Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2005, 10:11   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik ken die club niet, maar ze heeft net zoveel bestaansrecht als de Vlaams-nationale.
Werd dat bestaansrecht dan ergens ontkend, Yann?
Ze bestonden maar jij wist het dus niet eens. Veel heeft hun 'bestaansrecht' dus niet opgebracht.

Citaat:
De club waarvan ik voorzitter was, bestond vooral uit leden die ten zuiden van Mechelen kwamen zoals bv. een deel van Overijse. Het waren allemaal Vlamingen die de Vlaams-nationalistische onzin in hun streek meer dan beu waren, en die tijdens studentikoos vertier van dergelijke onzin wilden gespaard blijven.
Vandaar die 'zwarte' codex?
Geen wonder dat die 'verloren' diende te gaan.

Citaat:
Desalniettemin waren er zelfs enkele flaminganten lid! Tijdens mijn voorzitterschap ging ik dus een stapje verder, en verbood de leden ook de Vlaamse Leeuw mee te zingen op andere cantussen.
En de voorzitter van jouw obscure club controleerde regelmatig of zijn verbod ook werd nageleefd, daar waar hij niks in de pap te brokkelen had, zeker?

Je bevestigt hier weer eens dat er nogal wat kleine Francomannetjes in de bub zitten.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Knuppel on 07-09-2005 at 11:12
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik ken die club niet, maar ze heeft net zoveel bestaansrecht als de Vlaams-nationale.
Ze bestonden maar jij wist het dus niet eens. Veel heeft hun 'bestaansrecht' dus niet opgebracht.

Citaat:
De club waarvan ik voorzitter was, bestond vooral uit leden die ten zuiden van Mechelen kwamen zoals bv. een deel van Overijse. Het waren allemaal Vlamingen die de Vlaams-nationalistische onzin in hun streek meer dan beu waren, en die tijdens studentikoos vertier van dergelijke onzin wilden gespaard blijven.

Citaat:
Desalniettemin waren er zelfs enkele flaminganten lid! Tijdens mijn voorzitterschap ging ik dus een stapje verder, en verbood de leden ook de Vlaamse Leeuw mee te zingen op andere cantussen.
En de voorzitter van jouw obscure club controleerde regelmatig of zijn verbod ook werd nageleefd, daar waar hij niks in de pap te brokkelen had, zeker?

Je bevestigt hier weer eens dat er nogal wat kleine Francomannetjes in de bub zitten.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Ze bestonden maar jij widt het dus niet eens. Veel heeft hun 'bestaansrecht' dus niet opgebracht.

Citaat:

Citaat:

Je bevestigt hier weer eens dat er nogal wat kleine Francomannetjes in de bub zitten.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 september 2005 om 10:12.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 12:17   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Even de onbeantwoorde vraag weer naar bovenhalen:

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=50

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
Yann, nogmaals: gelieven een foto te posten of tenminste een link te plaatsen naar de 50 MAN TELLENDE HERDENKING..

Uiteraard moet u hier afdruipen. En uit pure frustratie een willekeurige Vlaamsnationalistische vereniging 'afbreken' ? hihi. zielig zelfs hoor.
De belgicistische studentenbewegingen, d�*e zijn natuurlijk in volle opgang hé. Jong, energiek, maar toch niet echt.. talrijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 12:18   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Je bevestigt hier weer eens dat er nogal wat kleine Francomannetjes in de bub zitten.
Inderdaad, net alsof jongens en meisjes van 18, 19, 20, 21 of zelfs nog ouder niet zelf beslissingen kunnen nemen...
Oud 7 september 2005, 12:45   #84
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik meende uit uw reactie te verstaan dat u hen dat recht niet echt gunde.

Citaat:
Nee, wij hadden de groene codex.

Citaat:
Ik was zelf voorzitter dat jaar.

Citaat:
Je bevestigt hier weer eens dat er nogal wat kleine Francomannetjes in de bub zitten.
Die Francomannetjes zaten bij het KVHV. Wij werden VERPLICHT om de Vlaamse Leeuw te zingen. Het bestuur was samengesteld uit één afgevaardigde van elke club + een verbondspraeses. Als je het goed begrijpt, weet je dat er in dat bestuur dus twee van dezelfde club zetelden, en aanzienlijk meer stemrecht hadden. Niets voor niets was dat de club van de stichter (zichzelf bekroond tot 'pater familias' van KVHV Mechelen), een zeer Vlaamsgezind persoon. Na zijn chantage om ons uit de codex te schrappen omdat we de Vlaamse Leeuw niet wilden zingen, brak er protest uit onder de Mechelse clubstudenten. Ik, die altijd al hevig tegenstander was voor een aansluiting met het KVHV, en anderen opperden voor een Seniorenconvent met de door de katholieken verstoten vrijzinnigen: VSKM en ZASK. Met het KVHV is het sindsdien bergaf gegaan.
Oud 7 september 2005, 13:51   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Francomannetjes zaten bij het KVHV. Wij werden VERPLICHT om de Vlaamse Leeuw te zingen. Het bestuur was samengesteld uit één afgevaardigde van elke club + een verbondspraeses. Als je het goed begrijpt, weet je dat er in dat bestuur dus twee van dezelfde club zetelden, en aanzienlijk meer stemrecht hadden. Niets voor niets was dat de club van de stichter (zichzelf bekroond tot 'pater familias' van KVHV Mechelen), een zeer Vlaamsgezind persoon. Na zijn chantage om ons uit de codex te schrappen omdat we de Vlaamse Leeuw niet wilden zingen, brak er protest uit onder de Mechelse clubstudenten. Ik, die altijd al hevig tegenstander was voor een aansluiting met het KVHV, en anderen opperden voor een Seniorenconvent met de door de katholieken verstoten vrijzinnigen: VSKM en ZASK. Met het KVHV is het sindsdien bergaf gegaan.
De KVHV verplicht niemand tot het zingen van een bepaalde lijst liederen. Iedere club is daar vrij van. Wat daar bij jullie is gebeurd - in hoeverre het natuurlijk waar is, daar de bubbels ondertussen hier al wat leugen gedebiteerd hebben - is echter wel iets anders. Daar is mijns inziens terecht kritiek op gekomen.
Oud 7 september 2005, 14:57   #86
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Het is de waarheid Jan. Op basis van onderstaand artikel uit de statuten heeft men onze club willen verstoten van het KVHV:

Citaat:
IX UITSLUITING

32 Bij onregelmatigheden van een bepaalde studentenclub, -kring of -gilde kan het verbond de erkenning intrekken. Vooraleer het zover kan komen krijgt de desbetreffende studentenclub, -kring of -gilde eerst een aanmaning. Helpt dit niet dan moeten zij zich komen verantwoorden voor het verbondsbestuur. Ten slotte beslist het verbondsbestuur over de intrekking van de erkenning.

33 Heeft een studentenclub, -kring of –gilde zijn erkenning kwijtgespeeld, dan worden zij automatisch uit de volgende editie van de codex geschrapt. Zij moeten zich dan opnieuw laten erkennen volgens de procedure beschreven in art.
Op maat geschreven!
Oud 7 september 2005, 14:59   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is de waarheid Jan. Op basis van onderstaand artikel uit de statuten heeft men onze club willen verstoten van het KVHV:

Op maat geschreven!
Wat "op maat geschreven"? Nergens in die artikels staat dat men bepaalde liederen moet zingen (zoals u beweert)?

Dat u echter op basis van die artikels werd terechtgewezen na de incidenten waaraan u hier ruchtbaarheid gaf, is heel goed te begrijpen. Dit is evenwel nog altijd iets anders dan een liederenlijst opleggen.
Oud 7 september 2005, 15:02   #88
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De KVHV verplicht niemand tot het zingen van een bepaalde lijst liederen. Iedere club is daar vrij van. Wat daar bij jullie is gebeurd - in hoeverre het natuurlijk waar is, daar de bubbels ondertussen hier al wat leugen gedebiteerd hebben - is echter wel iets anders. Daar is mijns inziens terecht kritiek op gekomen.
Het ging erover dat het afsluiten van een cantus, in een welbepaalde volgorde moest geschieden (als ik het mij goed herinner):

- Salamander
- Oude Roldersklacht
- Vlaamse Leeuw
- Clublied
- Club Ex

Bij ons viel die Vlaamse Leeuw er tussenuit. Nochtans wordt die volgorde nergens beschreven, laat staan opgelegd door KVHV Leuven. Ik herinner mij zelfs een discussie tussen KVHV'ers en een bepaalde club, toen de praeses de Vlaamse Leeuw en de Oude Roldersklacht van plaats had verwisseld. :s

Rare mannen hoor.
Oud 7 september 2005, 15:03   #89
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat "op maat geschreven"? Nergens in die artikels staat dat men bepaalde liederen moet zingen (zoals u beweert)?

Dat u echter op basis van die artikels werd terechtgewezen na de incidenten waaraan u hier ruchtbaarheid gaf, is heel goed te begrijpen. Dit is evenwel nog altijd iets anders dan een liederenlijst opleggen.
We werden wel 'onregelmatig' bevonden door het KVHV, en bijgevolg werd er gedreigd om ons uit de codex te schrappen.

Als u me niet gelooft, raad ik u aan om eens te praten met de cafébazen van de stationsbuurt te Mechelen, die dit 'drama' op nauwe voet hebben gevolgd. U kan ook inlichtingen inwinnen bij het KVHV Mechelen.
Oud 7 september 2005, 15:15   #90
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Onze club heeft zelfs een verbondspraeses afgevaardigd. Dat was een heel bekwaam man, die handelde volgens de regels van de kunst. Hij bracht de clubs bij elkaar, ipv ze tegen elkaar op te zetten, en zorgde voor dialoog. De agenda's werden op een eerlijke manier verdeeld, en hij heeft het KVHV Mechelen vernieuwd door er een Verbondslied voor te schrijven. De man in kwestie was Vlaamsgezind, doch niet separatistisch. Achteraf zijn er nog een aantal valabele voorzitters geweest, maar het kwaad was al geschied. De stichter had namelijk de touwtjes in handen, niet de studenten.

Zo werden we bv. een tijdje als 'Ketters' omschreven, omdat we het waagden met vrijzinnige studentenkringen op te trekken.

En dat voor een relatief kleine stad als Mechelen, waar de studenten één grote familie vormen. Het is gewoon een schande.[edit]
[size=1]After edit by Yann on 07-09-2005 at 16:18
Reason:

Onze club heeft zelfs een verbondspraeses afgevaardigd. Dat was een heel bekwaam man, die handelde volgens de regels van de kunst. Hij bracht de clubs bij elkaar, ipv ze tegen elkaar op te zetten, en zorgde voor dialoog. De agenda's werden op een eerlijke manier verdeeld, en hij heeft het KVHV Mechelen vernieuwd door er een Verbondslied voor te schrijven. De man in kwestie was Vlaamsgezind, doch niet separatistisch. Achteraf zijn er nog een aantal valabele voorzitters geweest, maar het kwaad was al geschied. De stichter had namelijk de touwtjes in handen, niet de studenten.

Zo werden we bv. een tijdje als 'Ketters' omschreven, omdat we het waagden met vrijzinnige studentenkringen op te trekken.

En dat voor een relatief kleine stad als Mechelen, waar de studenten één grote familie vormen. Het is gewoon een schande.[/size]

[size=1]After edit by Yann on 07-09-2005 at 16:17
Reason:

Zo zijn werden we bv. een tijdje als 'Ketters' omschreven, omdat we het waagden met vrijzinnige studentenkringen op te trekken.

En dat voor een relatief kleine stad als Mechelen, waar de studenten één grote familie vormen. Het is gewoon een schande.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Onze club heeft zelfs een verbondspraeses afgevaardigd. Dat was een heel bekwaam man, die handelde volgens de regels van de kunst. Hij bracht de clubs bij elkaar, ipv ze tegen elkaar op te zetten, en zorgde voor dialoog. De agenda's werden op een eerlijke manier verdeeld, en hij heeft het KVHV Mechelen vernieuwd door er een Verbondslied voor te schrijven. De man in kwestie was Vlaamsgezind, doch niet separatistisch. Achteraf zijn er nog een aantal valabele voorzitters geweest, maar het kwaad was al geschied. De stichter had namelijk de touwtjes in handen, niet de studenten.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yann : 7 september 2005 om 15:18.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 15:28   #91
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enigste die zich belachelijk heeft gemaakt is het KVHV, en dat weet je al te best. Als dat KVHV van u nog geen vijfentwintig man bijeen kan rapen (hetgeen wel fors overdreven zal zijn) voor de IJzerwake, dan is het maar triestig gesteld. En dan nog eens afgaan op het podium door het Rodenbachlied mee te neuriën, dat is een giller!
Het Rodenbachlied? Wat is dat voor een brol? Misschien een bierlied, wie weet.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 15:31   #92
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze het Rodenbachlied al niet kennen wat dan wel? De laatste CD van Samson en Gert?
Nee, die van Laura Lynn. Dat past goed bij de Ijzerwake.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 16:00   #93
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mmmm hier worden de zaden gezaaid van een fascistische belgische staat
Oud 7 september 2005, 16:14   #94
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Misschien een bierlied, wie weet.8)
jaaah bier, café's, studenten,..
allemaal niet weggelegd voor onze elitaire fransdolle burgerlul
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 17:53   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging erover dat het afsluiten van een cantus, in een welbepaalde volgorde moest geschieden (als ik het mij goed herinner):

