Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2003, 10:35   #81
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Georg schreef:
Citaat:
Jep. Er zijn over de hele wereld ook genoeg onderdrukte mensen die helemaal niks te maken hebben met de Islam. Zelfs kapitalisme wordt zeer vaak gebruikt om mensen te "onderdrukken" (lees : keihard te laten werken voor belachelijk lage lonen). En inderdaad, mensen die zich daartegen verzetten worden evengoed "plots niet meer gezien".
Max schreef eerder:

Citaat:
Ik neem het communisme er enkel bij omdat ik ook vaststel dat de restjes communisten op deze planeet daadwerkelijk het Islamisme verdedigt en relativeert louter uit rancune tegen kapitalistisch VSA, en véél minder uit redelijkheid.
Quod Erad Demonstrandum!

Citaat:
Islam verantwoordelijk houden voor de excessen die Islam als excuus gebruiken, gaat niet op. Of je gelooft in Allah of niet, da's een persoonlijke keuze, maar in de Koran staat NIET dat je zusters en dochters voor een scheet verkeerd de keel kunt oversnijden. Integendeel, er zijn genoeg feministische moslima's die juist de Koran gebruiken om hun rechten af te dwingen.
Maar da's toch om uit raam te springen eh! Natuurlijk is Islam verantwoordelijk voor haar excessen. Elke ideologie die wanneer ze nauwlettend gevolgd wordt leidt tot excessen is daar toch wel verantwoordelijk voor zeker! Iedereen gelooft wat hij wil , maar zet het om in de praktijk en dan is het wel de democratie haar zaak om zich te bemoeien.

En die feministische moslima's gebruiken dan de volgende vers om hun rechten af te dwingen ?

Citaat:
I have seen that the majority of the dwellers of Hell-Fire were women....[because] they are ungrateful to their husbands and they are deficient in intelligence. " (The Prophet Muhammad) Sahih Bukhari V 2, B 24, N 541
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2003, 10:48   #82
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Citaat:
Jep. Er zijn over de hele wereld ook genoeg onderdrukte mensen die helemaal niks te maken hebben met de Islam. Zelfs kapitalisme wordt zeer vaak gebruikt om mensen te "onderdrukken" (lees : keihard te laten werken voor belachelijk lage lonen). En inderdaad, mensen die zich daartegen verzetten worden evengoed "plots niet meer gezien".
Citaat:
Max schreef:
Ik neem het communisme er enkel bij omdat ik ook vaststel dat de restjes communisten op deze planeet daadwerkelijk het Islamisme verdedigt en relativeert louter uit rancune tegen kapitalistisch VSA, en véél minder uit redelijkheid.
Quod Erad Demonstrandum!
Wrong again. Je schuift mensen te gemakkelijk in hokjes, een bekende ziekte op fora. Ik wordt afwisselend communist, naïef links, racist, nazist, rechtse rakker, islamneuker, hond, vuile sos, Vlaams Blokker of stommen belg genoemd. Keus genoeg aan titels dus, maar communist is toch één van de meer zeldzame. tja, het harde lot van een een realist zullen we maar zeggen?

Citaat:
Citaat:
Islam verantwoordelijk houden voor de excessen die Islam als excuus gebruiken, gaat niet op. Of je gelooft in Allah of niet, da's een persoonlijke keuze, maar in de Koran staat NIET dat je zusters en dochters voor een scheet verkeerd de keel kunt oversnijden. Integendeel, er zijn genoeg feministische moslima's die juist de Koran gebruiken om hun rechten af te dwingen.
Maar da's toch om uit raam te springen eh! Natuurlijk is Islam verantwoordelijk voor haar excessen. Elke ideologie die wanneer ze nauwlettend gevolgd wordt leidt tot excessen is daar toch wel verantwoordelijk voor zeker! Iedereen gelooft wat hij wil , maar zet het niet om in de praktijk want dan leidt het tot excessen.
Zelfde redenering : het christendom is verantwoordelijk voor het slechte buitenlandse beleid van Bush (overtuigd Born Again Christian).
Het Vlaams Blok is verantwoordelijk voor de neonazi's in haar rangen.

Wie de Koran nauwlettend volgt, heeft respect voor vrouwen en respecteert zelfs christenen en joden, of "de mensen van het Boek".

Citaat:
En die feministische moslima's gebruiken dan de volgende vers om hun rechten af te dwingen ?

Citaat:
I have seen that the majority of the dwellers of Hell-Fire were women....[because] they are ungrateful to their husbands and they are deficient in intelligence. " (The Prophet Muhammad) Sahih Bukhari V 2, B 24, N 541
Dat is geen vers uit de Koran, maar een hadith.

Ik geef U volgende bijdrage :
Citaat:
[size=6]De Jihad van moslimfeministe Riffat Hassan. [/size]
‘De beste emancipatiestrategie voor moslimvrouwen ligt in de studie en het onderricht van de koran. De islam is immers geen godsdient van onderdrukking, maar van bevrijding. Met de koran in de hand kunnen vrouwen hun positie in de maatschappij versterken.’

Zo klinkt de voornaamste boodschap van Riffat Hassan die onlangs België aandeed op uitnodiging van het Steunpunt Allochtone Meisjes & Vrouwen en Cadre asbl (le Centre d’action pour le développement des relations euro-méditerranéennes). Het zaaltje in de Brusselse Grétrystraat zat overvol. Ook Divazine ging luisteren naar haar twee uur durende uiteenzetting ‘Empowerment van moslimvrouwen’ en... bekeerde zich nét niet.

Feministische meter
De Pakistaanse islamtheologe profileert zich uitdrukkelijk als moslimfeministe. Ze doceert aan de universiteit van Louisville in de Verenigde Staten. In 1974 werd ze als jonge docente aan de Universteit van Oklahoma aangesteld als ‘meter’ van het lokale islamitische studentengenootschap, waarvan alleen jongens lid waren.

Zij vroegen haar om haar openingsspeech te wijden aan de rol van de vrouw in de islam, ‘waarschijnlijk omdat ze dachten dat ik tot niet veel anders in staat was’, lacht Hassan. Ze vond massa’s artikels over het onderwerp, allemaal geschreven door mannen. ‘Maar geen enkele tekst ging over de rol van de mannen in de islam; je zou denken dat zij geen rol hadden,’ grapt ze tussendoor.

Zo ontdekte ze dat er een enorme kloof lag tussen de koran die nadrukkelijk de rechten van vrouwen bepleit en de vrouwenonderdrukking in de meeste moslimlanden. Begrijpen hoe dat kan en zoeken naar strategieën om die kloof te verkleinen, daar maakt Riffat Hassan sindsdien haar levenswerk van.

Pre-islamitische tradities
Op zoek naar een eigen identiteit in een moderne postkoloniale wereld, grijpen moslimstaten terug naar wetten en gebruiken die vanouds als ‘islamitisch’ bestempeld worden, maar die meestal teruggaan op pre-islamitische tradities. Vrouwenrechten sneuvelen dan het eerst.

Volgens Hassan omarmen moslims wel de technologische vernieuwing, een moderne infrastructuur, wetenschap etc, maar verwerpen ze de westerse cultuur. Die associëren ze met moreel verval en de cultuur van de kolonisator.

Modernisering is goed, verwestering is slecht, en hét beeld van verwestering voor hen is een geëmancipeerde vrouw.

In Pakistan voert het Women’s Action Forum sinds 1984 actie tegen de nieuwe wet op verkrachting. Die stipuleert ondermeer dat een slachtoffer van verkrachting enkel geloofwaardig is als haar verhaal bevestigd wordt door vier mannelijke getuigen. 'Maar', vindt Hassan, 'nu men vrouwen meer dan ooit met de koran om de oren slaat, wordt het de hoogste tijd dat vrouwen zelf de koran lezen.'

De kwestie van de rib
Als het niet in de koran staat, vanwaar komt dan de zo populaire idee dat vrouwen een trapje lager staan dan mannen? Riffat Hassan zoekt het antwoord bij Adam en Eva.

‘Als je aan een islamiet, waar ook ter wereld, vraagt hoe God de mens schiep, dan krijg je het ribverhaal’, vertelt Hassan. ‘Nochtans lezen we in de koran dat God twee menselijke wezens schiep vanuit een oermaterie. Het mannelijke en het vrouwelijk kwamen tegelijk en zonder onderscheid tot stand.’ Volgens Hassan is het juist de wil van God dat beiden ‘op gelijke voet leven, in vrede en rechtvaardigheid’.

Het zijn andere geschriften, toegeschreven aan Mohammed, of opgetekend door moslimgeleerden, die andere interpretaties geven van het scheppingsverhaal. De gouden regel is dat indien er een tegenstrijdigheid zit tussen de koran en de geschriften van de geleerden, de koran altijd de voorrang krijgt. ‘Het wordt tijd dat vrouwen dit weten en de gelijke rechten, die duidelijk in de koran staan, opeisen in de islamitische maatschappijen,’ besluit Riffat Hassan.

Hassan’s Heilige Oorlog
‘Natuurlijk geldt de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens ook voor moslimvrouwen. Maar voor moslimvrouwen kan het strategisch nuttig zijn om zich te beroepen op de koran.’ Daarom pleit Hassan ervoor dat moslimvrouwen allianties zoeken met theologen, zowel mannen als vrouwen, die een humanitaire lezing van de koran bepleiten.

‘We moeten ons niet bezighouden met een bekering van de extremisten, die staan daar niet voor open. We moeten onze pijlen richten op het grote middenveld, de zwijgende meerderheid van gematigde burgers. Ondersteun de wereld van de gematigden,’ preekt Hassan.

Islamitische vrouwen in België moeten niet alleen zichzelf, maar vooral ook de volgende generatie onderwijzen. ‘Nu leren jongeren in koranscholen vooral om dogma's te repeteren. Het wordt tijd dat zij leren dat de islam een levenshouding voorhoudt van naastenliefde, tolerantie en rechtvaardigheid’. ‘En bescheidenheid', voegt ze toe, 'met een terugkeer naar de basis van het geloof: de koran.’

Met haar laatste boodschap richtte ze zich tot elke vrouw in de zaal: ‘Verandering begint bij jezelf. Elke mens heeft de plicht zichzelf kritisch te bevragen en te proberen een zo goed mogelijk mens te zijn. Dat is de echte betekenis van de term jihad. Een heilige oorlog, ja, maar dan als een innerlijke strijd naar bevrijding.’ Het is duidelijk dat Riffat Hassan’s vuur nog lang niet gedoofd is.

Lut Verstappen

Leestips:
- De Essays van Riffat Hassan over vrouwenrechten in islamculturen.

- Goede vertalingen van de koran zijn volgens Riffat Hassan zeldzaam. Zij raadt de versie van de Oostenrijkse bekeerling Mohammed Asad aan. Op amazon.com wordt die gerecenseerd als ‘free of the patriarchal, cultural, and sectarian influences that are manifest in many other translations’: Muhammad Asad, The Message of the Quran.

