![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
We lezen andere kranten, kijken naar eigen tv-stations, hebben verschillende gedubte versies bij animatiefilms,... Dat zijn serieuze tekenen aan de wand van divergentie.
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() Er bestaat reeds een Beneluxvlag (Nederlandse/luxemburgse vlag met binnenin
een zwart vierkantje met gele heraldische leeuw). Er was ooit eens een "Bourgondische Vlag" - De verenigde Nederlanden werden ooit door Karel V omschreven als de Bourgondische Kreits - iets dat daarop zou lijken zou een blauwe vlag zijn met een rood st Andrieskruis (of ben ik helemaal verkeerd ?). In 2010 loopt het Beneluxverdrag af - de volksvertegenwoordiging wordt derhalve met het probleem geconfronteerd of men dit verdrag wil vernieuwen, een herziene versie lanceren of gewoon verlengen... Dat is in feite een veel boeiendere discussie dan hoe een vlag er precies zou moeten uitzien. De liefhebbers van Google kunnen misschien wat vlaggen en symbolen opdiepen.. Maar de staatkundige discussie lijkt me interessant omdat een "Beneluxstaat" binnen de EU waarschijnlijk veel invloedrijker zou zijn dan de landjes die er deel van uitmaken afzonderlijk.. waarschijnlijk heeft zulk land meer recht en reden om bv. bij de G7 te horen dan Italië of Canada... |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
(uitdrukking op eerlijke wijze gepikt van een medeforummer)
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementslid
|
![]() ![]() Wel een mooie vlag die Benelux vlag.
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om een extreem voorbeeld te geven, hoe vaak worden argumenten aangehaald over godsdienst, wanneer het gaat om de politiek in het Midden Oosten? Niet hetzelfde ga je zeggen? Slaat nergens op? Awel, das identiek hetzelfde, met als enige verschil dat de godsdiensten hier uit het zelfde boek starten (bijbel), en daardoor de nuances vaak minder in het oog springen. Jou argument dat nog maar 8% (±neem ik aan) de mis bezoekt maakt niet veel uit, zoals ik al heb uitgelegd in mijn vorige post. T'is de mind-state die erin gebakken zit. Probeer eerst dit te begrijpen. Ook mijn persoonlijke mening doet hier niet ter zake, of ik nu wil of België barst of niet (interesseert mij eigenlijk totaal niet), het enige wat ik hier wou doen is een beetje kennis en informatie overdragen over één van de aspecten (en zeker geen onbelangrijk aspect) hoe het hier in mekaar zit. In plaats van er altijd een 'jij tegen ik' discussie van te maken, wat hier al te vaak gebeurt, zou je beter eens de informatie op zich bekijken, en vervolgens eerst toetsen of wat er gezegd is waarheid inhoud of niet. T'is niet aan mij om alles voor te kauwen. Er is niets zo belangrijk als informatie (kennis), vergeet dat niet, dat is waar alle macht uit voort vloeit. In het extreemste geval is zelfs de hele wereld die zich voor je afspeeld opgebouwd uit informatie, want als je steeds dieper en dieper in materie gaat kijken (wat voor het grootste deel uit vacuum bestaat) blijf je uiteindelijk over met, idd, informatie (check: 'What the bleep do we know', staat gratis op google video, en legt op een heel menselijk niveau quantum mechanica uit, hier zal je merken hoe belangrijk kennis en informatie wel niet zijn). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() Zie bijlage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Europees Commissaris
|
![]() Stuur de hertogin maar...
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() nederlandse kamer van koophandel:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Belgique enkel nog bestaat omdat Wallonië liever zijn energie steekt in vechten om bedelaars te kunnen blijven dan om op eigen benen te staan.
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() management team:
Citaat:
katholieke, maakt niet uit, god vergeeft me wel attitude vs. protestantse, god is wraakzuchtig, ik mag geen fouten maken attitude. voorbeelden zat, open uw ogen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie zoekt die vindt.
