![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht?? | |||
Who cares? |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,52% |
Stemrecht |
![]() ![]() ![]() |
43 | 65,15% |
Stemplicht |
![]() ![]() ![]() |
22 | 33,33% |
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang in het parlement geen 'blanco' en 'ongeldige' zetels worden voorzien (verplicht lege plaatsen, dus), loop ik niet erg hoog op met de 'stemplicht' (of 'opkomstplicht').
Het argument dat op die manier niemand kan worden tegengehouden, snijdt echter wel hout. Bij 'stemrecht' zonder opkomstplicht kan ik mij inderdaad voorstellen dat sommige mensen in de problemen kunnen raken mochten ze alsnog gaan stemmen. Maar als ik nu absoluut géén 'vertegenwoordiger' wil, en mijn blanco of ongeldige stem wordt niet in rekening gebracht, dan word ik op een of andere manier toch wel in de zak gezet, en daar kan ik eigenlijk niks tegen doen (toch niet op wettelijk toegelaten wijze). Erg 'fair' is dat toch niet, of wel soms?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik was vroeger een onvoorwaardelijk voorstander van opkomstplicht. Vooral vanuit het oogpunt dat het hier gaat om een burgerplicht. Dat blijft mijn uitgangspunt. Maar ik ben gaandeweg wel meer aan het twijfelen gegaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stemplicht verandert daar niets aan. Wie zich bezighoudt met het afdreigen van mensen, gaat zich heus niets aantrekken van de boete die er bij stemplicht boven die mensen hun hoofden hangen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Burger
|
![]() Stemplicht, want dan zijn onze linkse vrienden niet verplicht om te stemmen, zij zullen dan lekker lang uitslapen tot 14 u, de stembus is dan gesloten vooraleer zij het beseffen, dan hebben wij meer stemmen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Ik heb op "Stemrecht" gestemd. Maar ik bedoel dan ook effectief stemrecht, ik blijf een voorstander van opkomstplicht.
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Democratie decentraliseren, delegeren en afschaffen.
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Opkomstplicht is een van de meest vervreemdende elementen binnen een maatschappij sinds de absolute monarchie. het is een religie: de meesten geloven erin, maar niemand kan bewijzen waarom.
Als je mensen verplicht om te stemmen, is het gewoonweg geen keuze meer. Een vermomde keuzedwang. Democratie is theoretisch zonder stem- noch opkomstplicht. Als je ze toch invoert, moet je vanuit eerlijkheid ophouden "democratie" als titel te gebruiken.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 13 oktober 2008 om 10:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stemplicht en opkomstplicht is voor regimes die bang zijn van gemotiveerde kiezers.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 13 oktober 2008 om 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Vreemdeling
|
![]() België is een democratie. Een democratie heeft als principe oa dat de volledige bevolking vertegenwoordigd wordt (door vertegenwoordigers) die wij afrekenen met als instrument de verkiezingen. Ik stel mezelf dan de vraag, m.a.g. van de steeds groter wordende kloof tussen politiek(e participatie) en burger, indien er geen stemplicht zou zijn, zou het dan niet als gevolg hebben dat er steeds minder een representatieve weerspiegeling van belangenbehartiging ontstaat? En a.g.v. ervan denk ik dat vooral de mensen die hoger opgeleid zijn, meer kansen hebben (gecreërd), enz,... dat het vooral die mensen zullen zijn die vertegenwoordigd worden... 'wie het hardst roept krijgt meestal het meeste'
ik ben voor stemplicht... |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vertegenwoordiging is maar één vorm van democratie - de meest recente.
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
![]() Ik zou eerder zeggen dat parlementaire democratie de meest recente vorm is van heerschappij.
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(desnoods zetten ze daar een bloempot. Sanseveria is een bijzonder sterke plant, die overleeft het gezelschap van 'onze vertegenwoordigers' wel. Eén keer per week water geven.), en dat bijkomend het BROV wordt ingevoerd en het computerstemmen wordt afgeschaft, de blokkeringsmechanismen t.v.v. 'minoritiés privilégiées' verdwijnen en de vrije meningsuiting in ere wordt hersteld. Als we dan toch aan democratie beginnen, dat we er dan ook ècht voor gaan, hé!
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 25 november 2008 om 12:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Vreemdeling
|
![]() Reactie op wat NUN zei: "In een democratie hebt ge de vrijheid u keuze kenbaar te maken. Toch logisch dat ge dan niet de plicht hebt om u keuze kenbaar te maken"
~> Daar ben ik volledig akkoord mee! maar ik vrees dat wanneer er enkel stemrecht zou zijn, we een zodanige daling van politieke participatie (oa. via opkomst bij verkiezingen) zouden krijgen, waardoor ons politiek systeem totaal geen representatieve weerspiegling meer zal zijn. Daarom zou ik eerder de stemplicht behouden, en is het de taak van politiekers om politieke participatie te verhogen, politieke interesse te verhogen bij de burger, en zo tot een beter politieke functionering komen. ALs de kloof tss burger en politici veel kleiner zou zijn, dan ben ik het volledig met je eens, en dan is een stemrecht voldoende, want de burgers zouden vrij moeten zijn om te doen ene laten wat ze willen. Maar momenteel is dat onhaalbaar... volgens mij |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Ach, ja
In Nederland zijn opkomsten van 80% standaard. Laat nu net de voorstanders van stem/opkomstplicht vaak dezelfde zijn die geen verschillen willen maken tussen culturen en tradities. Behalve als het gaat over stemrecht zelf, want dan zijn wij plotseling wel anders dan Nederlanders...
![]() |
#97 |
Burger
|
![]() Bij het afschaffen van de opkomstplicht wordt uit de aard der zaak de wel uitgebrachte stem van een groter gewicht. Dat noem ik nu democratie. Wie 'moeite' doet om in dit veld stemmen te trekken mag beloond worden. Weet men al welke stromingen baat hebben bij het afschaffen van de opkomstplicht of opteren de meeste Belgen ook hierbij voor de status quo ondanks dat de oorspronkelijke redenen voor de invoering van de 'stemplicht' al lang ter ziele zijn.l
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben voorstander voor het behoud van de stemplicht. Maar vanaf een leeftijd van 65 mogen ze kiezen of ze gaan. Die zouden toch maar op het blok stemmen, omdat het in hunne tijd allemaal beter was.
Niet dat we daar iets tegen hebben, tegen hun visie hoe onzinnig deze ook is, ze telt. Het zou immers hypocriet zijn te klagen op de huidige president van de Verenigde Staten van America, daar deze democratisch verkozen is. De laatste vier jaren miserabel beleid van deze toch wel exentrieke man is te danken aan dit systeem. Een doorsnede Americaanse burger moet een dag verlof nemen om te gaan stemmen, of hij dit krijgt is nog maar een open vraag. Stemen, daar kun je 40 km voor rijden. Uiteraard moet je dit een paar maanden op voorhand vastleggen. Of je kunt niet gaan stemmen, dan is het te hopen dat het een goede keuze wordt en niet net net de verkeerde, of je hangt 4 jaar vast.
![]() |
#99 |
Parlementslid
|
![]() Stemrecht! Het moet een recht zijn en geen plicht. Ieder moet de vrijheid hebben om zelf te beslissen of ze politiek betrokken willen zijn. Je kunt eigenlijk net zo goed stellen dat men religieplicht moet hebben. Men vindt het wel normaal dat men zelf z'n religie mag hebben (of geen), maar zelf weten of je gaat stemmen dat mag men niet. Da's raar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |