Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2006, 15:36   #81
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

madonna is een heks
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 18:14   #82
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Wat overigens vrij schandalig is, is dat gelovigen twee strepen voor hebben in de wet. Niet alleen mag je als niet-gelovige niet smadelijk lasteren over een geloof/god, gelovigen mogen wel niet-gelovigen beledigen onder het mom van vrijheid van religie (zie oa uitspraken over homo's). Hoe is dit precies te rijmen met het verbod op discriminatie in diezelfde wet?
Tiens, dan heb ik iets gemist. Ik kan mijn radio en tv niet aanzetten of een gazet of tijdschrift openslaan zonder een hoop mest over over mijn godsdienst te horen en/of zien kappen. Het feit dat het (volgens u) niet mag houdt hun dus niet bepaald tegen. Maar geen gelaster over die andere godsdienst natuurlijk want dan wordt de zender of de redactie mogelijk afgebrand en voor die mogelijkheid kunnen de ongelovigen wel respect opbrengen.

Nu, voor mijn part doen ze maar op en als ze er zo over denken mogen ze zich van mij eens goed laten gaan. Liever zo en vooral niet inhouden. Het zegt meer over hun zelf.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 18:17   #83
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tiens, dat heb ik al ergens gelezen? aja! de gematigde moslims zeiden dat ook ten tijde van de cartoonrel!
Vergeet vooral niet de progressieve gemeenschap niet voor wie de vrije meningsuiting toen ineens heel wat lichter weegde.
Oud 7 augustus 2006, 20:06   #84
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
madonna is een heks
Ik geloof in Madonna. Ik vind het niet netjes wat jullie hier allemaal over haar schrijven.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 23:22   #85
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
do 03/08/06 - Madonna's optreden aanstaande zondag in Rome wordt alvast verwerpelijk gevonden door katholieke, joodse en islam leiders.

De 47-jarige popster zal tijdens het concert aan een met diamanten en kristallen bezet kruis hangen en daarbij een kroontje van doornen om het hoofd dragen.

"Dat is weinig respectvol, getuigt van slechte smaak en is provocerend", luidt het.

"Aan een kruis genageld met een kroontje van doornen zoals een moderne Christus is absurd. En dan nog in het hart van het christendom... dat is godslaster."

De geestelijken veroordelen Madonna ook voor haar "ophitsende" concerten en religieus en seksueel getinte clips (cf. "Like a prayer").
De Queen of Pop reist momenteel de wereld rond met haar show "Confessions on a dance floor".
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...na/index.shtml

Hoe zit het dan met vrijheid van meningsuiting? We leven in de 21ste eeuw en in het westen, ja toch?
('t zijn blijkbaar niet alleen de islamieten he smiley )
ach, Madonna is altijd al wel provokerend geweest. Mij zal dat zeker niet storen.Ze zal er anders zeker niet voor gestenigd worden, tot de dood erop volgt, en de Paus, of andere Hoge Pieten uit de RKK-hiërarchie, zullen ook geen oproep aan de Christenen wereldwijd doen, om de vrouw te vermoorden, als ze daartoe de kans hebben.Haar hoofd zal niet op prijs gezet worden, en niemand zal ambassade's gaan afbranden.Zulks laten wij aan de Nieuwe Barbaren over...
Als god echt bestaat, zal hij haar wel straffen eens dat ze dood is, en haar verdorven ziel naar de hel sturen zeker? En als hij niet bestaat...wel, dan is er geen reden om je druk te maken.
Ik hoorde trouwens nog iets: naar het schijnt gaat Madonna een film draaien over het leven van Mohammed, waarin zij de rol speelt van diens eerste vrouw, die rijke, ouderwordende weduwe...Kan mischien nog tof worden...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 23:34   #86
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Een Madonna op een kruis. Is dat geen teken van moederliefde?

Nee, waarschijnlijk neemt men aanstoot aan het feit dat het een vrouw is. Er was al eens iets te doen rond een videoclip waarin een gekruisigde vrouw te zien was.

