarin hij leefde als een Litouwse stad... Vandaar het prachtige gedicht gewijd aan zijn moederland, "Kara Litovujo" (Geliefd Litouwen).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 30-08-2005 at 21:41
Reason:

Citaat:
Wanklanken? Barbara Pietrzak spreekt heel goed Esperanto en heeft dezelfde tonaliteit als Randrea. Haar medespreekster, Ewa Krach, doet het heel wat minder, maar ze is ook nog maar onlangs op de Esperanto-uitzendingen van de Poolse radio aanbeland.

Zamenhof woonde in een stad waar Polen, Litouwers, Joden, Russen en Duitsers door elkaar leefden. Hij beschouwde de stad waarin hij leefde als een Litouwse stad... Vandaar het prachtige gedicht gewijd aan zijn moederland, "Kara Litovujo" (Geliefd Litouwen).[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Zamenhof woonde in een stad waar Polen, Litouwers, Joden, Russen en Duitsers door elkaar leefden. Hij beschouwde de stad waarin hij leefde als een Litouwse stad... Vandaar het prachtige gedicht gewijd aan zijn moederland, "Kara Litovo" (Geliefd Litouwen).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 30 augustus 2005 om 20:41.
Oud 30 augustus 2005, 20:41   #90
willem1940NLD

Standaard

Citaat:

Zamenhof woonde in een stad waar Polen, Litouwers, Joden, Russen en Duitsers door elkaar leefden. Hij beschouwde de stad waarin hij leefde als een Litouwse stad... Vandaar het prachtige gedicht gewijd aan zijn moederland, "Kara Litovo" (Geliefd Litouwen).
Niet echt geluisterd dan, kennelijk.
Oud 30 augustus 2005, 20:45   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt geluisterd dan, kennelijk.
Hahaha! Jongen toch, u blijft onzin uitkramen van de bovenste plank. Ik luister ondertussen al drie jaar onafgebroken naar de E-uitzendingen van zowel Radio Vatikana, Radio Italia, Radio Polonia als Radio Panama. Zelf heb ik trouwens Barbara Pietrzak tijdens de jaarlijkse opendag van het Esperantohuis in Rotterdam ontmoet en toen met haar gesproken. Heel interessant trouwens: u zult dan ook horen dat uw onzin over "weerzinwekkende klanken" helemaal ongegrond is.

Alleen, zoals ik eerder al opmerkte, bent u zo vooringenomen dat iedere redelijkheid zoek bij u is.
Oud 30 augustus 2005, 20:48   #92
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Hahaha! Jongen toch, u blijft onzin uitkramen van de bovenste plank. Ik luister ondertussen al drie jaar onafgebroken naar de E-uitzendingen van zowel Radio Vatikana, Radio Italia, Radio Polonia als Radio Panama. Zelf heb ik trouwens Barbara Pietrzak tijdens de jaarlijkse opendag van het Esperantohuis in Rotterdam ontmoet en toen met haar gesproken. Heel interessant trouwens: u zult dan ook horen dat uw onzin over "weerzinwekkende klanken" helemaal ongegrond is.

Alleen, zoals ik eerder al opmerkte, bent u zo vooringenomen dat iedere redelijkheid zoek bij u is.
Wel, ik respecteer je mening; wel een groot verschil.
Oud 30 augustus 2005, 21:20   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik respecteer je mening; wel een groot verschil.
Ik daarentegen respecteer geen meningen die gebaseerd zijn op vooringenomenheid en onwil.
Oud 30 augustus 2005, 22:56   #94
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik daarentegen respecteer geen meningen die gebaseerd zijn op vooringenomenheid en onwil.
"Vooringenomenheid": NEE, ik heb mij er bovengemiddeld in verdiept.

"Onwil": neigend tot stijging maar ik probeer het "persoonlijke" (nog) buiten te houden; kun je echt niet anders dan proberen "op de man te spelen"?

Ik kan met slechts een handvol talen overweg op niveau "bruikbaar", niets om over op te scheppen dus, alleen "esperanto" staat mij UIT ERVARING tegen; mag ik?
Oud 30 augustus 2005, 23:07   #95
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Is er een taalprobleem?
Non.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2005, 06:05   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan met slechts een handvol talen overweg op niveau "bruikbaar", niets om over op te scheppen dus, alleen "esperanto" staat mij UIT ERVARING tegen; mag ik?
Omschrijvingen als "weerzinwekkende klanken", "knoeiboel", enzovoort duiden op vooringenomenheid. Over smaak valt altijd te twisten, maar dat het Esperanto een knoeiboel zou zijn, staat mijlenver van de waarheid af. De zins- en woordleer is bij het Esperanto juist een voorbeeld van ongelooflijke helderheid en ingenieuse vindingrijkheid.
Oud 31 augustus 2005, 06:06   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Onwil": neigend tot stijging maar ik probeer het "persoonlijke" (nog) buiten te houden; kun je echt niet anders dan proberen "op de man te spelen"?
Uw zogezegde argumentatie heb ik weerlegd in "posts" die duizendmaal inhoudelijker waren dan wat u hier plaatste.
Oud 31 augustus 2005, 06:10   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Vooringenomenheid": NEE, ik heb mij er bovengemiddeld in verdiept.
Blijkbaar niet, daar u met een aantal foutieve concepten in uw hoofd zit/zat (denken we maar aan de onzin over de letter "L").

U moet mij trouwens nog altijd eens aantonen waarom het Esperanto in uw gedachtegang een "knoeiboel" is. Ook dat lijkt me niet onmiddellijk een oordeel dat gestoeld is op kennis van zaken.
Oud 31 augustus 2005, 06:15   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was in 1997 een (erg kleine, 501 ondervraagden) Nipo-enquête in Nederland over Esperanto. Ik vond hierover een zo te zien niet geheel "ongekleurd" verslag, waarin opvalt:

De bekendheid van het Esperanto van Nederlanders is redelijk pover. Slechts 42% weet dat Esperanto een internationale taal is, en geen koffie, «iets Spaans», of een soort wijn.
Rekening houdend met de discrete aanwezigheid van het Esperanto is de bekendheid ervan zeker niet te omschrijven als "pover". Integendeel. Vraag aan de mensen wat Slovio, Volapük, Interlingua, Neo... is, en je haalt nauwelijks 0,1%...
Oud 31 augustus 2005, 06:28   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
De 2de meest gesproken "kunsttaal" is naar het schijnt het Klingon (ontwikkeld ten behoeve van "Star Trek").
Na het Esperanto komt het Interlingua, alhoewel er eigenlijk geen vergelijk mogelijk is. Het Esperanto kent een relatief genomen tamelijk grote verbreiding, met clubs, redactieploegen, werkgroepen, verenigingen... over heel de wereld. Er wordt veel in die taal gepubliceerd. Een jaarlijks E-congres trekt iedere keer duizenden deelnemers.

Interlingua kende ooit een zeker succes, maar is al vele jaren zwaar op de terugweg. In de Scandinavische landen zijn er nog enkele groepjes actievelingen, naast hier en daar een enkeling in de rest van de wereld. In tegenstelling tot het Esperanto is er geen originele literatuur in het Interlingua en de huidige vertaalarbeid van wat er nog verschijnt, wordt gedragen door slechts een handjevol mensen. Het tweejaarlijks congres weet nauwelijks een twintigtal mensen warm te maken.

Klingon wordt niet opgevat als een werkbare neutrale tussentaal, maar eerder als een hobbytaal voor Star Trek-liefhebbers. De taal is zeker niet doorontwikkeld, maar dat was ook niet de bedoeling van de ontwerper.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be