![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Er zijn ook echter steeds meer mensen die toegeven dat -en dat is ook zo- wanneer ze over 'Belgen' ('Pelchen') spreken, ze het eigenlijk vaak enkel over Vlamingen hebben en dat ze van Wallonië helemaal niets weten. Misschien kan je de Nederlandse houding ten opzichte van de Vlamingen onderverdelen in drie groepen, waarvan groep I uit twee delen bestaat: Ia. Zuid-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen: kan je mee lezen en schrijven; zijn in feite 'Sudetenbelgen' (dixit een collega van me). Ooit's een Zeeuws-Vlaming meegemaakt die zich razend kwaad maakte omdat een Hollandse vriend met de 'Belgen' lachte. Ib. Brabant en Limburg (en de rest onder de rivieren): heel open ten opzichte van Vlamingen, hebben er veel mee gemeen, maar weten het niet altijd. II. Oosten en Noorden: Vlamingen zijn even vreemd als Denen, Duitsers of Eskimo's. III. Randstad: de Vlaming is een curiosum: het aapje van de orgelman dat truukjes kan ('Spreek nog nen keer pelchisch?' en voorgaande) of soms zelfs een lopend anachronisme of een 'bon sauvage'('Jullie lopen toch wel wat achter op ons, he? Jullie praten zoals wij vijftig jaar geleden' en 'Jullie praten zo schattig!', meestal dan in een godsgruwelijk poldernederlands).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#83 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik heb met die categorisatie niet de pretentie gehad een strikte wetenschappelijke indeling te maken, maar eerder een soort ludieke typering. U moet dat allemaal niet te serieus nemen. Na tweeëneenhalf jaar Nederland weet ik best wel dat die oostelijke grensgebieden best veel gemeen hebben met hun buren... Het ging me er gewoon om dat voor pakweg Achterhoekers Vlamingen buurlanders zijn als alle andere. Trouwens, geef toe, het rijtje 'Denen, Duitsers, Eskimo's' (zeg het eens vijf keer na elkaar), dat ligt wel lekker in de mond, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
|
|
|
|
|
#84 | ||||||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
[size=7]Mensen, leer eens knippen!!!![/size]
|
|
|
|
#85 | ||||||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
[/quote:53aaaeec6b] [/quote:53aaaeec6b]
|
|
|
|
#86 |
|
Staatssecretaris
|
sorry Tantist !
|
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Als klein mannetje die met zjin ouders op vakantie ging leerde ik voor het eerst België kennen. Één ding wat me toen al direct opviel was het feit dat ik Vlamingen (als klein Haags jochie) beter verstond dat de plaatselijke bewonders uit Bergen op Zoom en Roosendaal. Verder stond België mij alleen maar bekend als pretstaat --> geregeld gingen we naar Bobbejaanland, Dinant en de Antwerper dierentuin. Dit alles veranderde pas toen ik naar de middelbare school ging. Ineens kregen we les over de geschiedenis van de Nederlanden. Het begon toen allemaal met het geijkte verhaal over Alfa en Filip de Stoute et cetera. Later kwam er ineens de Belgische opstand bij. Ik snapte daar toen helemaal niks van. Was Nederland een dictatuur? Werden de Zuiderlingen als slaven gebruikt? Ik had geen idee. Toen ik over dit onderwerp meer ging lezen kwam er al veel meer duidelijkheid in het scenario. Maar toen boeide mij het verder allemaal niet zo veel. Ik hield me als 15 jarige nog niet veel met politiek bezig en de link met het heden kon ik dan ook niet leggen. Rond mjin 18e begon ik mij ineens voor de politiek te boeien. Ik ging voor het eerst op websites kijken en probeerde (met succes) in mijn hoofd een kader te maken voor al die verschillende politieke richtingen. Voor mijn zjin anarchisme, communisme, nationalisme en fundamentalisme taboe zonder verdere woorden. Ik begon mij uiteindelijk thuis te voelen bij het sociaal-liberalisme. Ik zag in dat het marktsysteem werktte, maar van tijd tot tijd zeker moet worden gestuurd om marktfalen of maatschappelijke dwalingen te voorkomen. Ik ben dan ook nog steeds voorstander van het poldermodel (al moet er hier en daar bjigeschaafd worden) en ben blij om in een land te wonen waar het Rijnlandse model een grote invloed heeft op ons leven. Echter, nadat ik mij voor politiek begon te boeien, kwam er ook een nieuwe fascinatie voor cultuur in mij op. In eerste instantie beperkte dit zich tot Nederland, maar iets later sloeg