Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2007, 12:47   #81
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Blijkbaar zouden verschillende forum-collegas eens beter een tijdje voor zo een "schattig klein KMO-tje" werken alvorens grote uitspraken te doen over de vakbonden.......

In een niet-gesyndikeerde bedrijfsomgeving ben je essentieel overgeleverd aan de grillen van de baas,het kan een toffe peer zijn,maar evengoed niet,arbeidswetgeving of niet.......Als werkgever ondervind je zoiets in je loonzakje,of als je eens wenst te proberen een losse verlofdag (nochtans volgens het reglement en de wet!) op te nemen...Over ontslagregelingen ed gaan we het maar niet hebben.

In "gesyndikeerde " organisaties is er een strukturele manier van omgang tussen werkgever en werknemer,waarbij het gewicht een beetje beter verdeeld wordt...

Ikzelf,met mijn ervaring in verschillende soorten,weet wel wat ik verkies......
idd, ik ken ook die 'goeie' patrons, die toch ooh zoo lief zijn...

Ik werkte zelf vroeger bij een bedrijf dat net onder de 'vakbondsafgevaardigde' grens zat... Men heeft dat lang zo proberen houden.. en toen het echt niet meer te doen was en er echt nog personeel moest bijkomen...

foefel, foefel, hopla... 2 bedrijfjes ipv 1...

tadaa, vakbondsafgevaardigde? waar? wie?? niet hier hoor, want wij hebben daar niet genoeg personeel voor...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 13:28   #82
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

En wie kan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht

Ik werkte zelf vroeger bij een bedrijf dat net onder de 'vakbondsafgevaardigde' grens zat... Men heeft dat lang zo proberen houden.. en toen het echt niet meer te doen was en er echt nog personeel moest bijkomen...

tadaa, vakbondsafgevaardigde? waar? wie?? niet hier hoor, want wij hebben daar niet genoeg personeel voor...
En wie kan ze ongelijk geven, als men de vakbonden kent?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 13:34   #83
kukel
Vreemdeling

Standaard

haha, idd
kukel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 13:35   #84
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
waarom dan uw gebleit van daarnet?
Gebleit? Ik wil enkel aantonen dat jij geen redens heb om te klagen.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 13:36   #85
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Serieuze mensen kijken niet neer op anderen.
Ik ook niet. Maar je moet je plaats kennen. Als je niets zinnigs te vertellen hebt, moet je zwijgen, luisteren en leren.
Lees Confucius als je me niet begrijpt.
Oud 24 mei 2007, 13:39   #86
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
het is nogal dom om het verschil niet te kennen tussen hogere lonen eisen en de loonkost,maar u bent waarschijnlijk wel de eerste om welkom te zeggen aan een hoger loon als de vakbonden er voor gestreden hebben.
Trouwens ik ben ook tegen wilde stakingen,overleg moet zeker,maar uitbuiten is niet meer van deze tijd of vind u van wel?
De bazen die eerlijk met hun mensen omgaan hebben toch niks te vrezen.
En voor de loonkost moet je bij de regering zijn.
Als loon de hoogte ingaat, gaan loonkosten ook de hoogte in. Om die naar beneden te krijgen moet je inderdaad bij de regering zijn. Afbouwen van inkomstenbelasting. Maar geloof toch niet dat de vakbonden dat dulden. Als belastingen afgebouwd worden is er minder ruimte voor sociale zekerheid. Ze zouden op straat blijven janken tot er toegegeven wordt.

Laatst gewijzigd door Dycore : 24 mei 2007 om 13:53.
Oud 24 mei 2007, 13:41   #87
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge moet het niet ver gaan zoeken Chipie,van de week nog op tv vandaag in de gazet Nexans harnesses haalt bedrijf leeg,alles weg zonder de mensen te verwittigen en naar Tjechie vertrekken,allemaal heel netjes.
De kledingsector,zaterdagwerk,volle dagen werken voor een loon van een halve dag.(geen syndicale bescherming)
Ge ga lachen he,maar Wc-dames die ingehuurd worden door betreffende firma's werken voor 15 euro per dag,en moeten dan nog hun eigen produkten kopen(ze hebben geen enkele bescherming)zoiets noem ik uitbuiting.
Kuisfirma's die mensen aannemen aan minimum loon en de mensen laten werken aan een tempo dat normaal 2x zolang vraagt,voorts zijn het precies duivenkoten,50+ers komen er meestal niet in,allemaal heel zuiver op de graat.
En dat is het nu juist he Chipie,dat zijn allemaal banen voor mensen die geen hogere studies gedaan hebben,zij met hogere studies gaan meestal werken voor grotere firma's waar men die problemen kan opvangen en bespreken.
En dan heb je nog unizo natuurlijk,Van Eetvelt gaat ook wat rommelen in de marge,hij heeft een dik loon natuurlijk en daarom moeten de kleine ambtenaren weg,10.000 stuks zegt de strever,maar iedereen kent de groep zelfstandigen die karel van Eetvelt vertegenwoordigd he,ze rijden met chique bakken en hebben eigendommen in overvloed,maar de kleine arbeider moet weg,t'ja het is gemakkelijker die buiten te krijgen dan de grote vissen nietwaar.
In een bedrijf waar men de menselijke waarden aanvaard(natuurlijk kan ook de werknemer in de fout gaan en terecht ontslagen worden)zal de vakbond geen reden hebben om zich te moeien.
Wat verwachten jullie eigenlijk? Wat is de ultieme doelstelling en wat is de strategie? Ik ben benieuwd.
Oud 24 mei 2007, 13:42   #88
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik vraag mij eigenlijk af hoe het komt dat er in de meest welvarende landen ter wereld vakbondsafgevaardigden zitten zelfs in KMO's van 5 man. En waarom KMO's het daar zoveel beter doen.

