Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2006, 14:46   #81
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
wat die sport betreft karma vind ik toch nog hetvolgende.

het is handig dat iedereen leert zwemmen al was het maar om niet te verzuipen als je eens in t water sukkelt. leren zwemmen mag dus verplicht zijn.

wat de rest betreft ben ik niet akkoord en temeer omdat er in het onderwijs enkel aan inspanningssporten en competitie sporten wordt gedaan. Al dat afjakkeren moedigd weer die prestatie en concurrentiementaliteit aan wat mijns inziens veelal negatieve gevolgen heeft.

ik blijf er dus persoonlijk bij dat sport iets optioneel moet zijn voor in de namiddag. Daarbij komt dat men ook de mogelijkheid moet hebben om ontspanningssporten te beoefenen zoals Yoga, tai chi enz. In feite zou men beter deze verplichten want ze zijn een goed middel tegen mentale minderwaardigheid en ook tegen een gebrek aan zelfbewustzijn, assertiviteit enz. In china verbood de regering chi qong om de doodeenvoudige reden dat mensen die er zelfbewuster door worden niet meer te manipuleren en onderdrukken zijn.
Sport en meditatie vullen elkaar aan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 17:03   #82
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Hier hebben we dan een andere mening over. Sport alle dagen zou ik eerder zeggen en wel verplicht. (godsdienst zou inderdaad niet mogen worden verplicht). En dat dit in de namiddag wordt gelegd, geen probleem mee. Trouwens, de "leer" vakken zouden best allemaal in de voormiddag worden gelegd en de andere vakken zoals moraal, lichamelijke opvoeding, muziek, creatieve activiteiten, fotografie (waarom niet) zouden best verhuizen naar de middag, met verplichte inschrijving maar wel via een bepaald uitgewerkt keuzesysteem.
Alle dagen sport? Brrrrr, mag er niet aan denken. Aan sport had ik nu echt een gruwelijke hekel en ik was de enige niet. Tijdens de sportlessen die men op school krijgt gaat het er altijd om bij de besten te zijn en te winnen. Ik weet nog goed genoeg hoe het was voor leerlingen die wat dikker waren, onhandig, niet sportief of om gelijk welke reden heel slecht waren in sport. Die werden dan uitgelachen, bespot en gekleineerd, bij balsporten werden ze zelfs uitgekaffert omdat die onhandige kwibus het voor zijn team verbrodde. Een gloeiende hekel had ik aan de sportlessen en aan heel het sfeertje dat errond hing. Nog een geluk dat ik tijdens mijn laatste jaren in het middelbaar van mijn huisarts telkens een briefje kreeg voor een heel schooljaar en dus niet meer moest deelnemen aan de sportlessen.

Volgens mij zou het idd vele malen beter zijn om sport in een ander jasje te gieten, yoga, tai chi, .... zou wel heel interessant zijn.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 17:10   #83
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Alle dagen sport? Brrrrr, mag er niet aan denken. Aan sport had ik nu echt een gruwelijke hekel en ik was de enige niet. Tijdens de sportlessen die men op school krijgt gaat het er altijd om bij de besten te zijn en te winnen. Ik weet nog goed genoeg hoe het was voor leerlingen die wat dikker waren, onhandig, niet sportief of om gelijk welke reden heel slecht waren in sport. Die werden dan uitgelachen, bespot en gekleineerd, bij balsporten werden ze zelfs uitgekaffert omdat die onhandige kwibus het voor zijn team verbrodde. Een gloeiende hekel had ik aan de sportlessen en aan heel het sfeertje dat errond hing. Nog een geluk dat ik tijdens mijn laatste jaren in het middelbaar van mijn huisarts telkens een briefje kreeg voor een heel schooljaar en dus niet meer moest deelnemen aan de sportlessen.

Volgens mij zou het idd vele malen beter zijn om sport in een ander jasje te gieten, yoga, tai chi, .... zou wel heel interessant zijn.
Gratis onderwijs bestaat misschien niet, maar gratis sporten wel.
Kijk, 'k ben weg voor een uurtje joggen...
Oud 24 maart 2006, 18:57   #84
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het is geen fabeltje, want:

1) Tijdens de middagpauze is de school slechts toezichter indien de kinderen blijven ineten en daarvoor "ingeschreven" zijn. Want de middagpauze wordt niet beschouwd als een periode van normale aanwezigheid van de leerlingen.

2) Dat klopt, maar waarom zou dit voor de ouders gratis zijn? De opvang die buiten de normale aanwezigheid van de leerlingen wordt georganiseerd, heeft niets met de gratis toegang tot onderwijs te maken. Dat is een extra dienstverlening die de school aanbiedt.

Nogmaals: De school is geen gratis babysit. Als je wil dat er buiten de schooluren toezicht wordt gehouden, dien je daarvoor te betalen.
Kijk daar kan ik het dus ongelooflijk van op mijn heupen krijgen hé!
Ieder bedrijf groot of klein, iedere zelfstandige van a tot z is verplicht bij wet op straffe van boete en weet ik veel allemaal een risico verzekering te nemen. Wie dat niet doet en er valt al eens iets voor die wordt gepluimd tot op het bot.
Dan komt de school doodleuk vertellen, ach ja we doen dat wel maar u betaald natuurlijk.
Kijk de eerste de beste keer dat ik weer op een school moet zijn voor een werk reken ik hun een dag of twee dagen verzekering bij aan.
Ik zal het al mijn klanten aan hun been lappen, madam betaal mij eens mijn verzekering aub, t' is tenslotte voor u dat ik bezig ben!
Jawadda jawadda.
Oud 24 maart 2006, 19:14   #85
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus degenen die instaan voor de voor- en naschoolse taken zijn babysitters? Typeert wel hoe leerkrachten denken over anderen. Dikwijls zijn degenen die instaan voor die taken opvoeders. En de studie van opvoeders schat ik een heel pak hoger in (pedagogisch veel bekwamer) dan van leerkrachten die hun diploma vaak hebben behaald via een D-cursus.
Ik weet dat opvoeders die instaan voor buitenschoolse kinderopvang meer doen dan babysitten. En ik heb heel wat bewondering voor wat die mensen allemaal doen. Zelf zou ik niet kunnen wat zij doen.
Maar heel wat mensen gebruiken die opvoeders en buitenschoolse opvang slechts als babysit. In de openingspost wordt er bvb. geklaagd dat men voor de prestaties van deze opvoeders moet betalen.

Volgens mij zijn de diploma's van opvoeder en onderwijzer evenwaardig. Ik zou niet weten waarom het ene diploma meer of minder waard zou zijn dan het andere.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 19:23   #86
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kijk daar kan ik het dus ongelooflijk van op mijn heupen krijgen hé!
Ieder bedrijf groot of klein, iedere zelfstandige van a tot z is verplicht bij wet op straffe van boete en weet ik veel allemaal een risico verzekering te nemen. Wie dat niet doet en er valt al eens iets voor die wordt gepluimd tot op het bot.
Dan komt de school doodleuk vertellen, ach ja we doen dat wel maar u betaald natuurlijk.
Kijk de eerste de beste keer dat ik weer op een school moet zijn voor een werk reken ik hun een dag of twee dagen verzekering bij aan.
Ik zal het al mijn klanten aan hun been lappen, madam betaal mij eens mijn verzekering aub, t' is tenslotte voor u dat ik bezig ben!
Jawadda jawadda.
Buiten de normale aanwezigheden is de school niet verantwoordelijk voor haar leerlingen. Scholen zijn niet verplicht om middagtoezicht te organiseren. Ik zou wel eens willen weten wat de ouders die nu klagen dat ze voor het middagtoezicht moeten betalen gaan doen als hun kind tijdens de middag niet meer op school kan blijven.
Oud 24 maart 2006, 19:40   #87
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Buiten de normale aanwezigheden is de school niet verantwoordelijk voor haar leerlingen. Scholen zijn niet verplicht om middagtoezicht te organiseren. Ik zou wel eens willen weten wat de ouders die nu klagen dat ze voor het middagtoezicht moeten betalen gaan doen als hun kind tijdens de middag niet meer op school kan blijven.
Ik kan alleen maar vaststellen dat er op korte tijd heel veel is veranderd.
Hoe ze gans dat boeltje nog niet aanbesteding steken?
Poorten opendoen, speeltijd bewaking en zo nog van die zaken inclusief de catering en doe zo maar verder.
Zo hoeven leraren enkel en alleen nog maar naar hun lokaal te gaan, les te geven en niks anders meer.
Hmm...al die eurotjes van s'morgens tot s'avonds x al die scholen...jawel geweldig interessant!

