![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op de klanken van het Esperanto? Luister dan bijvoorbeeld eens naar de laatste uitzending van Radio Vatikana en zeg me eens wat daar nu zo weerzinwekkend aan is: Uitzending Radio Vatikana |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar waarheid blijft: evenals voor Latijn werkt de Italiaans/Spaanse intonatie animerend - ofschoon de accentleverende talen op zich onvergelijkelijk veel mooier (voor mij) klinken.
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De spreker houdt zich gewoon aan de uitspraakregels zoals Zamenhof ze in zijn eerste boekje heeft uiteengezet. En nu is het zo dat Zamenhof dezelfde heldere klinkers gebruikt als in het Italiaans. Wat mogen "accentleverende talen" wel wezen? Nieuw uitgevonden woord? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet verwonderlijk dat mensen die voor de eerste keer Esperanto horen spreken, onmiddellijk denken aan Italiaans. Zelf heb ik meegemaakt dat, toen ik op de trein met een mede-Esperantist aan het converseren was, iemand plotseling vroeg: "Are you from Italy?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of u nu Spaans of een andere taal "mooier" vindt of niet, doet eigenlijk niets ter zake. Ik vind Grieks naar klankwarmte de mooiste taal, daarna het Duits. Dat is gewoon persoonsgebonden en is bijgevolg geen argument in een discussie over een internationale taal. Feit is en blijft dat het Esperanto bij mensen die voor de eerste keer ermee geconfronteerd worden, heel welluidend overkomt. Uw gelul over "weerzinwekkende klanken" is dus zonder grond. En nu beseft u dat gewoon, maar u wilt het gewoon niet toegeven. Wel een beetje zielig, hoor! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||||
|
![]() Citaat:
Misschien werkt deze gecopiëerde link; nauwelijks minder pijnlijk dan de (wan)klanken op Nederlandse radio van weleer. Waar woonde Hr Zamenhof ook alweer? Edit: nee, link "pakt niet; nieuwe poging: http://www.bongo.ne.jp/~teg/radio/esperanto.htm (Voor-keuze van de vorige link)[edit] [size=1]Edit:[/size]
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 30 augustus 2005 om 20:36. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zamenhof woonde in een stad waar Polen, Litouwers, Joden, Russen en Duitsers door elkaar leefden. Hij beschouwde de stad waarin hij leefde als een Litouwse stad... Vandaar het prachtige gedicht gewijd aan zijn moederland, "Kara Litovujo" (Geliefd Litouwen).[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 30 augustus 2005 om 20:41. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen, zoals ik eerder al opmerkte, bent u zo vooringenomen dat iedere redelijkheid zoek bij u is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
"Onwil": neigend tot stijging maar ik probeer het "persoonlijke" (nog) buiten te houden; kun je echt niet anders dan proberen "op de man te spelen"? Ik kan met slechts een handvol talen overweg op niveau "bruikbaar", niets om over op te scheppen dus, alleen "esperanto" staat mij UIT ERVARING tegen; mag ik?
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U moet mij trouwens nog altijd eens aantonen waarom het Esperanto in uw gedachtegang een "knoeiboel" is. Ook dat lijkt me niet onmiddellijk een oordeel dat gestoeld is op kennis van zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interlingua kende ooit een zeker succes, maar is al vele jaren zwaar op de terugweg. In de Scandinavische landen zijn er nog enkele groepjes actievelingen, naast hier en daar een enkeling in de rest van de wereld. In tegenstelling tot het Esperanto is er geen originele literatuur in het Interlingua en de huidige vertaalarbeid van wat er nog verschijnt, wordt gedragen door slechts een handjevol mensen. Het tweejaarlijks congres weet nauwelijks een twintigtal mensen warm te maken. Klingon wordt niet opgevat als een werkbare neutrale tussentaal, maar eerder als een hobbytaal voor Star Trek-liefhebbers. De taal is zeker niet doorontwikkeld, maar dat was ook niet de bedoeling van de ontwerper. |
|
![]() |
![]() |