Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2002, 22:25   #81
de moralist
Partijlid

de moralist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
En zo Godfried is er voor alles een uitleg. Dat is het wat jullie godsdienst
zo typeert. Voor alle soorten verwoordingen al of niet wetenschappelijk ondersteunt hebben jullie een simplistische uitleg. Tot de kern van de zaak komen is voor jullie uit den boze. Erkenning van de excate wetenschap behoren niet tot jullie kennis. Steeds wordt God en zijn leer ten pas en ten onpas gebruikt of misbruikt.Waarom aanvaard men niet wat echt en reeël is ipv een goddelijke uitleg aan te geven?
We hadden het over de oprichtingsdatum van de H. Inquisitie. Da's een feitelijk gegeven. Ik heb daar geen enkel bijbels argument gebruikt en weet dus totaal niet waar uw kritiek vandaan komt.

Bovendien IS het zo dat heksenverbrandingen een heidens gegeven zijn. Heksen komen nergens in de christelijke traditie voor.
Hier verwijs ik naar de pauselijke encycliek Fides et Ratio waarmee u met uw laatste posting laat misleiden.Wat de oprichtingsdatum betreft heb ik het recht niet om dit tegen te spreken en dat doe ik niet. Maar u spreekt over de heksenverbranding dat dit een heidens gegeven is doch wel onder invloed van de kerk uit gevoerd.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2002, 08:58   #82
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier verwijs ik naar de pauselijke encycliek Fides et Ratio waarmee u met uw laatste posting laat misleiden.
U valt de Kerk aan, zeggende dat zij niet met de Wetenschap omkan. Dan is het toch normaal dat ik Kerkelijke documenten aanhaal om dit te weerleggen? De paus schrijft in de encycliek Fides et Ratio dat Wetenschap en Godsdienst complementair zijn, mekaar aanvullen, bouwen op mekaar. Dat lijkt me uitermate relevant als antwoord op uw lasterlijke uitspraken over het zgz. afremmen van de wetenschap door de kerk. U vergeet voor de gemakkelijkheid ook even dat er zonder de Kerk hier geen onderwijs zou zijn en dat het dankzij de Kerk is dat de zgz. "vrije denkers" de instrumenten hebben om vrij te denken. Wat dat dan ook moge inhouden, want elke wetenschapschapsbeoefening heeft een ethische component. Al was het maar door de keuze van het studie-object.
Oud 11 september 2002, 09:14   #83
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Ik voel het, hier is een excommunicatie op til!
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2002, 09:25   #84
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergeet voor de gemakkelijkheid ook even dat er zonder de Kerk hier geen onderwijs zou zijn
Hier moet ik Godfried gelijk geven. In onze contreien ligt de kerk aan de basis van het onderwijs.
In de beschaafde streken van de antieke wereld hadden ze dergelijk instituut niet nodig. Daar was leren en kennisverwerving een natuurlijk gegeven. Je kon op de agora rondwandelen met de grootste filosofen aller tijden, en hun ideeën deelachtig worden.
Toen in het romeinse rijk, onderConstantijn, de kerk greep kreeg op de staat, was het uit met de pret. Het begin van priesterlijke kamergeleerden in ivoren torens, en druk proselitisme in onze gebieden was een feit. Ze institutionaliseerden dan wel het onderwijs, maar het wel vanuit een gedefroqueerd uitgangspunt: het hersenspinsel van een nu eens liefhebbende, dan weer dégoutant wreedaardige godheid. Gelukkig is er nu een tegenwicht: lekenonderwijs van staatswege, en denkende ouders die hun kinderen de onverifieerbare religieuze premissen niet zomaar zonder slag of stoot onkritisch laten oplepelen.

Citaat:
en dat het dankzij de Kerk is dat de zgz. "vrije denkers" de instrumenten hebben om vrij te denken.
Mijn dankbaarheid zal jou en je instituut (Je Mama De Heilige Roomskatholieke Kerk) eeuwig achtervolgen.

Citaat:
Wat dat dan ook moge inhouden, want elke wetenschapschapsbeoefening heeft een ethische component. Al was het maar door de keuze van het studie-object.
Klopt als een bus Godfried. Wetenschap bestaat slechts bij gratie van de waarnemer en zijn visie op het te onderzoeken object.
Dit houdt zelfs in dat je een god zult vinden, als je maar met voldoende wil er een zoekt. M.a.w.: je creëert er een. In dit verband kan een litertje miswijn een goede katalysator betekenen om tot gunstige onderzoeksresultaten te komen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2002, 09:41   #85
Godfried
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Hier moet ik Godfried gelijk geven. In onze contreien ligt de kerk aan de basis van het onderwijs.
In de beschaafde streken van de antieke wereld hadden ze dergelijk instituut niet nodig. Daar was leren en kennisverwerving een natuurlijk gegeven. Je kon op de agora rondwandelen met de grootste filosofen aller tijden, en hun ideeën deelachtig worden.
Als ge het mij vraagt, bleef in die tijd de grote massa van de mensen verstoken van onderwijs. Ze ploegden het land of lieten zich inlijven in het Romeins leger. Onderwijs en kennisoverdracht was alleen voor de superrijken die het zich konden veroorloven om niet te werken om den brode.

De Katholieke Kerk heeft echter het onderwijs tot bij de gewone man gebracht. Abdijen vestigden zich in landelijke gebieden en begonnen onderwijs te organiseren voor de ongeletterde boerenkinderen. Zonder de Kerk bestond er hier helemaal geen onderwijs of beschaving.

Vrijzinnigen zijn als ondankbare kinderen hun eigen ouders vermoorden.
Oud 11 september 2002, 15:37   #86
de moralist
Partijlid

Standaard

Mens,mens toch men heeft hier een woordenboek nodig om sommige postings te kunnen lezen.Waarom niet ietwat simpeler uitleggen en niet jullie woordenschatkennis ten toon stellen aub.
Oh ja wat het katholieke onderwijs aangaat;is nu mijn vraag werd het onderwijs gegeven als bedoeling om de kinderen wijs te maken of ze op te zadelen met het geloof. Was het niet eerst de geprevileerden die werden bevoordeelt ipv het gepeupel en later om hun kerkelijke macht te doen exploderen en vele zieltjes te zuiveren van al het kwaad en dan over te gaan naar een elementaire studeivorm(lezen en schrijven) ?Genoeg om de bijbel of andere godsdienstgeschriften te kunnen lezen?
De arrogantie die u uitstraalt tov de vrijzinnige doet me denken aan de beeldenstorm.
Oud 11 september 2002, 15:52   #87
Godfried
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mens,mens toch men heeft hier een woordenboek nodig om sommige postings te kunnen lezen.Waarom niet ietwat simpeler uitleggen en niet jullie woordenschatkennis ten toon stellen aub.
Waarover hebt ge het? Mag ik dan ook eens vragen om aub uw grammatica wat te verzorgen. Ik word zeeziek van al die -dt fouten hier. Zij komen ook de boodschap totaal niet ten goede.

Citaat:
Oh ja wat het katholieke onderwijs aangaat, is nu mijn vraag: werd het onderwijs gegeven met de bedoeling om de kinderen IETS wijs te maken of ze op te zadelen met het geloof? Was het niet eerst de geprIvilIGIeerden die werden bevoordeelD ipv het gepeupel en later om hun kerkelijke macht te doen exploderen en vele zieltjes te zuiveren van al het kwaad en dan over te gaan naar een elementaire studeivorm(lezen en schrijven) ?Genoeg om de bijbel of andere godsdienstgeschriften te kunnen lezen?
Waarom zou de kerk scholen opgericht hebben voor de gepriviligieerden? Die hadden al onderwijs. Rijke Romeinen werden doorgaans opgevoed door Griekse privéleraars. Als de abdijen scholen oprichtten, was dat in de eerste plaats uit sociale bekommernis, om deze mensen op het platteland een betere toekomst te bezorgen.

Natuurlijk werd het geloof onderwezen in deze scholen! Is dat een misdaad? Moesten de abdijen misschien les gaan geven over het boeddhisme en de islam?

De Kerk heeft scholen opgericht op alle niveaus, van dorpsscholen tot Universiteiten (bv. KUL, UFSIA). Daat ging dus heus veel verder dan de basiskennis.

Daarom: de Kerk is het fundament van onze Europese beschaving. Zonder Kerk, geen Europa. En daarom zou Giscard D'Estaing er goed aan doen het christendom in de schrijven in de Europese grondwet, zoals de H. Vader vraagt.
Oud 11 september 2002, 16:14   #88
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Europa is gebaseerd (of zou toch moeten) op enkele principes van vrijheid en gelijkheid. Dat houdt dus ook in religieuze vrijheid. Het invoeren van een staatsreligie, of dat nu katholicisme, protestantisme, islam, jodendom of atheisme is, kan en mag gewoon niet. Als men dat doet, wordt ik terrorist en voortrekker van een nieuwe Franse Revolutie. U weze gewaarschuwd:)
Oud 11 september 2002, 16:26   #89
de moralist
Partijlid

Standaard

Godfried zal u ons spellingslessen geven misschien. Lees uw postings ook even na en dan zal u pas zien hoe onfeilbaar je eigenlijk bent.

<Daat ging dus veel verder dan de basiskennis< Dit komt van uw posting. Dus??? De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Niet iedereen heeft een even grote woordenkennis als u. Misschien lag het aan ons omdat wij geen katholiek onderwijs genoten hebben? Naar mijn povere kennis weet ik dat het onderwijs eerst in abdijen en kloosters gegeven werd en aan diegenen die een belangrijke rol speelden in een stad,slot,gemeenschap,e.d.Later is het onderwijs naar het volk gegaan en was dit niet onder de impuls van Keizer Karel (mijn geschiedenis is ook niet meer wat het was,sorry wanneer ik namen verwar)?
Oud 11 september 2002, 16:40   #90
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde

Jonas De muynck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom: de Kerk is het fundament van onze Europese beschaving. Zonder Kerk, geen Europa. En daarom zou Giscard D'Estaing er goed aan doen het christendom in de schrijven in de Europese grondwet, zoals de H. Vader vraagt.
Wat een reactionaire trekjes, onwaarschijnlijk dat er nog mensen als jij op deze godverlaten aardkloot ronddwalen...

Jij bent geen discussie waard, de Verlichting gaat jou zelfs al te ver...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2002, 23:20   #91
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Godfried,
Wat nu de UFSIA is was eerst 'Saint Ignasse' (Alles in het Frans, in Antwerpen! Waarschijnlijk voor de ontvoogding van de kleine man?)
Toen de Liberalen (vrijdenkers?) hun universiteit in Antwerpen kregen (RUCA) moesten de katholieken dat ook hebben en maakte men van Saint Ignasse, inmiddels reeds Sint Ignasius geworden, de UFSIA.
En heden ten dage is dat nog altijd de universiteit van de beter begoede klasse. Als je ziet met welke wagentjes de meeste studenten naar de campus komen dan weet je echt genoeg.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2002, 09:36   #92
Godfried
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Wat een reactionaire trekjes, onwaarschijnlijk dat er nog mensen als jij op deze godverlaten aardkloot ronddwalen...
Jij bent geen discussie waard, de Verlichting gaat jou zelfs al te ver...
Het spreekt niet in uw voordeel dat u de discussie ontloopt. Mag ik dan geen vragen stellen bij de verlichtingsideologie, die de laatste drie eeuwen dood en vernieling zaait over de ganse wereld?

Maar ja, aangezien u geen argumenten geeft/heeft, kan ik ook niet antwoorden he.
Oud 13 september 2002, 15:23   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Verlichtingsideologie zaait dood en verderf. Wijze woorden uit de mond van iemand die een systeem verdedigd dat propere handen heeft...
Oud 13 september 2002, 17:35   #94
de moralist
Partijlid

Standaard

Beste Godfried in één van uw vorige postings beweerde dat de godsdienst het onderwijs bevorderde. Akkoord maar weet u ook welke godsdienst die daarmee aanvangde?Weet u wie de voortrekker was van het onderwijs in ons land en welk geloof die persoon had?
Oud 14 september 2002, 19:46   #95
Godfried
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Beste Godfried in één van uw vorige postings beweerde dat de godsdienst het onderwijs bevorderde. Akkoord maar weet u ook welke godsdienst die daarmee aanvangde?Weet u wie de voortrekker was van het onderwijs in ons land en welk geloof die persoon had?
Onder impuls van Karel De Grote werden overal abdijscholen opgericht. Ierse monniken (o.m. Sint Willibrordus & Sint-Amandus) waren toen volop bezig onze gewesten te kerstenen.
Oud 14 september 2002, 21:06   #96
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Goed gezien van Grote Karel. Als je de concurentie (in dit geval van de macht) niet kunt uitroeien dan moet je er mee samenslagen.
"Houden jullie ze dom dan zal ik ze tam houden."
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 15:06   #97
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Algemeen goedkoop voor onderwijs voor ieder kind in het land (en dan nog verplicht) is er pas eind vorige eeuw gekomen. En dan nog door de vrijzinnige kant.
Oud 16 september 2002, 21:39   #98
de moralist
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Algemeen goedkoop voor onderwijs voor ieder kind in het land (en dan nog verplicht) is er pas eind vorige eeuw gekomen. En dan nog door de vrijzinnige kant.
Eigenlijk dwalen we een beetje van de originele tekst af maar om even verder te boeren op het onderwijs,is het onderwijs tijdens het Hollands bewind onder de voogdij van Willem I goed van de grond gekomen.En wat was WilleM I ? Juist een protestant. Zeer raar hé en dan nog eens de quote van Pelgrim erbij vraag ik me dan af waar de katholieken het recht halen om met de eer weg te lopen?Akkoord vroeger waren zij één van de eersten maar daarvoor niet de enigsten.
Oud 20 september 2002, 09:23   #99
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het spreekt niet in uw voordeel dat u de discussie ontloopt. Mag ik dan geen vragen stellen bij de verlichtingsideologie, die de laatste drie eeuwen dood en vernieling zaait over de ganse wereld?

Maar ja, aangezien u geen argumenten geeft/heeft, kan ik ook niet antwoorden he.
Jij noemt dit een discussie? Ik noem dit een regelrechte provocatie en ronduit schandalig. De basis van de Verlichting KAN niemand, geen enkel zinnig mens in vraag stellen! De scheiding tussen kerk en staat, het verwerpen van dogma's binnen het wetenschappelijke bedrijf enz... zijn stappen voorwaarts die enkel reactionaire marginalen in vraag stellen.

Of wou jij de moord op bijvoorbeeld Giordano Bruno verheerlijken?
De praktijken waarvan Galileo Galilei of Copernicus het slachtoffer zijn geworden, zijn net die zaken die jij staat te bepleiten.

Onwaarschijnlijk noem ik zoiets, als je het met de drie uitgangspunten van de Franse Revolutie (vrijheid-gelijkheid-broederschap) niet eens kan zijn, dan bepleit je een terugkeer naar het Ancien-Régime en de standensamenleving.

Het feit dat je de Verlichting de misdaden van de afgelopen eeuwen in de schoenen wil schuiven, is zonder weerga. Zoiets is gewoon absurd! Zo was Napoleon weliswaar een kind van de Franse revolutie maar heeft hij toch spreekwoordelijk zijn ouders omgebracht. Hitler en Stalin VERWIERPEN de Verlichting! Hitler deed dit op basis van "het primaat van het volksgevoel" en Stalin op basis van de marxistische kritiek die de Franse Revolutie als een burgerlijke revolutie omschreef en haar waarden kleinburgerlijk vond.

Gelieve dus eens eerst U argumenten eens op tafel te leggen, want al u voorgaande postings zijn gewoon provocaties....
Oud 20 september 2002, 09:31   #100
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Speciaal voor jou een citaat van Immanuel Kant:

Citaat:
Aufklärung ist der Ausgang des Menschen aus seiner selbst verschuldeten Unmündigkeit. Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Mutes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Sapere aude! Habe Mut dich deines eigenen Verstandes zu bedienen! ist also der Wahlspruch der Aufklärung.
Nu mag jij mij eens uitleggen hoe dit uitgangspunt verantwoordelijk kan zijn voor het onheil van de afgelopen 2 (en niet 3) eeuwen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be