Dit geheel geschreven zonder enige nadelige erkentenis ten uw zijde natuurlijk.
Oud 24 maart 2006, 19:43   #88
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is feitelijk een miljoenen idee. Zou er patent moeten op nemen! Zelfde systeem van parkeerwacht. Tegen vast bedrag nemen wij dat over.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 00:17   #89

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat opvoeders die instaan voor buitenschoolse kinderopvang meer doen dan babysitten. En ik heb heel wat bewondering voor wat die mensen allemaal doen. Zelf zou ik niet kunnen wat zij doen.
Maar heel wat mensen gebruiken die opvoeders en buitenschoolse opvang slechts als babysit. In de openingspost wordt er bvb. geklaagd dat men voor de prestaties van deze opvoeders moet betalen.

Volgens mij zijn de diploma's van opvoeder en onderwijzer evenwaardig. Ik zou niet weten waarom het ene diploma meer of minder waard zou zijn dan het andere.
Kijk DB, het gegeven dat je zo opkomt voor het onderwijs zoals het nu is plus het gegeven dat je de leerkracht met hand en tand verdedigd siert je eigenlijk. Ik heb de indruk dat je wel achter je werk staat. Je bent er alvast mee bezig.
Wat me eigenlijk stoort is dat al die zaken die nu zijn opgenoemd in deze topic eigenlijk veel te veel worden afgemeten. Toen ik nog jong was en school liep was dat niet zo. De leerkracht beschouwde zijn werk als een project en nam er alles bij, taken verdeeld onder de collega's volgens een billijk beurtsysteem. Wat moest gebeuren werd besproken en de leerkrachten namen hun verantwoordelijkheid op, ook voor niet klassikale momenten. De uren werden niet zo geteld. Momenteel is dat niet meer zo. Taken worden scherp in het oog gehouden en alles wordt afgemeten.

Bij opvoeders heeft men die mentaliteit niet (althans niet waar ik werk). Toen het op mijn werk nogal spannend werd bijvoorbeeld (wanbeheer van de directeur met nakend failliet als gevolg) zo'n achttien jaar terug zijn de meeste opvoeders desondanks gebleven ... ondanks dat ze niet meer werden betaald (drie maanden geen inkomen, zelfs geen dop). De motivatie van de opvoeders was vooral dat de jongeren niet aan hun lot konden worden overgelaten. De leerkrachten echter waren van de eerste dag dat de moeilijkheden begonnen weg. Zij stonden op hun rechten. Tja, en de rechten van de jongere ........... dat was hun zaak niet.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 07:05   #90
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kijk DB, het gegeven dat je zo opkomt voor het onderwijs zoals het nu is plus het gegeven dat je de leerkracht met hand en tand verdedigd siert je eigenlijk. Ik heb de indruk dat je wel achter je werk staat. Je bent er alvast mee bezig.
Wat me eigenlijk stoort is dat al die zaken die nu zijn opgenoemd in deze topic eigenlijk veel te veel worden afgemeten. Toen ik nog jong was en school liep was dat niet zo. De leerkracht beschouwde zijn werk als een project en nam er alles bij, taken verdeeld onder de collega's volgens een billijk beurtsysteem. Wat moest gebeuren werd besproken en de leerkrachten namen hun verantwoordelijkheid op, ook voor niet klassikale momenten. De uren werden niet zo geteld. Momenteel is dat niet meer zo. Taken worden scherp in het oog gehouden en alles wordt afgemeten.
Dat er onderwijzers zijn die buiten de schooluren niet veel doen en van ieder vrij uur willen profiteren, geloof ik wel. Maar niet alle mensen in het onderwijs maken het zichzelf zo gemakkelijk.

Op de scholen waar ik sta worden taken nog steeds verdeeld met een beurtrolsysteem. Zelf doe ik bvb. 2x per week middagtoezicht, 1x om de 14-dagen avondstudie, 3x per week toezicht tijdens de speeltijd en 4x per week help ik de kinderen bij het oversteken van de straat na de schooluren. Mijn collega's doen net hetzelfde. En kindvrije uren (bvb. uren L.O.) worden door klastitularisen gebruikt voor overleg of om te gaan helpen in andere klassen. Wij doen dat uit overtuiging omdat wij zo ons onderwijs zo kwaliteitsvol mogelijk willen maken.

Daarom stoort het mij dat veel mensen al die extra inspanningen die geleverd worden, als vanzelfsprekend beschouwen. Want wie geen middagtoezicht heeft, is tijdens de middag aan het verbeteren, of aan het overleggen, of een projectdag aan het uitwerken, ... En na de schooluren moeten de klassen nog op orde gebracht worden, materiaal voor de volgende dag moet klaargelegd worden, bordschema's moeten gemaakt worden, agenda's moeten ingevuld worden, er zijn personeelvergaderingen, voor zwakkere leerlingen moeten remediëringstaken gezocht worden, voor sterkere leerlingen moeten uitbreidingstaken gezocht worden, ...
En wanneer er gestaakt wordt in het onderwijs, vinden heel wat mensen het niet zo erg dat hun kind leerstof mist, maar zijn ze wel kwaad omdat ze die dag geen gratis opvang hebben voor hun kind. Ik vind dat dat veel zegt over de manier waarop mensen over het onderwijs denken.

Ik spreek hier alleen over het basisonderwijs, want over de zaken in het secundair weet ik niet zoveel af.
Oud 25 maart 2006, 10:20   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat betogen betreft; van alle betogingen in België bijten de leraars de spits af met de meeste op hun naam.
Dat zegt ook iets.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 01:25   #92
Roots
Vreemdeling

Roots's schermafbeelding

Standaard

Serieus, het enige waar leerkrachten mee bezig zijn is kijken naar de schone leerlingskes hun borsten en hun kont.
Roots is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 08:31   #93
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wat betogen betreft; van alle betogingen in België bijten de leraars de spits af met de meeste op hun naam.
Dat zegt ook iets.
Dat klopt volgens mij niet. Waar hebt u die informatie vandaan?
Oud 26 maart 2006, 11:24   #94
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt volgens mij niet. Waar hebt u die informatie vandaan?
andermaal het laatste nieuws volgens statistieken van alle betogingen in brussel (der zijn er nogal wat) houden ze dus bij wie en voor wat.
Ook verleden week verschenen.
Oud 27 maart 2006, 09:54   #95
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roots Bekijk bericht
Serieus, het enige waar leerkrachten mee bezig zijn is kijken naar de schone leerlingskes hun borsten en hun kont.
Arme leerkrachten
Oud 27 maart 2006, 19:46   #96

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roots Bekijk bericht
Tja, er zijn er die er wel mee te koop lopen he.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 12:21   #97
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Maar ik heb het record al gebroken.
't Is te zeggen, ik heb een nieuw record gezet.
Nu jij.
tja
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 12:34   #98
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
tja
Jij zet dezelfde posting op hetzelfde moment op alle threads.
Dat is highjacking van de site...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be