![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Goede en slechte religies? | |||
Alle religies zijn goed |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,89% |
Alle religies zijn slecht |
![]() ![]() ![]() |
10 | 22,22% |
Alle religies zijn even goed of slecht |
![]() ![]() ![]() |
8 | 17,78% |
Er zijn goede maar ook slechte religies |
![]() ![]() ![]() |
23 | 51,11% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() Er zijn "goede" en "slechte" religies. De slechte religies kunnen we sekten noemen, waarvan velen afkooksel van de "goede" religies (de religie wordt hier misbruikt of misinterpreteerd).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Europees Commissaris
|
![]() In deze aparte post leg ik uit waarom ik vrijzinnig ben:
1) Aan dogma's heb ik lak. Zij dienen enkel om het volk dom te houden. 2) Ik geloof niet in God zoals wij die kennen. Wel houdt ik alle mogelijkheden open, wat duidt dat ik agnost ben. Toch neig ik eerlijk gezegd eerder naar het atheïsme, maar ik houd zelf de deur op een kier, omdat ik dus niet moet weten van dogma's. 3) Religies die zoveel rijkdom hebben, waarvan de leiders in mooie luxe leven en in mooie tempels, en met relikwieën waarmee elke werkende mens zijn bankrekening al mee zou kunnen aandikken, klinken mij ongeloofwaardig als men plots begint over armenzorg en geestelijken die zeggen dat geloven aalmoes aan de armen moeten geven. Verkoop die relikwieën en maak opvangcentra voor de armen, daar is de wereld meer mee gebaat. 4) Religies zijn vaak gesteund op foute informatie en zelfs leugens. De Testamenten die de katholieke kerk aanhaalt daternen nochtans meer dan een eeuw na het leven van Jezus (waarvan ik wel overtuigd ben dat hij bestaan heeft). Of het kan nog erger: Mohammed, grondlegger van de Islam, deed dingen die wij vandaag gewoon pedofilie noemen. En dan moet ik dat serieus nemen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind wel dat we geen fundamentalisten mogen steunen. Meer heb ik respect voor mensen die de ethiek centraal stellen. Die mensen die de Heilige Geschriften eerder als symbolisch accepteren. Een goede religie mag bevraagd worden. Sommige christenen, orthodoxe joden en moslims hebben het er moeilijk mee.
Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 augustus 2006 om 01:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij gelooft niet in God ===> bedoel jij de Schepper of toeval ?? even voor duidelijkheid ... jij kunt nooit niets ontkennen !! ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
2 - Wat betreft de zaak van Aisha (mamtz) heb ik al eeder een anwtoord gegeven .. Maar spijtig genoeg dat er in deze tijd veel pedofielen zijn (in Nederland hebben zij een vereniging opgericht) .. mischien vandaar voelt men zich een beetje te kort, en zo gaat ie de mensen die zo iets bestrijden beschuldigen .. ![]()
![]() |
![]() |
#85 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Denk je dat de paus aan z'n zwembad ligt in Rome, bij z'n luxesuite? Trouwens, de katholieke kerk heeft meer aan armenzorg gedaan dan welke organisatie dan ook in heel ...de wereld? En de rest van je begrip duidt eerder je onvermogen aan om een geloof te snappen dan iets anders hoor...
![]() |
![]() |
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() Zwemmen zal hij niet doen, maar hij zal wel een luxeleventje leiden. De decadentie van Vaticaanstad is mij maar al te goed bekend. Over onvermogen gesproken: uw repliek is het zoveelste casettebandje dat ik zie passeren. Kritiek klinkt mij niet nieuw, maar ik moet er blijkbaar op hameren dat enkel de lage clerus echt bezig was met die armenzorg vroeger. De bisschoppen en kardinalen hielden zich daar niet mee bezig. En nu ook nog niet. Prachtige gewaden en relikwieën...daar is de arme mens vet mee!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kaboutertjes bestaan natuurlijk wel, en elfjes ook. Als jij dat wilt ontkennen dan mag dat niet natuurlijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Je hebt de Homo Religiosus en die heeft vijf soorten, waarvan wordt gezegd dat de vijfde er eigenlijk al wat buitenstaat, tenzij je het van de andere hoek bekijkt. Ik behoor tot de Homo Creans, ook de postrationele mens genoemd. Dat er mensen zijn die nog met hun hoofd zijn blijven hangen van in de periode dat de mensen werkelijk alles nog geloofden, dat is hun probleem en niet het mijne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Heb je de "woonst" gezien waarin onze laatste paus resideerde?
![]() |
![]() |
#91 |
Europees Commissaris
|
![]() Nog nooit gehoord van het Apostolisch Paleis?
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Europees Commissaris
|
![]() Van dat dak had men geen last, dat is al een probleem al sinds de Romeinen dat hun dak lekt. Niks nieuws. 20.000 boeken? Ale ik moet mij ook zo eens een bibliotheek aanschaffen. Zoveel boeken hebben en dat door te bidden... .
Dat meubilair werd ook vervangen. Trouwens, Pools meublilair is altijd sober, dat heb ik laatst nog kunnen zien. Engels meubilair trekt er trouwens goed op: lelijk en sober. En ik wil ook wel tien kamers hoor. En een hofhouding. ![]() Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 15 augustus 2006 om 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar bon, zulke zotten brengt de wereld wel voort dankzij die religies. Goed bezig... ![]()
![]() |
![]() |
#96 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
als een mens in een maatschapij leeft waar deze de normaalste zaak van de wereld zijn en hij daar oprecht in gelooft dan zal hij deze niet bekijken als goed of slecht. In mijn ogen is elke religie slecht omdat deze het zelfstandig denken beknoppen en limiteren... elke momentele religie fundeert zich met oude ideologie, de sterkste religies momenteel zijn ofwel deze die nog ietswat gelijklopen met de normen van de maatschapij (christendom) of door extreme dogma's in stand gehouden worden(Islam). Misschien ben ik het maar ik zie niet hoe deze de menselijke vooruitgang helpen, men noemt niet voor niets de Middeleeuwen waar religie het middenpunt was "the Dark ages" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() In de middeleeuwen (in nieuwe spelling met kleine 'm') speelden de religies een opmerkelijke rol: enerzijds brachten zij vooruitgang en tegelijk remden zij die ook af, omdat teveel wel eens teveel zonden had kunnen meebrengen.
En toch bepaalden zij zoveel zaken als de huidige wereld, het schrift, de architectuur, de cultuur, ... Dat mag men evenwel niet vergeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() als een christ, moslim, jood, Allah (God) zegt dan weet je wie da is ![]() soms hoor je Toeval, Koe, Zon, Maan, Vuur ... ![]() groetjes
![]() |
![]() |
#100 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |