Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2006, 14:58   #81
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht

Verder zijn de mentaliteiten subtiel aan het veranderen. Er is een groeiend besef dat het met België gedaan is en dat in dat geval enkel Vlaanderen een toekomst biedt voor Brussel.
U weet blijkbaar meer : leeft die idee ook werkelijk buiten dit forum en meer bepaald bij de Brusselaars?
Oud 25 augustus 2006, 15:01   #82
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Zie jij Bruxelles terug vervlaamsen ? als het moet komen van een kleine stijging in het nederlandstalig onderwijs ?
Dat hoeft ook niet. De notie van Franstalige Vlaming is voor mij best accepteerbaar. Maar het moet wel zijn dat - Nederlandstalige - Vlamingen werkelijk het gevoel / sentiment hebben in hun 'eigen' stad te leven.
Bij mijn weten zijn de Zweedstaligen in Helsinki / Helsingfors best tevreden in hun hoofdstad.
Alleen de impact van Islam kunnen we nog niet inschatten en kan volgens mij roet in het eten gooien.
Dat zullen we weten op 8 october.
Oud 25 augustus 2006, 15:13   #83
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verder zijn de mentaliteiten subtiel aan het veranderen. Er is een groeiend besef dat het met België gedaan is en dat in dat geval enkel Vlaanderen een toekomst biedt voor Brussel.

Één ding is zeker : als we niet geloven dat het kan, dan zal het ook niet gebeuren.
Dat verfransing onomkeerbaar is, zelfs onstopbaar , werd en wordt er als het ware bij Vlamingen met de paplepel ingelepeld. Zelfs bij Flaminganten. Het is een Belgische ziekte.
Wat de Vlaamse politieke beweging moet doen , nu reeds , is aan de Franstaligen dit toekomstperspectief open en bloot te stellen.
Nu reeds de Walen en Brusselaars diets maken dat er een alternatief is voor Wallobrux.
De rechten voor Franstaligen in de Rand kunnen als pasmunt dienen.
Zo niet voor Vlaanderen gekozen wordt , geen enkele tegemoetkoming wat taal betreft in de rand, en minimale samenwerking met de Brusselse enclave.
Wie niet horen wil, moet voelen.
Oud 25 augustus 2006, 15:40   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Één ding is zeker : als we niet geloven dat het kan, dan zal het ook niet gebeuren.
D�*�*r wringt het schoentje, Kaal.
We hebben als Vlamingen nu eenmaal al 176 jaar ervaring met de Franstalige dominantie, hé?
Zelfs een Vlaamse minister-president ondervindt anno 2006 wat die dominatie vermag.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 25 augustus 2006 om 15:40.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 15:47   #85
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat verfransing onomkeerbaar is, zelfs onstopbaar , werd en wordt er als het ware bij Vlamingen met de paplepel ingelepeld. Zelfs bij Flaminganten. Het is een Belgische ziekte.
Wat de Vlaamse politieke beweging moet doen , nu reeds , is aan de Franstaligen dit toekomstperspectief open en bloot te stellen.
Nu reeds de Walen en Brusselaars diets maken dat er een alternatief is voor Wallobrux.
De rechten voor Franstaligen in de Rand kunnen als pasmunt dienen.
Zo niet voor Vlaanderen gekozen wordt , geen enkele tegemoetkoming wat taal betreft in de rand, en minimale samenwerking met de Brusselse enclave.
Wie niet horen wil, moet voelen.
Enne.....
Denk je dat Leterme of Elio Di Rupo dat zullen doen?
Van Dehaene en Verhofstadt weten we al genoeg, zeker?

Van Geert Bourgeois en Bertje Anciaux hoeft Belgique geen schrik te hebben want die zijn al opgeslokt door het 'establishment', en om het Vlaams Belang te kortwieken is er nog altijd een CS.
Oud 25 augustus 2006, 15:48   #86
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien die stijging volledig toe te schrijven is aan inschrijvingen van franstalige kinderen begrijp ik niet waarom zo veel Vlamingen ervan overtuigd zijn dat Brussel voor eeuwig en altijd franstalig zal blijven. Brussel is ooit verfranst. Het kan ook omgekeerd. Je kan dat niet forceren en je hebt er zeker 50 jaar voor nodig, maar het kan. Frans is geen aparte taal die een magische aantrekkingskracht uitoefend op al wie ermee in contact komt.

Eind jaren 70, in mijn middelbare school in het Brusselse, was ik bij mijn weten de enige franstalige in de hele school. Twintig jaar later telde diezelfde school 50% franstaligen. Waarom doen die mensen dat? Omdat ze beseffen dat ze NL nodig hebben. Ik noem dat vooruitgang.

