Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2006, 00:56   #81
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door biebeltje Bekijk bericht
Ik heb niet zo lang geleden mijn doctoraatsthesis geschreven en ik heb dit bewust in het Engels gedaan.
Dan mag je nu onmiddellijk die leeuw van je avatar halen, en het vervangen door een dollar-teken!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 01:04   #82
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Ik vind daar eigenlijk ook niets fout aan. Als je voor een firma werkt ga je toch ook de taal van de klant gebruiken en niet omgekeerd ?
Als je in de Vlaamse rand woont en je hebt een winkel. Zou jij dan ook Frans praten tegen je klanten als zij dat eisen?
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 09:29   #83
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niet zo lang geleden mijn doctoraatsthesis geschreven en ik heb dit bewust in het Engels gedaan. In de zeer geinternationaliseerde wereld van de wetenschappen heeft het gewoon geen nut om iets in het Nederlands te publiceren. Een doctoraat in rechten, wijsbegeerte, psychologie en dergelijke, kun je misschien nog in het Nederlands schrijven...

Ik vind daar eigenlijk ook niets fout aan. Als je voor een firma werkt ga je toch ook de taal van de klant gebruiken en niet omgekeerd ?
Geweldig, toen Frans de onderwijstaal was in Gent, omdat Frans op dat ogenblik een belangrijke cultuurtaal was, was voor flaminganten "het kot te klein". Maar Engels, om dezelfde reden, dat is "logisch".
Oud 3 juni 2006, 10:41   #84
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niet zo lang geleden mijn doctoraatsthesis geschreven en ik heb dit bewust in het Engels gedaan. In de zeer geinternationaliseerde wereld van de wetenschappen heeft het gewoon geen nut om iets in het Nederlands te publiceren. Een doctoraat in rechten, wijsbegeerte, psychologie en dergelijke, kun je misschien nog in het Nederlands schrijven...

Dat is toch logisch? Alle belangrijke wetenschappelijke werken worden toch in het Engels geschreven? Eer ze vertaald zouden geraken, zouden ze immers al verouderd zijn
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 10:43   #85
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Geweldig, toen Frans de onderwijstaal was in Gent, omdat Frans op dat ogenblik een belangrijke cultuurtaal was, was voor flaminganten "het kot te klein". Maar Engels, om dezelfde reden, dat is "logisch".
De onderwijstaal blijft Nederlands. Je moet je in het nederlands inschrijven, de meeste cursussen zijn in het nederlands, de meerderheif van de lessen gaan door in het nederlands,... Dat is iets anders dan een taal opdringen aan mensen. Waarom moest een meerderheid onderwezen worden in de taal van een minderheid?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 3 juni 2006, 10:54   #86
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De onderwijstaal blijft Nederlands. Je moet je in het nederlands inschrijven, de meeste cursussen zijn in het nederlands, de meerderheif van de lessen gaan door in het nederlands,... Dat is iets anders dan een taal opdringen aan mensen. Waarom moest een meerderheid onderwezen worden in de taal van een minderheid?
Omdat het Frans toen de voertaal was van de cultuur, overal in Europa, ook in Nederland. Daar is Frans nog steeds synoniem met "chique" of beter "sjiek"
Oud 3 juni 2006, 11:01   #87
van Maerlant

Standaard

Ja, natuurlijk U droomt. Frans is nooit de 'voertaal van de cultuur' geweest in andere landen dan frankrijk en belgië.

Maar het is nu weer bewezen. Belgisch nationalisten nemen het steevast op voor het frans!

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 3 juni 2006 om 11:01.
Oud 3 juni 2006, 11:08   #88
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk U droomt. Frans is nooit de 'voertaal van de cultuur' geweest in andere landen dan frankrijk en belgië.

Maar het is nu weer bewezen. Belgisch nationalisten nemen het steevast op voor het frans!
Hoe is de Nederlandse Nationale leuze ook al weer?

Spijskaart= carta �* la carte

Sinaasappelsap = zudoranz

Ministerie van landsverdediging = ministerie van defentsie.

Ik heb spijskaarten gezien, in een "beter" restaurant: alles Frans met hele kleine lettertjes eronder in het Nederlands.

Citaat:
VB-mythe nr 2

Laatst gewijzigd door Black Cat : 3 juni 2006 om 11:09.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 11:10   #89
van Maerlant

Standaard

In Brussel, waarschijnlijk?
Oud 3 juni 2006, 11:44   #90
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Brussel, waarschijnlijk?
Neen in N e d e r l a n d.
Oud 3 juni 2006, 11:50   #91
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
VB-mythe nr 2
Blijkbaar speelt u goed in de kaart van het VB, want u maakt van die mythe realiteit...
Oud 3 juni 2006, 12:22   #92
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Blijkbaar speelt u goed in de kaart van het VB, want u maakt van die mythe realiteit...
Inderdaad. Ik heb maar één ding te zeggen over BC's posts: BUB cybercafé

Oud 3 juni 2006, 12:24   #93
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

BC is een intolerante belgo-boy. Maar dat wist je al.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 12:34   #94
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
BC is een intolerante belgo-boy. Maar dat wist je al.
Dat moet zo, uiteraard, anders klopt de VB-mythologie niet meer.

Is het je misschien opgevallen dat ik verengelsing en verfransing als even ongewenst genoemd heb? Dat past natuurlijk niet in het prentje.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 3 juni 2006 om 12:36.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 12:36   #95
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Ik treed wel het standpunt bij dat de al dan niet vermeende verengelsing helemaal niet dat probleem schept zoals dat het geval is met het frans.
'Remember 'la belzjiek sera latien oe ne sera pa''. Daar is zoawat alles mee gezegd. Het Belgisch 'staatsbestel' had (en heeft) steeds de intentie gehad om Vlaanderen te verfransen. Het is dank zij de inspanningen van vele gewone Vlamingen, (die dan uiteraard door de Belgo-boys worden afgeschilderd als anti-Belgisch) dat wij nu nog steeds onze eigen taal spreken en onze eigen cultuur beleven. Indien het van de Belgo-boys had afgehangen waren wij nu allen franstalig. Iemand die dit tegenspreekt, kent niet de juiste geschiedenis van de 'francofone staat België'.

Indien België Vlaanderen en haar taal van in den beginne niet had verloochend. Indien B Vlaanderen en haar taal evenwaardig had behandeld als het FR. Indien B Vlaanderen en haar inwoners ook maar op een gelijkwaardige manier behandeld zou hebben als alle andere inwoners van B. Dan was ik nu een uitgesproken 'échte trotse Belg' geweest. Spijtig voor België, zij heeft er anders over beslist.

Laatst gewijzigd door job : 3 juni 2006 om 12:37.
Oud 3 juni 2006, 12:41   #96
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet zo, uiteraard, anders klopt de VB-mythologie niet meer.

Is het je misschien opgevallen dat ik verengelsing en verfransing als even ongewenst genoemd heb? Dat past natuurlijk niet in het prentje.
De verengelsing en de verfransing komen beiden uit een ander (niet-het-zelfde) hoekje. Een Engelssprekende draagt niet het taalimperialseme uit van een Franssprekende.
Engels is een mondiale taal nodig in de communicatie met de rest van de wereld. Het Frans is een taal die aan de Vlamingen opgedrongen werd/wordt in een poging VL te verfransen. Of om het men hun woorden te zeggen : te 'verlossen' van hun 'patois'.

Laatst gewijzigd door job : 3 juni 2006 om 12:43.
Oud 3 juni 2006, 12:41   #97
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik treed wel het standpunt bij dat de al dan niet vermeende verengelsing helemaal niet dat probleem schept zoals dat het geval is met het frans.
'Remember 'la belzjiek sera latien oe ne sera pa''. Daar is zoawat alles mee gezegd. Het Belgisch 'staatsbestel' had (en heeft) steeds de intentie gehad om Vlaanderen te verfransen. Het is dank zij de inspanningen van vele gewone Vlamingen, (die dan uiteraard door de Belgo-boys worden afgeschilderd als anti-Belgisch) dat wij nu nog steeds onze eigen taal spreken en onze eigen cultuur beleven. Indien het van de Belgo-boys had afgehangen waren wij nu allen franstalig. Iemand die dit tegenspreekt, kent niet de juiste geschiedenis van de 'francofone staat België'.

Indien België Vlaanderen en haar taal van in den beginne niet had verloochend. Indien B Vlaanderen en haar taal evenwaardig had behandeld als het FR. Indien B Vlaanderen en haar inwoners ook maar op een gelijkwaardige manier behandeld zou hebben als alle andere inwoners van B. Dan was ik nu een uitgesproken 'échte trotse Belg' geweest. Spijtig voor België, zij heeft er anders over beslist.
Flaminganten en platte commerce, het gaat goeed samen: waarom zou het geen probleem zijn dat het Nederlands verloedert door de Engelse invloeden?
Oud 3 juni 2006, 12:46   #98
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Flaminganten en platte commerce, het gaat goeed samen: waarom zou het geen probleem zijn dat het Nederlands verloedert door de Engelse invloeden?
Wat bedoel je met Flamingantisme en plaate commerce ??

antw op de volgende stelling :
1. het Nl verloedert niet door het Engels. Engels werkt complementair in deze huidige mondiale wereld.

2. Het FR zou helemaal het NL ook niet verloederd hebben. Noch complementair geweest zijn. Het zou het NL gewoon vervangen hebben.

Laatst gewijzigd door job : 3 juni 2006 om 12:47.
Oud 3 juni 2006, 12:53   #99
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met Flamingantisme en plaate commerce ??

antw op de volgende stelling :
1. het Nl verloedert niet door het Engels. Engels werkt complementair in deze huidige mondiale wereld.

2. Het FR zou helemaal het NL ook niet verloederd hebben. Noch complementair geweest zijn. Het zou het NL gewoon vervangen hebben.
Dat subtiele onderscheid is te complex voor totalitaire denkers als Zwette Minou
Oud 3 juni 2006, 13:04   #100
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Remember 'la belzjiek sera latien oe ne sera pa''. Daar is zoawat alles mee gezegd.
In de huidige vorm heet dat: "The European Union will be Anglo-Saxon or it won't be".
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be