Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2006, 23:18   #81
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Als ze schrijven: "er zijn 2 belgen tussen de slachtoffers in Mekka", dan lijkt het wel of het om 2 doodgewone belgen gaat die zich tot de islam bekeerd hebben.Dat is dus in feite het (valse ) idee verspreiden dat in belgië meer dan één zich tot de islam bekeert.Een soort heimelijke , bedrieglijke reklame dus.Als ze schrijven:" Een marrokaan en een pakistanees, die gewoonlijk in België verblijven behoren tot de slachtoffers" klinkt dat heel anders.Dat dergelijke mensen moslim zijn is heel normaal.Voelt u het verschil aan tussen deze 2 formuleringen?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2006, 23:19   #82
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Je obsessie met die nationaliteit en / of afkomst begrijp ik niet.
Nou, er valt niet veel aan te begrijpen, want ik heb allesbehalve een obsessie met nationaliteit en/of afkomst.

Ik reageer gewoon op de, naar mijn inziens behoorlijk stemmingmakende, post van Andev. Ik zie het nut niet in om te vermelden van welke afkomst een verongelukte Belg is. Waar ga je trouwens de lijn trekken? Na de tweede generatie, de derde, de vierde...? Wie gaat dat bepalen?
Je bent in het bezit van een belgisch paspoort of niet. De afkomst is irrelevant (tenzij je een moslim bent, dan is het natuurlijk, volgens sommigen, heeeeel relevant...)

Neem eens een voorbeeld aan het grootste immigratieland ter wereld, de VS. Zie jij ze daar berichten over een verongelukte Amerikaan, afstammeling van een 17° eeuwse Duitse immigrant met ook nog eens Iers bloed wegens een huwelijk van een voorouder in de 18° eeuw, enz...? Neen, dat doen ze niet en terecht.
Oud 16 januari 2006, 23:22   #83
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Belga. 16.01.2006

Deze avond heeft zich een zwaar ongeval voorgedaan te Lourdes. Een bus met pelgrims was nog maar pas aangekomen toen de grot waarin het beeld van Maria staat instortte. Er zijn zeven doden, waaronder twee Belgen. Achttien waren zwaargewond waaronder nog eens 4 Belgen. Bla, Bla, Bla...

Nu mag er mij eens iemand komen uitleggen wat de relevantie is inzake de afkomst van die 2 dode Belgen en 4 zwaargewonde Belgen.

Veel succes, je zult het nodig hebben.
er zijn duizenden belgen die naar Lourdes gaan elk jaar.Niets normaler als dit, vermits er honderdduizenden christenen in België zijn.Gesnapt?
Oud 16 januari 2006, 23:26   #84
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou, er valt niet veel aan te begrijpen, want ik heb allesbehalve een obsessie met nationaliteit en/of afkomst.

Ik reageer gewoon op de, naar mijn inziens behoorlijk stemmingmakende, post van Andev. Ik zie het nut niet in om te vermelden van welke afkomst een verongelukte Belg is. Waar ga je trouwens de lijn trekken? Na de tweede generatie, de derde, de vierde...? Wie gaat dat bepalen?
Je bent in het bezit van een belgisch paspoort of niet. De afkomst is irrelevant (tenzij je een moslim bent, dan is het natuurlijk, volgens sommigen, heeeeel relevant...)

Neem eens een voorbeeld aan het grootste immigratieland ter wereld, de VS. Zie jij ze daar berichten over een verongelukte Amerikaan, afstammeling van een 17° eeuwse Duitse immigrant met ook nog eens Iers bloed wegens een huwelijk van een voorouder in de 18° eeuw, enz...? Neen, dat doen ze niet en terecht.
We zijn hier niet in Amerika.En de belgische paspoorten worden volgens mij veel te gemakkelijk uitgedeeld aan mensen die die niet verdienen, daar ze lak aan dit land hebben.
Oud 16 januari 2006, 23:30   #85
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dan vind ik dan weer een beetje te makkelijk; je kan je dan nog wel geen vlaming/belg/europeaan voelen, je bent het natuurlijk wel: het heeft je toch voor een belangrijk deel gevormd
Ja, in die mate dat ik een afkeer heb van alles wat er tegenwoordig mee verweven wordt.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2006, 23:31   #86
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Als ze schrijven: "er zijn 2 belgen tussen de slachtoffers in Mekka", dan lijkt het wel of het om 2 doodgewone belgen gaat die zich tot de islam bekeerd hebben.
Voor iemand die nog niet verder is geweest dan zijn eigen dorp, dan kan dit inderdaad zo lijken, ja...Wat bedoel je trouwens met "doodgewone" Belgen? Een Belg wiens voorouders een andere nationaliteit hadden kunnen in jouw ogen geen "doodgewone" Belgen zijn?
Citaat:
.Dat is dus in feite het (valse ) idee verspreiden dat in belgië meer dan één zich tot de islam bekeert.Een soort heimelijke , bedrieglijke reklame dus.?
Er is daar niets vals, heimelijk of bedriegelijks aan. Ik zou de "echte" Belgen de kost niet willen geven die zich tot de islam bekeerd hebben.
Citaat:
Een marrokaan en een pakistanees, die gewoonlijk in België verblijven behoren tot de slachtoffers" klinkt dat heel anders.Dat dergelijke mensen moslim zijn is heel normaal.
Degenen die de Belgische nationaliteit hebben, verblijven gewoonlijk in Belgie, ja.

Indien ze Belg zijn, zie ik het nut niet in om hun afkomst te vermelden.
Oud 16 januari 2006, 23:34   #87
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En toch... misschien ben je niet,van oorsprong, Belg of Vlaming en voel je daar niets bij, net zoals ik niets voel bij de term "Chinees". En dat is niet eens verkeerd of onbegrijpelijk. Maar... kan er ook nog eventjes (een paar tientallen jaren misschien...) rekening gehouden worden met diegenen die daar wel iets bij voelen? Met diegenen die in hun leven een stukje hebben meegemaakt van die Belgische geschiedenis, die via informatie allerhande (school, boeken, verenigingen, documentaires enz) meer zijn te weten gekomen over het land waarin ze leven, waarin hun ouders en groot- en voorouders de maatschappij hebben gemaakt zoals we die nu kennen??? Dat is helemaal niet inhoudsloos... en dat verklaart waarom er nog mensen zijn voor wie er een verschil is tussen een "echte oorspronkelijke Belg" en iemand die, zelf of de ouders, hier is ingeweken ofte aangespoeld. En de Belgische nationaliteit heeft verkregen. En dat wil helemaal niet zeggen dat "de andere" minderwaardig is of zo, dat heeft er niets mee te maken.
Toch niet. Mijn ouders zijn hier geboren, mijn grootouders, overgrootouders en betovergrootouders tot in het 16de knoopsgat zijn allemaal hier geboren en getogen. En dan? Moet ik daar "fier" op zijn? En zo ja, waarom?

Oud 16 januari 2006, 23:35   #88
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Oh, jij bent zo stoer.
Wat een eigenaardige opmerking...

Oud 16 januari 2006, 23:35   #89
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Beste Esperanza, er is nog hoop, je hebt dus geen obsessie. Blij om dit te vernemen hou het zo, ik doe dat ook.
Dat van die lijn trekken dat is al altijd een probleem geweest en met alles. Snelheidsgrens, alkohol of cholesterol in het bloed. Zoals ik zei met alles.
Die jonge vrouw die zich in Irak heeft opgeblazen was een autochtone Belg en geen allochtoon. Dat maakte voor zeer veel mensen een groot verschil uit en zeker ook voor die ouders. Voor jou niet?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2006, 23:37   #90
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
er zijn duizenden belgen die naar Lourdes gaan elk jaar.Niets normaler als dit, vermits er honderdduizenden christenen in België zijn.Gesnapt?
Er zijn duizenden Belgen die naar Mekka gaan elk jaar. Niets normaler als dit, vermits er een paar honderdduizend moslims in Belgie zijn. Gesnapt?

Blijkbaar niet gezien je het simplistische idee aanhangt dat een belg per definitie geen moslim kan zijn maar wel een christen.
Oud 16 januari 2006, 23:39   #91
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als ze schrijven: "er zijn 2 belgen tussen de slachtoffers in Mekka", dan lijkt het wel of het om 2 doodgewone belgen gaat die zich tot de islam bekeerd hebben.Dat is dus in feite het (valse ) idee verspreiden dat in belgië meer dan één zich tot de islam bekeert.Een soort heimelijke , bedrieglijke reklame dus.Als ze schrijven:" Een marrokaan en een pakistanees, die gewoonlijk in België verblijven behoren tot de slachtoffers" klinkt dat heel anders.Dat dergelijke mensen moslim zijn is heel normaal.Voelt u het verschil aan tussen deze 2 formuleringen?
Wauw, w�*t een reclame! Wordt moslim en laat je in Mekka vertrappelen...

Oud 16 januari 2006, 23:39   #92
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
.En de belgische paspoorten worden volgens mij veel te gemakkelijk uitgedeeld aan mensen die die niet verdienen, daar ze lak aan dit land hebben.
Het is niet omdat jij dit denkt dat het daarom ook een vaststaand feit is.
Oud 16 januari 2006, 23:44   #93
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die jonge vrouw die zich in Irak heeft opgeblazen was een autochtone Belg en geen allochtoon. Dat maakte voor zeer veel mensen een groot verschil uit en zeker ook voor die ouders. Voor jou niet?
Niet bepaald. Voor mij is het gewoon het zoveelste bewijs alwaar religieuze waanzin kan toe leiden. Ik koppel daar niet noodzakelijk een afkomst of nationaliteit aan vast. Er is namelijk geen enkel volk/nationaliteit ter wereld die kan claimen volledig vrij te zijn van godsdienstwaanzin. Derhalve is het irrelevant.
Oud 16 januari 2006, 23:45   #94
luc broes

