![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je moet niet téveel verwachten van die vrijmaking. Koffie is bvb vrijgemaakt. En hoewel ik denk dat dit jaar de koffieprijs fel zal stijgen is het duidelijk dat de boeren er de laatste jaren niet al teveel mee verdiend hebben. Ik ben keihard pro een vrijmaking, dat niet, maar een zaligmakende oplossing is het niet. Met normale landbouw valt niet veel te verdienen. Dat komt door de lage differentiatie, de lage prijselasticiteit, de verbeterende technologie en het weinig mobiele kapitaal. Als de derde wereldlanden écht willen ontwikkelen is een groei vooral buiten de landbouwsector noodzakelijk zijn.
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#84 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen is slechts 2% van de bevolking actief in de landbouw. In Ethiopië 80%. Hoe gaan die 80% ooit een goed inkomen kunnen puren door in de landbouw te blijven werken? Dat kan niet. Ook niet als wij in het westen allemaal fair-tradeproducten gaan kopen. Want dan produceren ze gewoon meer, en komt er een lotto wie dat jaar de hoge prijs krijgt. Want meer gaan eten zullen we niet doen. Er moet iets gebeuren aan die mensen hun toestand. En dat moet vooral in hun interne markt gebeuren. En daarbij kunnen we hen zeker helpen. Onze invoerheffingen verlagen is een eerste stap. Maar alleen is dat vaak waardeloos. Een boer in Noord-Ethiopië moet gemiddeld 15 km wandelen vooraleer hij aan een weg is. Als hij daar een lift krijgt (uiteraard betalend) tot aan een stad met een markt kan hij daar zijn oogst verkopen. Dan zit je dus met wat oogst in the middle of nowhere zonder goede verbinding met een haven. De boer is al meer geld kwijt met zijn overnachting in de stad en de twee busliften dan zijn oogst heeft opgebracht waarschijnlijk. Dat de wereldmarkten vrij worden daar heeft hij niks aan. Zeker niet omdat bvb Brazilië perfect zijn oogsten nog enorm kan opkrikken. Neen, dan kan die boer maar beter hopen dat Nike een atelier opent in de stad. Want de arbeiders verdienen daar zoveel (naar de lokale normen) dat de prijs van zijn product ook stijgt. En als er veel Nikes komen dan stijgt de prijs van zijn product nog meer omdat er minder boeren komen. Europa importeert trouwens alle producten uit de armste landen zonder invoerheffingen. Vanaf 2009 ook suiker en rijst. Een maatregel waar ik 100% achter sta. Prima trouwens om de oligopolie op de suikermarkt aan te pakken.
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() AFRIKA
- periferie van het wereldsysteem - geen kapitalistische traditie - scholingsgraad laag - gezondheidszorg laag of afwezig - AIDS epidemie - explosieve bevolkingstoename - gebrekkige infrastructuur - culturele ontworteling - kunstmatige koloniale grenzen - westerse roofbouw op natuurlijke grondstoffen - schijnheilige paterkes - … Al goed dat ze op dat éne TV-scherm van het dorp regelmatig wat Hollywood producties zien. Weten ze tenminste hoe het er in de westerse wereld écht aan toe gaat. Dit is geen cultuurschok, neen, dit is een rechtstreeks catapulteren van het jaar nul naar de 21ste eeuw. Gelijk de gemiddelde galliër die tweeduizend jaar verder geflitst wordt.
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#88 |
Schepen
|
![]() Heeft er iemand al de oorsprong van HIV onderzocht? Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat een chimpanzee uit het oerwoud een virus zou dragen dat overdraagbaar is op mensen en dat dit toevallige virus zich anno 1980 manifesteert.
Ik heb iets gelezen dat mijn vermoeden erg sterkt. Dat het een gemaakt virus is voor bevolkingscontrole in Afrika. (en aanvankelijk ook voor homoseksuelen in de VS) De vaders van HIV zijn wellicht de wetenschappers die in de jaren '60 en '70 werkten voor het SVCG, een onderzoeksgroep die ook voor het Amerikaans leger werkte (biowarfare) en zich in het bijzonder toelegde op virussen die overdraagbaar zijn van dieren op mensen, alsook virussen die kankerverwekkend zouden zijn. De onderzoeksgroep is uit elkaar gevallen rond '79 toen het verband tussen virussen en kanker niet langer stand hield. Intussen waren reeds heel wat virussen gefrabiceerd waaronder vermoedelijk HIV (door mutaties te induceren en varianten te kweken in proefdieren, zoals chimpanzees) . HIV zou verspreid zijn via experimentele Hepatitis-B vaccinaties in homoseksuelen in New York en elders in de VS. Het eerste AIDS geval is vastgesteld in 1981 in de VS (als "gay cancer"). Het eerste geval in Afrika is van 1982 (later dus). Het zou gaan om een andere strain die meer kans heeft heteroseksuelen te infecteren (doordat het door ander weefsel overdraagbaar is). Hoe was het officiëel ook al weer in Noord-Amerika geraakt? Was er ook geen schandaal in Frankrijk over geïnfecteerde bloedtransfusies? Hoe dan ook, ik heb geen tijd gehad om er veel meer over op te zoeken. Ik vond wat informatie op conspiracyplanet.com. Een site die overigens heel wat andere boeiende informatie verschaft omtrent de verborgen vuiligheid achter de facades van de macht. Het zou alleszins mooi passen in de Hegeliaanse strategie van de hogere sferen: bedenk een probleem, werk het in de hand en bestrijd het tegen de nodige vergoeding door jezelf eerst te profileren als de redder in nood. De firma's die onderzoek doen op HIV en produkten verkopen, verdienen veel geld van overheidssteun onder andere. De dupe zijn de belastingsbetaler (weeral) en de (voornamelijk Afrikaanse) bevolking. AIDS zou vanuit dit opzicht een geldmachine zijn die als interessante neveneffect ook zoveel mogelijk het Afrikaanse continent ontreddert. Ik ben al vrij lang van mening dat de ontwikkeling in de Derde Wereld gesaboteerd wordt. De Derde Wereld is m.i. een constructie opgericht door de koloniale overheersers die hun belangen nog niet vaarwel wilden zeggen. De Afrikanen dus allerlei problemen bezorgen gaande van genocide tot AIDS is één manier om ze te druk te laten ploeteren om zich te kunnen bezighouden met een deftig bestuur van hun eigen land. Over GGG's : die zullen de honger niet uit de wereld helpen, want het hongerprobleem heeft absoluut niets met het gebrek aan voedsel te maken. Meer voedsel produceren is dus helemaal geen oplossing. Er is nu al veel te veel. Daar vertel ik later meer over... maar ik vermoed dat jullie over het hongerprobleem ook die mening zijn toegedaan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niets houdt je tegen om zelf een geneesmiddel tegen AIDS te ontwikkelen hé. In België heeft Tibotec-Virco bewezen dat ook een klein bedrijfje dat kan. Citaat:
Waar zou jij als investeerder het liefst een mijn zetten: in Canada, of in Congo? Citaat:
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De kans dat een virus overgaat van soort tot soor groeit met de polulatie. De aarde is zodanig overbevolkt met de diersoort mens dat de mens groot risico loopt om dergelijk virus of bacterie op te lopen. Het HIV komt van andere dieren, in casu apen, dat staat vast. Er zijn zelfs verschillende soorten HIV afkomstig van diverse andere diersoorten. De verspreiding op korte termijn zou ook iets te maken hebben gehad met een inentingscampagne destijds in het wasten van Afrika. Eénmaal de kar aan 't rollen was ze niet meer tegen te houden. Dat GGO's in de eerste plaats een winstgevend handeltje is, daarvoor hoef je geen geleerde te zijn om dat te snappen.
![]() |
![]() |
#91 |
Europees Commissaris
|
![]() Meer zelfs: als GGO's niet winstgevend waren zouden ze niet bestaan. En dan zou het ook nutteloos zijn om er onderzoek naar te doen. Of is winst iets slecht?
![]() |
#92 | ||||||
Schepen
|
![]() Over "conspiracy-theorieën" meen ik alvast dat de er tenminste naar de vermeende feiten zou mogen gekeken worden. Want het is maar al te gemakkelijk om alles van tafel te vegen en te zeggen het gewoon een verhaaltje is. Of bestaat bedrog soms niet als het niet op TV of in de krant komt? Ik weet ook wel dat sommige mensen een weelderige fantasie hebben.
![]() Citaat:
Ik bedoel dat een bepaalde situatie wel gesmeerd zou kunnen bestaan, maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat die ooit tot stand komt, omdat de obstakels te groot zijn. Om te beginnen zou je voor een geïndustrialiseerd Afrika eerst een serieus onderwijsnet moeten uitbouwen. Waar moeten de leraars vandaan komen? Eerst opleiden dus. Dan heb je ook de juiste mentaliteit nodig. De noorderse mentaliteit dat je doodvriest in de winter als je niet heel hard werkt, gaat ginder niet op. Het overgrote deel van de wereld begrijpt die haast niet die Westerlingen hebben. Rijkdom is voor hen louter om op te scheppen. In zo'n warm klimaat leef je liever buiten dan knusjes binnen. De culturele factoren spelen ook mee. Als je rijk bent, dan gaat je hele familie van je rijkdom profiteren. Dat ontmoedigt initiatief. In Libreville (Gabon) waar ik woonde, waren de meeste rijken ofwel van dezelfde stam als president Bongo (toevallig hé) ofwel van elders (Côte d'Ivoire of zo), omdat ze dan rustig ondernemer konden zijn zonder alle nonkels en tantes uit de "nood" te helpen. En dan is er nog iets. Als Congo (en andere landen) geprobeerd hadden een serieus onderwijsnet uit te bouwen en wegen aan te leggen en dergelijke, dan was daar veel overheidsinitiatief voor nodig. In die tijd rook dat al te veel naar communisme. Waarom hebben ze Lumumba vermoord? Hun mijnen stonden er al. Citaat:
![]() Ga maar eens naar een restaurant waar je 15 € neertelt voor een hoofdschotel. Een grote sappige biefstuk met frietjes. En drie blaadjes sla, een halve radijs en een schijfje tomaat. Waar zijn de groenten naartoe? Citaat:
De informatie omtrent de onderzoeksgroep SVCG in de VS kan ik niet bevestigen of ontkennen. Het lijkt mij alleen veel waarschijnlijker. Citaat:
Citaat:
Citaat:
We worden alsmaar rijker en alsmaar oneerlijker. We verkopen rommel om rommel te kunnen kopen. Het is wel coole rommel ![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds, ethiek is geen vast gegeven. Wat vandaag ethisch moeilijk ligt kan morgen perfect aanvaardbaar zijn.
![]() |
![]() |
#94 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U haalt terecht een voorbeeld uit India aan: door het Groene beleid in Vlaanderen zijn zulke proefvelden immers de facto niet mogelijk, en moet de kennis dus wel uitwijken. Leve de Groenen ! Leve het conservatisme ! En awoe voor de wetenschap die niet bij de eerste poging direct het supermiddel uitvindt ! Awoe ook voor proffen a la Ronny Swennen die probeert derde wereldlanden te helpen in het ontwikkelen en kweken van GG bananen !
![]() |