![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Parlementslid
|
![]() Heel simpel, ik quote de Jean eens: artificiel is als er "Een wilseenheid ontbreekt en die steunen op de dwingende kracht van een land. Verder kan men stellen dat het huidige Rusland niet uit het oude Rusland gegroeid is, omdat er een "revolutie" was, geen "continuiteit" dus. In de BRD en de DDR was het ook zo maar daar zeg ik beter niks over omdat ik namelijk geen idee heb wat er in Duitsland gebeurt is..."
In Belgie had je: 1 revolutie 2 een wilseenheid van franskiljoens tegen het Nederlands 3 geen "continuiteit" Dus is het Nederlands artificiel. The case Italiaans is wat simpler, zie BRD + DDR. Laatst gewijzigd door restons courtois : 16 juni 2006 om 20:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat kraamt u eigenlijk voor onzin uit... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Parlementslid
|
![]() De Jean Montagnard theorie, kan je ook hier terug vinden:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=46804&page=8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
1) de generatie geboren in de twintiger-dertiger jaren is een sprekend voorbeeld van hoe onverstaanbaar het nederlands was en hoe de dialecten zich onverstaanbaar tegenover elkaar stonden...de komende jeugd heeft weinig of geen kaas meer gegeten van het oorspronkelijke dialect, al blijft er een groot verschil te bestaan tussen een West-Vlaming en bijvoorbeeld een Limburger, laat staan een Fries... 2) Het bewijs dat het Nederlands een artificiele taal is ligt hem in het feit dat je er geen grap kan in vertellen...het is niet lachwekkend...als je hem in het Gents, Amsterdams, Brugs...kan vertellen slaat ie wel in... schrijftaal: alsof het Nederlands dan nog niet moeilijk genoeg is veranderd het om de 50 jaar wel eens van spelling, zo heeft de generatie die nu uitbolt nog geleerd "menschen" te schrijven in plaats van "mensen"... het frans is en blijft het frans, door de eeuwen heen veranderd er bitter weinig |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit wat u nu allemaal schrijft, is het me duidelijk dat u ofwel oerdom bent ofwel hier gewoon een beetje komt provoceren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
enkele jaren geleden hebben ze een lied uitgebracht in het échte Fries...misschien verstond jij elk woord, maar ik geef toe, ik niet en ik ken zelfs vrienden uit Groningen (prov.Friesland) en we moeten zelfs in onze generatie nog bijzonder moeite doen om elkaar te verstaan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Parlementslid
|
![]() Sympatiek mens, die Jan van den Berghe, moet ik zeggen.
Iedereen die niet zijn leraar IQ bezit is "dom" of "verkopt onzin" etc. Benehmen 0,0 Herr Lehrer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Schepen
|
![]() U bent waarschijnlijk een man zonder humor, of een HT&D fan...als U daarmee tevreden bent heb ik daar totaal geen probleem mee...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Fries is geen Nederlands trouwens. Kortom, u maakt met iedere regel duidelijk dat u totaal onwetend bent. Wat de verstaanbaarheid van het Fries betreft, als zustertaal van het Nederlands is het wel begrijpbaar voor Nederlandstaligen. Kijk maar eens naar Omrop Fryslân. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
conferentie - konferensie - konferènche - ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2/Fries is een aparte taal, en geen Nederlands dialect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat is niet "krak" hetzelfde. Het Nederlands heeft een sterk fonologische spelling met daarnaast nog een brok spelling op basis van geschiedenis en analogie. Het Frans daarentegen bezit een weinig samenhangende spelling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En er bestaat geen officiële Brugse schrijftaal... Wat kraamt u toch echt onzin uit. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 16 juni 2006 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Schepen
|
![]() Inderdaad U heeft een punt, Groningen ligt in de provincie Groningen...naast Friesland dus...zoals Antwerpen ook niet in Vlaanderen ligt maar in Brabant natuurlijk...maar mijn Groningse vrienden gaan er wel prat op Fries' te spreken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk je nu echt dat ze een dialect tot officiële taal gan uitroepen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo stilaan wordt het toch wel duidelijk dat we met BUB te maken hebben met ofwel een oerdom schepsel ofwel een provocateur van het zuiverste water.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Parlementslid
|
![]() En Brugs, is dat Nederlands?
Wat is "Nederlands" trouwens? Alleen het AN of ieder plat dat je in Be + Nl zo vinden kan? West-vlaams, is dat "Nederlands"? Waals, is dat "Nederlands"? |
![]() |
![]() |