![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#82 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Manier 1: leerling tegen leerkracht: "Meneer, mag ik u erop wijzen dat u een dt-fout hebt gemaakt." Manier2: leerling tegen leerkracht: "Hej stommerik, hebt gij ooit wel leren schrijven! Zijt gij achterlijk ofzo! Iedereen weet toch dat daar een "dt" moet i.p.v. enkel een 't'! Wa nen idioot!" Bij manier 1 zal de leerkracht je gelijk geven en zal je stijgen in zijn achting. Bij manier 2 zal je buiten gestuurd worden en bestrafd worden. Twee verschillende manieren om te zeggen dat er een dt-fout op het bord staat. Bij de ene krijg je gelijk, bij de andere wordt je gestraft. De cartoons bevinden zich in situatie 2.
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Protesteren mag. De rest niet. Ik heb nergens gezegd dat de moslims niet mogen protesteren trouwens. Wel dat er geen enkele reden is om OP WELKE BASIS DAN OOK de vrije meningsuiting te beperken. Niet omwille van een affiche waar Maria oneervol wordt afgebeeld (en waartegen ik heb geprotesteerd - wat mijn recht is), niet omwille van cartoons waar Mohammed met een bom op zijn hoofd wordt afgebeeld. |
|
![]() |
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() En wat doe je dan indien de rechtsstaat niet reageerd omdat er bvb geen bewijzen zijn van verbale provocatie ?.
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is aan de rechter om dit te bepalen. Aan niemand anders. Al dan niet op basis van PV's door de politie opgesteld en andere getuigenissen.
|
![]() |
![]() |
#87 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zou eerder stellen: in zoverre ze noodzakelijk is voor het democratische debat, is de vrije meningsuiting absoluut; in zoverre ze geen democratisch debat beoogt, maar slechts de stigmatisering van een bevolkingsgroep of de uiting van betekenisloze keelklanken, behelst de vrije meningsuiting niet meer dan wat vrijblijvend gescheld en geschimp en behoeft ze evenmin het statuut van iets 'absoluuts'. |
|
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#89 |
Minister-President
|
![]() Juist, zo zou het normaal moeten zijn, tenminste volgens onze westerse opvattingen.
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Compleet fout dus, ik zeg dat ze beide in de fout gaan. Geen aanval op de kerk maar een kwetsende aanval op waar u in gelooft (God bijvoorbeeld). Als u dan toch zo zeer gelooft dan zal u u zeker beledigt voelen wanneer uw Vader wordt beledigd.
![]() |
#92 |
Burger
|
![]() Vervang leerkracht door politieagent die een PV opstelt en leerling door beboete autobestuurder.
#93 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik vind ze alle drie irrelevant. Voor mij is iemand vrij om te zeggen wat hij wil, zolang hij of zij hierbij geen mensen aanzet tot het plegen van criminele feiten. Als morgen iemand zegt dat de holocaust niet heeft plaats gehad, mag die persoon dat van mij. Die uitspraak is wel voor zijn eigen rekening en hij is er zelf verantwoordelijk voor. Als morgen iemand wil lachen met de paus, Jezus Christus, Mohammed of Jahweh, laat die persoon doen. Maar ook hier geldt het principe dat die persoon zelf verantwoordelijk is voor zijn uitspraken. Als morgen een persoon zegt dat alle 'bruin apen vetzakken zijn', mag die dat ook van mij doen en alweer geldt het credo: verantwoordelijk voor de eigen uitspraken. Maar wanneer overmorgen iemand geviseerd wordt door diezelfde uitspraken die die persoon eerder geuit heeft, is dat ook weer voor zijn eigen rekening, wat niet betekent dat een agressor ongestraft blijft wanneer hij criminele feiten tegen de geviseerde persoon pleegt. Het enige wat je kan hopen is dat een bepaalde persoon het gezond verstand laat zegevieren en niet nodeloos gaat provoceren. Voor Jyllands Posten is het des te pijnlijker dat ze eerder Christelijke spotprenten weigerden en nu overwegen om anti-holocaust cartoons vanuit Iran over te nemen. Ze gooien alleen maar olie op het vuur en lijken me compleet de pedalen kwijt te zijn. De houding van de bewuste krant is dom, hypocriet en provocatief. De hetze van moslimhoek onnodig en ronduit crimineel. Dat ze in Antwerpen gewelddadig protesteren, maanden na datum, is gewoon een gevolg van een drang tot vernielzucht, een kuddementaliteit en de wens te vernielen, kwetsen en verwonden die jammer genoeg veel allochtone jongeren de dag van vandaag kenmerkt en niet van een gekrenkt eergevoel. Het is aan de ordediensten om nu keihard op te treden tegen iedere vorm van geweld en aan de verantwoordelijken uit de Islamgemeenschap om preventief op te treden en de achterban te sussen, als ze überhaupt nog vat hebben op die losgeslagen bende. |
|
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, er zijn talrijke ARABISCHE handschriften waar Mohammed in wordt afgebeeld... |
|
![]() |
![]() |
#95 |
Burger
|
![]() De affiche van Maria vond je niet kunnen, maar de cartoons over Mohammed moeten wel kunnen.
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook kwetsende aanvallen zijn een deel van de vrije meningsuiting. Ik voel mij inderdaad beledigd wanneer men God op allerlei dwaze manieren voorstelt in cartoons, maar ik zal nooit eisen dat de vrije meningsuiting op die grond wordt beperkt. Ik zal protesteren. Meer niet.
|
![]() |
![]() |
#98 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dan zal de rechter daarover oordelen. Niet de burger oordeelt immers, maar wel de door de overheid aangestelde persoon. Niemand anders. Dus de moslims mogen, overeenkomstig de rechtspraak, een klacht indienen. Dan is het aan de rechter hierover te oordelen.
|
![]() |
![]() |
#100 |
Burger
|
![]() Manier 1:
man tegen politieagent: "Meneer, mag ik u erop wijzen dat er een plek op uw broek is." Manier2: man tegen agent: "Hej viezerik, gij hebt geen wasmachine thuis zeker! Wat voor ne gore kerel zijt gij ofzo! Gij stinkt echt wel uren in de wind ze! Zie da nu, u broek is helemaal vuil! Zijt ge schooier ofzo?" Bij manier 1 zal de agent je gelijk geven en zal je stijgen in zijn achting. Bij manier 2 zal je zwaar bestrafd worden. Twee verschillende manieren om te zeggen dat er een dt-fout op het bord staat. Bij de ene krijg je gelijk, bij de andere wordt je gestraft. De cartoons bevinden zich in situatie 2. Alstublieft |
![]() |