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() hoezo, daar gaat mijn verhaaltje? Leg eens uit. Dit is mijn eigen ervaring die los staat van 'mijn verhaaltje'. Had ik er eigenlijk gewoon bijgezet om te verduidelijken dat ik niets tegen nederlanders heb. Leer tussen de regeltjes te lezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Minister
|
![]() alles is ok zolang Brabant weer 1 woord , daarom wil ik vlaanderen en Nederland zien samenkomen tot 1 Land
Noord Brabant is voor 67 % Katholiek , met een Kleine Protestantse Bevolking in Eindhoven , Breda (Ja mijn Breda ....) en Noord West Brabant (Omgeving Moerdijk , Grens van Zuid Holland en NL Brabant) Laatst gewijzigd door Breda : 22 juni 2006 om 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Zie de post onder u van Breda. Nederland kent meer katholieken dan protestanten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
maar historish gezien: Citaat:
Nu moet je eens zelf oordelen, er zijn grote verschillen tussen Belgen en Nederlanders, cultureel gezien, kijk maar eens om je heen als je in Begië of in Nederland bent, respectievelijk waar je van komt. Praat eens met mensen, let eens op hoe dat zij reageren. Zelfs tussen hier (Genk) en Maastricht merk ik al een hemelsbreed verschil. Ik heb een Maastricht op school gezeten, dit kwam door een samenwerking met onze faculteit (KHLim) en de Hoge School Zuyd. In het begin probeerden we wel te mengen met opdrachten, maar uiteindelijk zaten toch alle Nederlanders bij mekaar en alle Vlamingen aan de andere kant bij mekaar. Niet dat we mekaar niet konden hebben of zo, alles behalve, na schooluren kwamen we vaak samen, maar geloof mij, als er samengewerkt moest worden kwamen er problemen van. Vlamingen zijn meer on the fly in het zoeken van oplossingen, meer casual, terwijl Nederlanders eerst vergaderen over hoe ze gaan vergaderen om de opdracht klaar te krijgen (ok, beetje overdreven, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk overkomt zo.) Het zelfde probleem maak ik nu mee in het proffesionele leven, waar ik ook af en toe met Nederlanders moet samen werken. We komen uiteindelijk wel tot een oplossing, maar het loopt gewoon niet zoals het zou horen te lopen. Daarom zeg ik niet dat de ene beter is dan de andere, of meer creatiever, of wat dan ook, gewoon fundamenteel anders. Waar komt dit dan van? Ik probeer hier geen les te spellen, en ik weet ook dat veel mensen niet meer naar de kerk gaan en zo, maar de grootste culturele verschillen zijn gegroeid uit godsdienstig vlak. Nederland was de laatste paar honderd jaar een protestant land en België een katholiek, of je nu naar de kerk gaat of niet maakt niet uit, de gewoontes zitten er nu eenmaal ingebakken. Wraakzuchtige god (NL) tegen vergevende god (B). nog enkele voorbeelden: Citaat:
Citaat:
Er zijn nu eenmaal verschillen tussen beide regio's, en die verschillen zijn ontstaan door het verschil in godsdienst historisch gezien. Of je dit nu wil aannemen of niet, de geschiedenis zul je hierdoor niet veranderen, en de realiteit evenmin! Als we nauwer met mekaar willen samenwerken in de toekomst, is het belangrijk om eerst te zien waar dat de verschillen zitten, en vanwaar ze komen. Op deze manier leren we mekaar ook begrijpen, en weten we dus ook wanneer en vooral waarom we mekaar op de tenen trappen. Ik zeg niet dat Vlamingen en Nederlanders niet met mekaar kunnen leven (integendeel, mn ex woonde tegen Amsterdam, mja, daar wil ik het nu n iet over hebben ![]() Geloof je me nu nog niet, zoek dan zelf eens achter 'cultuurverschillen belgie nederland' op google, en kijk vooral op sites die op het zakelijke gericht zijn, iedereen deelt dezelfde mening. Ik probeer je niet iets wijs te maken wat ik vind, ik probeerde gewoon even te verduidelijken vanwaar de verschillen komen, maar dit gaat er bij sommigen blijkbaar niet in. In elk geval, fijn weekend nog, en ik hoop dat je iets aan de info hebt gehad. Laatst gewijzigd door KrisKras : 23 juni 2006 om 01:49. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gelukkig lezen alle Franstaligen De Standaard en kijken de meeste Walen naar VTM. Anders zouden we niet in één land kunnen leven!
|
![]() |
![]() |