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat jij dit denkt dat het daarom ook een vaststaand feit is.
Vaststaand feit is in iedergeval dat zelfs taalkennis geen vereiste is. Hoekan zo iemand in onze maatschappij functioneren?
Oud 16 januari 2006, 23:49   #95
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor iemand die nog niet verder is geweest dan zijn eigen dorp, dan kan dit inderdaad zo lijken, ja...Wat bedoel je trouwens met "doodgewone" Belgen? Een Belg wiens voorouders een andere nationaliteit hadden kunnen in jouw ogen geen "doodgewone" Belgen zijn?Er is daar niets vals, heimelijk of bedriegelijks aan. Ik zou de "echte" Belgen de kost niet willen geven die zich tot de islam bekeerd hebben. Degenen die de Belgische nationaliteit hebben, verblijven gewoonlijk in Belgie, ja.

Indien ze Belg zijn, zie ik het nut niet in om hun afkomst te vermelden.
mensen van marrokaanse of pakistaanse afkomst zijn inderdaad géén "doodgewone belgen".Dat verwijt ik je juist, dat je zulke belachelijke ideeên aan de mensen wil opdringen.
Vreemdelingen met belgische papieren verblijven mischien "gewoonlijk " in belgië, maar ik heb er al wel een paar in andere landen tegengekomen, die net zolang in België gebleven waren om papieren te krijgen, en die daarna gebruikten om heel europa af te ketsen.Die zitten met het land belgië niets in jong, evenmin met andere europese landen.Binnen 3 generaties voelen die zich nog steeds marrokaan of Paki, maar ik weet niet wat er van dit land dan nog zal overblijven...
Oud 16 januari 2006, 23:50   #96
luc broes

Standaard

Citaat:
Niet bepaald. Voor mij is het gewoon het zoveelste bewijs alwaar religieuze waanzin kan toe leiden. Ik koppel daar niet noodzakelijk een afkomst of nationaliteit aan vast. Er is namelijk geen enkel volk/nationaliteit ter wereld die kan claimen volledig vrij te zijn van godsdienstwaanzin. Derhalve is het irrelevant.
Voor jou irrelevant, maar voor bijna iedereen wel. En zeker voor de moslims zelf.
Je stellingname is dus extreem om niet te zeggen uniek.

Jij denkt dus dat afkomst onbelangrijk is en enkel nationaliteit telt. De meerderheid van allochtonen denkt daar in iedergeval anders over. Waarom gaan zoveel Belgen van Marokkaanse afkomst in Borgerhout wonen denk je? Vermits je dat niet weet zal ik het je maar toevertrouwen: omdat daar veel andere mensen van Marokkaanse afkomst wonen. Denk maar niet dat ik ze een verwijt maak omdat ze doen wat ongeveer iedereen doet waar ook ter wereld. Men zoekt soortgenoten op.

Laatst gewijzigd door luc broes : 16 januari 2006 om 23:57.
Oud 16 januari 2006, 23:55   #97
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Degenen die de Belgische nationaliteit hebben, verblijven gewoonlijk in Belgie, ja.
Niet altijd dus
Oud 16 januari 2006, 23:57   #98
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vaststaand feit is in iedergeval dat zelfs taalkennis geen vereiste is. Hoekan zo iemand in onze maatschappij functioneren?
Ik ben akkoord met het feit dat een elementaire talenkennis vereist is. Doch dit is niet het onderwerp van deze topic. Deze topic gaat over het in het bezit zijn van een belgisch paspoort en derhalve de belgische nationaliteit bezitten. Er is nog steeds niemand die mij de relevantie inzake afkomst heeft bevestigd.
Oud 16 januari 2006, 23:58   #99
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Toch niet. Mijn ouders zijn hier geboren, mijn grootouders, overgrootouders en betovergrootouders tot in het 16de knoopsgat zijn allemaal hier geboren en getogen. En dan? Moet ik daar "fier" op zijn? En zo ja, waarom?
Jij moet daar niet fier op zijn als je dat niet wilt, maar je moet evenmin andere mensen proberen belachelijk maken die daar wél fier op zijn.Jouw beste vriendjes moslims en andere buitenlanders zijn merendels ook wel fier op hun afkomst en zoiets vind jij waarschijnlijk normaal.Als het een belg betreft, dan word dat een hansworst of een racist of beide voor u.Waar van komt dat eigenlijk, deze verdachte zelfhaat, deze abnormale afkeer van uw eigen soortgenoten, Ge zijt trouwens geen alleenstaand geval, er surfen hier nog zo een paar rare gasten over het forum...
Oud 17 januari 2006, 00:00   #100
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik ben akkoord met het feit dat een elementaire talenkennis vereist is. Doch dit is niet het onderwerp van deze topic. Deze topic gaat over het in het bezit zijn van een belgisch paspoort en derhalve de belgische nationaliteit bezitten. Er is nog steeds niemand die mij de relevantie inzake afkomst heeft bevestigd.
Toch wel, zie een beetje hoger!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be