Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2003, 08:06   #81
storm op zee
Schepen

storm op zee's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat je in het Blok duidelijk twee strekkingen kan onderscheiden. Enerzijds heb je de Vlaams-nationalisten, zoals Gerolf Annemans, anderzijds een anti-migratie strekking met mensen als Roeland Raes. Uiteraard hebben beide strekkingen in de loop der jaren elkaar stevig beïnvloed zodat er heden haast geen verschil meer is.
Uiteraard zitten er bij het Vlaams Blok figuren van bedenkelijk allooi (maar die zitten elders ook natuurlijk, denken we maar aan pedo Elio). Maar ze hebben ook enkele zeer sterke en intelligente figuren, zoals voornoemde Annemans.
Is deze partij nu zo walgelijk? Ikzelf ben ook geen Blokker en zou zelfs resoluut mijn N-VA lidkaart weggooien indien er ooit een kartel met hen zou komen. Niettemin vind ik dat het Blok nu éénmaal zegt wat mensen onder elkaar vertellen met de woorden die die mensen gebruiken. Politiek gezien is dit misschien niet de goeie tactiek, linkiewinkies willen nu eenmaal nogal correct blijven. Ze geven echter wel het gevoel aan veel mensen dat ze begrepen worden.

Zelfverklaarde onafhankelijkheid? Het kan: http://seborga.net
storm op zee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 08:38   #82
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeno en Jan. Toch beide verstandige mensen volgens mij, zijn hier allebei in de strik getrapt die Tacitus spande en die door Hans werd aangetrokken.
Of zie ik weer alleen de 'verdeel en heers-tactiek' die hier gebruikt werd?
Oud 9 juli 2003, 11:12   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zeno en Jan. Toch beide verstandige mensen volgens mij, zijn hier allebei in de strik getrapt die Tacitus spande en die door Hans werd aangetrokken.
Neen, dat is ook zo. Alleen vind ik het jammer dat een andere Vlaamsgezinde het blijkbaar niet kan laten te kappen op het Vlaams Blok. Een wederwoord was wel op zijn plaats. En uiteindelijk is ook gebleken dat heel Zeno's discours steunt op een vage, gevoelsmatige benadering van het Vlaams Blok.

Als overtuigd Vlaams Blokker en lid sedert vele jaren hanteer echter nooit een dergelijk aanvallende taal tegenover andere Vlaamsgezinden (van welke gezindheid die ook mogen wezen). Godsvrede vind ik in deze heel belangrijk. Jammer genoeg moet ik steeds weer opnieuw vastellen dat er anderen zijn die er andere opvattingen op na houden. Jammer. In het interbellum wisten communistische, katholieke en vrijzinnige Vlaamsgezinden zich te vinden in het besef dat ze samen een belangrijke betrachting deelden, en dit ondanks hun heel diepe ideologische verschillen (die in die tijd nog veel scherper en dieper waren dan tegenwoordig). Het Vlaams Blok is niet afkerig van samenwerking: onze partij heeft reeds meerdere malen de hand uitgestoken om samen met anderen de Vlaamse eisen kracht bij te zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 12:26   #84
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Neen, dat is ook zo. Alleen vind ik het jammer dat een andere Vlaamsgezinde het blijkbaar niet kan laten te kappen op het Vlaams Blok. Een wederwoord was wel op zijn plaats. En uiteindelijk is ook gebleken dat heel Zeno's discours steunt op een vage, gevoelsmatige benadering van het Vlaams Blok.

Als overtuigd Vlaams Blokker en lid sedert vele jaren hanteer echter nooit een dergelijk aanvallende taal tegenover andere Vlaamsgezinden (van welke gezindheid die ook mogen wezen). Godsvrede vind ik in deze heel belangrijk. Jammer genoeg moet ik steeds weer opnieuw vastellen dat er anderen zijn die er andere opvattingen op na houden. Jammer. In het interbellum wisten communistische, katholieke en vrijzinnige Vlaamsgezinden zich te vinden in het besef dat ze samen een belangrijke betrachting deelden, en dit ondanks hun heel diepe ideologische verschillen (die in die tijd nog veel scherper en dieper waren dan tegenwoordig). Het Vlaams Blok is niet afkerig van samenwerking: onze partij heeft reeds meerdere malen de hand uitgestoken om samen met anderen de Vlaamse eisen kracht bij te zetten.
Hoewel ik eerder naar het standpunt van Zeno neig, kan ik met een dergelijk antwoord leven. Ik vrees echter dat u met dit standpunt redelijk geïsoleerd staat, zeker wanneer je de achterban van het VB bekijkt. Kijk, als ik na de verkiezingen de beelden zag uit het partijhoofdkwartier of de foldertjes van de plaatselijke VB- kandidaten las bij mijn ouders, laat staan lette op de figuren die op NSV-betogingen met VB-parafernalia rondliepen, dan had ik weinig zin om me daar ook maar enigszins mee te associëren. Het doet me allemaal zo'n beetje denken aan een figuur waar ik enige tijd geleden mee sprak, die zei dat hij Vlaamsgezind was 'omdat hij tegen de bruin' mannen' was. Of die andere kerel die op de opmerking van een derde persoon dat ze niet wist voor wie ze moest stemmen (bij de vorige verkiezingen van 99), repliceerde met 'Als wij aan de macht zijn, dan stelt dat probleem zich niet meer'. U kan hier natuurlijk op antwoorden dat dat een marginale (in beide betekenissen) minderheid is in het VB, maar ik wacht nog steeds op de dag dat de partij zich uitdrukkelijk van dergelijke zaken distancieert.

Als we buiten de kwestie gaan, dan kan ik nog stellen dat ik ook moeite heb met het verabsoluterende nationalisme van de partij en het rabiate 'België barst' gehalte, maar dat kan ik bij gelegenheid nog door de vingers zien, omwille van de Godsvrede (als we die oude term nog mogen hanteren).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 12:38   #85
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En daar kan ik me op mijn beurt weer bij aansluiten.

Dit is echter een politiek forum en geen partijhoofdkwartier! Hier, bij de 'Communautiare Discussies', zijn zowel JvdB als Zeno Vlaams-nationalisten die BEIDEN de Vlaamse zaak op een schitterende wijze dienen! Punt.

Kunnen we hier deze en gene PARTIJ niet even vergeten en de BUB geen voer meer geven waar alleen hun aanhangers zich de buik van vol vreten?
Oud 9 juli 2003, 12:42   #86
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Zoals bij Stalingrad? Maar ze kunnen nog Veldmaarschalk worden, zoals V.Paulus.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 12:44   #87
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand, zelfs de N-VA niet, moet weten van een radicaal-rechtse partij met autoritaire trekken. Dat is wel duidelijk.
Oud 9 juli 2003, 13:47   #88
storm op zee
Schepen

storm op zee's schermafbeelding

Standaard

Ik kan me wel akkoord verklaren met wat Bart De Wever vorige week in Knack verklaarde. Op basis van het programma van het Blok kan men niet (meer) stellen dat dit een racistische of plat-populistische partij is. De pamfletten die ze echter ronddelen... Toegegeven, deze pamfletten bereiken hun doel, maar ik vrees dat het Vlaams Blok echt wel een andere methode zullen moeten zoeken wil er ooit toenadering komen vanwege N-VA of andere partijen.

Zelfverklaarde onafhankelijkheid? Het kan: http://seborga.net
storm op zee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 13:57   #89
Bruno*
Banneling

Standaard

Voor mij is een concentratie der Vlaamsgezinde krachten (hoewel je een onafh. Vl. moeilijk een uiting van Vlaamsgezindheid kan noemen) geen probleem, dat liet ik al eerder uitschijnen.
Oud 9 juli 2003, 18:37   #90
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik krijg toch sterk de indruk dat hoe dichter Vlamingen bij de politiek betrokken zijn, hoe meer ze zich afzetten tegen België. Opvallend.
Dat klopt! Het komt er dus gewoon op aan om de bevolking goed te informeren over de Belgische politiek en de wil tot scheiding zal vanzelf naar boven komen. (En die wil is er bij een steeds groter wordende groep mensen!)
Ja kijk, zelfs vooraanstaande VRT-journalisten komen nu al openlijk verklaren dat ze Belgie zien verdwijnen! Als dat geen teken aan de wand is!!!
Nu ook nog de West/Oost-Vlamingen, Antwerpenaars/Brabanders, en Limburgers bewust maken van hun eigenheid, en dan zal de wil voor provinciale autonomie en een statuut voor streektalen wel vanzelf groter worden. Nog een paar jaartjes geduld.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 22:20   #91
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Zeno, ik apprecieer het van jou dat je je zo sterk afzet tegen het Blok !

Het gaat wel degelijk om een racistische bende die we liever kwijt zijn dan rijk ! Misschien zullen we daar nog een gezamenlijke strijd kunnen voeren!
Wat vindt u dan van Waalse politici die nu pas in 2003 blijkbaar wat moeite doen om pogen Nederlands te spreken ???
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 22:29   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het doet me allemaal zo'n beetje denken aan een figuur waar ik enige tijd geleden mee sprak, die zei dat hij Vlaamsgezind was 'omdat hij tegen de bruin' mannen' was. Of die andere kerel die op de opmerking van een derde persoon dat ze niet wist voor wie ze moest stemmen (bij de vorige verkiezingen van 99), repliceerde met 'Als wij aan de macht zijn, dan stelt dat probleem zich niet meer'. U kan hier natuurlijk op antwoorden dat dat een marginale (in beide betekenissen) minderheid is in het VB, maar ik wacht nog steeds op de dag dat de partij zich uitdrukkelijk van dergelijke zaken distancieert.
Ach, alsof al de andere partijen allemaal heiligen en intellectueel sterke kiezers en sympathisanten hebben... Hoe men het ook draait of keert, het Vlaams Blok is een volkspartij geworden waar jong en oud, laag of hoog geleerd, volks en intellectueel een plaats heeft gevonden. Er lopen daar ongetwijfeld een paar zonderlingen tussen, maar die heb je nu eenmaal in iedere vereniging, club, genootschap, partij of bond. Zelf ben ik in meerdere verenigingen waar ik hetzelfde patroon vaststel.

Even opmerken trouwens dat het Vlaams Blok niet verantwoordelijk is voor haar kiezers: het Vlaams Blok heeft een verantwoordelijkheid tegenover haar kiezers en is verantwoordelijk voor haar mandatarissen en haar programma.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 22:34   #93
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er lopen daar ongetwijfeld een paar zonderlingen tussen, maar die heb je nu eenmaal in iedere vereniging, club, genootschap, partij of bond.
revisionisten
cultra-conservatieve katholieken
Islamofoben

(of gewoon alle eigenschappen bijeen zelfs!! )

racisten
White trash
etc..
Citaat:

Zelf ben ik in meerdere verenigingen waar ik hetzelfde patroon vaststel.
zeker dat de verenigingen dat patroon niet vaststellen?
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 09:13   #94
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het doet me allemaal zo'n beetje denken aan een figuur waar ik enige tijd geleden mee sprak, die zei dat hij Vlaamsgezind was 'omdat hij tegen de bruin' mannen' was. Of die andere kerel die op de opmerking van een derde persoon dat ze niet wist voor wie ze moest stemmen (bij de vorige verkiezingen van 99), repliceerde met 'Als wij aan de macht zijn, dan stelt dat probleem zich niet meer'. U kan hier natuurlijk op antwoorden dat dat een marginale (in beide betekenissen) minderheid is in het VB, maar ik wacht nog steeds op de dag dat de partij zich uitdrukkelijk van dergelijke zaken distancieert.
Ach, alsof al de andere partijen allemaal heiligen en intellectueel sterke kiezers en sympathisanten hebben... Hoe men het ook draait of keert, het Vlaams Blok is een volkspartij geworden waar jong en oud, laag of hoog geleerd, volks en intellectueel een plaats heeft gevonden. Er lopen daar ongetwijfeld een paar zonderlingen tussen, maar die heb je nu eenmaal in iedere vereniging, club, genootschap, partij of bond. Zelf ben ik in meerdere verenigingen waar ik hetzelfde patroon vaststel.

Even opmerken trouwens dat het Vlaams Blok niet verantwoordelijk is voor haar kiezers: het Vlaams Blok heeft een verantwoordelijkheid tegenover haar kiezers en is verantwoordelijk voor haar mandatarissen en haar programma.
Daar ben ik me van bewust, dat een partij niet verantwoordelijk is voor haar kiezers, maar minstens één van de twee aangehaalde uitspraken was van een VB-lid en ik vermoed dat personen die met VB-partijvlaggen lopen lid zijn, niet? Zoals ik al zei, ik wacht nog steeds op de dag dat Van Hecke c.s. zich uitdrukkelijk distanciëren van dergelijke ongure types en hun uitspraken/daden. Wat is de partij gebaat bij figuren die op die manier de hele boel verzieken?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 23:25   #95
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Allo kroket, Bracke ne Groot-Nederlander? Nou breekt mijn klomp...???
Oud 10 juli 2003, 23:31   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Prettig je weer te zien!
Dat zijn nogal strikskes,hé?
Oud 10 juli 2003, 23:32   #97
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Ik geef het op. Laten we splitsen, want de Meester heeft het gezegd
En dat komt dan zelf met quotes af van Kris Deschouwer (overigens mooi gecounterd door mij ). H-Y-P-O-C-R-I-E-T
Oud 10 juli 2003, 23:36   #98
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:

de goede man zegt het zelf.
Oud 10 juli 2003, 23:38   #99
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

de goede man zegt het zelf.
Daarmee dat ie breekt, want anders zou ik het niet geloven.
Oud 10 juli 2003, 23:56   #100
Bruno*
Banneling

Standaard

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be