![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of zie jij een verschil? Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
In afwachting kan een gewone statenbond Vlaanderen-Nederland ook dienst doen: alle bevoegdheden blijven bij de staten, die een gepriviligieerde samenwerking opbouwen, en ondertussen werken aan een echt federalisme met zes. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Friesland vraagt niemand "beschikkingsrecht". Bij mijn weten is er geen enkele partij in Friesland die Friese onafhankelijkheid nastreeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas als Nederland zichzelf hervormd heeft, kan er gedacht worden over een Vlaams-Nederlandse confederatie (statenbond). Maar (dat heb ik waarschijnlijk al meermaals duidelijk gemaakt) voor mij is een Vlaams-Nederlands staatsverband uitgesloten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mijn antwoord, en dat van vele Vlamingen denk ik, ligt vast: geen vervanging van de hautaine franstaligen door hautaine Hollanders, geen nieuwe eenheidsstaat. Confederalisme is niet alleen goed in de Belgische situatie. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 25 september 2005 om 16:30. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Egidius,
ik zal voor deze discussie afzien van het verschil tussen een confederatie en een federatie. Maar ik ben alleen bang dat een 'samengaan' van Vlaanderen en Nederland, op de manier die u voorstelt, kan leiden tot een nieuw "België". In het huidige België is op overkoepelend bestuurlijk niveau (mooi he, hoe ik het woord (con)federatief vermijd) een waalse stem meer waard dan een vlaamse. De dominantie van de Randstad valt dik mee. Er wonen gewoonweg meer mensen. In ons parlement zijn de mensen uit andere gebieden ruim (over)vertegenwoordigd. Het is de consequentie van evenredige vertegenwoordiging (waar ik op zich een voorstander van ben). Maar als u dit anders wilt dan zou men kunnen kiezen voor een districtenstelsel. Hiermee zou - wat u de dominantie van de Randstad noemt - voor een groot deel zijn opgelost. Beste Jan, In Friesland is er de FNP (Friese Nationale Partij). Een zeer democratische partij die in het verleden voor de friezen is opgekomen. De friezen zélf vinden echter dat de strijd gestreden is. In het land wordt inderdaad plagerig gedaan tegen friezen en sommigen schieten daarmee echt tever door, net zoals sommige friezen zelf tever doorschieten. Maar hetzelfde geldt voor inwoners uit andere streken/plaatsen. Het is goedmoedig. (Ik kan u ook wel uitleggen waar de ergernis van uw brabantse vriend vandaan komt maar gaat misschien te ver voor dit forum.) BTW: Was u in netwerk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb toch uitgelegd en zelfs geciteerd hoe men in Groningen en Drenthe tegen de zaak aankijkt? En dat zijn dus mensen die zelf ook niet alleen Nederlands spreken, maar die wel verwachten dat iedereen Nederlands als onderlinge communicatietaal accepteert. Anders heeft het voor de Groninger en de Drent ook weinig zin om Nederlands spreken i.p.v. Gronings of Drents. Maar of iedereen daar nu verstaanbaarder door wordt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Graag verneem ik verdere uitleg over de ergernis van bepaalde Nederlanders over de Friezen. In het verleden heb ik wel al eens vernomen dat niet-Friese Nederlanders die in Friesland gingen wonen, nog "meer Fries" dan de Friesen zijn geworden... Van eentje zelfs gehoord die zich ijverig had toegelegd op de studie van het Fries en dan later altijd Fries sprak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||||
|
![]() Citaat:
Vertel jij me nu toch eens waar het verschil zit, want ik ben er blijkbaar niet slim genoeg voor. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 25 september 2005 om 17:21. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik kies integendeel voor de afbouw van de centrale macht ten voordele van deelregio's die beslissen samen een statenbond te bouwen. Egidius |
||
![]() |
![]() |