Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren?
Chinees 0 0%
Duits 7 6,73%
Engels 36 34,62%
Esperanto 4 3,85%
Frans(zoals nu) 24 23,08%
Keuzevrijheid: Duits-Engels 3 2,88%
Keuzevrijheid: Engels-Frans 6 5,77%
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans 20 19,23%
Spaans 0 0%
Iets Anders 4 3,85%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2005, 07:29   #81
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Duits, Spaans of Frans. Engels is sowieso toch een makkie vergeleken met de rest.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 07:52   #82
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Zo'n zware woorden, ik denk dat je een beetje overdrijft hoor.
Denk je? Welke tweede taal leren de jongeren in de ons omringende landen, die onze handelspartners én onze concurrenten zijn? Terwijl jongeren zowat overal ter wereld Engels als tweede taal krijgen, krijgen onze kinderen een tweederangstaal (in termen van hoeveelheid) in de maag gesplitst om puur politieke redenen? Worden ze dan niet met een handicap de wereld in gestuurd?

Citaat:
Wedden dat veel meer jongeren beter hun Engels dan hun Frans kunnen, ook al is het hun 3e of 4e taal...
Als dat zo is, dan is het ondanks ons onderwijssysteem. De finesses missen ze sowieso, van Eminem of Stasj zullen ze die niet leren. Echte taalbeheersing leer je op een school, niet van Radio Donna of MTV.

En waarom, C, waarom?

Gezien de positie van het Frans, hoort het een keuzevak te zijn, voor de liefhebbers.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 22 oktober 2005 om 07:53.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 07:59   #83
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Denk je? Welke tweede taal leren de jongeren in de ons omringende landen, die onze handelspartners én onze concurrenten zijn?
Euh, niet alleen "in de ons omringende landen"...
't Volstaat efkes de taalgrens over te steken.
Daar is Engels wel de tweede taal.
De keuze van Vlaanderen voor Frans als 2e taal heeft alles van doen met de sociologische minderheidspositie vd Vlamingen in dit rotland.
As simple as that.

Laatst gewijzigd door stab : 22 oktober 2005 om 08:01.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 08:09   #84
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
De keuze van Vlaanderen voor Frans als 2e taal heeft alles van doen met de sociologische minderheidspositie vd Vlamingen in dit rotland.
Inderdaad. Net zoals Brussel derde gewest moest worden, BHV niet mag gesplitst worden, het cordon sanitaire intact moet blijven... allemaal instrumenten om de Vlaamse meerderheid te controleren en klein te houden in functie van het ene doel: de geldstromen naar het aloude establishment en, in tweede orde, naar de PS intact houden.

Egidius
Oud 22 oktober 2005, 13:09   #85
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Maar die Amerikaan sprak blijkbaar ook alleen maar Engels. Zoals het altijd is met Engelstaligen; Die spreken ook alleen maar Engels en verwachten steeds weer dat iedereen zomaar Engels spreekt en verstaat.

(= zelfde verwijt dat Vlaamsnationalisten naa het Frans toe maken)

Het probleem is meestal dat Engelstaligen alleen maar het Engels machtig zijn. weg met de verengelsing!
Nee, hij probeert tenminste .

Hij probeert zelfs te antwoorden in het frans. Maar wat is de reactie van elke franstalige dan ? antwoorden in het frans, want ze zijn te lui zelf.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 13:50   #86
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan
Duits taalonderricht in middelbaar onderwijs totaal afschaffen aub.
Ja, waarom niet het onderricht in de meest gesproken Europese taal afschaffen?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 16:45   #87
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Engeland heeft België gemaakt. Kon ze ons nog erger straffen?
Voor de Engelsen zijn we altijd een middel geweest. Dat zijn niet de beste bondgenoten hoor. Die gebruikten ons.
Inderdaad.

Citaat:
De Duitsers waren niet echt 'bondgenoten' maar stonden wel veel dichter bij ons, ideologisch en cultureel gezien. Veel beter bondgenoten als je't mij vraagt.
De vraag is of die zaken vandaag nog relevant zijn.
Ze staan nog steeds vrij dicht bij ons, en het is nog steeds zeer relevant. De erkenning van de Kroatische onafhankelijkheid is er gekomen door toedoen van Duitsland, zoals bekend een oude bondgenoot van de Kroaten. Die oude Europese banden blijven nog steeds vrij stevig, zie naar de houding van Frankrijk tav Servië.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 23:23   #88
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Frans komt bijna niet in aanmerking als tweede taal om een paar redenen.
Binnen Europa is Duits de grootste taal, met lengtes voorsprong. Het is ook een taal met koopkrachtige sprekers, en dus klaten van ons.

Ook internationaal gezien zijn er meer moedertaalsprekers Duits dan Frans.

Met wie spreken we Frans? Met onze directe zuiderburen en Fransen. Toch niet met Duisters? Engelsen? Noren? Italianen heel misschien?
Frans is dus vrij beperkt. Alleen nog een heel klein beetje in Canada en in zwart Afrika, maar daar rukt het Engels heel snel op (de Kabila's zijn eigenlijk Engelstalig) En je spreekt het altijd als underdog, want je gebruikt het dus bijna uitsluitend met Franstalige moedertaalsprekers.

Engels is de taal waarin je met ieder geschoolde overal ter wereld mee kan communiceren. En als diezelf geen Engelstalige is, is het dus op voet van gelijkheid.

Dus: Engels en/of Duits zijn zowel in aantalen als economisch interessanter.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 23:27   #89
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Met wie spreken we Frans?
Euh... Ik dacht met zowat 10 �* 15% van de Vlamingen... Brussel vergeten?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 23:31   #90
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Frans komt bijna niet in aanmerking als tweede taal om een paar redenen.
Binnen Europa is Duits de grootste taal, met lengtes voorsprong. Het is ook een taal met koopkrachtige sprekers, en dus klaten van ons.

Ook internationaal gezien zijn er meer moedertaalsprekers Duits dan Frans.

Met wie spreken we Frans? Met onze directe zuiderburen en Fransen. Toch niet met Duisters? Engelsen? Noren? Italianen heel misschien?
Frans is dus vrij beperkt. Alleen nog een heel klein beetje in Canada en in zwart Afrika, maar daar rukt het Engels heel snel op (de Kabila's zijn eigenlijk Engelstalig) En je spreekt het altijd als underdog, want je gebruikt het dus bijna uitsluitend met Franstalige moedertaalsprekers.

Engels is de taal waarin je met ieder geschoolde overal ter wereld mee kan communiceren. En als diezelf geen Engelstalige is, is het dus op voet van gelijkheid.

had dan Duits-Engels gestemd8)

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 oktober 2005 om 23:31.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 08:03   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat klopt inderdaad. Vanuit een realistisch standpunt bekeken is het belangrijk dat onze jeugd eerst goed Engels leert. Het is nu eenmaal de lingua franca in de economische wereld, al is, zoals u aanstipte, het Duits in oostelijk Europa ook een taal die de dans leidt.

Vanuit idealistisch standpunt zou ik natuurlijk voor het Esperanto kiezen, omdat men daar niet alleen steeds met elkaar communiceert op voet van gelijkheid, maar ook omdat de taal veel gemakkelijker aanleert en te hanteren valt dan een sterk idiomatische taal als het Engels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 11:59   #92
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Egidius]
Citaat:
Denk je? Welke tweede taal leren de jongeren in de ons omringende landen, die onze handelspartners én onze concurrenten zijn? Terwijl jongeren zowat overal ter wereld Engels als tweede taal krijgen, krijgen onze kinderen een tweederangstaal (in termen van hoeveelheid) in de maag gesplitst om puur politieke redenen? Worden ze dan niet met een handicap de wereld in gestuurd?
Daar ben ik het volledig mee eens, Frans speelt nauwelijks nog een rol op wereldvlak. Engels is aangewezen als tweede taal. Geen discussie daarover.

Citaat:
Als dat zo is, dan is het ondanks ons onderwijssysteem. De finesses missen ze sowieso, van Eminem of Stasj zullen ze die niet leren. Echte taalbeheersing leer je op een school, niet van Radio Donna of MTV.
Akkoord. Onze jeugd beheerst een soort steenkolenengels, maar fatsoenlijk Engels leer je enkel door intensieve studie op school.

Citaat:
Gezien de positie van het Frans, hoort het een keuzevak te zijn, voor de liefhebbers.
Daar ben ik het dan niet mee eens. Zolang we in een unitair apenland leven, is en blijft Frans belangrijk. Neem nu Brussel. Een economische slokop. Veel Vlamingen verdienen er hun boterham. Als je
geen behoorlijke kennis hebt van Frans, hoever ga je geraken denk je?
Ik ben een radicale nationalist, maar ook een realist. Vlamingen en Walen begrijpen elkaar niet en converseren met elkaar in het Engels.
Daar zal veel volk komen naar kijken.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 12:06   #93
Egidius

Standaard

[quote=robert t]
Citaat:
Daar ben ik het dan niet mee eens. Zolang we in een unitair apenland leven, is en blijft Frans belangrijk. Neem nu Brussel. Een economische slokop. Veel Vlamingen verdienen er hun boterham. Als je geen behoorlijke kennis hebt van Frans, hoever ga je geraken denk je?
Ik zeg niet dat ze geen Frans meer moeten leren. Maar ook op puur binnenlands-economisch vlak neemt het belang van het Frans in snel tempo af. Onze kinderen worden gevormd voor binnen vijf, tien jaar. Tegen dan zal Engels ook in Brussel belangrijker zijn dan Frans.

En dat belet allemaal niet dat ik er zorg voor draag dat mijn kadeeën goed Frans leren. Maar als dat in conflict zou komen met of in de weg zou staan van hun studie-Engels, zal ik resoluut voor het Engels kiezen.

Citaat:
Ik ben een radicale nationalist, maar ook een realist. Vlamingen en Walen begrijpen elkaar niet en converseren met elkaar in het Engels.
Daar zal veel volk komen naar kijken.
Dit begrijp ik niet goed. Waarom zouden Vlamingen en Walen, bv. in de federale ministerraad niet met elkaar in het Engels kunnen converseren?
Vind jij het dan beter dat ze in het Frans onderhandelen? Wie start dan met een lengte voorsprong, denk je? Wil je die "maladie Belge" laten voortbestaan?

Egidius
Oud 23 oktober 2005, 12:08   #94
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

1. Nederlands (ofc)
2. Engels
3. Duits
4. Frans
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 12:10   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden Vlamingen en Walen, bv. in de federale ministerraad niet met elkaar in het Engels kunnen converseren?
In een echt federaal land spreek iedereen gewoon zijn eigen taal en wordt door de ander begrepen. In het Bundesparlement spreekt een Alemannische Zwitser gewoon Duits en krijgt hij repliek in het Frans van een Romaanstalige.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 12:37   #96
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

[quote=robert t]
Citaat:
Zolang we in een unitair apenland leven, is en blijft Frans belangrijk.
Dat is dan omdat we dat zelf zo willen.
Het is de schuld van de Vlamingen dat zij er zelf voor zorgen dat het niet kennen van Frans een nadeel is.
Walen kiezen terecht Engels als 2e taal.
Oud 23 oktober 2005, 13:13   #97
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Egidius][quote=robert t]

Citaat:
Ik zeg niet dat ze geen Frans meer moeten leren. Maar ook op puur binnenlands-economisch vlak neemt het belang van het Frans in snel tempo af. Onze kinderen worden gevormd voor binnen vijf, tien jaar. Tegen dan zal Engels ook in Brussel belangrijker zijn dan Frans.
Akkoord. In mijn geval de kleinkinderen. Soit.
Citaat:
En dat belet allemaal niet dat ik er zorg voor draag dat mijn kadeeën goed Frans leren. Maar als dat in conflict zou komen met of in de weg zou staan van hun studie-Engels, zal ik resoluut voor het Engels kiezen.
Juist. Ik betwist dit niet. Ook Duits en Spaans zijn spelen hun rol op Europees en wereldvlak. Maar dat is het probleem niet. Vlamingen hebben wat betreft hun talenkennis van niemand lessen te krijgen.

Citaat:
Dit begrijp ik niet goed. Waarom zouden Vlamingen en Walen, bv. in de federale ministerraad niet met elkaar in het Engels kunnen converseren?
Vind jij het dan beter dat ze in het Frans onderhandelen? Wie start dan met een lengte voorsprong, denk je? Wil je die "maladie Belge" laten voortbestaan?
De federale ministerraad heeft niets vandoen met de dagdagelijkse economische taalproblemen in Brussel. Ik zou al heel tevreden zijn met een situatie waarin iedere werknemer met de andere zou converseren in zijn eigen moedertaal en begrepen zou worden door de tegenpartij. En wat de "maladie Belge" betreft weet je perfect hoe ik daarover denk. Uitroeien met tak en wortel.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 13:17   #98
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien kunnen ze Engels gebruiken als onderhandelingstaal, maar een goeie kennis van het Frans kan je toch flink wat voordelen opleveren tijdens discussies. Al was het maar om de discussie tussen de Franstaligen onderling te verstaan. Of om objectieve allianties af te sluiten met bijvoorbeel Waals-nationalisten. Als je geen Frans kan, duw je de Franstaligen altijd in één blok.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 13:22   #99
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Misschien kunnen ze Engels gebruiken als onderhandelingstaal, maar een goeie kennis van het Frans kan je toch flink wat voordelen opleveren tijdens discussies. Al was het maar om de discussie tussen de Franstaligen onderling te verstaan. Of om objectieve allianties af te sluiten met bijvoorbeel Waals-nationalisten. Als je geen Frans kan, duw je de Franstaligen altijd in één blok.
Dat is natuurlijk correct , alleen hoef je daarom aan de ganse schoolbevolking niet het Frans als 2e taal op te leggen.
Politiekers of politiek geïnteresseerden hebben natuurlijk wel baat bij een goede kennis vh Frans.
Oud 23 oktober 2005, 13:23   #100
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Als je geen Frans kan, duw je de Franstaligen altijd in één blok.
hmm, daar heb je eigelijk wel gelijk. Het komt er dan op neer om de kennis van het Frans niet onvoorwaardelijk te laten misbruiken uit slaafsheid.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be