Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2006, 22:19   #81
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
ontmaskerd ?

Ik zou niet weten als wat of hoe. Ik heb heel duidelijk gezegd wat ik bedoel, en daar zit geen andere agenda achter.

Wat is er mis met de stelling "België is een opportuniteit"? Ik verdedig voortduderend die stelling: (1) België (2) duurzame invulling, samengevat onder het begrip "Duurzaam België".

(PS: zou het toch geen goed idee zijn die draad te openen bij communautaire onderwerpen?)
Wat ie er mis met de stelling: de uiteenlopende visie en verschillende econmische toestand van Vlaanderen en Wallonië maken goed bestuur onmogelijk in een infeite unitaire staat. Geef dus aan beide de mogelijkheid om autonoom de noodzakelijke maatregelen te treffen. Met de daaraan verbonden de finantiële verantwoordelijkheid;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 22:24   #82
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Plezant zal het zeker niet geweest zijn. Wie wie gedwongen heeft weet ik niet. Ik meen me te herinneren dat de moslimleider Jinnah (of zo iets) er in geslaagd is die moslim staten te stichten.
Wiki:
Pakistan was formed on August 14, 1947 with two Muslim-majority wings in the eastern and northwestern regions of the South Asia, separated by Hindu-majority India, and comprising the provinces of Balochistan, East Bengal, the North-West Frontier Province, West Punjab and Sindh. The partition of British India resulted in communal riots[14] across India and Pakistan—millions of Muslims moved to Pakistan and millions of Hindus and Sikhs moved to India. Disputes arose over several princely states including Jammu and Kashmir which led to the First Kashmir War (1948) ending with Pakistan and India each occupying large parts of the state.

Lijkt me toch en gedwongen volksverhuis.
Oud 21 mei 2006, 22:29   #83
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik zie de scènes uit de film "Gandhi" voor me. Ik dacht dat hij ertegen in hongerstaking ging, en later door een extrimist uit die hoek is vermoord.
Juist, het was een zeer grote ontgoocheling voor Gandhi dat het grote Indië gesplitst werd.
Wie Gandhi vermoord heeft weet ik niet. Onmiddellijk na de moord zou men vlug gezegd hebben dat de moordenaar een Hindou was om een slachtpartij tegen de moslimminderheid te voorkomen.
Wie meer wil weten over het drama van de partition leze: Freedom at midnight
Oud 21 mei 2006, 22:30   #84
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wiki:
Pakistan was formed on August 14, 1947 with two Muslim-majority wings in the eastern and northwestern regions of the South Asia, separated by Hindu-majority India, and comprising the provinces of Balochistan, East Bengal, the North-West Frontier Province, West Punjab and Sindh. The partition of British India resulted in communal riots[14] across India and Pakistan—millions of Muslims moved to Pakistan and millions of Hindus and Sikhs moved to India. Disputes arose over several princely states including Jammu and Kashmir which led to the First Kashmir War (1948) ending with Pakistan and India each occupying large parts of the state.

Ja, omdat de islamitische en hindu minderheid in beide landen vreesde voor represailles. De onafhankelijkheid kwam daardoor.

Hetzelfde scenario voltrok zich bij de splitsing van de Nederlanden, toen protestanten naar het noorden en katholieken naar het zuiden trokken.
Oud 21 mei 2006, 22:31   #85
luc broes

Standaard

Citaat:
Wiki:

Inderdaad. Ik zei enkel dat ik niet weet wie wie gedwongen heeft. Weet jij meer? Ik luister.
Oud 21 mei 2006, 22:36   #86
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ie er mis met de stelling: de uiteenlopende visie en verschillende econmische toestand van Vlaanderen en Wallonië maken goed bestuur onmogelijk in een infeite unitaire staat. Geef dus aan beide de mogelijkheid om autonoom de noodzakelijke maatregelen te treffen. Met de daaraan verbonden de finantiële verantwoordelijkheid;
Mijn bedenkingen:
(1) de uiteenlopende visie en verschillende economische toestand van Vlaanderen en Wallonië is meer gevolg dan oorzaak en is misschien niet zo onomkeerbaar (naar mijn mening dus foute vooronderstelling)
(2) het probleem oplossen verdient de voorkeur boven het opgeven: in het laatste geval heb je niets geleerd, en kan je dezelfde fout herhalen
(3) Wallonië hoeft geen spiegel van Vlaanderen te zijn: als het evenzeer industrialiseert, is er helemaal geen natuur meer
(4) splitsen versnippert: schaalverkleining betekent meestal kwaliteitsverlies, diversiteit werkt verrijkend.
(5) diversiteit nodigt uit tot verdraagzaamheid, uniformiteit tot onverdraagzaamheid.
(6) de motivatie achter meer autonomie is te louter economisch-financieel (transferts, concurentiekracht,...)