Dan gaan we wel heel kras te werk moeten gaan: in Bruxelles komen er uitdovende faciliteiten.
Alle onderwijs/administratie/gerecht... wordt nederlands op redelijke termijn.
Onderwijs :keuzevak frans.
Met wie ga jij dat bespreken ?
Mouraux, Maingain, binnenkort Laurette,.....?
50 jaar is veel te lang in deze snel veranderende wereld, het komt allemaal veel en veel te laat en te weinig op gang.
Gaan de vlamingen in dit scenario jaren en jaren geld pompen in Brussel en zoals steeds, nog wat geschimp van lokale politici.
Als jaar in , jaar uit francophonen massaal op types als Happart, Spitaels, Maingain, en in ver verleden Antoinette Spaak, Outers, Gendebien, Mouraux...stemmen dan moet men niet schrikken dat men er zijn handen vanaf trekt, zeker als je reeds jaren de belgische facturen mag betalen.
Laat staan een frans dankwoordje krijgen !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 25 augustus 2006 om 15:51.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 23:02   #87
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Als jaar in , jaar uit francophonen massaal op types als Happart, Spitaels, Maingain, en in ver verleden Antoinette Spaak, Outers, Gendebien, Mouraux...stemmen dan moet men niet schrikken dat men er zijn handen vanaf trekt, zeker als je reeds jaren de belgische facturen mag betalen.
Happart moet niet veel weten van Brussel. Toen hij samen met Van Cau en enkele minder bekende PS'ers een Grondwet voor Wallonië opstelde, werden de grenzen van Wallonië omschreven als "het Waals Gewest plus Voeren". Nergens iets te horen over Brussel. Toe ze hem vroegen waarom er niets over Brussel bijstond, zei Happart vlakaf: "Als ze in Brussel een grondwet willen, dat ze dan hun eigen grondwet schrijven. Maar dit een grondwet voor de Walen, en enkel voor de Walen."
Van Happart is ook geweten dat hij de Franse Gemeenschap in twee wil splitsen: het Waalse deel wordt dan onderdeel van het Waals Gewest, en in Brussel blijft de CoCoF autonoom functioneren.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 augustus 2006 om 23:03.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2006, 02:37   #88
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat is het correcte woord.

Diegene die naar een Vlaanderen zonder Brussel streven, zijn geen Vlaams-nationalisten, maar liberale egoïsten die enkel België willen splitsen omdat Vlaanderen nu eenmaal rijker is. Voor een nationalist (noem hem koppig of niet) is een Vlaanderen zonder Brussel totaal onaanvaardbaar. Voor zo'n Vlaanderen, pas ik.
Voor een staatsnationalist misschien, maar voor een volksnationalist niet.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 10:50   #89
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Voor een staatsnationalist misschien, maar voor een volksnationalist niet.
???

Zijn de Ierse nationalisten die Noord-Ierland willen afscheuren van het Britse koninkrijk en aanvoegen bij de Ierse Republiek staatsnationalisten?
Zijn de Baskische nationalisten die Navarra willen deel laten uitmaken van hun soevereine Baskische staat staatsnationalisten?
Zijn de Koerdische nationalisten die Mosoel rekenen tot hun Koerdistan staatsnationalisten?

In het geval van Vlaanderen gaat het dan nog zelfs over de hoofdstad!
Oud 27 augustus 2006, 12:53   #90
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
???

Zijn de Ierse nationalisten die Noord-Ierland willen afscheuren van het Britse koninkrijk en aanvoegen bij de Ierse Republiek staatsnationalisten?
Zijn de Baskische nationalisten die Navarra willen deel laten uitmaken van hun soevereine Baskische staat staatsnationalisten?
Zijn de Koerdische nationalisten die Mosoel rekenen tot hun Koerdistan staatsnationalisten?

In het geval van Vlaanderen gaat het dan nog zelfs over de hoofdstad!
Kijk. Het aantal vlamingen dat nog in Brussel leeft is miniem. Een aanzienlijk gedeelte van hen voelt zichzelf dan soms nog eerder 'Brusselaar' dan Vlaming. Ik vind dat we de (weinige) Vlamingen in Brussel niet in de steek mogen laten, maar ik vind het onzinnig om 6 miljoen andere vlamingen te laten gijzelen voor die paar duizenden vlamingen in Brussel.

I.e. bij afscheiding moeten we ervoor zorgen dat de rechten van nederlandstaligen in Brussel zo goed mogelijk beschermd worden, maar het is utopisch om te denken dat je Brussel nog kan vervlaamsen. 90% van de brusselse bevolking zijn geen vlamingen. Dat is een simpel feit.

Een staatsnationalist zal weigeren het territorium (Brussel) op te geven, een volksnationalist ziet in dat de inwoners van Brussel veelal niet tot het vlaamse volk behoren.

Bovendien is er binnen de belgische context 0.0 hoop op verbetering in de relatie Brussel-Vlaanderen. Het is een derde gewest en wordt door de franstalige meerderheid als wapen tegen vlaanderen gebruikt. Wij kunnen daar (jammer genoeg) niks aan veranderen. Ik vind het dus onverantwoord om vlaamse onafhankelijkheid tegen te houden omwille van Brussel. Daar verliezen we enkel bij.
Oud 27 augustus 2006, 13:10   #91
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk. Het aantal vlamingen dat nog in Brussel leeft is miniem. Een aanzienlijk gedeelte van hen voelt zichzelf dan soms nog eerder 'Brusselaar' dan Vlaming. Ik vind dat we de (weinige) Vlamingen in Brussel niet in de steek mogen laten, maar ik vind het onzinnig om 6 miljoen andere vlamingen te laten gijzelen voor die paar duizenden vlamingen in Brussel.

I.e. bij afscheiding moeten we ervoor zorgen dat de rechten van nederlandstaligen in Brussel zo goed mogelijk beschermd worden, maar het is utopisch om te denken dat je Brussel nog kan vervlaamsen. 90% van de brusselse bevolking zijn geen vlamingen. Dat is een simpel feit.

Een staatsnationalist zal weigeren het territorium (Brussel) op te geven, een volksnationalist ziet in dat de inwoners van Brussel veelal niet tot het vlaamse volk behoren.

Bovendien is er binnen de belgische context 0.0 hoop op verbetering in de relatie Brussel-Vlaanderen. Het is een derde gewest en wordt door de franstalige meerderheid als wapen tegen vlaanderen gebruikt. Wij kunnen daar (jammer genoeg) niks aan veranderen. Ik vind het dus onverantwoord om vlaamse onafhankelijkheid tegen te houden omwille van Brussel. Daar verliezen we enkel bij.
Zelfs Zeno - die 100% voor de splitsing van het land is- geeft toe dat Brussel niet Vlaams is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 13:16   #92
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelfs al sprak 100% van Brussel Frans...
Brussel is de kern van de Vlaamse samenleving: het is het centrum van de Vlaamse economie, van de Vlaamse culturele ruimte, van de Vlaamse urbane ruimte, enz...
Een Vlaanderen zonder zijn hoofdstad kan hoogstens enkele decenia als eenheid overleven. De culturele unificatie valt stil, de economische ruimte zal steeds meer deel uitmaken van naburige regio's (Noord-Frankrijk, Nederland, Ruhrgenied).
Brussel opgeven impliceert dus op verloop van tijd automatisch Vlaanderen opgeven.

Citaat:
Een goeie volksnationalist is iemand zijn grondgebied afgeeft aan de eerste de beste imperialist??
Slechts een minderheid van Navarra spreekt Baskisch, slechts een minderheid van Noord-Ierland is katholiek, slechts een minderhied van Mosoel is Koerdisch. Toch is er niemand die eraan twijfelt dat de Ieren, Basken en Koerden volksnationalisten zijn.
Een volk is meer dan enkel wat folklore en een bepaald taaltje praten. Ongeacht dat meer dan de helft van de Brusselaars Frans spreekt, maakt Brussel deel uit van de Vlaamse culturele, sociale, economische, stedenbouwkundige,... ruimte van Vlaanderen.

Citaat:
Kijk daar zeg je het: BINNEN DE BELGISCHE CONTEXT is er geen hoop op verbetering. We moeten dus België opblazen om terug de relatie Vlaanderen-Brussel te verbeteren.
Binnen België zal de Belgische elite verder proberen om de Vlaamse natie uiteen te rukken door Brussel los te koppelen van de rest van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 27 augustus 2006 om 13:18.
Oud 27 augustus 2006, 13:45   #93
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien die stijging volledig toe te schrijven is aan inschrijvingen van franstalige kinderen begrijp ik niet waarom zo veel Vlamingen ervan overtuigd zijn dat Brussel voor eeuwig en altijd franstalig zal blijven. Brussel is ooit verfranst. Het kan ook omgekeerd. Je kan dat niet forceren en je hebt er zeker 50 jaar voor nodig, maar het kan. Frans is geen aparte taal die een magische aantrekkingskracht uitoefend op al wie ermee in contact komt.