Misschien is overleg, inspraak en cooperatie op basis van een min of meer gelijkwaardige onderhandelingspositie toch niet zo'n slecht idee.

Diezelfde landen hebben tussen haakjes ook (veel) hogere belastingen dan ons, proportioneel veel meer mensen die bij een vakbond zijn aangesloten, enzo.

Volgens mij is er een positief verband tussen de sterke sociale weerbaarheid van werknemers in die landen en het feit dat ze de meest welvarende naties ter wereld zijn. Zou het?
Welke landen zijn dat jong?
Oud 24 mei 2007, 13:43   #89
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Is altijd zo geweest, tot diegenen die deze "zware discussie" op gang brengen diezelfde vakbond zelf nodig hebben.
Meer moet dat niet zijn.

Probeer het ons maar eens af te nemen
Eens kijken waar je een meerderheid gaat vinden dit dat gaat steunen in het parlement.
Is nu ook zo, en is altijd zo geweest

In sommige gevallen is dat onvermijdelijk.
En wie gaat die "prioriteiten" duidelijk vastleggen ? Jij, misschien ??
Zoals ik zei: chantage en dreigingen. Niet meer, niet minder. Wij willen meer geld en macht. Heeft niets te maken met gezonde economie of scheppen van werk. Integendeel: jullie ondergraven jullie eigen zogezegde doelstellingen.

Laatst gewijzigd door Dycore : 24 mei 2007 om 13:44.
Oud 24 mei 2007, 13:52   #90
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht

Niet wenselijk voor interne organisatie. Indien het toch gebeurt kan controle dit makkelijk in de kiem smoren.
Oud 24 mei 2007, 13:58   #91
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Zoals ik zei: chantage en dreigingen. Niet meer, niet minder. Wij willen meer geld en macht. Heeft niets te maken met gezonde economie of scheppen van werk. Integendeel: jullie ondergraven jullie eigen zogezegde doelstellingen.
Een vakbond hoeft helemaal geen werk te scheppen. "Onze" doelstellingen zijn de rechten van de werknemers verdedigen en hun financieel en sociaal vooruit helpen, niet meer en niet minder.
Juist zoals het VBO en Unizo de bedrijven verdedigen.

Laatst gewijzigd door Pietje : 24 mei 2007 om 13:59.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 14:02   #92
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Moet je mij eens zeggen waar de vakbonden zaten als het generatiepact ondertekend werd?

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 24 mei 2007 om 14:03.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 14:02   #93
kukel
Vreemdeling

Standaard

De rechten van de werknemers hoeven niet meer verdedigd te worden als vakbonden door hun acties de economie platleggen en kapot maken. Daardoor ondergraven vakbonden soms hun eigen doelstellingen.
kukel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 14:07   #94
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kukel Bekijk bericht
De rechten van de werknemers hoeven niet meer verdedigd te worden als vakbonden door hun acties de economie platleggen en kapot maken. Daardoor ondergraven vakbonden soms hun eigen doelstellingen.
Pure reactionaire praat vh patronaat. Trouwens, het zijn niet vakbonden die staken of "platleggen", maar de werknemers (leden, dus). En zo'n staking wordt al dan niet erkend door de vakbond.
Oud 24 mei 2007, 14:09   #95
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Een vakbond hoeft helemaal geen werk te scheppen. "Onze" doelstellingen zijn de rechten van de werknemers verdedigen en hun financieel en sociaal vooruit helpen, niet meer en niet minder.
Juist zoals het VBO en Unizo de bedrijven verdedigen.
De 'werknemers'? Dat is iedereen die werkt. Me dunkt dat de vakbonden enkel opkomen voor de belangen van hun leden.

Dus werk scheppen is niet jullie doelstelling? Heb je dan geen werk nodig vooraleer je mensen financieel en sociaal vooruit kan helpen?

Waarom zou iemand trouwens willen verhinderen dat mensen sociaal en financieel vooruit gaan?
Het is in deze discussie reeds meedere keren onderstreept dat vakbonden hun leden net niet vooruit helpen en op lange termijn zelfs achteruit helpen.
Wat is de strategie om de mensen vooruit te helpen? Verklaar.

VBO en Unizo beschermen de belangen van de bedrijven maar hebben een strategie. VBO en Unizo zijn er ook niet op uit om de arbeiders in de voet te schieten.
Oud 24 mei 2007, 14:12   #96
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Pure reactionaire praat vh patronaat. Trouwens, het zijn niet vakbonden die staken of "platleggen", maar de werknemers (leden, dus). En zo'n staking wordt al dan niet erkend door de vakbond.
Al dan niet erkend? Zeg maar voluit erkend. Zelfs de recente wilde staking op Zaventem om enkele maatijdchecks, werd door de vakbonden uitbetaald.
Ze zouden voor de rechter moeten gedaagd worden. Maar hey, dat kan niet. Vakbonden in België hebben geen rechtspersoonlijkheid. Dan maar ten persoonlijke titel. Komt eraan.
Oud 24 mei 2007, 14:20   #97
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Niet wenselijk voor interne organisatie. Indien het toch gebeurt kan controle dit makkelijk in de kiem smoren.
LOL - welke controle?

en daarbij, 2 bedrijven is 2 bedrijven... als die allebei niet aan de norm komen voor een vakbondsafgevaardigde, dan kan men controleren zoveel men wil...

En interne organisatie is niet echt een probleem... de kosten gaan gewoon omhoog...

Het worden gewoon 2 bedrijfjes die "nauw samenwerken"...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 14:24   #98
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De 'werknemers'? Dat is iedereen die werkt. Me dunkt dat de vakbonden enkel opkomen voor de belangen van hun leden.
Uiteraard . Maar vreemd genoeg profiteren de niet-leden evenzeer van bereikte resultaten.

Citaat:
Dus werk scheppen is niet jullie doelstelling? Heb je dan geen werk nodig vooraleer je mensen financieel en sociaal vooruit kan helpen?
Werk scheppen niet, nee. Werkenden aan het werk houden (afdankingen trachten te verhinderen) dus wel.

Citaat:
Waarom zou iemand trouwens willen verhinderen dat mensen sociaal en financieel vooruit gaan?
Die vraag stel ik mij regelmatig, en toch gebeurt het nagenoeg op iedere "werkvloer"
Citaat:
Het is in deze discussie reeds meedere keren onderstreept dat vakbonden hun leden net niet vooruit helpen en op lange termijn zelfs achteruit helpen.
Ik hoef met die bewering niet akkoord te gaan
Citaat:
Wat is de strategie om de mensen vooruit te helpen? Verklaar.
Voor de werknemers zo interessant mogelijke CAO's afdwingen (in de hoop dat de werkgever die nadien niet herroept, wat meermaals de reden is van vakbondsacties), en er op toezien dat die gerespecteerd worden. Btw, ik verdien redelijk goed, maar daar is (syndicaal) serieus voor geknokt.
Citaat:
VBO en Unizo beschermen de belangen van de bedrijven maar hebben een strategie.
Juist, zoveel mogelijk geld verdienen met zo weinig mogelijk personeel, die daardoor dan af en toe onder een onaanvaardbare druk moeten werken
Citaat:
VBO en Unizo zijn er ook niet op uit om de arbeiders in de voet te schieten.
Zij verdedigen hun leden, zoals een vakbond zijn leden verdedigt.

Laatst gewijzigd door Pietje : 24 mei 2007 om 14:26.
Oud 24 mei 2007, 14:28   #99
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al dan niet erkend? Zeg maar voluit erkend. Zelfs de recente wilde staking op Zaventem om enkele maatijdchecks, werd door de vakbonden uitbetaald.
Informeer je beter alvorens domme dingen te zeggen
Citaat:
Ze zouden voor de rechter moeten gedaagd worden. Maar hey, dat kan niet. Vakbonden in België hebben geen rechtspersoonlijkheid. Dan maar ten persoonlijke titel. Komt eraan.
Laat maar komen.
Oud 24 mei 2007, 14:33   #100
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Het enige waar een vakbond goed voor is,is het uitbetalen van uitkeringen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be