Laat Madonna haar ding doen. Ik ben niet bepaald fan van haar, maar van de (schijn)heilige stoel in Rome nog minder.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 00:48   #87
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
waarschijnlijk neemt men aanstoot aan het feit dat het een vrouw is.

oh boy
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 01:20   #88
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Ik geloof in Madonna. Ik vind het niet netjes wat jullie hier allemaal over haar schrijven.
En ik geloof in Mohamed (vzmh). Ik vind het niet netjes wat o.a. jij hier allemaal over hem schrijft.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 05:07   #89
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Tiens, dan heb ik iets gemist. Ik kan mijn radio en tv niet aanzetten of een gazet of tijdschrift openslaan zonder een hoop mest over over mijn godsdienst te horen en/of zien kappen. Het feit dat het (volgens u) niet mag houdt hun dus niet bepaald tegen.
Het is moeilijk niet in de lach te schieten bij sommige onderdelen van het nogal uhm... excentrieke gedachtengoed.
Citaat:
Maar geen gelaster over die andere godsdienst natuurlijk want dan wordt de zender of de redactie mogelijk afgebrand en voor die mogelijkheid kunnen de ongelovigen wel respect opbrengen.
Nu, voor mijn part doen ze maar op en als ze er zo over denken mogen ze zich van mij eens goed laten gaan. Liever zo en vooral niet inhouden. Het zegt meer over hun zelf.
Godsdienst en geweld zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. hierbij is er de hedendaagse en empirisch-historische vaststelling van het manifeste geweld dat in de vele godsdienstoorlogen en conflicten de bovenhand haalde. Godsdienst kan voor mij dus niet diep genoeg de grond ingeboord worden!
Oud 8 augustus 2006, 08:14   #90
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....

Godsdienst en geweld zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. hierbij is er de hedendaagse en empirisch-historische vaststelling van het manifeste geweld dat in de vele godsdienstoorlogen en conflicten de bovenhand haalde. Godsdienst kan voor mij dus niet diep genoeg de grond ingeboord worden!
De mensheid en geweld zijn ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar dat is nog geen reden om ervoor te pleiten de mensheid zo diep mogelijk de grond in te boren.

Het is waar dat godsdiensten doorheen de geschiedenis voor heel wat oorlogen en geweld heeft gezorgd. Maar daarnaast heeft godsdienst ook voor vrede gezorgd, voor wetenschappelijke vooruitgang, voor ontwikkelingshulp, voor onderwijs, e.d.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 8 augustus 2006 om 08:14.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 08:32   #91
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
De mensheid en geweld zijn ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar dat is nog geen reden om ervoor te pleiten de mensheid zo diep mogelijk de grond in te boren.
Een slechte vergelijking.
Er is een groot verschil tussen het 'in de grond boren' van een mening of het elimineren van een mens.
Het inhakken op godsdiensten (tenslotte ook maar meningen) gebeurt op het immateriële vlak, het semantische vlak.
Het 'in de grond boren' van mensen is een daad in de fysieke wereld.

Godsdiensten afkammen kan dus perfect gebeuren zonder iemands vrijheden of rechten in het gedrang te brengen. Zelfs na het beluisteren van 1000 godslasteringen, kan de religieus nog evengoed zijn tegengestelde verhaaltje ophangen.
Oud 8 augustus 2006, 08:37   #92
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen het 'in de grond boren' van een mening of het elimineren van een mens.
Het inhakken op godsdiensten (tenslotte ook maar meningen) gebeurt op het immateriële vlak, het semantische vlak.

...
Het in de grond boren van mensen kan ook figuurlijk opgevat worden.
Oud 8 augustus 2006, 08:41   #93
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:

Het is waar dat godsdiensten doorheen de geschiedenis voor heel wat oorlogen en geweld heeft gezorgd. Maar daarnaast heeft godsdienst ook voor vrede gezorgd, voor wetenschappelijke vooruitgang, voor ontwikkelingshulp, voor onderwijs, e.d.
Weet je..... een paar honderdjaar terug liep je kans verbrand te worden indien je beweerde dat de wereld rond was en om de zon draaid, en zeker indien je iets in geestelijke richting ook nog het één of ander wou verklaren. De heersende zgn intelect dulde geen tegenspraak in hun gevestigde wetenschap. Gelukkig is dat voorbij, dankzij de volharding van diverse mensen en hun vermogen om het aantoonbaar te maken. De katholieke kerk heeft sinds de kerkvader Augustinus jodenhaat gepreekt. Niet alleen dat, het heeft permanent geweld gebruikt tegen anders/niet gelovigen. Ze doen nu wel alsof ze het centrum van beschaving zijn, het tegengestelde is waar. Het is beschamend dat een dergelijk boosaardige organisatie die zoveel misdaden op zijn geweten heeft nog als respectabel beschouwt wordt.
Oud 8 augustus 2006, 08:44   #94
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Godsdiensten afkammen kan dus perfect gebeuren zonder iemands vrijheden of rechten in het gedrang te brengen. Zelfs na het beluisteren van 1000 godslasteringen, kan de religieus nog evengoed zijn tegengestelde verhaaltje ophangen.
Dank U!
Oud 8 augustus 2006, 09:26   #95
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Weet je..... een paar honderdjaar terug liep je kans verbrand te worden indien je beweerde dat de wereld rond was en om de zon draaid, en zeker indien je iets in geestelijke richting ook nog het één of ander wou verklaren. De heersende zgn intelect dulde geen tegenspraak in hun gevestigde wetenschap. Gelukkig is dat voorbij, dankzij de volharding van diverse mensen en hun vermogen om het aantoonbaar te maken. De katholieke kerk heeft sinds de kerkvader Augustinus jodenhaat gepreekt. Niet alleen dat, het heeft permanent geweld gebruikt tegen anders/niet gelovigen. Ze doen nu wel alsof ze het centrum van beschaving zijn, het tegengestelde is waar. Het is beschamend dat een dergelijk boosaardige organisatie die zoveel misdaden op zijn geweten heeft nog als respectabel beschouwt wordt.
Weet je... in Zarabi, een wijk in het Egyptische dorp Koussieh heet Zuster Viviane Fadel gezorgd voor een kleuterschool zodat de kinderen van de wijk eindelijk naar school kunnen gaan. In New York helpt Zuster Simonne Ponnet bij de reïntegratie van gevangenen in de samenleving. In Vlaanderen leert bijna 70% van de kinderen lezen en schrijven in het gesubsidieerd vrij onderwijs. Paus Pius XII gaf het klooster Santi Quattro Coronati tijdens de Tweede Wereldoorlog bevel om onderdak te verschaffen aan joden en politieke vluchtelingen. De Italiaande priester Don Bosco vocht tegen sociaal onrecht door o.a. te ijveren voor goede arbeidsovereenkomsten, zich in te zetten voor het jeugdwerk, een centrum voor kansarme jongern op te richten, enz. In Cartagena, een plaatsje in Bolovia, zet Zuster Beatrijs zich in voor de vorming van jonge moeders en het bedelen van voedselpakketten voor jonge kinderen, ...

Ik ben blij dat mensen een organisatie die dergelijke zaken mogelijk maakt nog als respectabel beschouwt.
Oud 8 augustus 2006, 10:01   #96
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Weet je... in Zarabi, een wijk in het Egyptische dorp Koussieh heet Zuster Viviane Fadel gezorgd voor een kleuterschool zodat de kinderen van de wijk eindelijk naar school kunnen gaan. In New York helpt Zuster Simonne Ponnet bij de reïntegratie van gevangenen in de samenleving. In Vlaanderen leert bijna 70% van de kinderen lezen en schrijven in het gesubsidieerd vrij onderwijs. Paus Pius XII gaf het klooster Santi Quattro Coronati tijdens de Tweede Wereldoorlog bevel om onderdak te verschaffen aan joden en politieke vluchtelingen. De Italiaande priester Don Bosco vocht tegen sociaal onrecht door o.a. te ijveren voor goede arbeidsovereenkomsten, zich in te zetten voor het jeugdwerk, een centrum voor kansarme jongern op te richten, enz. In Cartagena, een plaatsje in Bolovia, zet Zuster Beatrijs zich in voor de vorming van jonge moeders en het bedelen van voedselpakketten voor jonge kinderen, ...

Ik ben blij dat mensen een organisatie die dergelijke zaken mogelijk maakt nog als respectabel beschouwt.
Aan het eind van WO 2 is het wereld omspannende katholieke netwerk ingezet om allerlei top nazi's te helpen vluchten, met name naar Zuid Amerika. De reden dat de Kath kerk huilde met de Nazi's had vooral te maken met de strijd tegen de goddeloze communisten.
Dat is gedurende de hele oorlog de leidraad geweest. Dit is een vrij onderbelicht thema, zo zijn bv. die Belgische en Nededrlandse SS regimenten gerecruteerd in zwaar gelovige kringen om te vechten tegen de anti-christ. Het Vatikaan wist al in 1942 dat er een genocide op een volk aan de gang was die voordien haar gelijke niet kende, toch zweeg de paus. Hitlers vrome paus, zal tijdens zijn ganse pontificaat van 1939 tot 1956 blijven zwijgen en dat tot op zijn sterfbed. Het gezegde "Zwijgen is toestemmen" krijgt hier wel een erg nare connotatie mee, niet?

Respectabel zegt U?
Oud 8 augustus 2006, 11:05   #97
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Aan het eind van WO 2 is het wereld omspannende katholieke netwerk ingezet om allerlei top nazi's te helpen vluchten, met name naar Zuid Amerika. De reden dat de Kath kerk huilde met de Nazi's had vooral te maken met de strijd tegen de goddeloze communisten.
Dat is gedurende de hele oorlog de leidraad geweest. Dit is een vrij onderbelicht thema, zo zijn bv. die Belgische en Nededrlandse SS regimenten gerecruteerd in zwaar gelovige kringen om te vechten tegen de anti-christ. Het Vatikaan wist al in 1942 dat er een genocide op een volk aan de gang was die voordien haar gelijke niet kende, toch zweeg de paus. Hitlers vrome paus, zal tijdens zijn ganse pontificaat van 1939 tot 1956 blijven zwijgen en dat tot op zijn sterfbed. Het gezegde "Zwijgen is toestemmen" krijgt hier wel een erg nare connotatie mee, niet?

Respectabel zegt U?
Dat de rooms-katholieke kerk doorheen haar geschiedenis onrespectabele dingen heeft gedaan, zal ik niet ontkennen. Maar daarnaast heeft ze ook talloze respectabele zaken gedaan. U heeft het bvb. over het helpen vluchten van enkele nazi-kopstukken naar Zuid-Amerika. Dat is inderdaad gebeurd met de steun van enkele mensen met hoge functies binnen de rooms-katholieke kerk. Maar daarnaast is het zo dat heel wat rooms-katholieken (waaronder paus Pius XII) zich hebben ingezet om zoveel mogelijk joden te helpen.

Het kan ook geen kwaad om in gedachte te houden dat op 23 maart 2000 paus Johannes Paulus II namens de Kerk zijn diepe bedroefdheid uitsprak over alle onrecht dat christenen Joden hebben aangedaan.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 8 augustus 2006 om 11:05.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 12:32   #98
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Kan men ook met meer reden zeggen dat politiek en geweld ook onlosmakelijk met mekaar verbonden zijn. Vrijzinnigen gaan nogal prat op "de verworvenheden van de franse revolutie" die ook een slachting van voor tot achter was. Die hebben dus ook al geen les te geven.

Haal van alle godsdienstoorlogen die eruit waar godsdienst als alibi gebruikt werd voor politieke doeleinden en u zal er nog weinig overhouden.
Oud 8 augustus 2006, 12:47   #99
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Ze doen nu wel alsof ze het centrum van beschaving zijn, het tegengestelde is waar. Het is beschamend dat een dergelijk boosaardige organisatie die zoveel misdaden op zijn geweten heeft nog als respectabel beschouwt wordt.
Nochtans hebben die delen van de wereld die niet gebukt gingen onder de kerkelijke tirannie het niet veel beter gedaan. Integendeel zelfs.
Oud 8 augustus 2006, 13:15   #100
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Dat de rooms-katholieke kerk doorheen haar geschiedenis onrespectabele dingen heeft gedaan, zal ik niet ontkennen. Maar daarnaast heeft ze ook talloze respectabele zaken gedaan. U heeft het bvb. over het helpen vluchten van enkele nazi-kopstukken naar Zuid-Amerika. Dat is inderdaad gebeurd met de steun van enkele mensen met hoge functies binnen de rooms-katholieke kerk. Maar daarnaast is het zo dat heel wat rooms-katholieken (waaronder paus Pius XII) zich hebben ingezet om zoveel mogelijk joden te helpen.

