![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het is een race tegen de klok, en de inzet is GIGATISCH. Ik wil hier niet zoals sommige geloofsstrekkingen uitspraken doen over de dag des oordeels, en de vernietiging van de aarde. Maar dit probleem is ernorm onderschat. Sommige mensen vergelijken de groep die dit probleem aankaart met nazi's, dat kan ik geloven. Vele mensen denken dat oorlog de enige manier is om het aantal mensen terug te doen afnemen. Niets is echter zo onwaar... Maar het is niet in ons land dat dit probleem zwaar op de agenda zou moeten worden geplaatst, de Belgische bevolking groeit nagenoeg bijna niet meer (dat heb ik toch opgevangen). In landen waar veel kinderen gelijkstaat aan zekerheid op de oude dag moet vandaag veel worden geinvesteerd om ontsporing zoveel mogelijk te voorkomen... Dat is op geen enkele wijze racistisch bedoelt, voor er weer opmerkingen komen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Vreemdeling
|
![]() Wat zijn eigenlijk de mogelijke doelen voor de mensheid? Waar willen we naartoe evolueren?
Scenario 1: We hebben een doel. We blijven op de aarde, roeien honger, armoede en de nood tot oorlogen uit. We gaan naar een populatie die exact evenveel energie verbruikt als we jaarlijks via de zon ontvangen. We verbruiken geen natuurlijke resources meer die niet hernieuwbaar of recycleerbaar zijn. We streven naar een evenwicht wat betreft levenskwaliteit voor iedere bewoner. Scenario 2: We hebben een doel. We proberen de ruimte te verkennen. We geloven dat we door de niet-hernieuwbare aardse grondstoffen te verbruiken ooit kunnen andere planeten koloniseren. En daarna nog andere, en nog andere. Snelheid van vooruitgang is het belangrijkst. Problemen zoals oorlogen, armoede, honger, overpopulatie worden getolereerd zolang ze de vooruitgang niet beletten. We streven niet naar evenveel levenskwaliteit voor iedereen. Scenario 3: We hebben geen doel. We laten ons drijven door onze kennishonger, anderen laten zich drijven door hun echte honger. op sommige momenten zal er oorlog zijn, op andere momenten relatieve vrede. We gebruiken alle resources van de aarde tot ze op zijn. We geleoven dat de aarde zichzelf wel instand houdt, en eventueel de reset knop zal gebruiken door vb virusepidemies of global warmings/global chillings. De meest inventieven zullen zich aanpassen en overleven. De mens wordt sterker of gaat ten onder. Een kleine risico-analyse van de scenarios: 1. laag risiko. Iedereen leeft happy en forever, tot men er anders over beslist, sommigen toch willen domineren en de rust verstoren, of een Mass Extinction Event de mensheid van de kaart veegt (zoals de dino's) 2. berekend risiko. Men zorgt ervoor dat wereldwijde excessen niet kunnen (teveel honger? -> voedselhulp, land dat uit de pas loopt? -> regimeverandering door oorlogje, natuurramp? -> inzamelactie bij bevolking). Zodra we een andere planeet gekoloniseerd hebben, is een mass extinction event een minder risiko. 3. hoog risiko. Ieder doet zijn zin, chaos rules. Bepaalde groepen of individuen zullen andere verdringen. Wet van de sterkste/inventiefste 'cultuur'. Volgens mij zitten we ergens tussen 3 en 2. We komen van 3, en evolueren naar 2. We vlakken de excessen wat af in de wereld, en er wordt een eerste aanzet gegeven om richtng '1 government' (Verenigde Naties?). Alleen op wereldvlak kan het chaos verbruik van de niet hernieuwbare resources gestopt/gemindert/beheerd worden. Alleen op dit niveau zal men zaken zoals welvaart en wereldbevolking kunnen 'sturen'. Het ideale geval zit volgens mij ergens tussen 2 en 1. Men heeft het doel andere werelden te koloniseren (overleven van de Mass Extinction), en te verhinderen dat we allemaal aangaan door 1 of ander virus/natuurramp/milieugevolg. Dit alles gebeurd wel zonder de hernieuwbare resources van de aarde en andere planeten te verbruiken. Oh ja, scenario 4 nog vergeten... morgen landen de aliens en verschepen ons naar verre werelden als slaven. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Waarom : ALS er ooit aliens, of buitenaards leven ons opzoekt wil dat 2 dingen zeggen -We zijn niet alleen, de "bedreiging" die daarvan uitgaat zou menig oorlogmaker 2 keer doen denken. Dan kan men "racistisch" zijn tov de aliens.... hehehe -Als die aliens naar hier kunnen komen, kunnen wij ook naar ginds en zijn we ook zeker dat we andere planeten kunnen bevolken.... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in 't kort .... anders wordt het te gek
ik heb je reeds gezegd dat het over een totaal andere wereld zou gaan... een hypothetische voorstelling van zaken om die 8.5 ( 17 ? ) ruimschoots te overstijgen dat je er niet gelukkig mee bent wil ik best geloven maar is verder irrelevant dat het niet meteen nu kan lijkt me even 'als mijn kat een ...' als jou voorstel nog even wat die energie betreft : je weet dat de aarde (momenteel nog ) een thermisch evenwicht heeft ? je weet dat het nefaste ( moeilijk te overzien ) gevolgen kan hebben eraan te knoeien ? dus geen of zo weinig mogelijk extra energiebronnen lijkt me evident : geen kernenergie, geen fusie, geen aardolie, etc zowat alle energie zou hernieuwbaar ( lees mee in levenscyclus ) moeten zijn... dit kan theoretisch perfect in principe dienen we dus zonne-energie en gravitationeel gebonden energie te behoeven in al zijn facetten : wind, getijden, thermische divergentie, geothermische energie, organische systemen en restproducten kortom één groot mechanisch-biologisch ecosysteem dat zichzelf in stand houdt maar totaal visueel verschillend is van het voor ons gekende daar alles zal draaien rond 1 diersoort en zijn behoeften / bijdragen |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
toen ik 200 jaar geleden zei bedoelde ik daar ergens de prehistorie met ![]() misschien had ik beter 300 á 500 gesteld ... what about : - ziekte ? veel kans dat je 't loodje legde bij een eenvoudig griepje gerechtigheid ? dat bestond haast niet of zat volledig anders in elkaar - reizen ? inderdaad een zéér ondernemend, zelfs spannend iets ... stond gelijk met een ontdekkingsreis ... met alle risico's erbij natuurlijk - armoede ? veel kans dat in je onderneming om te reizen niet verder kwam dan dat bietenveld van je als je niet tot de begoede burgerij behoorde - hygiëne ? 'k weet niet hoe hard je daar op gesteld bent ... stel er maar niet veel van voor in die tijd - vrijheid (algemeen ) ? hoe stel jij dat voor in dien tijd - voedsel ? weerom als je niet tot een begoede klasse behoorde was dat eerder een zéér sober dieet - etc etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
zie blauw |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Egoïstisch, niet?
Minder volk, meer plaats voor mezelf... |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wel voor geleidelijke afbouw. Komt niet ten goede aan diegene die pleit. Wel aan de generaties na hem/haar. Dus egoïstisch? Neen dus, wel integendeel ![]() Laatst gewijzigd door satiper : 9 juni 2006 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() shit ! totaal mislukt ...