- Riffat Hassan verwijst ook graag naar de boeken van Karen Armstrong over De Islam, over Mohammed en haar Een geschiedenis van God. Vierduizend jaar jodendom, christendom en islam.
Kijk nu eens in de Koran, en stop met citaten te poneren uit hun context.

met vriendelijke groeten
Oud 21 juli 2003, 11:40   #83
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wrong again. Je schuift mensen te gemakkelijk in hokjes, een bekende ziekte op fora. Ik wordt afwisselend communist, naïef links, racist, nazist, rechtse rakker, islamneuker, hond, vuile sos, Vlaams Blokker of stommen belg genoemd. Keus genoeg aan titels dus, maar communist is toch één van de meer zeldzame. tja, het harde lot van een een realist zullen we maar zeggen?
Ach ja , 't is berekend gokken , maar't blijft gokken natuurlijk
Realist? Hmm , neen, die titel geef ik liever aan mezelf

Citaat:
Zelfde redenering : het christendom is verantwoordelijk voor het slechte buitenlandse beleid van Bush (overtuigd Born Again Christian).
Incorrect. Het buitenlands beleid van Bush is gebaseerd op het neo-conservatisme (http://www.newamericancentury.org). Voor 9/11 was hij een klassieke isolationistische conservatieveling. Ik zal zeker de kracht van Christenfundamentalisme in het Amerikaanse beleid niet onderschatten , maar dit is hoofdzakelijk een binnenlandse invloed (abortus , klonen, enz.) wat natuurlijk ook verwerpelijk is zulke irrationele ondemocratische invloeden.
De leer van het Christendom bevat geen buitenlands beleid , dus kan Bush onmogelijk als fundamentalist , die zijn ideologie nauwlettend volgt, daar een buitenlands beleid uit afleiden. Moest Bush een moslim fundamentalist zijn zou hij wel een buitenlands beleid terug vinden in zijn religie. Volgens dat beleid zou hij na 9/11 serieus wa "verdedigingsoorlogen" kunnen uitvoeren. Dat is de reden waarom Islam extra gevaarlijk is omdat zij een buitenlands beleid , een sociaal systeem , een rechtsysteem , enz omvat.

Door het programma van het Vlaams Blok nauwlettend te volgen ben je inderdaad geen neoNazi , dus kan het Vlaamsblok niet verantwoordelijk zijn voor neonazisme.

Citaat:
Wie de Koran nauwlettend volgt, heeft respect voor vrouwen en respecteert zelfs christenen en joden, of "de mensen van het Boek
Ik heb respect voor mijnen kat, da wil ni zeggen dat ik hem daarvoor als mijn gelijke beschouw. (dit is maar bij wijze van spreke want ik beschouw elke levensvorm als even(minder)waardig. Sorry aramis ) Kijk dan toch naar de implementatie van die handleiding , de koran! Duidt mij één moslimland aan waar je stelling van gelijkheid klopt en ik wordt zelf moslim!

Citaat:
ok georg! Hoe heb ik de volgende quotes uit context getrokken? Hoe moet ik dit als ongelovige pantheist intepreteren In de plaats van altijd met datzelfde argument te komen dat die honderden controversieele quotes uit context getrokken zijn , leg dan eens uit HOE die uit context getrokken zijn. Op die manier kan ik zelfs Mein Kampf interpreteren tot Hansje en Grietje , hoor.

51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.

YUSUFALI: Those who reject our Signs, We shall soon cast into the Fire: as often as their skins are roasted through, We shall change them for fresh skins, that they may taste the penalty: for Allah is Exalted in Power, Wise.
PICKTHAL: Lo! Those who disbelieve Our revelations, We shall expose them to the Fire. As often as their skins are consumed We shall exchange them for fresh skins that they may taste the torment. Lo! Allah is ever Mighty, Wise.
SHAKIR: (As for) those who disbelieve in Our communications, We shall make them enter fire; so oft as their skins are thoroughly burned, We will change them for other skins, that they may taste the chastisement; surely Allah is Mighty, Wise

2:191, And slay them wherever ye catch them

2:193, And fight them on until there is no more Tumult or oppression

enzovoort enzoverder.
Oud 21 juli 2003, 13:22   #84
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

4.34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

In welke context moet ik dit vers interpreteren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2003, 14:16   #85
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Incorrect. Het buitenlands beleid van Bush is gebaseerd op het neo-conservatisme
Gij hebt ECHT die reportage gemist op CANVAS precies... En al die keren dat Bush begon over het mandaat dat hij van God gekregen had enz enz.
Citaat:
Citaat:
Wie de Koran nauwlettend volgt, heeft respect voor vrouwen en respecteert zelfs christenen en joden, of "de mensen van het Boek
Ik heb respect voor mijnen kat, da wil ni zeggen dat ik hem daarvoor als mijn gelijke beschouw. (dit is maar bij wijze van spreke want ik beschouw elke levensvorm als even(minder)waardig. Sorry aramis ) Kijk dan toch naar de implementatie van die handleiding , de koran! Duidt mij één moslimland aan waar je stelling van gelijkheid klopt en ik wordt zelf moslim!
Turkije, Qatar, Egypte, Indonesië, .... Wordt je nu moslim?
O neen, dat zijn geen moslimlanden volgens U. Dat zijn wel landen waar moslims zeer vertegenwoordigd zijn. Zoals gezegd, Islam en Islam is niet twee maar tienduizend.

En ik had het over respect, niet over gelijkheid. Per definitie zijn in ELKE religie gelovigen meer gelijk dan ongelovigen. Gelovigen zijn immers de enigen die in de Hemel komen, de rest in de Hel. Evenzo in het christendom.
Citaat:
51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
Uit Al Ma'idah (waar uw citaat ook uit komt)
Citaat:
5:14 From those, too, who call themselves Christians, We did take a covenant, but they forgot a good part of the message that was sent them: so we estranged them, with enmity and hatred between the one and the other, to the day of judgment. And soon will Allah show them what it is they have done.
...
5:68. Say: "O People of the Book! ye have no ground to stand upon unless ye stand fast by the Law, the Gospel, and all the revelation that has come to you from your Lord." It is the revelation that cometh to thee from thy Lord, that increaseth in most of them their obstinate rebellion and blasphemy. But sorrow thou not over (these) people without Faith.

69. Those who believe (in the Qur'an), those who follow the Jewish (scriptures), and the Sabians and the Christians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness,- on them shall be no fear, nor shall they grieve.
70. We took the covenant of the Children of Israel and sent them apostles, every time, there came to them an apostle with what they themselves desired not - some (of these) they called impostors, and some they (go so far as to) slay.

71. They thought there would be no trial (or punishment); so they became blind and deaf; yet Allah (in mercy) turned to them; yet again many of them became blind and deaf. But Allah sees well all that they do.

72. They do blaspheme who say: "(Allah) is Christ the son of Mary." But said Christ: "O Children of Israel! worship Allah, my Lord and your Lord." Whoever joins other gods with Allah,- Allah will forbid him the garden, and the Fire will be his abode. There will for the wrong-doers be no one to help.

73. They do blaspheme who say: Allah is one of three in a Trinity: for there is no god except One Allah. If they desist not from their word (of blasphemy), verily a grievous penalty will befall the blasphemers among them.
Waar dus duidelijk uitkomt dat zowel de joden als de christenen als de sabianen zullen beloond worden door Allah, tenzij ze naast Allah nog andere heiligen plaatsen, want dat is godslastering. Tegelijk waarschuwt de profeet tegen de "streken" van de "so-called christians", hen die zich christen noemen. Maar wat verder stelt hij dan weer :
Citaat:
82. Strongest among men in enmity to the believers wilt thou find the Jews and Pagans; and nearest among them in love to the believers wilt thou find those who say, "We are Christians": because amongst these are men devoted to learning and men who have renounced the world, and they are not arrogant.
Het valt dus eigenlijk nog wel mee. Als je trouwens eventjes de bijbel erbij haalt, valt onmiddellijk op dat zeker in het Oude Testament minstens even hard tegen ongelovigen werd uitgevaren, en dat ook Jezus continu de hypocrisie van de farizeeërs (de joodse schriftgeleerden dus) aan de kaak stelde.

Citaat:
YUSUFALI: Those who reject our Signs, We shall soon cast into the Fire: as often as their skins are roasted through, We shall change them for fresh skins, that they may taste the penalty: for Allah is Exalted in Power, Wise.
PICKTHAL: Lo! Those who disbelieve Our revelations, We shall expose them to the Fire. As often as their skins are consumed We shall exchange them for fresh skins that they may taste the torment. Lo! Allah is ever Mighty, Wise.
SHAKIR: (As for) those who disbelieve in Our communications, We shall make them enter fire; so oft as their skins are thoroughly burned, We will change them for other skins, that they may taste the chastisement; surely Allah is Mighty, Wise
Zie hierboven. Ongelovigen worden evengoed in het christendom én in het jodendom naar de hel verwezen. De "We" is Allah hier, en dus NIET de moslim.
Citaat:
2:191, And slay them wherever ye catch them

2:193, And fight them on until there is no more Tumult or oppression

enzovoort enzoverder.
De intocht in het Beloofde Land. Lezen...

Dan voegen we het voorgaande vers toe :
Citaat:
190. Fight in the cause of Allah those who fight you, but do not transgress limits; for Allah loveth not transgressors.
Bevecht diegenen die U bevechten.
En we vervolledigen uw vers 2:193, die je bewust hebt afgebroken :
Citaat:
193. And fight them on until there is no more Tumult or oppression, and there prevail justice and faith in Allah. but if they cease, Let there be no hostility except to those who practise oppression
Laat er geen vijandigheden zijn tenzij tegen hen die U onderdrukken. Wel, ik zou het zeer aangenaam vinden mochten ze dit wat meer toepassen.

Bottomline: je moet de verzen voor en na ook eens lezen, dan weet je meteen wat ik wil zeggen

met vriendelijke groeten
Oud 21 juli 2003, 14:34   #86
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
4.34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

In welke context moet ik dit vers interpreteren?
De volgende :
Citaat:
4:19 O ye who believe! Ye are forbidden to inherit women against their will. Nor should ye treat them with harshness, that ye may Take away part of the dower ye have given them,-except where they have been guilty of open lewdness; on the contrary live with them on a footing of kindness and equity. If ye take a dislike to them it may be that ye dislike a thing, and Allah brings about through it a great deal of good.
Over het straffen, moeten we hier trouwens aan toevoegen :
Citaat:
24:4 And those who launch a charge against chaste women, and produce not four witnesses (to support their allegations),- flog them with eighty stripes; and reject their evidence ever after: for such men are wicked transgressors;-
Wie dus vrouwen valselijk beschuldigt, krijgt het evengoed hard te verduren.
en :
Citaat:
24:23 Those who slander chaste women, indiscreet but believing, are cursed in this life and in the Hereafter: for them is a grievous Penalty,-
Dus het slaan van ondiscrete vrouwen resulteert in een harde straf van Allah.

Wat ons tot de conclusie brengt dat de Koran zichzelf als even vaak tegenspreekt als de bijbel of de Torah. En dat het wild rondsmijten van citaten absoluut niks bewijst, buiten een drang om te bewijzen wat men wil bewijzen.

met vriendelijke groeten
Oud 21 juli 2003, 14:37   #87
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Georg!! In de koran staat wel dat je dochters en vrouwen je moeten gehoorzamen. Feministische moslima's???????????????!!!!!!!!!!!!!
Zijn da ook zo van die vrouwen die op een marktplein hun bh staan te verbranden????
Dat doen die vrouwen "uit vrije wil" (omdat het zo is opgedragen). voor hen gaat het om een faire behandeling zoals in de Koran staat (zie ook mijn reactie hierboven). Dat zijn dus vrouwen die vechten tegen de stenigingen, tegen het molesteren van vrouwen die niet helemaal bedekt zijn (zoals trouwens ook DUIDELIJK in de Koran staat, zie hierboven), tegen het verbod op onderwijs (in de Koran staat evengoed dat mannen én vrouwen de morele verplichting hebben om kennis te zoeken), hun RECHT om te scheiden (zoals in de Koran geschreven staat), enz enz

Voor jou kan het grappig klinken, voor hen is het bloedernstig. Soms ook letterlijk bloederig ernstig zelfs...

met vriendelijke groeten
Oud 21 juli 2003, 14:58   #88
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Elle
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georg
Citaat:
Georg!! In de koran staat wel dat je dochters en vrouwen je moeten gehoorzamen. Feministische moslima's???????????????!!!!!!!!!!!!!
Zijn da ook zo van die vrouwen die op een marktplein hun bh staan te verbranden????
Dat doen die vrouwen "uit vrije wil" (omdat het zo is opgedragen). voor hen gaat het om een faire behandeling zoals in de Koran staat (zie ook mijn reactie hierboven). Dat zijn dus vrouwen die vechten tegen de stenigingen, tegen het molesteren van vrouwen die niet helemaal bedekt zijn (zoals trouwens ook DUIDELIJK in de Koran staat, zie hierboven), tegen het verbod op onderwijs (in de Koran staat evengoed dat mannen én vrouwen de morele verplichting hebben om kennis te zoeken), hun RECHT om te scheiden (zoals in de Koran geschreven staat), enz enz

Voor jou kan het grappig klinken, voor hen is het bloedernstig. Soms ook letterlijk bloederig ernstig zelfs...

met vriendelijke groeten
Ach, jij hebt precies een nog té romantisch beeld van de Islam.....Ik ga niet in discussie treden met jou.
Oud 21 juli 2003, 15:02   #89
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Welk recht om te scheiden hebben vrouwen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 21 juli 2003, 15:08   #90
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

24.23. Zij die kuise, gelovige vrouwen, die geen kwaad kennen, belasteren, zijn in deze wereld en in het Hiernamaals vervloekt. Voor hen is er een grote kastijding.

24.23Verily, those who accuse chaste women, who never even think of anything touching their chastity and are good believers, are cursed in this life and in the Hereafter, and for them will be a great torment,

http://www.unn.ac.uk/societies/islam...e/nobae024.htm

24.23
024.023
YUSUFALI: Those who slander chaste women, indiscreet but believing, are cursed in this life and in the Hereafter: for them is a grievous Penalty,-
PICKTHAL: Lo! as for those who traduce virtuous, believing women (who are) careless, cursed are they in the world and the Hereafter. Theirs will be an awful doom
SHAKIR: Surely those who accuse chaste believing women, unaware (of the evil), are cursed in this world and the hereafter, and they shall have a grievous chastisement.
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/024.qmt.html

ik denk toch dat U dit vers verkeerd begrepen heeft!
Het gaat hier enkel over KUISE (onschuldige)GELOVIGE vrouwen!

Oud 21 juli 2003, 15:19   #91
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

met vriendelijke groeten
Ach, jij hebt precies een nog té romantisch beeld van de Islam.....Ik ga niet in discussie treden met jou.
Ik zou het anders stellen. Ik heb een veelzijdig beeld van de Islam. Maar je hoeft er met mij niet over te discussieren natuurlijk, dat doe je beter met moslims.

met vriendelijke groeten
Oud 21 juli 2003, 15:21   #92
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij hebt ECHT die reportage gemist op CANVAS precies... En al die keren dat Bush begon over het mandaat dat hij van God gekregen had enz enz.
Ja, en God Bless America , GOTT MIT UNS and all that crap. Doen ze wel eens meer die staatshoofden. Verwerpelijk , maar da's voor de massa te overtuigen. Bush is duidelijk de marionet van de neo conservatieven. Lees de .pdf die op http://www.newamericancentury.org staat. Hij noemt "Rebuilding America's Defences". Is quasi een script voor wat Bush aan het doen is.

Citaat:
Turkije, Qatar, Egypte, Indonesië, .... Wordt je nu moslim?
O neen, dat zijn geen moslimlanden volgens U. Dat zijn wel landen waar moslims zeer vertegenwoordigd zijn. Zoals gezegd, Islam en Islam is niet twee maar tienduizend.
Neen neen ik beschouw ze als echte moslim landen , zéér stabiele moslim landen!
Turkije , de staat waar het leger er voor moet zorgen dat er geen moslimextremisten in de regering komen , door af en te een coup te placeren???
Indonesië , de staat die geen echte controle heeft over haar deelstaten en niet heeft kunnen/willen voorkomen dat de milities van de moslimmeerderheid (88%) slachtpartijen aanrichtte in Oost-Timor. Die staat waar in sommige provincies de milities meer macht hebben dan de reguliere politie? De staat waar die discotheek te Bali van de kaart is gevaagd?
Egypte , ja dat is ook zo'n stabiele staat. De dictatoriale staat die geen democratie durft te worden omdat ze er anders binnen het jaar een nieuw Saudi Arabie bij hebben. De staat die mensenrechten moet schenden en preventief clerici moet opsluiten omdat die een Islamitische Staat willen oprichten.
Qatar , alsjeblieft , is een olie monarchie waar ze hun gat afvagen met briefkes van $100.
En u hebt er de stabielste uitgepakt!

Neen, het enige quasi stabiele moslimland is Maleisië. Daar zou ik nog willen wonen , een echte democratie. Maar ook daar is er geen gelijkheid.

Citaat:
En ik had het over respect, niet over gelijkheid. Per definitie zijn in ELKE religie gelovigen meer gelijk dan ongelovigen. Gelovigen zijn immers de enigen die in de Hemel komen, de rest in de Hel. Evenzo in het christendom.
En dat is aanvaardvaar voor u???! Als democraat moet ik daar persoonlijk van overgeven. U moet bij mij niet afkomen met andere religies , want ik verwerp alle monotheistische religies. Het is allemaal dictatuur. De enige waar ik mij mee identificeer in die boeken is den Duivel. God is de dictator. De duivel is de democraat. Maar dit even terzijde Omdat andere monotheistische religies ook scherpe kanten hebben , is geen verdediging. Ongelijkheid blijft ongelijkheid. Het vervolgen en moorden goedpraten van andersdenkenden blijft misdadig. Het verschil is dat andere religies gecastreerd zijn en hun plaats nu ondertussen kennen in de humanistische maatschappij. We moeten waakzaam blijven natuurlijk voor "onze" uit-het-Midden-Oosten geimporteerde-crap die we Christendom noemen.

