![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ben jij een enkeling?
OK, wat ik dan van jou verwachtte was: 1) het inzicht dat België zoals het geconcipieerd is, niet meer kan voortbestaan, en 2) een voorstel van hoe je met de Belgische ruimte toch nog iets nuttigs en efficiënts zou kunnen doen. Geen gefrutsel in de marge dus, dat hebben we de voorbije halve eeuw al genoeg gedaan, met de gekende gevogen. Een realistisch, misschien gedurfd toekomstplan dat kan werken, en waar men zou kunnen in geloven. Laatst gewijzigd door baarle : 9 juni 2006 om 15:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat heeft die rechts-reactionaire zak hiermee te maken?
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik leid hieruit af dat je de goede raad van Pelgrim in de wind geslaan hebt, en "Het Rode Vaderland" van Maarten Van Ginderachter nog niet gelezen hebt. De man wou oorspronkelijk een studie maken over Belgisch-nationalisme, en koos dus de BWP uit. Maar hoe meer gegevens hij verzamelde, hoe meer hij tot de constatatie kwam dat de BWP in Vlaanderen in de verste verte niet Belgiscistisch was, maar hevig anti-Belgisch. Citaat:
![]() Die geloofwaardigheid is ze voor eens en altijd kwijt na de twee laatste liberale regeerperiodes. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() Utopisme (communistisch of "Nouvelle Europe", of wat dan ook) is de filosofie van een dwangmaatschappij. Dat hoeft voor mij niet.
![]() |
#86 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() België, daarintegen, is een regelrechte distopie. Dat staat u wel aan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en wat wil je daar dan mee zeggen? Dat je geen argumenten meer hebt? Dat wist ik zo ook al hoor.
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jij gaat liever de fatalistische postmoderne toer van het niets doen op, zeker? Verbaasd me niks.
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je zit met een dubbelzinnigheid tussen "België "en "zoals het nu geconcipieerd is": als het alleen over het huidige België gaat, dan stel ik voor de gemeenschapsbevoegdheden af te bouwen. Die zijn geldverspilling en veroorzaken politiek kwaliteitsverlies: de politieke klasse heeft onvoldoende kandidaten, met alle gevolgen vandien. (2) "Nuttigs en efficiënt" klinkt erg economisch. Antwoorden volgens flamingante normen hoef je van mij niet te verwachten. Natuurlijk kapitaal heraanleggen vind ik erg nuttig, maar voor jou zal dat waarschijnlijk geen meerwaarde betekenen.
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, dat is volkomen juist.
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou Black_Cat bijvoorbeeld aanraden om de draad "Gejaagd door de Vlaamse wind" te vervangen door "Autant en emporte le vent Flamand"... Het mag gewoon geen routine worden. Het is zoals met Engels in de muziek. Het maakt mij niet uit in welke taal er wordt gezongen, maar ik heb wel een hekel aan de hersenloze routine om automatisch voor het Engels te kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Af en toe eens vertrekken van een wit blad kan gezond zijn. Een wit blad in je hoofd, geen wit blad op het terrein. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Charles Darwin en z'n metgezellen zullen niet tot die theorie gekomen zijn, door het genesis-verhaal wat aan te passen. Adolf Loos zal niet tot z'n sobere huizen gekomen zijn door de Jugendstil-huizen wat aan te passen. Heinrich Göbel zal niet de gloeilamp bedacht hebben, door z'n kaars wat aan te passen. enz... Maar ik herhaal het: "Een wit blad in je hoofd, geen wit blad op het terrein." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De gemeenschappen afbouwen? Waar ga je de democratische meerderheid daarvoor vinden? Wil je een referendum proberen? Of kan het enkel het via "anti-democratische lobbying"? Citaat:
Overigens betrof mijn vraag geen argumenten ter overtuiging van mezelf, maar wel van de meerderheid van Vlaamse burgers. Daar groeit momenteel de idee dat België hen geen meerwaarde biedt. En wat niet meer nuttig is, wordt afgestoten. Volkomen terecht overigens, zo werkt dat in de natuur, daar spelen sentimenten niet. Als je "iets Belgisch" wil overhouden, zal je dus duidelijk moeten maken hoe je België zo wil inrichten dat het terug nut krijgt voor een meerderheid van de Vlaamse burgers. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
politiek partijen die dat standpunt opnemen daardoor (en niet door gelobby achter de schermen) Kortzichtigheid, en egoïsme als de visie op de samenleving beperkt wordt daartoe. Citaat:
(1) Wat is "meerwaarde"? Waaruit bestaat ze? (2) Waarom is meerwaarde het enige criterium? (Spuit u uw hond plat als hij geen "meerwaarde meer heeft" voor u? Belangrijker bv dan de vraag hoe veel de transfers bedragen, is de vraag aan wie het geld ten goede zou komen als het "in Vlaanderen" zou blijven. Aan "De Vlaming"? Aan bedrijven? Aan Vlaamse supergegoeden? Aan Vlaamse vierde wereld? Aan milieuzorg? Gezien de context van de vraagstellers (de Warande) mag je ervan uitgaan dat het geld in de zakken van de Vlaamse rijken zou verdwijnen. Geef het dan maar aan de Waalse armen.
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |