Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De Belgische revolutie van 1830 was een historische vergissing.
Eens 74 82,22%
Oneens 16 17,78%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2008, 20:03   #81
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp het verschijnsel 'Hollandse knoet' in deze Europese context niet. Ik ben zelf Hollander (duh) maar is er iemand uit een andere provincie die voelt dat hij/zij onder 'Hollandse knoet' leeft? Ik bedoel afgezien van het grote stempel dat Holland heeft door de aanwezigheid van de grootste steden enzo, het zwaartepunt van Nederland ligt wel een beetje in Holland. Maar los daarvan?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 16:19   #82
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik dank de lieve God elke dag op mijn blote knieën dat de revolutie van 1830 gelukt is en wij niet zoals onze arme broeders in het noorden en vooral de Zeeuwen, Brabanters en Limburgers niet onder de knoet van de Hollanders moeten leven.
U heeft groot gelijk, en zonder één seconde te twijfelen ook vandaag de dag nog onmiddellijk over te doen moest het nodig zijn.
Bravo jongeman voor uw ingesteldheid.
Leve belgië
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 16:35   #83
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
1830 was een revolutie op racistische leest geschoeid die aanleiding gaf voor een (poging tot) culturele genocide, je kan dus niet meer van een "vergissing" spreken maar van een misdaad.
Een culturele genocide die in Wallonië jammer genoeg grotendeels geslaagd is.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 16:35   #84
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
U heeft groot gelijk, en zonder één seconde te twijfelen ook vandaag de dag nog onmiddellijk over te doen moest het nodig zijn.
Leve belgië
Misschien is er inderdaad vandaag wel een revolutie nodig...
Maar een andere dan die van 1830...
Oud 14 oktober 2008, 17:12   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dank de lieve God elke dag op mijn blote knieën dat de revolutie van 1830 gelukt is en wij niet zoals onze arme broeders in het noorden en vooral de Zeeuwen, Brabanters en Limburgers niet onder de knoet van de Hollanders moeten leven.
Inderdaad.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 17:22   #86
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Geniet er van zolang het duurt.
Oud 14 oktober 2008, 17:24   #87
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kortom : de "zelfstandigheid" van Vlaanderen speelt concreet in je leefwereld een uiterst kleine rol, kleiner eigenlijk dan het bestuur van de gemeente waar je woont en met een meerderheid islamieten daar zou het kunnen dat de nieuwe moskee uiterst fraai zal zijn.
Niet zo voor Vlaamse KMO-ers uit kroostrijke families en uit jezuietencolleges: die zullen dan altijd wel een familielid of studiegenoot op een meer dichterbije machtspositie kennen: zeer praktisch om "iets te arrangeren"

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 oktober 2008 om 17:25.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 17:24   #88
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Leve belgië
Wist je overigens al dat 1handclapping anno 2008 lid is van een Groot-Nederlandse denktank, janPieter?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 17:28   #89
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Inderdaa, de ironie
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 20:25   #90
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Willemke aasde al lang als onverbloemde imperialist op de Zuidelijke Nederlanden die hij zelf "België" noemde. De Belgisch Revolutie maakte een einde aan die imperialistische ambities. Gelukkig maar.
en zo kwam vlaanderen van de drop in de regen.en ja,belgie was en is een historische vergissing.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 22:06   #91
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Vergissing of niet dat was 1830 en de geschiedenis is nu eenmaal zo gelopen. In alle eerlijkheid betreur ik het als Brabander wel dat de Nederlanden tijdens de opstand (1568-1648) uiteindelijk uiteen zijn gevallen in de Zuidelijke Nederlanden en Noordelijke Nederlanden en daardoor Brabant in twee-en hebben gesplitst.... Terwijl Brabant voorheen een gouden periode had als kernland van de (Bourgondische en later Habsburgse) Nederlanden. Het VKN had als nadeel dat verschillende delen, een relatief lange periode hebben gehad met een andere geschiedenis. Anderzijds zijn er in Negentiende eeuw ook Natiestaten ontstaan, zoals Italie en Duitsland, die ook ontstaan zijn uit delen met even grote verschillen (zoniet grotere) als de Nederlanden/Lage Landen. Het VKN is er dus niet goed in geslaagd een eenheid te creeeren en onderling wantrouwen weg te nemen. De politiek autocratische Willem I heeft wel goed Economisch beleid voor het hele VKN gevoerd, óók de Waalse industrie. Over het algemeen was de aanpak van het intern bestuur wat autocratisch en ongelukkig, wat echter niets over de bedoelingen zegt. Verder is het interessant om te weten dat een aantal Franse revolutionairen er waren op uitnodiging van enkele Oranjes. Diplomatiek kan je Willem I wel verwijten dat hij uiteindelijk aangewezen was op steun van de 3 reactionaire grootmachten van die periode Oostenrijk, Pruisen en Rusland, wat hij niet kreeg. Maar ook Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lieten hem in de kou staan. Internationaal, naast nationaal (niet alles nationaal was slecht), heeft Willem I dus ook gefaald. Er valt dus te concluderen dat het project VKN verkeerd is aangepakt. Of dat betekent dat 1830 een vergissing is? Er zijn zaken daarvoor verkeerd aangepakt en daarna hebben de zaken ook zijn beloop gehad. Het is een breukpunt, die voor Nederland niet had gehoeven, maar het zij zo, even goede vrienden. Alles op een rijtje zettend heb je pro's en contra's, maar het gaat erom of de inwoners van Belgie het een vergissing vinden.
Oud 14 oktober 2008, 22:13   #92
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Alles op een rijtje zettend heb je pro's en contra's, maar het gaat erom of de inwoners van Belgie het een vergissing vinden.
Het lijkt me dat de inwoners van Nederland net zo goed recht hebben op een mening over deze kwestie. Iets aan de situatie kunnen veranderen is vers twee, dat het initiatief bij België (Vlaanderen) ligt lijkt me duidelijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 22:27   #93
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Vergissing of niet dat was 1830 en de geschiedenis is nu eenmaal zo gelopen..(...)...Er zijn zaken daarvoor verkeerd aangepakt en daarna hebben de zaken ook zijn beloop gehad. Het is een breukpunt, die voor Nederland niet had gehoeven, maar het zij zo, even goede vrienden. Alles op een rijtje zettend heb je pro's en contra's, maar het gaat erom of de inwoners van Belgie het een vergissing vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het lijkt me dat de inwoners van Nederland net zo goed recht hebben op een mening over deze kwestie. Iets aan de situatie kunnen veranderen is vers twee, dat het initiatief bij België (Vlaanderen) ligt lijkt me duidelijk.
Uiteraard heeft iedereen recht op zijn of haar eigen mening, ook bij historische gebeurtenissen, die niet meer terug te draaien zijn; altijd voer voor discussie. Het gaat om de toekomst, wat niet wegneemt dat het verleden heel interessant is...
Oud 16 oktober 2008, 21:50   #94
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik begrijp het verschijnsel 'Hollandse knoet' in deze Europese context niet. Ik ben zelf Hollander (duh) maar is er iemand uit een andere provincie die voelt dat hij/zij onder 'Hollandse knoet' leeft? Ik bedoel afgezien van het grote stempel dat Holland heeft door de aanwezigheid van de grootste steden enzo, het zwaartepunt van Nederland ligt wel een beetje in Holland. Maar los daarvan?
Ik heb geen problemen met de Hollandse Knoet. Of de regering nou in Den HAag of in Leeuwarden had gezeten, het ploegje ministers maakt toch uit wat er gebeurt. Holland is een zwaar overbevolkte provincie. De meeste mensen uit andere provincies zijn blij dat ze in hun eigen gebied wonen en niet in de Hollandse Randstad met z'n files en enorme kosten voor levensonderhoud. Daarnaast moeten we niet vergeten dat de Hollanders van pakweg 50 jaar geleden voor een groot deel zijn weggetrokken. In de randstad is een groot deel van de bewoners van buitenlandse origine en ook onder de autochtonen zijn veel Hollanders richting andere provincies vertrokken. Hun plaats is weer door mensen uit de andere provincies ingenomen. Ik denk zelfs dat in de Hollandse provincies (noord- en zuid- Holland) de grootste mengeling van origines uit het hele land met elkaar en met allochtonen bestaat van alle provincies.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 21:51   #95
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad.
Ik denk alleen niet dat de Zeeuwen, Noord-Brabanders en Oost-Limburgers het met jullie eens zullen zijn. Het overgrote deel is zeer blij tot Nederland te behoren en gezien de enorme hoeveelheid ingewekenen van Duitse origine denk ik dat ze nog eerder voor aansluiting bij Duitsland dan bij Belgié zouden kiezen in Limburg.
Oud 16 oktober 2008, 21:56   #96
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik denk alleen niet dat de Zeeuwen, Noord-Brabanders en Oost-Limburgers het met jullie eens zullen zijn. Het overgrote deel is zeer blij tot Nederland te behoren en gezien de enorme hoeveelheid ingewekenen van Duitse origine denk ik dat ze nog eerder voor aansluiting bij Duitsland dan bij Belgié zouden kiezen in Limburg.
System baseert zich waarschijnlijk op de enkele verzuurde reacties op de site van de Telegraaf als politiek Den Haag slecht in het nieuws komt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 17:30   #97
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
System baseert zich waarschijnlijk op de enkele verzuurde reacties op de site van de Telegraaf als politiek Den Haag slecht in het nieuws komt.
System woont ook niet in een der zuidelijke provincies van Nederland en snapt er allemaal geen sikkepit van hoe het hier in Nederland in elkaar steekt. Het is ook best wel complex moet ik eerlijk zeggen.
Ik begrijp trouwens niet dat er geen sentimenten in Belgisch Limburg bestaan die hereniging van die provincie met de provincie Luik voorstaan. Eeuwenlang zijn deze gebieden toch 1 staatje geweest.
Oud 18 oktober 2008, 17:34   #98
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp trouwens niet dat er geen sentimenten in Belgisch Limburg bestaan die hereniging van die provincie met de provincie Luik voorstaan. Eeuwenlang zijn deze gebieden toch 1 staatje geweest.
Het bestaat, maar gelukkig enkel op gemeentelijk vlak en dan nog in één enkele Limburgse gemeente. En het zijn dan ook nog eens Franstaligen...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 18:11   #99
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het bestaat, maar gelukkig enkel op gemeentelijk vlak en dan nog in één enkele Limburgse gemeente. En het zijn dan ook nog eens Franstaligen...
Dat is merkwaardig. Oost- en West-Limburg hebben historisch volgens mij minder tijd tesaam doorgebracht dan West-Limburg met Luik. Die twee horen eerder liefde voor elkaar te voelen dan de beide Limburgen.
Oud 18 oktober 2008, 18:56   #100
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is merkwaardig. Oost- en West-Limburg hebben historisch volgens mij minder tijd tesaam doorgebracht dan West-Limburg met Luik. Die twee horen eerder liefde voor elkaar te voelen dan de beide Limburgen.
euh tja, vlaanderen en wallonië zijn toch ook al 178 jaar samen in Belze staatsverband.

En gróót dat die liefde geworden is man.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be