die interesse over naar Zuid-Afrika. Ik heb daar nog steeds familie wonen en raakte gebrand op het leren van de Nederlandse taal aldaar, het Afrikaans. Zoals velen van jullie wel weten ligt er een smet op die taal en cultuur. Toen begon ik in te zien dat cultuur en politiek niet ver van mekaar af liggen. Sterker nog, cultuur schept het poltieke landschap van een regio of land. Voor mij was het toen duidelijk dat er drie voorwaarden zijn voor welvaarts- en welzijnsgroei die effectief extremisme blokkeren: Economische stabiliteit <=> Sociaal/culturele stabiliteit <=> Politieke stabiliteit Deze factoren zijn onmiskenbaar met elkaar verbonden. Faalt de economie, dan leidt dit tot maatschappelijke onrust wat zijn weerklink kent in de poltiek (opkomst Hitler bijvoorbeeld). Andersom werkt het natuurlijk ook zoals we hebben gezien in de Balkan, maar later ook in rijkere staten zoals sommige Arabische landen het geval was. Na al die ontdekkingstochten kwam ik eindelijk weer terug bij Europa. Ik begon mij hier te boeien voor België. Ik leerde eindelijke de aard kennen van het poltieke landschap alhier. Maar alleen de politiek kennen is niet genoeg om een oordeel te vellen. Mede hierom kwam ik op dit forum terecht. In eerste instantie hield ik me niet eens zo bezig met cummunautair vraagstukken. Ik sprak vaak alleen maar over Nederland en de Benelux. Wat later kwam ik pas achter de ware aard van dit onderdeel van het forum, namelijk de tegenstelling tussen Vlaanderen vs. België. Eerlijk gezegd zag ik in het begin geen reden tot opheffing van België. Het leek mij allemaal maar onpraktisch en de enige partij die dit nastreefde en voor Nederlanders bekend is, is het Blok. Het Blok was, is en zal nooit een optie zijn voor mij. Dus wilde ik mij ook niet in eerste instantie wagen aan die Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd. Echter, toen hoorde ik voor het eerst dat er democratische en sociaal-liberale alternatieven waren die oog hadden voor Vlaanderen. Ik las wat programma's door en was erg blij om te lezen dat er democratische partijen waren die opkwamen voor de Vlaamse taal en cultuur (die natuurlijk ook een beetje bij mji als Hollander hoort). Toch maakte dit in eerste instantie niet eens zo superindruk op mji allemaal. België is voor veel Nederlanders toch een ver weg van je bed show. Maar toen ik hier de discussies wat meer begon te volgen moest ik ook gewoon meedebatteren over wat ik als buitenstaander van de zaken vindt. Nogmaals, ik weet dat heel veel van jullie denken dat ik hier zit om mensen te overtuigen voor één of ander Groot-Nederland idee. Ten laatste maal wil ik zeggen dat dit niet mijn doel is hier. Ik vind het dan ook jammer dat veel mensen hier denken een sticker op mij te kunnen plakken om zodoende mijn argumenten te torpederen (wat overigens alleen maar nadelig voor de personen zelf werkt). Ik zie mijzelf meer als iemand die een mooie fascinatie koestert voor de Nederlandse cultuur. Of deze cultuur nou onder Hollandse, Belgische, Vlaamse, Afrikaanse of Surinaamse vlag leeft, maakt mij niet veel uit. Waar het mji om gaat is dat de Nederlandse cultuur iets is wat niet alleen uniek is en bijzonder maar ook iets is waar we allemaal trots op mogen zijn (zonder een hatende hand naar anderen te heffen). Als ik mensen van het BUB hoor zeggen dat ze Nederlands verplicht willen stellen in het Waalse ondewijs, steun ik hen. Als de N-VA zegt dat zij iets willen doen aan de kamikaze-acties van de PS steun ik hen. En als weer een andere partij zegt dat ze meer samenwerking willen met Nederland i.v.m. infrastructurele projecten zal ik hen steunen... Dus nu weten jullie hoe ik over de zaken denk. Mochten sommige nog steeds de neiging hebben om een sticker te willen plakken op deze Hollandse ketter (die trouwens gewoon katholiek is Tot slot wil ik dat de Belgisten maar eens nadenken over hoe ze tegen mij of iemand anders van buiten hadden aangekeken als ik mij achter de Belgisten had geschaard. Een groot deel van de frustratie komt ook gewoon vanuit het feit dat ik me als buitenstaander, die geen belang heeft bij een unitair of confederaal of gespleten België, mij ineens achter de democratische flaminganten schaar. Maar goed, tot hier dan mijn verhaal, mochten er vragen zijn hoor ik het wel Groeten vanuit Holland...