Het kan ook geen kwaad om in gedachte te houden dat op 23 maart 2000 paus Johannes Paulus II namens de Kerk zijn diepe bedroefdheid uitsprak over alle onrecht dat christenen Joden hebben aangedaan.

Het is tekenend voor het klimaat in het vaticaan dat wijlen Johannes Paulus II de rol van de katholieke kerk tijdens de oorlog probeert goed te praten. Volgens hem hoefde Pius XII zich nergens voor te verontschuldigen. De dreigende heiligverklaring van Pius XII maakt deel uit van het Vaticaanse beleid om de schandalige geschiedenis van de leiding van de katholieke kerk voortdurend wit te wassen.
De geschiedvervalsing gaat heel ver. In 1997 verklaarde Johannes Paulus II tijdens een symposium over christelijke jodenhaat: "Het is inderdaad zo dat er in de christelijke wereld - ik zeg niet van de kant van de kerk als zodanig - al te lang onjuiste en onrechtvaardige interpretaties van het Nieuwe Testament hebben gecirculeerd met betrekking tot het joodse volk en zijn vermeende schuld, interpretaties die haatgevoelens jegens dit volk hebben teweeggebracht." Volgens wijlen Johannes Paulus II zou de kerk als hiërarchisch instituut van paus en bisschoppen dus volstrekt geen blaam treffen, terwijl de gelovigen onderaan de hiërarchie van hem de schuld van de christelijke jodenhaat in de schoenen geschoven krijgen.
Nog steeds veel te onbekend is de collaboratie van het Vaticaan met de katholieke fascisten in Kroatië tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1941 vielen Duitse troepen Joegoslavië binnen om de onafhankelijke "arische staat" Kroatië uit te roepen, onder leiding van Hitlers marionet Ante Pavelic en zijn Ustasha-partij. Van 1941 tot 1945 voerde de Ustasha een terreur- en vernietigingscampagne tegen 2 miljoen Servisch-orthodoxe christenen en een kleiner aantal joden, zigeuners en communisten. De Ustasha probeerde door gedwongen bekering, deportatie en massamoord van Kroatië een "zuivere" katholieke natie te maken. De moorden en martelingen van de Ustasha waren zo gruwelijk dat zelfs de Duitse SS-ers ervan opkeken.
De katholieke geestelijkheid in Kroatië was niet alleen op de hoogte van de genocide op de Serviërs en de bijna totale uitroeiing van joden en zigeuners, maar speelde zelfs een vooraanstaande rol bij de wreedheden. Franciscanen liepen gewapend rond en moordden enthousiast mee. Met messen, hamers, bijlen en vleeshaken richtte men enorme bloedbaden aan. Ook de aartsbisschop van Zagreb, Alojzije Stepinac, maakte zich door samenwerking met Pavelic medeplichtig aan de fascistische terreur. Stepinac zou in 1998 niettemin zalig worden verklaard door wijlen Johannes Paulus II.
En wat kreeg ik onlangs te lezen: "Paus Pius XII kan snel heilig worden verklaard"
De kandidaat-heilige moet wel minstens 2 "wonderen" hebben verricht. Nu wil Ratzi de meest omstreden paus ( Pius XII ) van de twintigste eeuw, heilig verklaren. Zijn "wonderen" bestonden uit machtswellust, jodenhaat en collaboratie met het Duitse en Kroatische fascisme voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. 'Diepe bedroefdheid' ? Wanneer gaat de katholieke kerk schijnheiligverklaringen uitreiken?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be