![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Schepen
|
![]() Ik denk dat je in het Blok duidelijk twee strekkingen kan onderscheiden. Enerzijds heb je de Vlaams-nationalisten, zoals Gerolf Annemans, anderzijds een anti-migratie strekking met mensen als Roeland Raes. Uiteraard hebben beide strekkingen in de loop der jaren elkaar stevig beïnvloed zodat er heden haast geen verschil meer is.
Uiteraard zitten er bij het Vlaams Blok figuren van bedenkelijk allooi (maar die zitten elders ook natuurlijk, denken we maar aan pedo Elio). Maar ze hebben ook enkele zeer sterke en intelligente figuren, zoals voornoemde Annemans. Is deze partij nu zo walgelijk? Ikzelf ben ook geen Blokker en zou zelfs resoluut mijn N-VA lidkaart weggooien indien er ooit een kartel met hen zou komen. Niettemin vind ik dat het Blok nu éénmaal zegt wat mensen onder elkaar vertellen met de woorden die die mensen gebruiken. Politiek gezien is dit misschien niet de goeie tactiek, linkiewinkies willen nu eenmaal nogal correct blijven. Ze geven echter wel het gevoel aan veel mensen dat ze begrepen worden.
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeno en Jan. Toch beide verstandige mensen volgens mij, zijn hier allebei in de strik getrapt die Tacitus spande en die door Hans werd aangetrokken.
Of zie ik weer alleen de 'verdeel en heers-tactiek' die hier gebruikt werd? ![]()
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als overtuigd Vlaams Blokker en lid sedert vele jaren hanteer echter nooit een dergelijk aanvallende taal tegenover andere Vlaamsgezinden (van welke gezindheid die ook mogen wezen). Godsvrede vind ik in deze heel belangrijk. Jammer genoeg moet ik steeds weer opnieuw vastellen dat er anderen zijn die er andere opvattingen op na houden. Jammer. In het interbellum wisten communistische, katholieke en vrijzinnige Vlaamsgezinden zich te vinden in het besef dat ze samen een belangrijke betrachting deelden, en dit ondanks hun heel diepe ideologische verschillen (die in die tijd nog veel scherper en dieper waren dan tegenwoordig). Het Vlaams Blok is niet afkerig van samenwerking: onze partij heeft reeds meerdere malen de hand uitgestoken om samen met anderen de Vlaamse eisen kracht bij te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als we buiten de kwestie gaan, dan kan ik nog stellen dat ik ook moeite heb met het verabsoluterende nationalisme van de partij en het rabiate 'België barst' gehalte, maar dat kan ik bij gelegenheid nog door de vingers zien, omwille van de Godsvrede (als we die oude term nog mogen hanteren).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daar kan ik me op mijn beurt weer bij aansluiten.
Dit is echter een politiek forum en geen partijhoofdkwartier! Hier, bij de 'Communautiare Discussies', zijn zowel JvdB als Zeno Vlaams-nationalisten die BEIDEN de Vlaamse zaak op een schitterende wijze dienen! Punt. Kunnen we hier deze en gene PARTIJ niet even vergeten en de BUB geen voer meer geven waar alleen hun aanhangers zich de buik van vol vreten?
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Schepen
|
![]() Ik kan me wel akkoord verklaren met wat Bart De Wever vorige week in Knack verklaarde. Op basis van het programma van het Blok kan men niet (meer) stellen dat dit een racistische of plat-populistische partij is. De pamfletten die ze echter ronddelen... Toegegeven, deze pamfletten bereiken hun doel, maar ik vrees dat het Vlaams Blok echt wel een andere methode zullen moeten zoeken wil er ooit toenadering komen vanwege N-VA of andere partijen.
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() Voor mij is een concentratie der Vlaamsgezinde krachten (hoewel je een onafh. Vl. moeilijk een uiting van Vlaamsgezindheid kan noemen) geen probleem, dat liet ik al eerder uitschijnen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even opmerken trouwens dat het Vlaams Blok niet verantwoordelijk is voor haar kiezers: het Vlaams Blok heeft een verantwoordelijkheid tegenover haar kiezers en is verantwoordelijk voor haar mandatarissen en haar programma. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
cultra-conservatieve katholieken Islamofoben (of gewoon alle eigenschappen bijeen zelfs!! ![]() racisten White trash etc.. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Allo kroket, Bracke ne Groot-Nederlander? Nou breekt mijn klomp...???
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Prettig je weer te zien!
Dat zijn nogal strikskes,hé?
![]() |
#97 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()