Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk 55 79,71%
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! 8 11,59%
Ik ga naar Frankrijk 2 2,90%
Ik ga naar Nederland 4 5,80%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2006, 14:24   #81
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Absoluut, wij leven in harmonie. Niet perfect, maar tot wederzijds genoegen wat mij betreft. Ik ben best tevreden met mijn onvolmaakte menselijke partner.
Pardon? Wat hebben menselijke partners te maken met 'zowel emotionele als fysieke verbondenheid met [jouw] voorouders', laat staan met belgicisme? U spreekt in raadsels...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 14:27   #82
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Naar mijn gevoelens ben ik een Europeaan. Kan ik dan naar europa verhuizen ? Neen : want ik woon er reeds. Idem dito voor de Belgen of de zich belgisch voelende Vlamingen .. Stel U bent een in durbuy woonachtige
vlaamse belg en Vlaanderen wordt onafhankelijk. Dan kunt U 2 zaken doen :
ofwel neemt U de nieuwe identiteit van Vlaming aan en wordt U een EU lidstaatnationaliteit hebbende vreemdeling in Wallonië:België of Wallonië/Frankrijk als dit dan zo zou worden, ofwel behoudt U de Waals/Belgische nationaliteit..

De ontworpen EU grondwet is afgeschoten. Eén van de kritieken op die grondwet was precies dat men op het gebied van nationaliteit de diversiteit liet bestaan ipv; wat veel eenvoudiger zou zijn een "Europese" nationaliteit in te voeren. In het geval dit vooralsnog in de volgende versie van de grondwet zou ingevoerd worden, zou ik persoonlijk reeds een gelukkig mens zijn, maar zouden de bezwaren tegen een onafhankelijke Vlaamse Republiek reeds veel
irrelevanter zijn. Alle "Europeanen" woonachtig in Vlaanderen zouden in één klap "Vlamingen" zijn .. Zoals alle inwoners in Californië of Wyoming U.S. Citizens zijn en bovendien Californiërs of Wyomngers.

JVDB schreef ergens dat men stellig aan de mogelijke integratie van een franstalig Brussel in een Vlaamse Republiek werkt ; waarom dan niet bovendien streven naar een integratie van een franstalige Ardennen in een Vlaamse Republiek (& Duitstalige oostkantons..)
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 14:50   #83
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar heeft u moeite de democratie te aanvaarden... Of mag het volk alleen maar stemmen op partijen die u goed vindt en beperkt uw notie van democratie zich hiertoe?
Het volk had ook Hitler verkozen, maar ik zou er als communist ook geen dag langer gebleven zijn.
Oud 2 maart 2006, 14:51   #84
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Een ultra-nationalistisch en economisch ultra-liberaal land.
Veel plezier ginder Praetorian.
Dat zou wel eens kunnen keren, want Sinn Fein begint ook monsteroverwinningen te behalen in de Republiek.
Oud 2 maart 2006, 14:52   #85
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En ze zijn daar ook flink nationalistisch... Jongens, jongens, een land ontvluchten omdat er een nationalistische partij aan de macht komt en verhuizen naar een land waar men sterk nationalistisch is... Van een groteske tegenspraak gesproken!
Het Vlaams Belang is naast zijn nationalisme nog enkele dingetjes, en daar hou ik niet zo van. En dat weet u ook maar al te goed.
Oud 2 maart 2006, 14:53   #86
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tasmdevil Bekijk bericht
als ge echt voor de KP zijt, dan moogt ge van mij vertrekken hoor (no offense)
Wat heeft de KP ermee te maken?
Oud 2 maart 2006, 14:55   #87
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarom wordt er als vanzelfsprekend van uit gegaan dat het VB aan de macht zal zijn in een onafhankelijk Vlaanderen?
Omdat ze hoogst waarschijnlijk zo demagogisch zijn om deze evolutie te claimen.
Oud 2 maart 2006, 15:02   #88
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Omdat ze hoogst waarschijnlijk zo demagogisch zijn om deze evolutie te claimen.
Dan ben je wel een erg dappere communist, dat je eerder de benen neemt dan iets te ondernemen? Ik dacht dat jullie altijd en overal op de barricades stonden, klaar om de revolutie uit te roepen... Enfin, even serieus: als het VB inderdaad de onafhankelijkheid zou claimen, zie je het dan niet eerder je plicht om daar een alternatief tegenover te stellen, een ander Vlaanderen te propageren? Als we even de wel erg kleine mogelijkheid van een militaire VB-staatsgreep tussen haakjes zetten, zal je in die vermaledijde Vlaamse republiek voldoende democratische mogelijkheden hebben om je eigen project naar voor te schuiven. mits je inderdaad niet op het onzalige idee zou komen - Marx indachtig - om de revolutie en de dictatuur van het proletariaat te proberen realiseren.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 2 maart 2006 om 15:02.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 15:03   #89
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het volk had ook Hitler verkozen, maar ik zou er als communist ook geen dag langer gebleven zijn.
Wat een simplistische vergelijking.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 15:07   #90
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Dan ben je wel een erg dappere communist, dat je eerder de benen neemt dan iets te ondernemen? Ik dacht dat jullie altijd en overal op de barricades stonden, klaar om de revolutie uit te roepen... Enfin, even serieus: als het VB inderdaad de onafhankelijkheid zou claimen, zie je het dan niet eerder je plicht om daar een alternatief tegenover te stellen, een ander Vlaanderen te propageren? Als we even de wel erg kleine mogelijkheid van een militaire VB-staatsgreep tussen haakjes zetten, zal je in die vermaledijde Vlaamse republiek voldoende democratische mogelijkheden hebben om je eigen project naar voor te schuiven. mits je inderdaad niet op het onzalige idee zou komen - Marx indachtig - om de revolutie en de dictatuur van het proletariaat te proberen realiseren.
Praetorian is vast een saloncommunist, die waarschijnlijk nog nooit van mensen zoals Jef van Extergem gehoord heeft.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 15:16   #91
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Praetorian is vast een saloncommunist, die waarschijnlijk nog nooit van mensen zoals Jef van Extergem gehoord heeft.
En vergeten we hét links-Vlaamse icoon niet, Antoon Roosens.
Oud 2 maart 2006, 15:20   #92
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Wat een simplistische vergelijking.
Ow, het zijn niet de nazi's, maar verdraagzamer zou ik ze niet noemen. Het blijft Nieuw-Rechts voor iets.
Oud 2 maart 2006, 15:26   #93
Praetorian

