![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet gewonnen zijn voor separatisme betekent niet noodzakelijk tègen separatisme zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Hoedanook, ik stel die vragen aan mijn omgeving louter en alleen voor een persoonlijk doel: ben ik juist bezig of niet, zou ik niet beter al die splitsingsdrang over mij laten heengaan, zoals die zwijgende, passief geïnteresseerde meerderheid. Ik heb sinds kort gekozen dat niet te doen. En een objectieve kijk van "buitenstaanders" op mijn politieke overtuigingen laat mij toe mijn eigen zienswijze te toetsen aan de (statistisch irrelevante, weliswaar) realiteit. Snap je wat ik bedoel ?
![]() |
![]() |
#87 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Wie weet zullen de transfers omgekeerd zijn binnen 10 jaar ?
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien, ik heb geen probleem met de transfers, wel met de manier waarop het geld gebruikt wordt, het feit dat de transfers niet verminderen (ik denk zelfs integendeel), en het feit dat de bestemming van het geld (dat tenslotte toch ons geld is) quasi onbekend is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#92 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Er zijn volgens mij veel te veel mensen die belang hebben bij het behoud van het huidige transfertsysteem om die betere organisatie mogelijk te maken. 3. Dit past in een groter geheel van organisatorische en bestuurlijke problemen, die voor mij allemaal aanleiding zijn om te splitsen. Het gaat dus niet om enkel de transfers. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb eens wat gelezen op dit mooie forum en zie dat er nogal wat voor- en tegenargumenten bestaan betreffende een vereniging van Vlaanderen met de rest van Nederland. Daar zal ik voor het gemak en ongetwijfeld tot vermaak van velen (ik zal het niet altijd bij het juiste eind hebben) de mijne aan toevoegen.
Wat mij betreft was vroeger de functie van een land, unie of gemeenschap of hoe het ook mocht heten dat het als jachtgebied van de lokale heerser diende. Zowel op financieel vlak als bij het schieten van wild hield het 'land' op waar dat van zijn collega begon. Wat later in de geschiedenis werd een land gemaakt en gebroken door de mate waarin het in zijn nieuwe functie kon voldoen. Het betreft dan het beschermen van zijn inwoners tegen andere volkeren, justitiele willekeur, geboefte in het bos etc. Dit alles werd mogelijk gemaakt door het heffen van evenwichtige en redelijke belastingen. het land hield op waar de belastingcontroleurs werden uitgelachen, of teruggestuurd door humeurige grenswachters van aangrenzende landen. Nu veel van deze zaken (zoals veiligheid, mensenrechten, etc etc.) door supranationale organen als de NAVO, EU, VN worden gewaarborgt boet het 'land' aan belang in. Echter, met het verdwijnen van deze functies ontstaan er op natuurlijke wijze nieuwe functies waar een 'land' invulling aan kan geven. Eén ervan is het bieden van een identiteit aan zijn bewoners, een saamhorigheidsgevoel waar met het verdwijnen van nationale soevereiniteit richting de EU meer en meer behoefte aan schijnt te ontstaan. Mensen willen al sinds mensenheugenis tot een stam behoren, of behoren er als vanzelf al toe. Regelmatige bezoekers van sportevenementen (voetbal, wielrennen) weten hierover mee te praten. Een 'land' is ook één van die mogelijke stammen, of identiteitsgroepen waartoe mensen kunnen/willen behoren, het vertelt hen iets over henzelf. Een aantal criteria kan men verzinnen om te bepalen wat een land nou eigenlijk zou moeten zijn. Wat mij betreft gaat het om hele eilanden. Een gedeeld eiland maakt een onlogisch 'land'. Getuigen: Ierland, Cyprus etc. Ei'land'en hebben er altijd naar gestreefd en zullen er altijd naar blijven streven het hele eiland te omvatten, totdat de natuurlijke grenzen bereikt zijn. Een ander criterium is denk ik 'taal'. Een gemeenschappelijke taal geeft mensen een onderlinge band. Die band is belangrijk, en wordt meer en meer belangrijk. We hebben elkaar niet meer nodig om de grenzen te verdedigen (die staan vast en worden niet bedreigd), dus met elkaar rond het kampvuur zitten naar verhalen luisteren in je 'moerstaal' wordt belangrijker. Belgie doet het op dit punt bijzonder slecht. Nederland doet het iets beter (gezien de vele dialecten, en het Fries). Punt is dat Vlaanderen en Nederland op dit punt een aardig 'land' zouden vormen. Gemeenschappelijke geschiedenis. Een ander punt dat identiteit geeft is een gemeenschappelijke historie. Nederland en Vlaanderen hebben een zeer gemeenschappelijke geschiedenis wat het wederom een logisch 'land' maakt. Tjechoslowakije (meerdere talen, verschillende geschiedenissen (deels) voldeed hier duidelijk niet aan. Joegoslavie ook niet. (Belgie ook niet!) Duitsland, Oost- en West- voldoen hier allebei aan wat hereniging ook niet meer dan logisch maakt. Een 'land' spreekt vervolgens met één Mond tegen het buitenland. Dit maakt de EU, in tegenstelling tot de VS en Frankrijk, nog lang geen land (getuige het gekrakeel rond 'Irak') Een laastste punt, wellicht een anachronisme, een gemeenschappelijke vijand maakt een logisch 'land'. En voor Vlaanderen en Nederland samen zijn dat toch wel Duitsland en Frankrijk. Welnu, om dit een vrolijke uitsmijter te geven, in plaats van te eindigen met vijandschappen, De Combinatie zou een economische macht van jewelste vormen, een 'land' van tegen de 23 miljoen Nederlandstaligen aan de Noordzee en het Kanaal. Gezamenlijk het Antwerps Rotterdams Havengebied wat concurrentieloos het grootste ter wereld is. Gezamenlijk een markt voor de luchtvaart (KLM leeft nog.. NOG wel en zou prima voor Vlaanderen vanaf Zaventem kunnen vliegen) De effectenbeurzen zijn al samengevoegd. Gezamenlijke infrastructuur op het oosten en het zuiden (Betuwelijn, IJzeren Rijn, HSL etc) Gezamenlijk de strijd tegen het water in ons beider voordeel beslechten (dat faalt nu nog jammerlijk mede door het bestaan van 'landsgrenzen') Gezamenlijke kennisinfrastructuur via onze talloze zeer goed bekend staande universiteiten en hogescholen. Ach laat ik maar ophouden, mischien is het maar een droom. (als Luxemburg, IJsland, Denemarken, Monaco, Liberia bestaansrecht hebben als land, hebben Vlaanderen en Nederland het afzonderlijk ook wel..........jammer !) |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vergeet wel dat we al 173 jaar vervreemd werden van Nederland. Dat vandaag nog alle mogelijkheden worden doorgeknipt met behulp van onze geliefde koning. (Sabena, Generale), dat men vanuit Limburg over Luik moet om in Maastricht te geraken per spoor, enz... Zelfs een huwelijk tussen het Belgisch vorstenhuis en het Nederlandse is volgens onze grondwet verboden! Wie het allemaal weten WIL komt het ook wel te weten maar het is zoals met politiek: ook daar steekt men liever de kop voor in het zand. Mijn eigen schoonbroer gaf me daar het mooiste staaltje van met de volgende woorden: Citaat:
![]() |
![]() |
#95 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Aan alle flaminganten, en belgicisten, wat verkiezen jullie: vlaanderen onafhankelijk of vlaanderen bij nederland ?Stel dat je zou moeten kiezen.
Moest ik tussen beide moeten kiezen, zou ik nog liever vlaanderen onafhankelijk zien.
![]() |
#96 |
|
![]() Eerst Vl onafhankelijk, later zien we nog wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Als u bedoelt dat Nederlanders en Vlamingen onvoldoende op de hoogte zijn van elkaars wel en wee zeg ik JA, en ben ik het met u eens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit waren we toch één land, ja? Kijk dan goed....
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kies voor Vlaanderen bij Nederland.
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() Goed verhaal, Hollander, helemaal mee eens.
Toch wel mooi dat er nu al vier Nederlanders op dit forum zijn (geweest) die allemaal de voordelen van een hereniging van Vlaanderen en Nederland inzien. ![]() |
![]() |
![]() |