- Salamander
- Oude Roldersklacht
- Vlaamse Leeuw
- Clublied
- Club Ex

Bij ons viel die Vlaamse Leeuw er tussenuit. Nochtans wordt die volgorde nergens beschreven, laat staan opgelegd door KVHV Leuven. Ik herinner mij zelfs een discussie tussen KVHV'ers en een bepaalde club, toen de praeses de Vlaamse Leeuw en de Oude Roldersklacht van plaats had verwisseld. :s

Rare mannen hoor.
't Ging erover dat men raar begon te doen op die cantus. En dat de praeses, u dus, rare bevelen gaf aan de commilitones.

Indien dit de geplogenheden zijn, dan heeft u als aangesloten studentenclub zich daaraan te houden. Heel wat gebruiken in de studentenverenigingen zijn trouwens niet vastgesteld op papier, maar worden gewoon van studentengeneratie op generatie doorgegeven. "Traditie" noemen ze dat. Blijkbaar weet u dat niet.
Oud 7 september 2005, 17:55   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We werden wel 'onregelmatig' bevonden door het KVHV, en bijgevolg werd er gedreigd om ons uit de codex te schrappen.

Als u me niet gelooft, raad ik u aan om eens te praten met de cafébazen van de stationsbuurt te Mechelen, die dit 'drama' op nauwe voet hebben gevolgd. U kan ook inlichtingen inwinnen bij het KVHV Mechelen.
Maar jongen toch, leer eens lezen. Ik heb immers geschreven dat ik de handelswijze van de KVHV volledig onderschrijf.
Oud 7 september 2005, 23:12   #97
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar jongen toch, leer eens lezen. Ik heb immers geschreven dat ik de handelswijze van de KVHV volledig onderschrijf.
Het is HET KVHV Jan. Bij mijn weten spreekt men nog altijd van het verbond, en niet van de verbond.

Ik noteer dat u de handelswijze van KVHV Mechelen onderschrijft, die nochtans door KVHV Leuven verworpen werd. De bedoeling van onze club om zich aan te sluiten bij dat verbond, was om de onderlinge banden tussen de clubs en de communicatie te verbeteren. Niet om regels opgelegd te krijgen, die nergens genoteerd staan. Dat ruikt naar fascisme.
Oud 7 september 2005, 23:17   #98
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Ging erover dat men raar begon te doen op die cantus. En dat de praeses, u dus, rare bevelen gaf aan de commilitones.
Ik heb niets bevolen. Ik heb alleen gezegd dat dat afschuwelijk lied niet mocht meegezongen worden op andere cantussen.

Citaat:
Indien dit de geplogenheden zijn, dan heeft u als aangesloten studentenclub zich daaraan te houden. Heel wat gebruiken in de studentenverenigingen zijn trouwens niet vastgesteld op papier, maar worden gewoon van studentengeneratie op generatie doorgegeven. "Traditie" noemen ze dat. Blijkbaar weet u dat niet.
Mij niet gelaten hoor, het KVHV kon sowieso men rug op. Ze dachten een stok gevonden te hebben om te kunnen slaan, maar ze hadden geen been om op te staan. Zo oordeelde het KVHV Leuven er ook over. Uw gezever over mondelinge overdracht van tradities slaat nergens op, en toont uw gebrek aan kennis en goede wil aan.
Oud 7 september 2005, 23:30   #99
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leer eens lezen jongen. Die kritiek kwam op het KVHV, niet op ons. Zelfs mensen uit het bestuur trokken onze partij.
Oud 7 september 2005, 23:39   #100
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Het eerste jaar dat ik als bezoeker cantussen van andere clubs bezocht, sprak men van schande toen ik bleef zitten bij de Vlaamse Leeuw. Op den duur waren er meer en meer mensen die niet meezongen.

De jaren daarna begon ik steeds luider te protesteren tegen deze hymne der Belgiëhaters. Eén keer, bij een zeer Vlaamsgezinde club (zo hingen ze een levensgrote Vlaamse leeuw achter de praesidiumtafel op, alsof dat het essentiële zou zijn voor studentikoziteit) is het bijna uitgemond in een vechtpartij.

Die flaminganten, echte narren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be