Standaard

Citaat:
Wel, ik denk niet dat een communist nog zot genoeg was om na de machtsovername van 1933 de Revolutie te claimen, tenzij hij zin had om een enkeltje te krijgen naar Dachau. Ik denk niet dat met deze omwenteling er veel bewegingsruimte zal zijn.
Het klimaat is klaar om elke tegenstand af te schilderen als zijnde terroristen, ik ben dan ook ongeveer zeker dat het VB niet zou twijfelen om mijn beweging voor dergelijke redenen repressief te vervolgen. Ik hoef maar ook de voorbeelden uit Z-Frankrijk aan te halen, waar een FN-meerderheid duidelijk elke tegenstand heeft verpletterd (met ook de sluiting van vergaderzalen, het bannen van boeken in de bibliotheek, etc...)
Wij proberen altijd de Revolutie te organiseren, daarvoor dient het marxisme en zijn activisten.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 maart 2006 om 15:28.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 15:29   #94
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En vergeten we hét links-Vlaamse icoon niet, Antoon Roosens.
En wat hebben deze 2 te maken met het VB? Ik zie geen overeenkomsten.
Oud 2 maart 2006, 15:45   #95
Tantist

Standaard

Citaat:
En wat hebben deze 2 te maken met het VB? Ik zie geen overeenkomsten.
Dat is het juist...
Oud 2 maart 2006, 15:47   #96
Praetorian

Standaard

Citaat:
Dat is het juist...
Het zijn 2 flamingante marxisten, dus... Moet dat dan een vrijkaartje geven om wel te werken met het VB?
Oud 2 maart 2006, 15:48   #97
Tantist

Standaard

Citaat:
Het zijn 2 flamingante marxisten, dus... Moet dat dan een vrijkaartje geven om wel te werken met het VB?
Wat heeft het een met het ander te maken?
Oud 2 maart 2006, 15:51   #98
Praetorian

Standaard

Citaat:
Wat heeft het een met het ander te maken?
Sorry, maar ik weet nog altijd niet waar je naartoe wil met deze 2 vb., tenzij je bedoelt dat ook van Extergem slachtoffer was geworden door de Nacht-und-Nebel-technieken bij onze oosterburen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 maart 2006 om 15:52.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 16:49   #99
Casca
Minister

Standaard

Ik blijf waar ik ben, en ik lach eens goed met de ja-stemmers die zien hoe de mooie beloftes die gemaakt werden over onafhankelijkheid luchtkastelen blijken te zijn.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 18:44   #100
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste: je 'moet' geen verantwoording afleggen en, ten tweede, het is niet die 'gehechtheid' die 'moet' verantwoord worden. Waar ik op aanstuur is dat Labyrinth zijn 'zowel emotionele als fysieke verbondenheid met [zijn] voorouders' een argument vindt om zijn belgicisme te verantwoorden. Ik vind dat een wankel en weinig werkbaar principe: je koopt er namelijk geen brood voor, voor dergelijke irrationele principes. Ik voel me ook verbonden met 'mijn' geschiedenis, maar ik verbind daar enkel persoonlijke, geen politieke consequenties aan: ik vind niet dat ik verantwoording heb af te leggen (in een iets andere betekenis nu) tegenover die erfenis omdat dat leidt (of kan leiden) tot steriel conservatisme of inertie.
Wat voor u conservatisme en inertie is is voor mij eerder progressief. We evolueren naar een steeds groter wordende wereld op economisch, sociaal en cultureel gebied. Ik vind dan ook dat het zich bezig houden met kleine regionale conflicten ten top te drijven een eerder conservatieve houding is dat zelfs niet in het belang van het eigen volk is. Het is niet opbouwend.
Emoties die gepaard gaan met ratio dus.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be