Ik zie het behoud van België dus als een leerrijke uitdaging, waar ook anderen misschien iets aan kunnen hebben. Die kans gaat verloren als je splitst.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 mei 2006 om 22:37.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 22:41   #87
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik zei enkel dat ik niet weet wie wie gedwongen heeft. Weet jij meer? Ik luister.
Wel als ik het zo lees, dan lijkt het me dat eerst op "topniveau" beslist is de twee Pakistans af te scheiden als Moslimstaten, waarna de verhuizingen van miljoenen begonnen zijn. Het was dus voor die Moslims niet echt een eigen keuze, en ik kan me voorstellen dat sommigen "zacht" aangespoord zijn om te vertrekken uit India.

Boeiend onderwerp, zal nog wat moeten opzoeken.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 mei 2006 om 22:42.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 22:46   #88
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel als ik het zo lees, dan lijkt het me dat eerst op "topniveau" beslist is de twee Pakistans af te scheiden als Moslimstaten, waarna de verhuizingen van miljoenen begonnen zijn. Het was dus voor die Moslims niet echt een eigen keuze, en ik kan me voorstellen dat sommigen "zacht" aangespoord zijn om te vertrekken uit India.

Neen, beide landen kenden al de grote concentratie van moslims. Onder de Engelsen werden ze echter in één kolonie gegooid. Toen de Britten zich terugtrokken, gingen de landen vanzelfsprekend uiteen. In India zelf is er nu nog altijd een grote onafhankelijkheidsdrang in vele streken.

Zoals ik zei, het feit dat er een kleine volksverhuizing plaatsvond is vergelijkbaar met wat vlak na de scheiding der Nederlanden gebeurde. Die leute boven ons kreeg Vondel, wij Erasmus.
Oud 21 mei 2006, 22:52   #89
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Neen, beide landen kenden al de grote concentratie van moslims. Onder de Engelsen werden ze echter in één kolonie gegooid. Toen de Britten zich terugtrokken, gingen de landen vanzelfsprekend uiteen. In India zelf is er nu nog altijd een grote onafhankelijkheidsdrang in vele streken.

Zoals ik zei, het feit dat er een kleine volksverhuizing plaatsvond is vergelijkbaar met wat vlak na de scheiding der Nederlanden gebeurde. Die leute boven ons kreeg Vondel, wij Erasmus.
De vergelijking met de afscheiding van Nederland lijkt me vergezocht.

"Een kleine volksverhuizing" van enkele miljoenen? Ik ga het wat opzoeken, maar je voorstelling van de feiten lijkt me wat "geïnterpreteerd".
Oud 21 mei 2006, 22:54   #90
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vergelijking met de afscheiding van Nederland lijkt me vergezocht.

"Een kleine volksverhuizing" van enkele miljoenen? Ik ga het wat opzoeken, maar je voorstelling van de feiten lijkt me wat "geïnterpreteerd".
Dat is helemaal niet vergezocht. Jij beseft zeker niet hoeveel protestanten Antwerpen ontvluchtten, en hoeveel katholieken zuidwaards gingen?
Oud 21 mei 2006, 23:00   #91
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is helemaal niet vergezocht. Jij beseft zeker niet hoeveel protestanten Antwerpen ontvluchtten, en hoeveel katholieken zuidwaards gingen?
Natuurlijk wel, en die Nederlanders in Amsterdam ergerden zich rot aan de aanmatigende immigrerende Vlamingen.

De context is echter anders.

Eigenlijk gaat het om de vraag of de verhuizingen georganiseerd waren in India, en of de separatitische beslissing iets heeft opgeleverd, buiten ellende. Volgens mij niet, maar ik zou graag wat nalezen.
Oud 22 mei 2006, 12:52   #92
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Schande! Het hoofd van een vredelievende religie door de zijdeur binnenloodsen, alsof hij niet gezien mag worden, terwijl moslimleiders die op ons neerkijken wel door de voordeur binnen mogen.
Maar ja ... twee maten en twee gewichten.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 12:52   #93
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wat is mijn visie voor de toekomst van België?

België behouden en herenigen

België een vredeszone maken

Samengevat in de term: Duurzaam België.

Waar is de onduidelijkheid?
Dat heb ik niet gevraagd. Is heb gevraagd of het voor u belangrijker was België te behouden of om "vredeszones" in te richten, als dilemma. U blijft maar rond de pot draaien en kronkelen, waarmee iedereen weet wat het antwoord bij u zou zijn. Alleen heeft u niet de ballen het zelf te zeggen.
Oud 22 mei 2006, 13:11   #94
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Wiki:

Laatst nog een mooie film gezien over dit onderwerp...
Check es de film Earth (http://www.imdb.com/title/tt0150433/)
Film is deel van een prachtige trilogie van Deepa Mehta.
Fire, Earth en Water.

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 14:27   #95
luc broes

Standaard

Citaat:
Mijn bedenkingen:
(1) de uiteenlopende visie en verschillende economische toestand van Vlaanderen en Wallonië is meer gevolg dan oorzaak en is misschien niet zo onomkeerbaar (naar mijn mening dus foute vooronderstelling)
(2) het probleem oplossen verdient de voorkeur boven het opgeven: in het laatste geval heb je niets geleerd, en kan je dezelfde fout herhalen
(3) Wallonië hoeft geen spiegel van Vlaanderen te zijn: als het evenzeer industrialiseert, is er helemaal geen natuur meer
(4) splitsen versnippert: schaalverkleining betekent meestal kwaliteitsverlies, diversiteit werkt verrijkend.
(5) diversiteit nodigt uit tot verdraagzaamheid, uniformiteit tot onverdraagzaamheid.
(6) de motivatie achter meer autonomie is te louter economisch-financieel (transferts, concurentiekracht,...)
1) 'meer gevolg dan oorzaak' !!?? feiten zijn feiten, en uiteraard omkeerbaar.
Om wille van de verschillen is eenzelfde remedie niet effectief, daarom moet elk de mogelijkheid hebben om op eigen verantwoordelijkheid de nodige politiek kunnen voeren.
2) Een probleem moet uiteraard opgelost worden. De huidige politiek vergroot het probleem. Zie 1)
3) Niemand wil of beweert dat W. een spiegel van Vl moet worden. Ieder doet wat hij verkiest, en betaalt zelf de rekening. Hulp wordt geboden volgens echte noden.
4) Kleinschalig levert meer kwaliteit. De kleinste staten in de wereld behoren bij de meest welvarende
5) Dat is zinloze progressieve praat. De grootste broeihaarden van problemen allerhande zijn juist waar jouw beroemde 'diversiteit' het grootst is. De meeste mensen hebben nood aan een eigen huis tussen groepsgenoten. Waarom wonen onze Marokkaanse landgenoten graag in Borgerhout? Juist om dezelfde reden. En dat is geen ziekte of onverdraagzaamheid.
Marokko waar uniformiteit heerst is een vrij verdraagzaam en vredig land. hoewel heel wat Marokkanen in Europa zich niet zo goed voelen.
6) Inderdaad, en wat is daar verkeerd mee? Maar het is zeker niet 'louter' economisch, het is alles omvattend. Het gaat bv ook over taal (communicatie onder mensen is belangrijk), ook over jeugdsanctierecht en zelfs over iets neutraal als flitspalen.

Laatst gewijzigd door luc broes : 22 mei 2006 om 14:30.
Oud 22 mei 2006, 14:34   #96
luc broes

Standaard

Citaat:
De eis van de partition kwam wel degelijk van de minderheid, de moslims onder leiding van Jinnah (nu nog geëerd als de vader des vaderlands) en niet van de centrale overheid onder de 'geestelijke' leiding van Gandhi.
Noch de moslims noch de hindus dachten de diversiteit een verrijking is. Wel integendeel!

Laatst gewijzigd door luc broes : 22 mei 2006 om 14:41.
Oud 22 mei 2006, 17:03   #97
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
De eis van de partition kwam wel degelijk van de minderheid, de moslims onder leiding van Jinnah (nu nog geëerd als de vader des vaderlands) en niet van de centrale overheid onder de 'geestelijke' leiding van Gandhi.
Noch de moslims noch de hindus dachten de diversiteit een verrijking is. Wel integendeel!
Noch de extremisten aan beide zijden, zoals altijd, dachten dat diversiteit een verrijking is. Interessant om zien hoe het misloopt met Pakistan ("het land der zuiveren")

Eerst vreesden de Moslims Hindu overgewicht in het bestuur, dus ijverden ze voor een apart territorium. Dus kwam Oost en West-Pakistan.(1947)

Dan werd Oost-Pakistan Bangladesh (1971)

Nu Pakistan barst (voormalig West-pakistan) van de godsdiensttwisten tussen Soennieten en Sjiieten.

Separatisme werkt blijkbaar als een splijtzwam, omdat het samen-leven nooit geoefend wordt.
Oud 22 mei 2006, 17:04   #98
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat heb ik niet gevraagd. Is heb gevraagd of het voor u belangrijker was België te behouden of om "vredeszones" in te richten, als dilemma. U blijft maar rond de pot draaien en kronkelen, waarmee iedereen weet wat het antwoord bij u zou zijn. Alleen heeft u niet de ballen het zelf te zeggen.
Voor mij is daar geen dilemma tussen, dat is het nu juist.
Oud 22 mei 2006, 21:42   #99
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Voor mij is daar geen dilemma tussen, dat is het nu juist.
Dat is een andere discussie. Maar waarom weigert u op het dilemma te antwoorden?
Oud 22 mei 2006, 21:45   #100
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat is een andere discussie. Maar waarom weigert u op het dilemma te antwoorden?
Neen, dat is geen andere discussie: geen dilemma, geen noodzakelijke keuze.

Zou je niet ophouden met dit aandringen? Mijn visie heb ik voldoende toegelicht, heb je een inhoudelijke vraag, stel ze dan maar.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be