Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2005, 08:56   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Het uithangbord van een land is de hoofdstad. En aangezien Vlamingen weigeren te wonen in Brussel is dit zelfbeklag eerder irritant dan wat anders.
De nagel op de kop!8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 09:00   #82
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
De nagel op de kop!8)
Inderdaad !

Immers, inwoners van hetzelfde land allemaal op dezelfde voet behandelen is belachelijk toch ?

Franstaligen zijn immers veel belangrijker .
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 09:03   #83
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Vergeet niet dat zijn partij onder zijn leiding in de federale en Brusselse regeringen zit.
Egidius
Ter info Egidius, de MR (dus ook het FDF) zit in Brussel in de oppositie.
Oud 8 september 2005, 09:04   #84
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Inderdaad !

Immers, inwoners van hetzelfde land allemaal op dezelfde voet behandelen is belachelijk toch ?

"Eigen volk eerst", bedoel je?
Oud 8 september 2005, 09:06   #85
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
"Eigen volk eerst", bedoel je?
Inderdaad.

Klaarblijkelijk is dit toegestaan voor franstaligen, nederlandstaligen worden hiervoor wel direct uitgescholden voor egoïsten.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 09:07   #86
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ter info Egidius, de MR (dus ook het FDF) zit in Brussel in de oppositie.

Allé, hopelijk raken ze ook federaal snel in de oppositie...

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 09:45   #87
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Allé, hopelijk raken ze ook federaal snel in de oppositie...

Egidius
Ken je de oude Chineze spreuk: "Pas op voor wat je wenst, het zou realiteit kunnen worden".

Want MR federaal in de oppositie, da's CDH (en mss zelfs ECOLO) aan de macht, da's nog meer gewicht voor de PS. Is het echt wat je wil?
Oud 8 september 2005, 09:57   #88
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart

België profileert zich altijd in het buitenland als franstalig, het is dan ook vanaf zijn onstaan al fransdol geweest. De taalmeerderheid wordt weggemoffeld en het bestaan ervan is door veel buitenlanders niet geweten. De meeste denken dat La Belgique eentalig frans is.
Ik heb het ooit mee gemaakt in Spanje waar men dacht dat vlaams een frans dialekt was.Toen ik uitlegde dat men in vlaanderen eigenlijk nederlands dialekt sprak vroeg men mij tot 3x toe(dutch?like in holland?like in the Netherlands?)welke taal wij nu eigenlijk spreken.Als ik dan nog zei dat slechts de minderheid van de bevolking frans spreekt dan bekeek men mij alsof ik van mars kwam.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 10:12   #89
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Ik heb het ooit mee gemaakt in Spanje waar men dacht dat vlaams een frans dialekt was.Toen ik uitlegde dat men in vlaanderen eigenlijk nederlands dialekt sprak vroeg men mij tot 3x toe(dutch?like in holland?like in the Netherlands?)welke taal wij nu eigenlijk spreken.Als ik dan nog zei dat slechts de minderheid van de bevolking frans spreekt dan bekeek men mij alsof ik van mars kwam.
Een marketingkwestie. Meer niet.

Egidius
Oud 8 september 2005, 10:15   #90
Egidius

Standaard

Citaat:
Want MR federaal in de oppositie, da's CDH (en mss zelfs ECOLO) aan de macht, da's nog meer gewicht voor de PS. Is het echt wat je wil?
Zoals eerder gezegd, komt het er voor de Vlaamse kiezer op aan om de CD&V zo klein mogelijk te houden, zodat een federale meerderheid aan Vlaamse kant er niet meer in zit.

Dus alle stemmen zijn goed, als het maar niet op VLD, CD&V-NVA of SP-A is.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 08-09-2005 at 11:15
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Zoals eerder gezegd, komt het er voor de Vlaamse kiezer op aan om de CD&V zo klein mogelijk te houden, zodat een federale meerderheid aan Vlaamse kant er niet meer in zit.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 8 september 2005 om 10:15.
Oud 8 september 2005, 10:27   #91
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Egidius
Op naar de klassieke tripartite. En dan gaan ze alleen nog de groenen kunnen interviewen als ze de oppositie willen aan het woord laten.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 10:38   #92
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Men begint toch meer en meer te weten dat in België Nederlands en Frans gesproken wordt. Ik werk hierin ook actief aan mee door op reis altijd te vermelden dat Nederlands door de meerderheid in België wordt gesproken. Iedere Vlaming zou dit moeten doen als hij op reis is. Iedereen duidelijk maken dat het Franstalige gedeelte maar een minderheid is. Verder maak ik ook altijd duidelijk dat dit franstalige gedeelte nog 20 jaar achter zit door hun puur socialitische dictatuur. Zo dringt de waarheid over België ook tot in het buitenland door.
Je was me voor! Maar ook voor mij is dat standaard "eerste-werk-op-vakantie" voor de mensen met wie ik veel in contact zal komen.
En nee, natuurlijk begin ik niet met in Turkije of Griekenland etc..; iemand in het Nederlands aan te spreken: ook ik schakel automatisch op het Engels over. Maar dat wil niet zeggen dat ik nalaat de mensen op de hoogte te brengen van het feit dat 60% van de Belgen Nederlandstalig is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 10:47   #93
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Inderdaad !

Niet onnozel doen. Vlamingen hebben evenveel recht om in Brussel te komen wonen als iemand anders. En aangezien zij meer geld hebben dan de Walen en Brusselaars, moeten zij zeker kunnen concurreren op de vastgoedmarkt. Als ze er niet willen wonen, moeten ze ook niet zagen dat iedereen er Frans spreekt. De mensen gaan niet spontaan een tweederangstaal als NEderlands beginnen spreken zonder reden.
Oud 8 september 2005, 10:48   #94
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
En wat is je punt nu eigenlijk? Moeten we nu verontwaardigd zijn?
Oud 8 september 2005, 10:53   #95
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Op naar de klassieke tripartite. En dan gaan ze alleen nog de groenen kunnen interviewen als ze de oppositie willen aan het woord laten.
Dus een regering met VLD, Vivant, SP-A, Spirit, CD&V, NVA, MR, FDF, CDH en PS? Met twee eersteministers misschien (Leterme en Di Rupo)?

Dat wordt genieten.

Ik stel voor Maingain Binnenlandse Zaken te geven en De Wever op Institutionele Hervormingen te zetten.

En ik zou er Groen en Ecolo nog bijpakken, als ik van hen was.

Egidius
Oud 8 september 2005, 13:03   #96
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus een regering met VLD, Vivant, SP-A, Spirit, CD&V, NVA, MR, FDF, CDH en PS? Met twee eersteministers misschien (Leterme en Di Rupo)?

Dat wordt genieten.

Ik stel voor Maingain Binnenlandse Zaken te geven en De Wever op Institutionele Hervormingen te zetten.

En ik zou er Groen en Ecolo nog bijpakken, als ik van hen was.

Egidius
Ge gaat zeggen "Bad Attila, ge zaagt" (wat ik in dit geval niet ontken 8) ), maar het FDF maakt op federaal niveau integraal deel uit van de MR (die geen kartelpartij is �*lla CD&V-NVA).

Just is just, hé...

btw: het zijn de Vlamingen die een versnipperd politiek landschap hebben, hé... Bij de Franstaligen volstaan klassieke bipartite, hoor...
Oud 8 september 2005, 13:20   #97
Egidius

Standaard

Citaat:
Ge gaat zeggen "Bad Attila, ge zaagt" (wat ik in dit geval niet ontken 8) ), maar het FDF maakt op federaal niveau integraal deel uit van de MR (die geen kartelpartij is �*lla CD&V-NVA).
Bad Attila, ge zaagt!

Egidius
Oud 8 september 2005, 13:24   #98
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bad Attila, ge zaagt!

Egidius
Oké, ik zeg al niks nie meer!

[SIZE=1]*Ge moet maar de Franstalige politiek beter kennen, na!*[/SIZE]
Oud 8 september 2005, 13:34   #99
Egidius

Standaard

Citaat:
*Ge moet maar de Franstalige politiek beter kennen, na!*
Luister eens, of je het nu een geïntegreerde partij of een kartelpartij wil noemen, het verschil is bijzonder dunnetjes tot onbestaande hoor. Het FDF is een eigen partij, met een eigen voorzitter, website, afdelingen, werking, standpunten persmededelingen, tijdschrift ... kortom alles erop en eraan. Zie www.fdf.be. Geen verschil met Spirit of de NVA.

Egidius
Oud 8 september 2005, 13:57   #100
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Luister eens, of je het nu een geïntegreerde partij of een kartelpartij wil noemen, het verschil is bijzonder dunnetjes tot onbestaande hoor. Het FDF is een eigen partij, met een eigen voorzitter, website, afdelingen, werking, standpunten persmededelingen, tijdschrift ... kortom alles erop en eraan. Zie www.fdf.be. Geen verschil met Spirit of de NVA.

Egidius

Ik heb geen goesting om in de polemiek te stappen, maar kijkt gewoon naar de site van de MR, vak "structuur". Toon mij eenzelfde structuur aan bij de Vlaamse partijen. http://www.mr.be/index.php

Als je lid zijt van de FDF, PRL of MCC, (die ook apart bestaan, het gaat om een federatie) zijt je automatisch lid van de MR, maar je kunt ook lid worden van de MR (de koepel) alleen. Daarom dat het belangrijk is de componenten van de beweging en de koepel niet te verwarren.

Nu, het gaat inderdaad om een detail, maar ik heb al verschillende malen gemerkt dat die verwarring vaak gedaan wordt. Daarom mijn reactie.

Zo, ik zwijg er verder over, beloofd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be