|
|
|
|
#88 | ||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Nog iets , ik wil je niet aanvallen , maar op dit forum word in principe altijd partij gekozen .( tegen België , voor België , ... etc) Dus , als het er niet toe doet voor je onder welke vlag de cultuur (nog iets , de cultuur van Vlaanderen en Wallonië is grotendeels dezelfde ) gaat , dan weet ik niet of het aangeraden is dat je hier post . Van mij moogde . ik ben de laatste die iemand zou zeggen dat hij weg moet . Hoe meer zielen , hoe meer vreugde . MET BELGISCHE GROETEN
|
|
|
|
#89 |
|
Gouverneur
|
Whahaha LoL...
Tja dat sommige Belgen niet weten wat er in hun land gebeurt is natuurlijk niet een reden voor mij om mij dan maar niet voor België te boeien Het is volgens mij voor jou best een kutwereld om in te leven Laters
|
|
|
#90 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Vliegende Hollander,
ik vroeg mij gewoon af waarvan je interesse komt, op zich vind ik het wel interessant om jou mening, als niet-belg, te horen, ook al ben ik er meestal niet mee akkoord. Graag zou ik zelf een beetje meer uitleg geven. Als nederlander ken je de situatie toch vnl op papier ? Tot voor een paar weken dacht ik dat ik de enige belg was die hier rondloopt, steeds in discussies etc, werd ik ofwel overroepen door enkele flaminganten of door een stille meerderheid die er zich niet echt aan interesseert. Voor mij, de laatste verkiezingen, was België de prioriteit, na heel lang zoeken ben ik toevallig op de BUB gekomen, de enige belgische partij, of die er althans voor uitkomt. Zo ben ik een bubber geworden. Maar, en ik probeer daar echt zo objectief mogelijk in te zijn. Met dat ik mij meer en meer profileerde als pro-belgië, kwam ik ook meer en meer mensen tegen (geen leden van politieke bewegingen, gewone mensen) die dat flamingantisme ook beu zijn, het heeft zijn doelen grotendeels bereikt, de dominantie van het frans is voorbij (en dat is maar goed ook !), de walen kennen en spreken beter en beter nederlands, en nu is dat flamingantisme gewoon wild geworden, zijn doel voorbij geschoten. Dus wat ik wil zeggen, is dat je nu aan een kant de NVA'ers en Blokkers hebt die nu om het luidst aan het roepen zijn, wat dan ook een verkeerd beeld geeft van heel belgië, of zelfs vlaanderen ! Als jij je sympathieën enkel gebaseerd hebt op degene die het luidst roepen, dan zou ik dat wel jammer vinden. Trouwens tegen mijn verwachtingen in was ik aangenaam verrast dat de mensen uit mijn omgeving gematigd positief reageerden op het bestaan van een partij zoals de BUB, en niet met tomaten begonnen te gooien zoals ik vreesde. Trouwens, de meeste blok stemmers, stemmen voor het blok omwille van het "grote (gekleurde) onveiligheisgevoel", als je begrijpt wat ik bedoel.... Dat moest mij even van het hart. Haal nu de kanonnen maar boven zou ik zeggen......
|
|
|
#91 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Dus als jij je oprecht Belg voelt en je prettig voelt bij het BUB, dan is het ook mijn 'taak' om dat als sociaal-liberaal te erkennen. Het probleem is echter, dat als iemand zich oprecht Vlaming voelt je dat ook moet respecteren. Ik werd niet gelokt door de mensen met het hardste geluid (anders was ik wel Pim-aanhanger geworden Ik kan me dan ook weer voorstellen dan Flaminganten boos worden als eventjes wordt verteld dat wat zij voelen niet bestaat omdat zij dat zeggen. Als iemand tegen mij zou zeggen: Als Nederlander ben je eigenlijk ook Duitser, want dat zegt jullie volkslied! Zou ik ook zeggen, van rot maar lekker op. Ik ben een Nederlander, omdat ik me zo voel, denk en toedicht...Dat zal niemand van me af kunnen nemen door maar hard te roepen: JIJ BENT DUITSER... Groeten
|
|
|
|
#92 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
|
|
|