Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2005, 13:57   #81
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever
Excuseer ?

Het is dankzij de werknemers dat een ondernemer in staat is z'n rijkeluisleven te leiden.
Voordat er grote ondernemers waren en de wereld hoofdzakelijk op kleine handelszaken droei was de wereld ook rond hoor.
Idd, sommigen denken dat het de ondernemers zijn die ons sociaal stelsel recht houden, maar zij dwalen...
Onze welvaart wordt integendeel gecreëerd door werklozen, die niet willen gaan werken, omdat ze geen op maat geschreven opleiding van de VDAB krijgen... Zij houden het land en zijn burgers recht...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 13:58   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Sinds wanneer is het een plicht om lid te zijn bij een vakbond?
Sinds wanneer is het hebben van een eigen mening en overtuiging, een gebrek aan solidariteit?
Dit gaat niet om het ventileren van een mening, maar om het afblokken van werkwilligen en het lam leggen van andere bedrijven dan die waar de staking zich voordoet. Allemaal immoreel, schadelijk voor onze economie (en dus voor onze werkgelegenheid, dus ook voor de gewone arbeiders).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 13:59   #83
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Bah, laat die rechtse asociale idiote patroonskontlikkers hier maar zeveren. De macht is aan diegenen die staken, en voor alle duidelijkheid, de mood zit er goed in! We hebben gisteren tientallen piketten gedaan van grote bedrijven om onze solidariteit te gaan betuigen, en ik kan je verzekeren dat het VBO en de regering zich inderdaad mag gaan voorbereiden op "total war", maar het zullen niet de militanten zijn die deze keer aan het kortste eind zullen trekken. Ik had de indruk dat de meesten best wel bereid waren het land minstens twee weken plat te leggen als het moet.

Elke vakbondmilitant en werkenemr die ik gisteren heb geizen was er rotsvast van overtuigd dat er heel binnenkort nieuwe nationale stakingen zullen losbreken. Het VBO en Unizo zijn gewaarschuwd. Overigens heb ik ook gehoord dat er veel flikken waren die eveneens sympathie hadden met de acties en daarom weigerden op te treden tegen piketten en blocades.

Die fette Jahren sind Vorbei voor het patronaat...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jonas Elossov on 08-10-2005 at 15:01
Reason:
--------------------------------

Bah, laat die rechtse asociale idiote patroonskontlikkers hier maar zeveren. De macht is aan diegenen die staken, en voor alle duidelijkheid, de mood zit er goed in! We hebben gisteren tientallen piketten gedaan van grote bedrijven om onze solidariteit te gaan betuigen, en ik kan je verzekeren dat het VBO en de regering zich inderdaad mag gaan voorbereiden op "total war", maar het zullen niet de militanten zijn die deze keer aan het kortste eind zullen trekken. Ik had de indruk dat de meesten best wel bereid waren het land minstens twee weken plat te leggen als het moet.

Elke vakbondmilitant en werkenemr die ik gisteren heb geizen was er rotsvast van overtuigd dat er heel binnenkort nieuwe nationale stakingen zullen losbreken. Het VBO en Unizo zijn gewaarschuwd. Overigens heb ik ook gehoord dat er veel flikken waren die eveneens sympathie hadden met de acties en daarom weigerden op te treden tegen piketten en blocades.

Die fette Jahren sind Vorbei voor het patronaat...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Elke vakbondmilitant en werkenemr die ik gisteren heb geizen was er rotsvast van overtuigd dat er heel binnenkort nieuwe nationale stakingen zullen losbreken. Het VBO en Unizo zijn gewaarschuwd. Overigens heb ik ook gehoord dat er veel flikken waren die eveneens sympathie hadden met de acties en daarom weigerden op te treden tegen piketten en blocades.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 8 oktober 2005 om 14:01.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:07   #84
Sofietje
Banneling

Sofietje's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat het VB een partij van het volk was , de gewone man tegen het neoliberale VLD... werkmensen zijn geen slaven en een patroon heeft ze nodig zenne,vergeet dat nooit.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Sofietje on 08-10-2005 at 15:07
Reason:

Ik dacht dat het VB een partij van het volk was , de gewone man tegen het neoliberale VLD... werkmensen zijn geen slaven en een patroon heeft ze nodig zenne,vergeet dat nooit.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik dacht dat het VB een partij van het volk was , de gewone man tegen het neoliberale VLD...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Sofietje : 8 oktober 2005 om 14:07.
Sofietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:07   #85
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit gaat niet om het ventileren van een mening, maar om het afblokken van werkwilligen en het lam leggen van andere bedrijven dan die waar de staking zich voordoet. Allemaal immoreel, schadelijk voor onze economie (en dus voor onze werkgelegenheid, dus ook voor de gewone arbeiders).
Weet ik, weet ik. Het is eerder de vraag of de kerel aan wie ik de vragen stelde dat ook weet
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:09   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Solidariteit? Met wie dan wel? Met mensen die NIET met jullie stompzinnige acties willen meedoen? Met mensen die WEL willen werken?

Hoe kan men dan solidair zijn door andere bedrijven (waar er niet gestaakt wordt) lam te leggen en de toegang ertoe af te zetten? Dat is helemaal geen solidariteit, maar obstructie.

Staak maar nog een beetje! Het resultaat zal gewoon zijn dat onze bedrijven nog meer aan concurrentiepositie zullen inboeten, waardoor er dus voor minder mensen werk is en waardoor de bedrijfsleiders (en hun overkoepelende organisaties) nog minder geneigd zullen zijn in te gaan op bepaalde uitzinnig eisen.

Doe dus maar verder: jullie zijn flink bezig je eigen ruiten aan het ingooien! Vakbonden hebben blijkbaar geen enkel besef hoe de (wereld)economie in elkaar zit.
Oud 8 oktober 2005, 14:09   #87
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die fette Jahren sind Vorbei voor het patronaat...
Ik heb zo de indruk dat u doel en middel door elkaar haalt. Wat is uw alternatief eigenlijk want dat heb ik hier nog niet gehoord.

En kom AUB niet af met het buitengooien van het grootkapitaal en andere 19de eeuwse praat. Gewoon een realistisch voorstel.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:12   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofietje
Ik dacht dat het VB een partij van het volk was , de gewone man tegen het neoliberale VLD... werkmensen zijn geen slaven en een patroon heeft ze nodig zenne,vergeet dat nooit.
Het Vlaams Belang is een partij van het volk. Van iedereen. Niet alleen van een bepaalde klasse. Onze partij is er niet om oude ideologische standpunten weer van onder het stof te halen ("de klassenstrijd"), maar wil dat werkgevers en -nemers elkaar vinden op de juiste wijze. Wilde stakingen waarbij werkwilligen worden uitgescholden, geïntimideerd en zelfs de toegang worden ontzegd, is niet de juiste manier van aanpakken. Werkmensen zijn geen slaven. Niet van de bedrijfsleiders (zeg, de 19e eeuw is al lang voorbij, hoor!). Ook geen slaafjes van de vakbonden echter!

Blijkbaar vergeet u ook dat de arbeiders werkgevers nodig hebben. Juist zij investeren hun tijd en geld opdat de arbeider werk zou kunnen hebben. Blijkbaar begrijpen jullie dat niet en doen alsof het werk zomaar uit de lucht komt vallen.
Oud 8 oktober 2005, 14:15   #89
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Bah, laat die rechtse asociale idiote patroonskontlikkers hier maar zeveren.
Toch wel opvallend dat op de vragen van die "rechtse asociale idioten" geen antwoorden komen...

Citaat:
De macht is aan diegenen die staken, en voor alle duidelijkheid, de mood zit er goed in!
Dus zij die niet willen staken of een staking niet nodig vinden, hebben zich maar te plooien naar de stakers? En dan beschuldig je die "rechtse idiote patroonskontlikkers" ervan asociaal te zijn? Als dat al asociaal is, welke term reserveren jullie dan voor jezelf?

Citaat:
We hebben gisteren tientallen piketten gedaan van grote bedrijven om onze solidariteit te gaan betuigen, en ik kan je verzekeren dat het VBO en de regering zich inderdaad mag gaan voorbereiden op "total war", maar het zullen niet de militanten zijn die deze keer aan het kortste eind zullen trekken. Ik had de indruk dat de meesten best wel bereid waren het land minstens twee weken plat te leggen als het moet.
Eerst de eerste groep arbeiders die het aankan om twee weken te staken nog eens tegenkomen. Los daarvan zou ik er niet zo zeker van zijn of de militanten op het einde niet aan het kortste einde zullen trekken. Twee weken staken betekent een hoopje faillisementen en op termijn een pak minder investeringen wegens "niet interessant en onstabiel land". Denk je echt dat meer werkloosheid "niet aan het kortste einde trekken" is voor de militanten? Denk je trouwens echt dat een bevolking zich vrijwillig door wat vakbonslieden laat gijzelen gedurende twee weken?

Citaat:

Die fette Jahren sind Vorbei voor het patronaat...
De jaren dat de vakbonden wat gezond beginnen te vertonen zijn daarentegen nog veraf...
Oud 8 oktober 2005, 14:15   #90
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het VB een partij van het volk was , de gewone man tegen het neoliberale VLD... werkmensen zijn geen slaven en een patroon heeft ze nodig zenne,vergeet dat nooit.
Naïef jongetje...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:17   #91
Sofietje
Banneling

Sofietje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Naïef jongetje...
maaske
Sofietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:21   #92
Sfax
Banneling

Standaard

Eentje die wel in dit topic thuishoort:

Bron Vrtnieuws
Citaat:
[size=3]"Wie potten breekt, moet ze ook betalen"[/size]
[size=3]za 08/10/05 - VLD-Kamerfractieleider Rik Daems wil syndicale blokkades van bedrijven of van de openbare weg onmogelijk maken.[/size]

Daems probeert in het parlement over de partijgrenzen heen een wetsvoorstel door te drukken dat vakbondsmilitanten aansprakelijk stelt voor eventuele schade die ze veroorzaken bij het blokkeren van werkwilligen of van het verkeer.

"Ik denk dat het de enige manier is om te zorgen dat wie de potten breekt, ze meteen ook betaalt", zegt hij. Hij haalt een voorbeeld aan uit eigen streek.

"Je ziet bijvoorbeeld hier in het Leuvense wel bedrijven in kortgeding gaan voor de rechtbank. Als de rechtbank dan uitspreekt : 'Als je niet weggaat, dan ga je de kosten moeten betalen', dan zijn die stakersposten wel rap gedaan".

Op die manier wordt er geen tijd verloren of moeten er geen kosten gedaan worden voor een rechtbank, zegt hij. "Het zou moeten normaal zijn, dat mensen die willen werken dat meteen ook kunnen."

Deugdelijk voorstel van Daems in ieder geval. Het recht op staking primeert inderdaad niet boven andere rechten van andere mensen.
Oud 8 oktober 2005, 14:23   #93
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eentje die wel in dit topic thuishoort:

Bron Vrtnieuws

Deugdelijk voorstel van Daems in ieder geval. Het recht op staking primeert inderdaad niet boven andere rechten van andere mensen.
Zie ook het volgende topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=41961 .
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:24   #94
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel opvallend dat op de vragen van die "rechtse asociale idioten" geen antwoorden komen...

Dus zij die niet willen staken of een staking niet nodig vinden, hebben zich maar te plooien naar de stakers? En dan beschuldig je die "rechtse idiote patroonskontlikkers" ervan asociaal te zijn? Als dat al asociaal is, welke term reserveren jullie dan voor jezelf?

Eerst de eerste groep arbeiders die het aankan om twee weken te staken nog eens tegenkomen. Los daarvan zou ik er niet zo zeker van zijn of de militanten op het einde niet aan het kortste einde zullen trekken. Twee weken staken betekent een hoopje faillisementen en op termijn een pak minder investeringen wegens "niet interessant en onstabiel land". Denk je echt dat meer werkloosheid "niet aan het kortste einde trekken" is voor de militanten? Denk je trouwens echt dat een bevolking zich vrijwillig door wat vakbonslieden laat gijzelen gedurende twee weken?

