Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2005, 13:37   #81
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat is het 'm nu juist. Die tweeledigheid werd geschapen door diezelfde politici aangevoerd door taalextremisten. De splitsing van de media in 1960 zit daar voor veel tussen. U kent het gezegde: hoe meer men splitst, hoe meer verschillen men creëert en hoe meer verschillen men creëert, hoe meer men splitst.
Compleet FOUT! De Waalse eis tot federalisme was hoegenaamd NIET ingegeven door taalstrijd of taalextremisme maar wel de typisch Waalse problemen in hun zware industrie vanaf het einde van de jaren '50! Zie de eisen van de Waalse vakbondsleider Renard tijdens de staking tegen de Eenheidswet bijvoorbeeld. Je kent jouw belgische geschiedenis niet jongen! Verschillende problemen vergen een verschillende aanpak. Van het subsidiariteitsbeginsel heb je duidelijk geen kaas gegeten.

Aan Vlaamse kant eiste men de bescherming van het Nederlands in Vlaanderen tegen het franskiljonisme en de stelselmatige discriminatie van Nederlandstaligen in Vlaanderen. Het feit dat je dit al taalextremisme noemt, bewijst hoezeer u de belgisch-Franstalige belangen dient en niet de belangen van "de belgen" in het algemeen mochten die daadwerkelijk bestaan zoals je beweert.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 16:09   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) U geeft zelf toe dat de NIR in 1960 werd gesplitst, wat mijn betoog was.
U stelde dat "de media" in 1960 werd gesplitst. "De media" is meer dan alleen het NIR.

Daarnaast werd het NIR niet gesplitst, maar in 1960 OPGEHEVEN. U beweerde dat dit gebeurde door of onder invloed van "taalextremisten". Nu was de minister die hiervoor verantwoordelijk was, Pierre Harmel, juist het tegendeel van een "taalextremist". Een Franstalige, heel gematigd en compromiszoekend overtuigde belgicist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 16:14   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2) Wie zegt, aparte uitzendingen, zegt aparte kijkers, dus in se "apartheid". Daaruit kunnen zeer zeker verschillen groeien. Immers, wanneer twee mensen gescheiden gaan leven en geen contact meer hebben met elkaar, is de kans zeer groot dat ze ook verschillend gaan denken en leven.
Volgens u is er dus sprake van apartheid in Zwitserland, een meertalig land waar er evenwel geen meertalige tv- of radio-uitzendingen zijn. De audiovisuele media is er steeds eentalig: er zijn Duits-, Frans- en Italiaanstalige radio- en tv-zenders, naast enkele Reto-Romaanse radiostations. Apartheid volgens u.

In Ierland is er ook sprake van apartheid, daar er een door de overheid gesubsidieerde radio- en tv-zender bestaat die uitsluitend in het Iers (Gaelic) uitzendt. Apartheid!

In Catalonië bestaat er een officiële tv-zender (met meerdere kanalen) die in het Catalaans haar uitzendingen de wereld instuurt. Apartheid volgens u!
Oud 30 september 2005, 16:16   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3) Ik huiver van de gedachte mij op UW passages te moeten baseren. Dat "Harmel"-rapport is een politiek rapport. U kent mijn houding t.o.v. traditionele politici. Ik denk er niet veel goeds van. Maar ik zie met belangstelling uw geschriften tegemoet in de hoop dat u toch zo eerlijk zal zijn (ijdele hoop) dat u alles citeert en juist zoals het is.
Niets weerhoudt u om, net zoals ik al meerdere malen u heb aanbevolen, zelf het rapport door te nemen en uw eigen keuze aan teksten hier op het forum te plaatsen.

Alles citeren is een beetje moeilijk, daar het rapport vele en vele bladzijden lang is.
Oud 30 september 2005, 16:17   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
4) De B.U.B. wenst unitarisme met provinciale decentralisatie en geen provinciaal federalisme. Ik heb niets tegen verschillen op voorwaarde dat men geen beleid voert dat ze vergroot. Door uitvoerende bevoegdheden te verlenen aan de provincies blijft men nog altijd mooi in het kader van nationale wetten. Daar zie ik geen probleem omdat er nu eenmaal ondergeschikte besturen moeten bestaan (provincies en gemeenten) voor een efficiënt beheer dicht bij de burger.
U stelde eerder dat u de gewestvorming afwees omdat het juist leidt tot verschillen. Nu stelt u dat de provinciale decentralisatie wel tot verschillen mag leiden.

Niet echt een logische redenering...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be