2x poging |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
toen ik zei dat het 'irrelevant' is/was bedoelde ik daar niet mee dat het me koud laat of mensen nu ongelukkig zouden zijn of niet wat is er wel mee bedoelde dat het niet meteen aan de orde was in een zuiver hypothetisch gegeven of we die 8.5 zouden kunnen overstijgen ik verduidelijk me even bovendien is de vraag of het nu de ( democratische ) wens van de meerderheid om naar een wereld x of y , althans inzake deze problematiek, te streven naïef als je bekijkt : - hoe nu een kleine maar sterke belangengroep al kan dicteren hoe het globale verloop zal geschieden - hoe ons aller kleinschalig egöisme cumuleert tot een grootschalige drang naar meer luxe, meer industrialisering, meer ruimte, meer bevolkingsuitbreiding - hoe weinig landen er effectief democratisch te noemen zijn, laat staan dat je dan kan spreken over globale democratische wens om een betere wereld een begrip dat bovendien zeer relatief en anders voor ieder van ons is als je dan bovendien bedenkt dat een wens ( zoals de jouwe ), een zeer nobel streven btw waar ik me direct wel voor wil inschrijven, loodrecht staat op het individueel 'recht' ( what's in a name ) betreffende innovering, eigen levenstandaard opkrikken, voortzetten, etc... denk ik dat zelfs een globaal politieke beslissing niet in dank zal afgenomen worden en zich zal beperken tot wat symptoombestrijdingen volgens mijn bescheiden mening kan ik me niet van de indruk ontdoen dat we effectief streven naar méér mensen, meer industrialisering, minder open ruimte met alle gevolgen vandien en dan nogmaals de algemene opmerking : éénmaal levende in die andere maatschappij ga je dan nog de vraag stellen of je diersoort x of y mist of liever wat meer groen zou zien ? dat is zoiets als nu met heimwee kijken naar de tijd dat de dodo nog rondliep toen er nog meer groen was Citaat:
er bestaat zoiets als een thermisch evenwicht...wat niet meer en niet minder wilt zeggen dan dat de globale temperatuur niet toeneemt of afneemt is dat evenwicht er niet of wordt dat verbroken ga je dus een temperatuursstijging of _daling hebben de vraag is dan of er een nieuw evenwicht zal komen ( historisch zijn er andere perioden geweest ) en in hoeverre dat temperatuursverschil nefast zal zijn voor de de menselijke uitgebreide samenleving zoals we ze nu kennen algemeen wordt aangenomen dat we de laatste 100 jaar ( sinds de industrialisering ) een lichte opwarming kennen leuk zal je zeggen... echter aldus bepaalde wetenschappers zou dit bv wel eens aan de de basis kunnen liggen aan het toenemend aantal orkanen, aarbevingen... wat niet echt bewezen is maar het lijkt meer dan raadzaam om dus niet al te erg te knoeien met die balans belangrijkste factoren zijn hiervoor : uitstoot van warmte en co2 verantwoordelijk voor het broeikaseffect, typisch eigen aan verbrandingsprocessen die co2 kan je dus beperken door zo weinig mogelijk aan verbranding te doen en/of boskap te beperken die extra netto energieuitstoot kan je alleen maar wegnemen als je hernieuwbare energiebronnen gebruikt wat zéér ruim te interpreteren valt en zich niet alleen beperkt tot wat windmolens en zonne-energiecellen ... in feite is zowat alles hernieuwbaar als het deel uitmaakt tot het ecosysteem van de aarde Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 9 juni 2006 om 23:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Persoonlijk eet ik liever een zwijnskoteletje.Dat er wat meer varkens op aarde zijn, en wat minder mensen is dus in mijn ogen beter.Maar als gij nu echt uw grootmoe in u kloten wilt slagen, dan doe je maar hé! Ik zal u dat zeker niet verbieden.Smakelijk! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar het toont weeral aan dat ge de essentie niet vat ik zag het niet zozeer als koteletjes op grootmoeders wijze mensen , véél mensen, daar ging het hier om ... die zijn er dus en als ze dood vallen is het kmaar nettergek om ze niet te consumeren op één of andere wijze uw zwijnkoteletje daarentegen is totaal uit den boze als je bedenkt dat voor iedere kilo vlees er zeven plantaardige kilo nodig zijn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ziektes bestaan er nu ook: kanker, Aids bvb.Ongeneeslijk...dodelijk... Gerechtigheid:vind je de justitie van vandaag dan zo goed inéénzitten?Ja, als je een in België verblijvende allochtoon bent, kan je dat mischien denken, of als je een korrupte politieker bent, die na voor miljoenen euros bedrogen te hebben, slechts een paar maand voorwaardelijk krijgt, maar anders?! hygiëne in die tijd kon je je nog in een beek, of een rivier wassen, pak vandaag maar eens een bad in de Schelde, dan sta je vol puisten en zweren de dag erna... vrijheid jij denkt dat je vrijer bent dan toens?Als je hier vandaag iets mispeuterd hebt, kan je overal in de wereld opgespoord worden! Dankzij Interpol,computers, vingerafdrukken, DNA enz.Toens stak je de grens over en klaar was kees.Je kon een nieuw leven beginnen.Vandaag de dag zijn énorm veel mensen ook zoals slaven aan hun kredieten geketend... Voedsel onbespoten groenten en fruit, vlees zonder hormonen. Géén hamburgers, en ander junkfood... Wat reizen betreft...dat is vandaag, in een wereld vergeven van bloeddorstige terroristen ook nog gevaarlijk.Tweehonderd jaar terug kon je ook rustig in het koloniaal leger gaan, en zelfs als burger had je het recht om in verre landen gewapend rond te lopen.Het spreekt vanzelf dat ik niet in België gebleven zou zijn, moest ik in die tijd geleefd hebben.Naar Amerika had dat er wel ingezeten denk ik, en dat was toens meestal een éénrichtingsreis. Voor zulk een trip had je een heel leven nodig.En het waren net de armste mensen die daar héén gingen, uit honger.En daarmee is uw bietenvelden -zever dan ook afgedaan, en op armoede geantwoord...ik heb zelf familie die naar ginder verhuisd is, (zoals zovele Belgen) en dat was zeker geen gegoede burger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men heeft daarvoor dan wel een lap grond nodig natuurlijk, en als de aarde te overbevolkt is, zal dat niet mogelijk zijn.Dus= minder mensen. Sorry hoor, voor uw grootmoe, maar ik vind dat toch gezonder dan lijken vreten, zelfs al is het zonde voor al dat lekker, vers vlees van goede kwaliteit.Maar nogmaals, geef toch gewoon het goede voorbeeld! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat dat niet gezond is aan het consumeren van een dode ... er valt me wel een anekdote te binnen over één of ander volk dat die gewoonte had en waar de ene dode na de andere viel om mysterieuze redenen na de komst van het katholicisme die dat gebruik uiteraard hebben uitgeband daalde plots het aantal sterfgevallen aanzienlijk achteraf bleek dat één of ander virus overgedragen werd van dode, ondanks het kook of bakproces, op kanibaal maar dat was toen ... als je zulke zaken kan controleren is er in principe geen probleem en ik zie er moreel ook geen enkel bezwaar tegen het spreekt vanzelf dat we onze eigen grootmoeder natuurlijk zelf niet gaan ontbenen, versnijden en boven een vuurtje hangen... en daar het vlees als vlees niet echt topklasse is ... zal dat niet onder de vorm van koteletjes in de supermarktrekken liggen Laatst gewijzigd door praha : 10 juni 2006 om 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder, etensresten van mensen als voeder voor dieren vind ik een prima idee.Liever als mensenvlees in elk geval. Ik zeg niet dat ik dat nooit door mijn strot zou krijgen, moest m'n leven op het spel staan, maar het zou wel van "moeten" zijn. Zulks op industriële wijze plannen lijkt me nog griezeliger dan de meest waanzinnige nazis ooit bedacht hebben. Dezen beperkten zich nog om het leder van de mensen te gebruiken voor gordels, laarzen en portefeuilles te vervaardigen, ze vraten hun slachtoffers tenminste ook nog niet op! |
|
![]() |
![]() |