De jaren dat de vakbonden wat gezond beginnen te vertonen zijn daarentegen nog veraf...
Jij zou de wet Lechapelier uit 1791 terugwillen, veronderstel ik??
Die is al meer dan 100 jaar afgeschaft....
Oud 8 oktober 2005, 14:27   #95
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
maaske
Maak dat wijs aan iemand die niet gelezen heeft wat je schrijft..
Oud 8 oktober 2005, 14:30   #96
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Wil dat dan ook zeggen dat de meer dan 600.000 mensen die werkloos zijn en de honderdduizenden anderen die ongewild deeltijds werken morgen aan Daems zijn kasteel mogen staan en een baan krijgen? Wil dat dan ook zeggen dat bedrijven geen mensen meer op straat mogen zetten. Die bedrijven ontnemen immers mensen het recht tot arbeid? Daems zijn voorstellen zetten ons meer dan 100 jaar terug in de tijd.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 14:39   #97
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Jij zou de wet Lechapelier uit 1791 terugwillen, veronderstel ik??
Die is al meer dan 100 jaar afgeschaft....
Je mag me altijd eens zeggen waar ik die stelling in mijn post maak...

Zeg je dan ook dadelijk even wat de relevantie is van die reactie tov het stukje in de quote? Ik heb het immers nergens over het afschaffen van vakbonden, laat staan het verbieden van arbeidersbewegingen.
Oud 8 oktober 2005, 14:43   #98
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Wil dat dan ook zeggen dat de meer dan 600.000 mensen die werkloos zijn en de honderdduizenden anderen die ongewild deeltijds werken morgen aan Daems zijn kasteel mogen staan en een baan krijgen?
De relevantie van deze opmerking is? Zegt Daems dan iets over werklozen?

Citaat:
Wil dat dan ook zeggen dat bedrijven geen mensen meer op straat mogen zetten. Die bedrijven ontnemen immers mensen het recht tot arbeid? Daems zijn voorstellen zetten ons meer dan 100 jaar terug in de tijd.
Spreekt Daems dan ergens over het verbieden van vakbondsbewegingen of het afschaffen van stakingsrecht? Of maken het tegenhouden van werkwilligen aan de poort of het bezetten van toegangswegen ook deel uit van dat recht? Zoja, dan ben ik wel eens benieuwd naar de teksten die dat recht expliciteren.
Oud 8 oktober 2005, 15:46   #99
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De relevantie van deze opmerking is? Zegt Daems dan iets over werklozen?

Spreekt Daems dan ergens over het verbieden van vakbondsbewegingen of het afschaffen van stakingsrecht? Of maken het tegenhouden van werkwilligen aan de poort of het bezetten van toegangswegen ook deel uit van dat recht? Zoja, dan ben ik wel eens benieuwd naar de teksten die dat recht expliciteren.
Een pikket die de mogelijkheid niet heeft om "ratten" tegen te houden is geen pikket. Dit is een fundamentele aantasting van het stakingsrecht en plaats ons meer dan 100 jaar terug in de tijd. Er werd/wordt overigens maar zeer weinig gebruik gemaakt van dit instrument.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 15:54   #100
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Bedrijfsleider en omwonende rijden in op stakerspost in Sint-Truiden

[...]
Als in Wallonië een paar kapitalistische zwijnen worden vastgehouden door de vakbondsleden, omdat deze directieleden een overleg met de vakbond weigerden, dan staat heel het regime op zijn kop. Inclusief die collaborateurs van een vakbondsleiding.
En als een ander kapitalistisch zwijn met zijn Porche Cayenne inrijdt op een menigte mensen, dan zijn ze verontwaardigd dat hij wordt tegengehouden. Het patronaat heeft bewezen dat ze niet luisteren naar de wortel (stakingen), dan zit er niets anders op dan de stok te gebruiken.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be