Citaat:
Waar dus duidelijk uitkomt dat zowel de joden als de christenen als de sabianen zullen beloond worden door Allah, tenzij ze naast Allah nog andere heiligen plaatsen, want dat is godslastering. Tegelijk waarschuwt de profeet tegen de "streken" van de "so-called christians", hen die zich christen noemen. Maar wat verder stelt hij dan weer :
Dit verandert niets, zelfs hypocriete so-called christians hebben recht van bestaan.

Citaat:
De "We" is Allah hier, en dus NIET de moslim.
Ik heb JFK vermoord!
ik = allah.
Gemakkelijk

Maar zelfs al stond daar Allah. Het blijft fundamenteel verkeerd. Dit fundament is in de hersenpan gebrand van elke moslim (of praktiserende Christen ,enz.) . Egalité is de norm , alles wat afwijkt is een excess. Waarom deze misdadige dogma's goedpraten , ik versta dat dus niet!

Citaat:
193. And fight them on until there is no more Tumult or oppression, and there prevail justice and faith in Allah. but if they cease, Let there be no hostility except to those who practise oppression

Laat er geen vijandigheden zijn tenzij tegen hen die U onderdrukken. Wel, ik zou het zeer aangenaam vinden mochten ze dit wat meer toepassen.
Heb ik niet bewust gedaan , stond zo op de site waar ik ze van haalde. Ok , deze vers is humanistisch en dus acceptabel. De rest zijn niet te verdedigen.

Reason ends where "I believe" begins
Oud 21 juli 2003, 15:27   #93
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
24.23. Zij die kuise, gelovige vrouwen, die geen kwaad kennen, belasteren, zijn in deze wereld en in het Hiernamaals vervloekt. Voor hen is er een grote kastijding.

24.23Verily, those who accuse chaste women, who never even think of anything touching their chastity and are good believers, are cursed in this life and in the Hereafter, and for them will be a great torment,

http://www.unn.ac.uk/societies/islam...e/nobae024.htm

24.23
024.023
YUSUFALI: Those who slander chaste women, indiscreet but believing, are cursed in this life and in the Hereafter: for them is a grievous Penalty,-
PICKTHAL: Lo! as for those who traduce virtuous, believing women (who are) careless, cursed are they in the world and the Hereafter. Theirs will be an awful doom
SHAKIR: Surely those who accuse chaste believing women, unaware (of the evil), are cursed in this world and the hereafter, and they shall have a grievous chastisement.
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/024.qmt.html

ik denk toch dat U dit vers verkeerd begrepen heeft!
Het gaat hier enkel over KUISE (onschuldige)GELOVIGE vrouwen!
Als je't echt wil weten, lees de oorspronkelijke tekst. Ik leid hieruit af dat zij die vrouwen die zich van geen kwaad bewust zijn, en zich dus niet volledig bedekken (indiscreet zijn dus), kwaad doen, dat hen enz enz

Het recht op scheiden staat uitgewerkt in Al Baqarah. Ik neem hierbij de volgende vers :

Citaat:
2:229 A divorce is only permissible twice: after that, the parties should either hold Together on equitable terms, or separate with kindness. It is not lawful for you, (Men), to take back any of your gifts (from your wives), except when both parties fear that they would be unable to keep the limits ordained by Allah. If ye (judges) do indeed fear that they would be unable to keep the limits ordained by Allah, there is no blame on either of them if she give something for her freedom. These are the limits ordained by Allah. so do not transgress them if any do transgress the limits ordained by Allah, such persons wrong (Themselves as well as others).
Ze kan zich vrijkopen.

Let wel, je gaat mij niet horen beweren dat vrouwen in de Koran gelijk worden behandeld. Wel dat ze een aantal rechten hebben. Ook dat verschillende moslims daar een verschillend beeld over hebben.

Want, dat is het moeilijke aan heel de zaak, de sunna en de hadiths hebben ook nog een hoop opmerkingen hierover, en die durven elkaar enorm tegenspreken zelfs.

Bottomline : wat ik hier probeer te doen, is aan te tonen dat zij die vinden dat ze de Islam kunnen beoordelen, er beter aan doen om deze eerst in zijn geheel te bestuderen, en VOORAL de verschillende visies op hetzelfde boek eens te vergelijken.

Want het mag wel duidelijk zijn dat als je de Koran probeert te verbieden op zulke basis, dat er wel meer dingen zijn die absoluut verboden moeten worden, waaronder het oude testament. En wie heeft de "satanic bible" van LaVey al eens gelezen? Of de bijbel van de getuigen van Jehova als eens bekeken? ...

met vriendelijke groeten

PS : met het internet alleen ga je er trouwens niet komen. Je moet echt face-to-face met moslims over hun geloof praten om te ontdekken hoeveel ideeën er bestaan over datzelfde boek.
Oud 21 juli 2003, 16:13   #94
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bottomline : wat ik hier probeer te doen, is aan te tonen dat zij die vinden dat ze de Islam kunnen beoordelen, er beter aan doen om deze eerst in zijn geheel te bestuderen, en VOORAL de verschillende visies op hetzelfde boek eens te vergelijken.
Hier is alvast iemand die uw wijze raad opgevolgd heeft en het boek meerdere malen gelezen en bestudeerd heeft:

http://www.faithfreedom.org/Articles...left_islam.htm
Oud 21 juli 2003, 16:50   #95
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

@ Georg:

Ik wil je niet dwingen om de islam vanuit mijn optiek te bezien. Maar ik leef met een moslim vader en ik denk dat ik hierdoor een redelijk goede opinie kan vormen over de godsdienst in kwestie.

Jij beschuldigt mensen ervan de islam niet vanuit verschillende kanten te kunnen bezien, heb jij dat dan al gedaan?
Oud 21 juli 2003, 16:51   #96
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Citaat:
Hier is alvast iemand die uw wijze raad opgevolgd heeft en het boek meerdere malen gelezen en bestudeerd heeft:

Patrick! Ali Sina is C.I.A. !!! Kan toch niet anders!
Oud 21 juli 2003, 16:52   #97
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Citaat:

Patrick! Ali Sina is C.I.A. !!! Shhhhht!
Maar kieken toch!!!! Moest ge dat onmiddellijk op een forum zeggen!!! Pffff, slim hé...
Oud 21 juli 2003, 19:50   #98
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

lap, een nieuw watergateschandaal aan mijn broek
Oud 21 juli 2003, 23:07   #99
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Jezus ging de tempel binnen, joeg alle mensen weg die daar kochten en verkochten, en gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers om. 13 Hij zei hun: `Er staat geschreven: Mijn huis zal een huis van gebed heten, maar u maakt er een rovershol van.'

Dit verhaal van Jezus die de handelaars met hun kraampjes uit de Tempel wegjaagt was iets dat mij als tiener deed nadenken. Ik moest dan denken aan de kraampjes die rond de Basiliek van Scherpenheuvel staan. En ik vroeg me dan af, wat is er daar nu eigenlijk zo verkeerd aan die leuke kraampjes met hun snuisterijen en souvenirtjes?

Maar wat mij echt deed twijfelen aan de Goddelijkheid van Jezus was deze uitspraak van Jezus :

Maar wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in volle zee gegooid worden.

Dat was voor mij een uitspraak van een mens die zijn geduld verliest en niet van een God!

Deze uitspraak die door Jezus zelf gedaan leek te zijn, leek mij zo extreem dat ze mij mijn geloof in het traditionele Christendom deed verliezen. Sindsdien beschouw ik het louter als een bron van wijze en diepzinnige teksten waar je levenswijsheid kan uit putten. Net als er andere religies zijn die mooie filosofische teksten hebben voortgebracht die aanzetten tot meditatie en bezinning.

Als ik bovenstaande uitspraak al extreem vond kun je mijn spontane reactie wel raden toen ik dan toch eindelijk eens een Koran had gekocht en die begon te lezen. Hiertegen was de bovenstaande uitspraak 100 keer peanuts. Er werd gedreigd en vervloekt dat horen en zien vergingen. De gruwelijkste straffen die je kon bedenken wachtten voor iedereen die durfde twijfelen aan het woord van God of de profeet. Bovendien werd het gebruik van geweld als iets goeds geprezen, mits het maar tegen de juiste tegenstanders gebruikt werd.

Ik werd er kotsmisselijk van. "216. Vechten is u geboden ofschoon gij er afkerig van zijt; maar het kan zijn, dat gij tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor u is en het kan zijn, dat u iets behaagt terwijl het slecht voor u is. Allah weet het en gij weet het niet." De Koran maakt met dwang moordenaars van mensen die dat zelf helemaal niet willen. Dit was helemaal geen religie, dit was pure waanzin, verzonnen door een ziekelijke psychopaat!

Het kon echter nog erger...

Ik schafte me wat later een boek aan (blijkbaar geschreven door een 'vrome' moslim) waarin het leven van Mohammed beschreven werd. Hier zagen we de boodschapper van Allah in Volle Glorie. Een machtsgeile barbaar van het ergste soort die hele Joodse dorpen liet uitmoorden of in slavernij liet afvoeren omdat ze zich niet goedschiks bij zijn waanzinnige ideeën neerlegden. Ik heb het boek in vier keren moeten lezen, want de walging was regelmatig zo groot dat ik niet meer kon verderlezen en het boek een aantal dagen moest opzijleggen. En hier ging het duidelijk niet om allegorische of mythische teksten zoals in het Oude of het Nieuwe Testament, dit was biografische literatuur.

Sedertdien ben ik er vast van overtuigd dat de Islam de grootste rotternij is die ooit een mensenbrein ontstaan is. Enkel te vergelijken met wat de nazi's hebben uitgespookt. Het is ontstaan uit een zieke geest en kweekt zieke moordlustige en gewetenloze geesten, ontdaan van alle menselijkheid.

De meeste moslims van vandaag treft geen schuld. Zij hebben immers niet uit vrije wil voor de islam gekozen maar zijn door hun omgeving gedwongen om moslim te worden. Openlijk uit de islam stappen kan hen zwaar te staan komen en is dus niet evident.

Het is echter een schande van eerste orde dat onze intellectuelen hier in het vrije Westen in alle talen zwijgen over het onmenselijke en haatzaaiende wat in die geschriften staat.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2003, 23:59   #100
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Max schreef:
Quod Erad Demonstrandum!

Citaat:
Citaat:
Maar da's toch om uit raam te springen eh! Natuurlijk is Islam verantwoordelijk voor haar excessen. Elke ideologie die wanneer ze nauwlettend gevolgd wordt leidt tot excessen is daar toch wel verantwoordelijk voor zeker! Iedereen gelooft wat hij wil , maar zet het niet om in de praktijk want dan leidt het tot excessen.

Wie de Koran nauwlettend volgt, heeft respect voor vrouwen en respecteert zelfs christenen en joden, of "de mensen van het Boek".

Citaat:

Citaat:
Dat is geen vers uit de Koran, maar een hadith.

Ik geef U volgende bijdrage :
Citaat:
[size=6]De Jihad van moslimfeministe Riffat Hassan. [/size]
‘De beste emancipatiestrategie voor moslimvrouwen ligt in de studie en het onderricht van de koran. De islam is immers geen godsdient van onderdrukking, maar van bevrijding. Met de koran in de hand kunnen vrouwen hun positie in de maatschappij versterken.’

Zo klinkt de voornaamste boodschap van Riffat Hassan die onlangs België aandeed op uitnodiging van het Steunpunt Allochtone Meisjes & Vrouwen en Cadre asbl (le Centre d’action pour le développement des relations euro-méditerranéennes). Het zaaltje in de Brusselse Grétrystraat zat overvol. Ook Divazine ging luisteren naar haar twee uur durende uiteenzetting ‘Empowerment van moslimvrouwen’ en... bekeerde zich nét niet.

Feministische meter
De Pakistaanse islamtheologe profileert zich uitdrukkelijk als moslimfeministe. Ze doceert aan de universiteit van Louisville in de Verenigde Staten. In 1974 werd ze als jonge docente aan de Universteit van Oklahoma aangesteld als ‘meter’ van het lokale islamitische studentengenootschap, waarvan alleen jongens lid waren.

Zij vroegen haar om haar openingsspeech te wijden aan de rol van de vrouw in de islam, ‘waarschijnlijk omdat ze dachten dat ik tot niet veel anders in staat was’, lacht Hassan. Ze vond massa’s artikels over het onderwerp, allemaal geschreven door mannen. ‘Maar geen enkele tekst ging over de rol van de mannen in de islam; je zou denken dat zij geen rol hadden,’ grapt ze tussendoor.

Zo ontdekte ze dat er een enorme kloof lag tussen de koran die nadrukkelijk de rechten van vrouwen bepleit en de vrouwenonderdrukking in de meeste moslimlanden. Begrijpen hoe dat kan en zoeken naar strategieën om die kloof te verkleinen, daar maakt Riffat Hassan sindsdien haar levenswerk van.

Pre-islamitische tradities
Op zoek naar een eigen identiteit in een moderne postkoloniale wereld, grijpen moslimstaten terug naar wetten en gebruiken die vanouds als ‘islamitisch’ bestempeld worden, maar die meestal teruggaan op pre-islamitische tradities. Vrouwenrechten sneuvelen dan het eerst.

Volgens Hassan omarmen moslims wel de technologische vernieuwing, een moderne infrastructuur, wetenschap etc, maar verwerpen ze de westerse cultuur. Die associëren ze met moreel verval en de cultuur van de kolonisator.

Modernisering is goed, verwestering is slecht, en hét beeld van verwestering voor hen is een geëmancipeerde vrouw.

In Pakistan voert het Women’s Action Forum sinds 1984 actie tegen de nieuwe wet op verkrachting. Die stipuleert ondermeer dat een slachtoffer van verkrachting enkel geloofwaardig is als haar verhaal bevestigd wordt door vier mannelijke getuigen. 'Maar', vindt Hassan, 'nu men vrouwen meer dan ooit met de koran om de oren slaat, wordt het de hoogste tijd dat vrouwen zelf de koran lezen.'

De kwestie van de rib
Als het niet in de koran staat, vanwaar komt dan de zo populaire idee dat vrouwen een trapje lager staan dan mannen? Riffat Hassan zoekt het antwoord bij Adam en Eva.

‘Als je aan een islamiet, waar ook ter wereld, vraagt hoe God de mens schiep, dan krijg je het ribverhaal’, vertelt Hassan. ‘Nochtans lezen we in de koran dat God twee menselijke wezens schiep vanuit een oermaterie. Het mannelijke en het vrouwelijk kwamen tegelijk en zonder onderscheid tot stand.’ Volgens Hassan is het juist de wil van God dat beiden ‘op gelijke voet leven, in vrede en rechtvaardigheid’.

Het zijn andere geschriften, toegeschreven aan Mohammed, of opgetekend door moslimgeleerden, die andere interpretaties geven van het scheppingsverhaal. De gouden regel is dat indien er een tegenstrijdigheid zit tussen de koran en de geschriften van de geleerden, de koran altijd de voorrang krijgt. ‘Het wordt tijd dat vrouwen dit weten en de gelijke rechten, die duidelijk in de koran staan, opeisen in de islamitische maatschappijen,’ besluit Riffat Hassan.

Hassan’s Heilige Oorlog
‘Natuurlijk geldt de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens ook voor moslimvrouwen. Maar voor moslimvrouwen kan het strategisch nuttig zijn om zich te beroepen op de koran.’ Daarom pleit Hassan ervoor dat moslimvrouwen allianties zoeken met theologen, zowel mannen als vrouwen, die een humanitaire lezing van de koran bepleiten.

‘We moeten ons niet bezighouden met een bekering van de extremisten, die staan daar niet voor open. We moeten onze pijlen richten op het grote middenveld, de zwijgende meerderheid van gematigde burgers. Ondersteun de wereld van de gematigden,’ preekt Hassan.

Islamitische vrouwen in België moeten niet alleen zichzelf, maar vooral ook de volgende generatie onderwijzen. ‘Nu leren jongeren in koranscholen vooral om dogma's te repeteren. Het wordt tijd dat zij leren dat de islam een levenshouding voorhoudt van naastenliefde, tolerantie en rechtvaardigheid’. ‘En bescheidenheid', voegt ze toe, 'met een terugkeer naar de basis van het geloof: de koran.’

Met haar laatste boodschap richtte ze zich tot elke vrouw in de zaal: ‘Verandering begint bij jezelf. Elke mens heeft de plicht zichzelf kritisch te bevragen en te proberen een zo goed mogelijk mens te zijn. Dat is de echte betekenis van de term jihad. Een heilige oorlog, ja, maar dan als een innerlijke strijd naar bevrijding.’ Het is duidelijk dat Riffat Hassan’s vuur nog lang niet gedoofd is.

Lut Verstappen

Leestips:
- De Essays van Riffat Hassan over vrouwenrechten in islamculturen.

- Goede vertalingen van de koran zijn volgens Riffat Hassan zeldzaam. Zij raadt de versie van de Oostenrijkse bekeerling Mohammed Asad aan. Op amazon.com wordt die gerecenseerd als ‘free of the patriarchal, cultural, and sectarian influences that are manifest in many other translations’: Muhammad Asad, The Message of the Quran.

- Riffat Hassan verwijst ook graag naar de boeken van Karen Armstrong over De Islam, over Mohammed en haar Een geschiedenis van God. Vierduizend jaar jodendom, christendom en islam.

met vriendelijke groeten
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Lees mischien dit artikel van catherine Vuylsteke eens, en zoek eens wat L. Cathérine over de islam chrijft Héél wat redelijker dan wat hier door een aantal islamofoben wordt neergepend:hier klikken:
http://www.pv.be/nl/sub_news/islam/1...0011113011.htm
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be