Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2003, 01:01   #81
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Van Eeckelen
Ik herken mijn eigen visie niet in wat u zegt...
Dan kampt u toch wel met een probleem, want ik haalde allemaal punten aan die u ergens anders zelf gesteld hebt:
Citaat:
1) iedereen een comfortabel (maar geen luxueus) leven kan leiden zonder daarvoor te MOETEN werken.
Citaat:
Wat natuurlijk niet kan, is:
- mensen tot iets dwingen.
Citaat:
De staat mag zich NIET bemoeien met iemands gedrag in het private domein.
Citaat:
De staat stelt doelstellingen voorop
Volgens mij zitten hier toch wel enkele tegenstrijdigheden in of niet misschien?

Citaat:
de reële (!) behoefte, .
Ik ga het u nogmaals vragen, maar wat zijn in hemelsnaam reële behoeften?
Kledij, onderdak, seks en eten?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2003, 22:37   #82
Kevin Van Eeckelen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Ik herken mijn eigen visie niet in wat u zegt...
Dan kampt u toch wel met een probleem, want ik haalde allemaal punten aan die u ergens anders zelf gesteld hebt:
Citaat:
1) iedereen een comfortabel (maar geen luxueus) leven kan leiden zonder daarvoor te MOETEN werken.
Citaat:
Wat natuurlijk niet kan, is:
- mensen tot iets dwingen.
Citaat:
De staat mag zich NIET bemoeien met iemands gedrag in het private domein.
Citaat:
Volgens mij zitten hier toch wel enkele tegenstrijdigheden in of niet misschien?

Citaat:
de reële (!) behoefte, .
Ik ga het u nogmaals vragen, maar wat zijn in hemelsnaam reële behoeften?
Kledij, onderdak, seks en eten?
De staat mag mensen niet tot iets dwingen. (Bv. niet dwingen om in het arbeidsethos te stappen, niet dwingen om drugs ongebruikt te laten,...)

Maar werken om te voorzien in de reële behoeften is geen dwang, maar pure redelijkheid.

Wat zijn reële behoeften? Voor een deel ligt dat vast: het gaat om primaire behoeften, de noodzaak van kennis en cultuur. Maar een leven is meer dan dat. Ik kan dat onmogelijk voor anderen bepalen. Men moet gewoon zelfbewuster omgaan met behoeften en consumptie (vandaar de nood aan antikapitalitisch onderwijs en antikapitalistische media).

Daarom ook dat ik een vrije markt wil behouden, zolang aan de doelstellingen die ik voorop stelde en die voorrang heben (absoluut prioritair zijn) wordt voldaan.
Kevin Van Eeckelen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2003, 22:41   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De staat mag mensen niet tot iets dwingen. (Bv. niet dwingen om in het arbeidsethos te stappen, niet dwingen om drugs ongebruikt te laten,...).
Dus ook de mensen niet dwingen om hoge belastingen betalen die gebruikt moeten worden voor een communistisch geïnspireerde herverdeelpolitiek. Geen dwang. Dit betekent dan ook dat de staat nergens tussenkomt en zichzelf volledig opheft. Er is bij iedere staatsordening van welke aard dan ook altijd een zekere dwang, anders was er niet langer een staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2003, 22:44   #84
Kevin Van Eeckelen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
De staat mag mensen niet tot iets dwingen. (Bv. niet dwingen om in het arbeidsethos te stappen, niet dwingen om drugs ongebruikt te laten,...).
Dus ook de mensen niet dwingen om hoge belastingen betalen die gebruikt moeten worden voor een communistisch geïnspireerde herverdeelpolitiek. Geen dwang. Dit betekent dan ook dat de staat nergens tussenkomt en zichzelf volledig opheft. Er is bij iedere staatsordening van welke aard dan ook altijd een zekere dwang, anders was er niet langer een staat.
Die "herverdeelpolitiek" is enkel schijnbaar dwang; ze is rationeel en dus bevrijdend.
Oud 30 juni 2003, 22:47   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die "herverdeelpolitiek" is enkel schijnbaar dwang; ze is rationeel en dus bevrijdend.
Dat zegt u, maar daar hoeven we niet mee akkoord te gaan. Legalisering van drugs is ongetwijfeld voor u ook "bevrijdend" en zeker "rationeel" (je moet het maar doen mensen volledig vrij te laten om gevaarlijke stoffen tot zich te nemen...).

U zei geen dwang: dus de staat heeft geen enkel recht om mensen tot buitensporige belastingen te dwingen enkel en alleen omdat bepaalden menen dat er "herverdeeld" moet worden (en dan nog: op welke manier).
Oud 30 juni 2003, 22:48   #86
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enkel maar voor de mensen die zich onthieven van het arbeidsethos en die aan de krijgende kant van de herverdeling zitten hoor.
Oud 1 juli 2003, 00:40   #87
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De staat mag mensen niet tot iets dwingen.
En toch stelt u:
Citaat:
Dit is toch compleet in tegenstelling met elkaar?!

Citaat:
Voor een deel ligt dat vast: het gaat om primaire behoeften, de noodzaak van kennis en cultuur.
Cultuur en kennis (zoals u ze definiëert) een primaire behoefte: u maakt toch echt wel een grapje!

Citaat:
Ik kan dat onmogelijk voor anderen bepalen. Men moet gewoon zelfbewuster omgaan met behoeften en consumptie (vandaar de nood aan antikapitalitisch onderwijs en antikapitalistische media).
En toch is dat wat u de ganse tijd zit te doen!
Conclusie: u bent een anti-kapitalist en communist van de zuiverste soort!

Citaat:
Daarom ook dat ik een vrije markt wil behouden, zolang aan de doelstellingen die ik voorop stelde en die voorrang heben (absoluut prioritair zijn) wordt voldaan.
Stelde u nu niet net dat u het onmogelijk voor andere kan bepalen wat die reële behoeften (en bijgevolg ook de doelstellingen) zijn?!

Citaat:
Nogmaals vraag ik u om dit met argumenten aan te tonen! Hebt u argumenten waarmee u aan kan tonen dat de mens - zoals u het noemt - een gemeenschapsdier is en bijgevolg zo solidair is als waarvoor u hem wil verslijten!?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 00:56   #88
Kevin Van Eeckelen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat zegt u, maar daar hoeven we niet mee akkoord te gaan. Legalisering van drugs is ongetwijfeld voor u ook "bevrijdend" en zeker "rationeel" (je moet het maar doen mensen volledig vrij te laten om gevaarlijke stoffen tot zich te nemen...).

U zei geen dwang: dus de staat heeft geen enkel recht om mensen tot buitensporige belastingen te dwingen enkel en alleen omdat bepaalden menen dat er "herverdeeld" moet worden (en dan nog: op welke manier).
Rationeel is rationeel, dat heeft dus met meer te maken dan met persoonlijke smaak. En het is rationeel om te stellen dat het "ik" een constructie is (de mens wordt mede bepaald door zijn betrekkingen met de realiteit rondom hem en andersom).
Oud 1 juli 2003, 01:01   #89
Kevin Van Eeckelen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
De staat mag mensen niet tot iets dwingen.
En toch stelt u:
Citaat:
Dit is toch compleet in tegenstelling met elkaar?!
Nee, want die doelstellingen zijn bevrijdend.

Citaat:

Citaat:
Voor een deel ligt dat vast: het gaat om primaire behoeften, de noodzaak van kennis en cultuur.
Cultuur en kennis (zoals u ze definiëert) een primaire behoefte: u maakt toch echt wel een grapje!
Het was bedoeld als een opsomming: primaire behoeften + kennis + cultuur.

Citaat:

Citaat:
Ik kan dat onmogelijk voor anderen bepalen. Men moet gewoon zelfbewuster omgaan met behoeften en consumptie (vandaar de nood aan antikapitalitisch onderwijs en antikapitalistische media).
En toch is dat wat u de ganse tijd zit te doen!
Conclusie: u bent een anti-kapitalist en communist van de zuiverste soort!
Nee, ik verzet me tegen de kapitalistisch dictatuur maar ik wil mijn persoonlijke manier om dat te doen niet opleggen, want dat zou ook irrationeel zijn.

Citaat:

Citaat:
Stelde u nu niet net dat u het onmogelijk voor andere kan bepalen wat die reële behoeften (en bijgevolg ook de doelstellingen) zijn?!
Die doelstellingen zijn basisvoorwaarden om een mens in leven te houden en om het antikapitalisme te bevorderen. Rationeel dus.

Citaat:

Citaat:
Nogmaals vraag ik u om dit met argumenten aan te tonen! Hebt u argumenten waarmee u aan kan tonen dat de mens - zoals u het noemt - een gemeenschapsdier is en bijgevolg zo solidair is als waarvoor u hem wil verslijten!?
Solidair moet hij worden omdat hij gaat beseffen dat het "ik" een constructie is in de volle realiteit waarin hij weliswaar een eigenheid vertegenwoordigt, maar een eigenheid die mede haar inhoud verkrijgt door die volle realiteit, waaronder het sociale collectief.
Oud 1 juli 2003, 13:49   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rationeel is rationeel, dat heeft dus met meer te maken dan met persoonlijke smaak. En het is rationeel om te stellen dat het "ik" een constructie is (de mens wordt mede bepaald door zijn betrekkingen met de realiteit rondom hem en andersom).
Smaken zijn niet rationeel: ik hou van bloemkool, u misschien niet. Dat is rationeel maar moeilijk in te bedden. Bij deze maakt u gewoon duidelijk dat u uw levensvisie wilt opdringen ongeacht of mensen dat nu goed vinden of niet, een levensvisie die sterke gelijkenissen vertoont met het communisme.
Oud 1 juli 2003, 13:50   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik verzet me tegen de kapitalistisch dictatuur maar ik wil mijn persoonlijke manier om dat te doen niet opleggen, want dat zou ook irrationeel zijn.
Een staaltje van communistische retoriek: "kapitalistische dictatuur".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be