Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Goede en slechte religies?
Alle religies zijn goed 4 8,89%
Alle religies zijn slecht 10 22,22%
Alle religies zijn even goed of slecht 8 17,78%
Er zijn goede maar ook slechte religies 23 51,11%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2006, 00:54   #81
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Er zijn "goede" en "slechte" religies. De slechte religies kunnen we sekten noemen, waarvan velen afkooksel van de "goede" religies (de religie wordt hier misbruikt of misinterpreteerd).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 01:11   #82
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

In deze aparte post leg ik uit waarom ik vrijzinnig ben:

1) Aan dogma's heb ik lak. Zij dienen enkel om het volk dom te houden.
2) Ik geloof niet in God zoals wij die kennen. Wel houdt ik alle mogelijkheden open, wat duidt dat ik agnost ben. Toch neig ik eerlijk gezegd eerder naar het atheïsme, maar ik houd zelf de deur op een kier, omdat ik dus niet moet weten van dogma's.
3) Religies die zoveel rijkdom hebben, waarvan de leiders in mooie luxe leven en in mooie tempels, en met relikwieën waarmee elke werkende mens zijn bankrekening al mee zou kunnen aandikken, klinken mij ongeloofwaardig als men plots begint over armenzorg en geestelijken die zeggen dat geloven aalmoes aan de armen moeten geven. Verkoop die relikwieën en maak opvangcentra voor de armen, daar is de wereld meer mee gebaat.
4) Religies zijn vaak gesteund op foute informatie en zelfs leugens. De Testamenten die de katholieke kerk aanhaalt daternen nochtans meer dan een eeuw na het leven van Jezus (waarvan ik wel overtuigd ben dat hij bestaan heeft). Of het kan nog erger: Mohammed, grondlegger van de Islam, deed dingen die wij vandaag gewoon pedofilie noemen.
En dan moet ik dat serieus nemen?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 01:15   #83
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind wel dat we geen fundamentalisten mogen steunen. Meer heb ik respect voor mensen die de ethiek centraal stellen. Die mensen die de Heilige Geschriften eerder als symbolisch accepteren. Een goede religie mag bevraagd worden. Sommige christenen, orthodoxe joden en moslims hebben het er moeilijk mee.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 augustus 2006 om 01:15.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 02:04   #84
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
In deze aparte post leg ik uit waarom ik vrijzinnig ben:
Wat bedoeld u met vrijzinnig ? dat jij niet gelovig bent of wat ?? soory maar ; niet-gelovig bestaat niet ..
Citaat:
1) Aan dogma's heb ik lak. Zij dienen enkel om het volk dom te houden.
waarom denk jij dat? (want jij weet niet vandaar 'denk' ipv 'weet')..
Citaat:
2) Ik geloof niet in God zoals wij die kennen. Wel houdt ik alle
mogelijkheden open, wat duidt dat ik agnost ben. Toch neig ik eerlijk gezegd eerder naar het atheïsme, maar ik houd zelf de deur op een kier, omdat ik dus niet moet weten van dogma's.
Jij kunt niet geloven in wat jij niet kent !!
Jij gelooft niet in God ===> bedoel jij de Schepper of toeval ??
even voor duidelijkheid ... jij kunt nooit niets ontkennen !! bv: jij zegt iets dat niet bestaat da da nie besta ..

Citaat:
3) Religies die zoveel rijkdom hebben, waarvan de leiders in mooie luxe leven en in mooie tempels ..
Vergeet niet dat er verschillende relegies zijn .. bijvoorbeeld moslim is totaal onafhankelijk van een moskee ofzo ..
Citaat:
4) Religies zijn vaak gesteund op foute informatie en zelfs leugens. De Testamenten die de katholieke kerk aanhaalt daternen nochtans meer dan een eeuw na het leven van Jezus (waarvan ik wel overtuigd ben dat hij bestaan heeft).
Jij hebt een beetje gelijk .. dit herhaal ik altyd.. de bronnen van Christendom en Jodendom zijn gewijzigd .. en spijtig genoeg .. maar geschiedenis kunnen wij niet veranderen..
Citaat:
Of het kan nog erger: Mohammed, grondlegger van de Islam, deed dingen die wij vandaag gewoon pedofilie noemen.
En dan moet ik dat serieus nemen?
1 - Mohammed is niet de stichter van islam en noch de grondliger van dit geloof .. aub Volg niet hetgeen waarvan jij geen kennis hebt (koran) ..!
2 - Wat betreft de zaak van Aisha (mamtz) heb ik al eeder een anwtoord gegeven ..
Maar spijtig genoeg dat er in deze tijd veel pedofielen zijn (in Nederland hebben zij een vereniging opgericht) .. mischien vandaar voelt men zich een beetje te kort, en zo gaat ie de mensen die zo iets bestrijden beschuldigen ..
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 14:20   #85
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik vind wel dat we geen fundamentalisten mogen steunen. Meer heb ik respect voor mensen die de ethiek centraal stellen. Die mensen die de Heilige Geschriften eerder als symbolisch accepteren. Een goede religie mag bevraagd worden. Sommige christenen, orthodoxe joden en moslims hebben het er moeilijk mee.
Ik houd mij enkel bezig met ethiek. Religies en hun overtuigingen laat ik daarbuiten.
Oud 15 augustus 2006, 14:33   #86
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

3) Religies die zoveel rijkdom hebben, waarvan de leiders in mooie luxe leven en in mooie tempels, en met relikwieën waarmee elke werkende mens zijn bankrekening al mee zou kunnen aandikken, klinken mij ongeloofwaardig als men plots begint over armenzorg en geestelijken die zeggen dat geloven aalmoes aan de armen moeten geven. Verkoop die relikwieën en maak opvangcentra voor de armen, daar is de wereld meer mee gebaat.
Wat een onzin.
Denk je dat de paus aan z'n zwembad ligt in Rome, bij z'n luxesuite?
Trouwens, de katholieke kerk heeft meer aan armenzorg gedaan dan welke organisatie dan ook in heel ...de wereld?

En de rest van je begrip duidt eerder je onvermogen aan om een geloof te snappen dan iets anders hoor...
Oud 15 augustus 2006, 14:56   #87
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Zwemmen zal hij niet doen, maar hij zal wel een luxeleventje leiden. De decadentie van Vaticaanstad is mij maar al te goed bekend. Over onvermogen gesproken: uw repliek is het zoveelste casettebandje dat ik zie passeren. Kritiek klinkt mij niet nieuw, maar ik moet er blijkbaar op hameren dat enkel de lage clerus echt bezig was met die armenzorg vroeger. De bisschoppen en kardinalen hielden zich daar niet mee bezig. En nu ook nog niet. Prachtige gewaden en relikwieën...daar is de arme mens vet mee!
Oud 15 augustus 2006, 14:59   #88
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
Wat bedoeld u met vrijzinnig ? dat jij niet gelovig bent of wat ?? soory maar ; niet-gelovig bestaat niet ..
ha nee? en waarom bestaat dat niet? omdat jij zo gebrainwashed zijt dat je hersencellen het niet meer kunnen bevatten?

Citaat:
Jij kunt niet geloven in wat jij niet kent !!
Jij blijkbaar wel!

Citaat:
Jij gelooft niet in God ===> bedoel jij de Schepper of toeval ??
even voor duidelijkheid ... jij kunt nooit niets ontkennen !! bv: jij zegt iets dat niet bestaat da da nie besta ..
Als iets niet bestaat, dan bestaat het niet.
Kaboutertjes bestaan natuurlijk wel, en elfjes ook. Als jij dat wilt ontkennen dan mag dat niet natuurlijk.

Citaat:
Jij hebt een beetje gelijk .. dit herhaal ik altyd.. de bronnen van Christendom en Jodendom zijn gewijzigd .. en spijtig genoeg .. maar geschiedenis kunnen wij niet veranderen..
Daarin hebt ge gelijk. Ik kreeg vanmorgen nog de boodschap door dat de koran gewijzigd was. Ik moest dat gaan verkondigen, maar ze laten me niet buiten uit het gesticht.

Citaat:
1 - Mohammed is niet de stichter van islam en noch de grondliger van dit geloof .. aub Volg niet hetgeen waarvan jij geen kennis hebt (koran) ..!
Heu? wie dan wel? De Farao?

Citaat:
2 - Wat betreft de zaak van Aisha (mamtz) heb ik al eeder een anwtoord gegeven ..
Maar spijtig genoeg dat er in deze tijd veel pedofielen zijn (in Nederland hebben zij een vereniging opgericht) .. mischien vandaar voelt men zich een beetje te kort, en zo gaat ie de mensen die zo iets bestrijden beschuldigen ..
Er zijn er inderdaad nog die op hun 53ste met hun dik lijf een kindje van 9 jaar willen penetreren ja.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 15:06   #89
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Je hebt de Homo Religiosus en die heeft vijf soorten, waarvan wordt gezegd dat de vijfde er eigenlijk al wat buitenstaat, tenzij je het van de andere hoek bekijkt. Ik behoor tot de Homo Creans, ook de postrationele mens genoemd. Dat er mensen zijn die nog met hun hoofd zijn blijven hangen van in de periode dat de mensen werkelijk alles nog geloofden, dat is hun probleem en niet het mijne.
Oud 15 augustus 2006, 15:10   #90
C uit W

Standaard

Citaat:
Zwemmen zal hij niet doen, maar hij zal wel een luxeleventje leiden. De decadentie van Vaticaanstad is mij maar al te goed bekend.
Gij weet meer of ik.
Heb je de "woonst" gezien waarin onze laatste paus resideerde?
Oud 15 augustus 2006, 15:20   #91
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Gij weet meer of ik.
Heb je de "woonst" gezien waarin onze laatste paus resideerde?
Nog nooit gehoord van het Apostolisch Paleis?
Oud 15 augustus 2006, 15:23   #92
C uit W

Standaard

Citaat:
Nog nooit gehoord van het Apostolisch Paleis?
Citaat:
Benedictus vooral blij met eigen bibliotheek in pauselijk appartement
Hilversum (CNS/Van onze redactie) 12 januari 2006 - Toen hij in april 2005 verkozen werd, erfde Benedictus XVI ook het pauselijke appartement op de bovenste verdieping van het Apostolisch Paleis. Maar pas recentelijk is het ook werkelijk zijn ‘thuis’ geworden.

Renovaties
Het tien kamers tellende appartement heeft afgelopen najaar een ingrijpende renovatie ondergaan. De elektriciteitsdraden zijn vervangen, er is een nieuwe riolering geïnstalleerd, de keuken is vernieuwd en er is een prachtige privé-bibliotheek gecreëerd.

20.000 boeken
Toen de paus zijn appartement onlangs officieel in gebruik nam zei hij: “Ik vind mijn nieuwe bibliotheek met het antieke plafond erg mooi. Nu de boeken op de planken staan, is het voor mij alsof ik door vrienden wordt omringd.” Met de bibliotheek is een plaats gecreëerd voor de 20.000 boeken van de paus, die hij niet ergens wilde laten opslaan.

Kapper
Details over de herinrichting zijn in principe geheim, maar kwamen op typisch Vaticaanse wijze toch naar buiten. Toen Bruno Bartoloni, sinds jaar en dag correspondent voor de Italiaanse krant Corriere della Sera, naar de kapper ging zat hij toevallig naast een praatgraag lid van het restauratieteam.

Lekkend dak
Het was hoog tijd voor een renovatie, zo vertelde de werkman. De architecten hadden verbaasd gestaan over de belabberde staat van het appartement. Boven de verlaagde plafonds ontdekten de werklieden grote bassins die strategisch geplaatst waren om water uit het lekkende dak op te vangen. Enkele stroomden bijna over.

Pools meubilair
Volgens mensen die het pauselijke appartement ten tijde van Johannes Paulus II regelmatig bezochten, staat vast dat de vertrekken aan een flinke opknapbeurt toe waren. De Poolse filmregisseur Krzysztof Zanussi, een vriend van de Poolse paus, vertelde ooit dat hij verbaasd was over de somberheid van de woning, met zijn ouderwetse meubilair en gebrekkige licht. “De stoelen waren dezelfde als die van mijn tante in een voorstad van Warschau”, zei Zanussi. “Het was geen plek om vrolijk van te worden.”

Renaissancepausen
De pauselijke appartementen keken niet altijd zo vorstelijk op het Sint-Pietersplein uit. De pausen vestigden zich in feite pas in 1300 binnen het Vaticaan. De meesterlijk gedecoreerde appartementen van de Renaissancepausen maken nu deel uit van het Vaticaans Museum. Het beroemdste pauselijke appartement is dat van Julius II, die zijn vertrekken liet decoreren met een frescocyclus door de Italiaanse schilder Raphael Sanzio.

Apostolisch Paleis
Het was paus Pius X die zijn appartement in 1903 verplaatste naar de bovenste verdieping van het Apostolisch Paleis. In 1964 reorganiseerde paus Paulus VI deze pauselijke vertrekken volledig en paus Johannes Paulus II bracht in de beginjaren van zijn pontificaat zijn eigen wijzigingen aan.

Romeins record
Het feit dat de renovatie van het pauselijke appartement slechts drie maanden in beslag heeft genomen, maakte grote indruk op de Romeinen. Zij zijn gewend dat zelfs kleinschalige renovaties in hun stad een eeuwigheid in beslag nemen.
Decadent gewoon!!
Oud 15 augustus 2006, 15:48   #93
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt de Homo Religiosus en die heeft vijf soorten, waarvan wordt gezegd dat de vijfde er eigenlijk al wat buitenstaat, tenzij je het van de andere hoek bekijkt. Ik behoor tot de Homo Creans, ook de postrationele mens genoemd. Dat er mensen zijn die nog met hun hoofd zijn blijven hangen van in de periode dat de mensen werkelijk alles nog geloofden, dat is hun probleem en niet het mijne.
Totdat er zo'ne gelovige zich vlak voor u opblaast.

8)
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 15:59   #94
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Van dat dak had men geen last, dat is al een probleem al sinds de Romeinen dat hun dak lekt. Niks nieuws. 20.000 boeken? Ale ik moet mij ook zo eens een bibliotheek aanschaffen. Zoveel boeken hebben en dat door te bidden... .
Dat meubilair werd ook vervangen. Trouwens, Pools meublilair is altijd sober, dat heb ik laatst nog kunnen zien. Engels meubilair trekt er trouwens goed op: lelijk en sober.
En ik wil ook wel tien kamers hoor. En een hofhouding.

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 15 augustus 2006 om 16:00.
Oud 15 augustus 2006, 16:01   #95
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Totdat er zo'ne gelovige zich vlak voor u opblaast.

8)
Dan weet ik het toch niet meer
Maar bon, zulke zotten brengt de wereld wel voort dankzij die religies. Goed bezig...
Oud 15 augustus 2006, 16:57   #96
Molankati
Vreemdeling

Standaard Dat is opvatting...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Waarom zouden religies gelijkwaardig zijn?
Religies die mensenoffers voorschrijven, of verminkingen, of ongelijkberechtiging op basis van geslacht, ............... zijn per definitie niet gelijkwaardig aan religies die verdraagzaamheid, gelijkberechtiging en respect voor de fysieke integriteit voorschrijven.

Er bestaan nu eenmaal goeie en minder goeie ideeën, en religies zijn per slot van rekening ook maar ideetjes die in het menselijk brein opborrelen.
Ik zeg niet dat ik voorstander ben van religies die zelfverminking of mensenoffers prediken, maar de verwerping hiervan is slechts een gevolg van onze aangeleerde normen en waarden....

als een mens in een maatschapij leeft waar deze de normaalste zaak van de wereld zijn en hij daar oprecht in gelooft dan zal hij deze niet bekijken als goed of slecht.

In mijn ogen is elke religie slecht omdat deze het zelfstandig denken beknoppen en limiteren... elke momentele religie fundeert zich met oude ideologie, de sterkste religies momenteel zijn ofwel deze die nog ietswat gelijklopen met de normen van de maatschapij (christendom) of door extreme dogma's in stand gehouden worden(Islam).

Misschien ben ik het maar ik zie niet hoe deze de menselijke vooruitgang helpen, men noemt niet voor niets de Middeleeuwen waar religie het middenpunt was "the Dark ages"
Molankati is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 01:57   #97
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

In de middeleeuwen (in nieuwe spelling met kleine 'm') speelden de religies een opmerkelijke rol: enerzijds brachten zij vooruitgang en tegelijk remden zij die ook af, omdat teveel wel eens teveel zonden had kunnen meebrengen.
En toch bepaalden zij zoveel zaken als de huidige wereld, het schrift, de architectuur, de cultuur, ...
Dat mag men evenwel niet vergeten.
Oud 20 augustus 2006, 21:59   #98
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Zo is dat, de mens kiest de religie die hem past, desnoods maakt hij een nieuw ontwerp dat beter met de tijdsgeest gaat.
zeg mij wie uw god is, ik zal u zeggen wie je bent...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 03:35   #99
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
zeg mij wie uw god is, ik zal u zeggen wie je bent...
kun je altijd weten ?
als een christ, moslim, jood, Allah (God) zegt dan weet je wie da is

soms hoor je Toeval, Koe, Zon, Maan, Vuur ...

groetjes
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 09:54   #100
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
kun je altijd weten ?
als een christ, moslim, jood, Allah (God) zegt dan weet je wie da is

soms hoor je Toeval, Koe, Zon, Maan, Vuur ...

groetjes
Als ik denk dat God het Universum is dan weet ik tenminste dat God bestaat
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be