![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: De Belgische revolutie van 1830 was een historische vergissing. | |||
| Eens |
|
74 | 82,22% |
| Oneens |
|
16 | 17,78% |
| Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik begrijp het verschijnsel 'Hollandse knoet' in deze Europese context niet. Ik ben zelf Hollander (duh) maar is er iemand uit een andere provincie die voelt dat hij/zij onder 'Hollandse knoet' leeft? Ik bedoel afgezien van het grote stempel dat Holland heeft door de aanwezigheid van de grootste steden enzo, het zwaartepunt van Nederland ligt wel een beetje in Holland. Maar los daarvan?
|
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Bravo jongeman voor uw ingesteldheid. Leve belgië |
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Een culturele genocide die in Wallonië jammer genoeg grotendeels geslaagd is.
|
|
|
|
|
|
#84 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar een andere dan die van 1830... |
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Banneling
|
Inderdaad.
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Geniet er van zolang het duurt.
|
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 14 oktober 2008 om 17:25. |
|
|
|
|
|
|
#88 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wist je overigens al dat 1handclapping anno 2008 lid is van een Groot-Nederlandse denktank, janPieter?
|
|
|
|
|
|
#89 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaa, de ironie
|
|
|
|
|
|
#90 |
|
Provinciaal Statenlid
|
en zo kwam vlaanderen van de drop in de regen.en ja,belgie was en is een historische vergissing.
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Europees Commissaris
|
Vergissing of niet dat was 1830 en de geschiedenis is nu eenmaal zo gelopen. In alle eerlijkheid betreur ik het als Brabander wel dat de Nederlanden tijdens de opstand (1568-1648) uiteindelijk uiteen zijn gevallen in de Zuidelijke Nederlanden en Noordelijke Nederlanden en daardoor Brabant in twee-en hebben gesplitst.... Terwijl Brabant voorheen een gouden periode had als kernland van de (Bourgondische en later Habsburgse) Nederlanden. Het VKN had als nadeel dat verschillende delen, een relatief lange periode hebben gehad met een andere geschiedenis. Anderzijds zijn er in Negentiende eeuw ook Natiestaten ontstaan, zoals Italie en Duitsland, die ook ontstaan zijn uit delen met even grote verschillen (zoniet grotere) als de Nederlanden/Lage Landen. Het VKN is er dus niet goed in geslaagd een eenheid te creeeren en onderling wantrouwen weg te nemen. De politiek autocratische Willem I heeft wel goed Economisch beleid voor het hele VKN gevoerd, óók de Waalse industrie. Over het algemeen was de aanpak van het intern bestuur wat autocratisch en ongelukkig, wat echter niets over de bedoelingen zegt. Verder is het interessant om te weten dat een aantal Franse revolutionairen er waren op uitnodiging van enkele Oranjes. Diplomatiek kan je Willem I wel verwijten dat hij uiteindelijk aangewezen was op steun van de 3 reactionaire grootmachten van die periode Oostenrijk, Pruisen en Rusland, wat hij niet kreeg. Maar ook Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lieten hem in de kou staan. Internationaal, naast nationaal (niet alles nationaal was slecht), heeft Willem I dus ook gefaald. Er valt dus te concluderen dat het project VKN verkeerd is aangepakt. Of dat betekent dat 1830 een vergissing is? Er zijn zaken daarvoor verkeerd aangepakt en daarna hebben de zaken ook zijn beloop gehad. Het is een breukpunt, die voor Nederland niet had gehoeven, maar het zij zo, even goede vrienden. Alles op een rijtje zettend heb je pro's en contra's, maar het gaat erom of de inwoners van Belgie het een vergissing vinden.
|
|
|
|
|
|
#92 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Het lijkt me dat de inwoners van Nederland net zo goed recht hebben op een mening over deze kwestie. Iets aan de situatie kunnen veranderen is vers twee, dat het initiatief bij België (Vlaanderen) ligt lijkt me duidelijk.
|
|
|
#93 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Parlementslid
|
Ik denk alleen niet dat de Zeeuwen, Noord-Brabanders en Oost-Limburgers het met jullie eens zullen zijn. Het overgrote deel is zeer blij tot Nederland te behoren en gezien de enorme hoeveelheid ingewekenen van Duitse origine denk ik dat ze nog eerder voor aansluiting bij Duitsland dan bij Belgié zouden kiezen in Limburg.
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ik begrijp trouwens niet dat er geen sentimenten in Belgisch Limburg bestaan die hereniging van die provincie met de provincie Luik voorstaan. Eeuwenlang zijn deze gebieden toch 1 staatje geweest. |
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het bestaat, maar gelukkig enkel op gemeentelijk vlak en dan nog in één enkele Limburgse gemeente. En het zijn dan ook nog eens Franstaligen...
|
|
|
|
|
|
#99 |
|
Parlementslid
|
Dat is merkwaardig. Oost- en West-Limburg hebben historisch volgens mij minder tijd tesaam doorgebracht dan West-Limburg met Luik. Die twee horen eerder liefde voor elkaar te voelen dan de beide Limburgen.
|
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En gróót dat die liefde geworden is man. |