Eind jaren 70, in mijn middelbare school in het Brusselse, was ik bij mijn weten de enige franstalige in de hele school. Twintig jaar later telde diezelfde school 50% franstaligen. Waarom doen die mensen dat? Omdat ze beseffen dat ze NL nodig hebben. Ik noem dat vooruitgang.

Verwacht je dus dat de Franstalige Brusselaars nu massaal voor Vlaamse partijen zullen stemmen? Droom maar..............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 13:48   #94
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af waar de gedachte vandaan komt dat het niet (willen) opgeven van Brussel kan leiden tot het gijzelen van de zes miljoen andere Vlamingen.
Het lot van Brussel heeft in se niets van doen met de wil van die zes miljoen om de onafhankelijkheid op te eisen.
Hoe langer België blijft bestaan, hoe groter de kans dat Brussel definitief verloren gaat (en de Rand mss ook).
Het heeft geen zin om in het politieke splitsingsbetoog vooraf Brussel op te geven. Er is daar geen enkele reden toe.

Citaat:
Vervlaamsing vd Brusselse bevolking is geen actuele politieke imperatief.
De splitsing van België wel.
Citaat:
Dat volksnationalisme kan dienen als verrechtvaardiging voor onafhankelijkheid. De integratie van de Brusselse enclave kan passen in het vastleggen van onze grenzen.
Bovendien moeten we ons wennen aan de notie van Vlamingen met Franse culturele identiteit. Binnen welafgesproken grenzen natuurlijk. En gewestelijke bevoegdheden sui generis.
Citaat:
Als die Franstalige meerderheid als wapen tegen ons gebruikt wordt, dan is dat omdat wij hen dat toelaten en als wij er de Vlaamse onafhankelijkheid er laten door tegenhouden, - voor God weet welke reden - dan is dat omdat wij politieke kerstekindjes zijn.
Oud 27 augustus 2006, 13:51   #95
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kijk daar zeg je het: BINNEN DE BELGISCHE CONTEXT is er geen hoop op verbetering. We moeten dus België opblazen om terug de relatie Vlaanderen-Brussel te verbeteren.
Binnen België zal de Belgische elite verder proberen om de Vlaamse natie uiteen te rukken door Brussel los te koppelen van de rest van Vlaanderen.

Kijk: je gaat ermee akkoord dat er binnen de belgische context geen hoop op verbetering is, dan is de conclusie evident: je kan proberen om brussel te overtuigen nog bij vlaanderen te komen, maar als dat niet lukt mag je je daar niet door laten tegenhouden.

Het enige wat je momenteel bereikt door vlaamse onafhankelijkheid zonder Brussel als onbespreekbaar te zien is dat die vlaamse onafhankelijkheid er niet komt én dat Brussel en Vlaanderen nog wat verder uit elkaar drijven.
Oud 27 augustus 2006, 18:41   #96
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk: je gaat ermee akkoord dat er binnen de belgische context geen hoop op verbetering is, dan is de conclusie evident: je kan proberen om brussel te overtuigen nog bij vlaanderen te komen, maar als dat niet lukt mag je je daar niet door laten tegenhouden.

Het enige wat je momenteel bereikt door vlaamse onafhankelijkheid zonder Brussel als onbespreekbaar te zien is dat die vlaamse onafhankelijkheid er niet komt én dat Brussel en Vlaanderen nog wat verder uit elkaar drijven.
Wanneer we de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen, dan is dat om een Vlaamse natiestaat uit te bouwen waar Brussel deel van uitmaakt.

Het kan dus niet dat Vlaanderen in een eerste stap akkoord gaat met het uiteenvallen van België op basis van de gewestgrenzen. Want dan neem je direct één van de ergste ziektes van België terug over: Brussel als aparte entiteit, op gelijke hoogte met Vlaanderen en Wallonië.
Wanneer Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept, dan moet ze onmiddellijk gaan voor een Vlaanderen waar Brussel deel van uitmaakt.

Maar wanneer enkel het Vlaamse Gewest de onafhankelijkheid uitroept, zonder Brussel, en Brussel een enclave is van Wallonië, van Frankrijk, of erger nog: een Europees district, zitten we met dezelfde problemen als in België (of mogelijk nog erger): de verfransing van de Vlaamse Rand zal verder gaan en Vlaanderen zal dan totaal geen controle meer hebben op Brussel.
Oud 27 augustus 2006, 19:16   #97
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De toekomst voorspellen is moeilijk, maar ik kan u verzekeren dat als de Belgisch-gezinden erin slagen door te breken, jullie je koffers kunnen pakken, bij manier van spreken. Het wordt tijd dat de meerderheid van de Belgen ook eens iets mag zeggen.
De meerderheid van de belges mag niets zeggen, ze zitten vast in patricratie, belletjes en grendels.
Verdomme rubèn en hans moeten echt eens naar de 7de dag of guido & polspoel. Maar dat laatste kan ik niet zien, want ik heb mijn koffers al gepakt.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 02:48   #98
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar wanneer enkel het Vlaamse Gewest de onafhankelijkheid uitroept, zonder Brussel, en Brussel een enclave is van Wallonië, van Frankrijk, of erger nog: een Europees district, zitten we met dezelfde problemen als in België (of mogelijk nog erger): de verfransing van de Vlaamse Rand zal verder gaan en Vlaanderen zal dan totaal geen controle meer hebben op Brussel.
Neen, dan ziet de situatie er veel beter uit, zowel voor de vlaamse rand als in onze relatie met Brussel.

Ten eerste zal men dan in de vlaamse rand eindelijk de verfransing serieus durven aanpakken. Voor de postjes zullen de vlaamse ministers dan immers niet meer afhangen van rabiate franstaligen.

Ten tweede heeft Brussel er dan alle belang bij om een goede relatie met vlaanderen na te streven. Het is een eiland in vlaanderen. Brussel is nog veel afhankelijker van vlaanderen dan wij van hen. Zonder vlaanderen heeft Brussel niks infrastructuur, een enorm gebrek aan geschoolde werkkrachten,geen luchthaven enz. Het is enkel omdat in de belgische constructie de franstaligen denken (en terecht, de geschiedenis geeft hen gelijk) aan territoriumuitbreiding dat de relaties zo slecht zijn.

Als we onafhankelijk zijn dan zullen ook de rabiate franstaligen hun droom van expansie wel opgeven en kunnen ze misschien eens aan de gemeenschappelijke belangen beginnen te denken.
Oud 28 augustus 2006, 08:44   #99
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Verwacht je dus dat de Franstalige Brusselaars nu massaal voor Vlaamse partijen zullen stemmen? Droom maar..............
Maar dat hoeven zij toch niet te doen? Wij moeten hen enkel overtuigen dat hun stad meer toekomst heeft binnen Vlaanderen dan erbuiten. Verder dient Brussel uiteraard tweetalig te blijven en over een aantal eigen bevoegdheden beschikken (net zoals Antwerpen trouwens).

Franstaligen in de rand stemmen nu reeds voor franstalige lijsten en hebben één vertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. Indien er geen enkele band met Wallonië meer bestaat is er toch geen enkel probleem om franstalige volksvertegenwoordigers in het Parlement te hebben? Zij moeten natuurlijk alles in het NL doen, dat wel.

Brussel is niet op één dag vrerfranst en kan ook niet op één dag vervlaamsen. Je moet daarvoor tijd voor uittrekken. Van zodra de banden met Wallonië verbroken zijn zal de vernederlandsing van Brussel vanzelf beginnen. Om te weten of het uberhaupt kan moet je gewoon kijken naar de franstalige minderheden in Gent en Antwerpen. Die zijn volop aan het oplossen. De oudere generatie heeft het nog altijd niet kunnen verteren dat zij aan hun lot werden overgelaten. Hun kinderen en kleinkinderen zijn echter volwaardige Vlamingen en stemmen op Vlaamse lijsten.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 08:59   #100
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ten tweede heeft Brussel er dan alle belang bij om een goede relatie met vlaanderen na te streven.
Beste de dag dat België uiteenvalt spelen de Vlamingen, de Bruselaars en de Walen het spelletje niet meer alleen. Politici uit Brussel zullen gegarandeerd naar Wallonië en/of Frankrijk kijken, al was het om Vlaanderen onder druk te zetten om meer te krijgen.

Door Brussel te laten varen zouden wij de deur openlaten voor een berg potentiële problemen.

Citaat:
Het is een eiland in vlaanderen.
En Brussel is een grootstad (naar onze normen). En wat er in Brussel gebeurd zal gevolgen blijven hebben voor de rand. Indien het met Brussel slecht afloopt dan zal de rand in de klappen delen. Ik denk aan geluidsnormen, vervuiling, uitzaaiende criminaliteit, en jawel, aanhoudende verfransing, zeker indien Brussel door Frankrijk wordt ingepalmd.

Een franstalige die in een randgemeente woont en niet begrijpt waarom hij NL moet leren in de huidige context zal dat nog minder begrijpen indien hij op een paar km van de Franse grens leeft en in een Franse stad (Brussel) werkt. Neem dat maar van mij aan.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be